Hoeveel geld 'moet' je uitgeven aan je paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:59

Het is een ander verhaal als je eentje hebt met pakweg HKO die elke maand speciaal beslag nodig heeft, maar je kan of wil dat niet betalen en dan staat paardlief maar kreupel van de pijn op het weiland.
Of je paard vergaat tot bloedens toe van de jeuk door ZE, maar je vertikt het om aangepast voer te kopen, de huisvesting te optimaliseren en een goed deken te kopen. Omdat je dat niet kan betalen. Dan hoef je van mijn part echt geen paard te hebben.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 14:02

Ik zou niet 1000 euro aan een operatie uitgeven.Je moet wel realistisch blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 14:04

Als het een koliekoperatie is, of een operatie die de levenskwaliteit danig kan verbeteren zou ik het wel doen.
In het geval van tita...goh. Jong paard maar zorgenkindje zo te zien, het keert relatief snel terug, paard kan nog een hele tijd kwalitatief leven zonder die operatie voor zover ik het begrepen heb. Dan zou ik toch ook afwachten en alternatieven zoeken.

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 14:13

Tsja dat is een topic waar ik even bij moet nadenken. Maar goed, onze situatie. Gezin met vijf kinderen, eigen huis, auto. Man werkt full-time, ik werk 10 uur per week en doe het huishouden. Geen kosten dus voor kinderopvang of een poetsvrouw :p

Lunabelle stond vol pension 225 euro per maand. Dochter reed 1 x per week groepsles a 8 euro per week en 1 x per week prive springles a 20 euro per week. Vaste maandkost dus 362 euro, nam daar voor 7 man nog eens regelmatig een drankje bij (er ligt een kantine aan) en ik zat aan de 400 per maand stalgeld en les.

Een shetje (droom van de andere kids) was daar niet mogelijk, althans niet op mijn manier. Dagelijks buiten staan. Plus kost shet was gewoon 200 euro. Dat ging dus absoluut niet. Daarom dus niet gedaan.

Man heeft helaas een slechte baas getroffen gehad (terwijl hij dacht een betere baan te hebben gevonden) waardoor wij 4 maanden zonder loon zaten. Lichtelijke ramp dus....maar ik heb in die tijd meer gewerkt zodat wij dit overleefd hebben....en het stalgeld gewoon betaald kon worden.
Nu plukken we daar de vruchten van want andere rekeningen bleven liggen (alles voor eten, drinken, verzorging kids en verzorging dieren plus hypotheek gebruikt en mega uber zuinig geleefd dus)
Met alle kosten van dien.....komen we wel uit hoor.

Nu heeft man sinds 2 maanden een andere baan, erg goed betaald en hij vindt het leuk. Direct van het eerste loon en overschotje (zuinig blijven leven) de kleinste achterliggende rekeningen betaald en direct wormenkuur voor Lunabelle (lag 4 weken achter......ben ik dan slecht? Geen paard waard?)
Op zoek gegaan naar een andere stal/weide en gevonden. Nu per maand 100 euro goedkoper uit voor 1 paard plus de mogelijkheid een shet bij te stallen voor 10 euro. Hooi en stro besteld was 45 euro kwijt dus op 2 paarden al 45 euro overgehouden.

Direct tandarts laten komen voor Lunabelle ;) Moest eigenlijk pas volgende maand, maar nu had ik dat geld over zeg maar.

Een deze dagen komt het loon weer binnen, plus een mooi bedrag wat de hulpkas toch nog heeft losgepeuterd van zijn exbaas. Direct hoefsmid gebeld voor beiden pony's....kan maar gedaan zijn en de rest kan ik mooi de achterstallige andere zaken mee bijbetalen.

Dus jah....er gebeuren wel eens dingen waardoor bepaalde zaken niet direct gedaan kunnen worden. Zolang het paard/pony er niet onder lijdt zie ik geen probleem in hoeveel men wanneer/waarom en waaraan uitgeeft.

Producten voor de paarden koop ik WEL altijd zo GOEDKOOP mogelijk. Buiten het zadel, bit en wormenkuren geef ik bijna niets uit aan producten. Agradi en tweedehandsbeurzen zijn daarin mijn beste vriendjes. Ik heb 5 kinderen....tel maar eens vijf fatsoenlijke paardrijbroeken, vijf paar rijlaarzen ect. En een halster...het zal een paard echt niet uitmaken of je die voor 3 euro in de solden bij agradi hebt besteld of voor 30 euro in de ruitershop hebt gekocht.
Wij beknibbelen dus niet op veearts, hoefsmid, tandarts, wormenkuur en entingen....maar zijn wel koopjesjagers als het op alle andere dingen aankomt ;)
Je kan goed hooi vinden voor 3 euro per kleine bot, maar heb nu super hooi voor 2 euro per kleine bot. Idem overigens voor stro....leuk adresje als je 1,50 betaald :p

Prijs op dit moment voor 2 pony's per maand: 150 euro inclusief voer en stalbedekking. Komt om de 3 maanden voor beiden een wormenkuur (ong 15 euro) bij en hoefsmid (60 euro per twee). Valt dus prima mee :)

Wat betreft operaties ed. Heeft het paard 70 % kans of meer om beter eruit te komen of te genezen volledig zou ik 1000 euro of meer uit durven geven.....voor minder....helaas niet.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 14:37

Sheran schreef:
En preventieve behandeling? Als je paard bv niet lekker loopt, wordt er vaak geroepen: haal er een DA bij, laat het zadel nakijken, laat de tandarts erbij komen, haal de osteo erbij, doe een warmte-analyse... onzeg je je paard de nodige zorg als je eerst wil kijken of het aan je eigen rijden ligt, of als je een analyse van de dierenarts wel genoeg vindt?

Ook dat vind ik weer van de situatie afhangen. Zeker als je je paard al langer kent, kun je denk ik aardig inschatten wat normaal gedrag is en wat niet. Een voorbeeld: mijn paard bokte van de zomer onder het zadel. Ze bokt normaal nooit dus ja, dan ga ik iets aan het zadel doen, en dat zal waarschijnlijk geld kosten. De osteopaat heb ik pas laten komen toen bleek dat het door het zadel en aanpassen van de training niet helemaal over ging. Ik bel ook niet voor alle kleine kuchjes de dierenarts, dan was ik ondertussen arm :P Zolang je zelf je gezond verstand erbij houdt doe je het best aardig.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 14:47

Lastige discussie. Soms denk ik weleens waar zijn we helemaal mee bezig. Alles moet perfect zijn en tot in de punten verzorgt. Mijn paard mag geen pijntje lijden, moet direct bij de eerste tekenen van kreupelheid een dierenarts bij komen omdat ik anders niet paardwaardig ben.

Terwijl ik zelf al jaren achtereen pijn heb aan nek en rug en dat is maar heel gewoon.

Natuurlijk moet je je dier niet verwaarlozen, maar soms kunnen we echt doorslaan in tot hoe ver te gaan.

_black_rose_

Re: Hoeveel geld 'moet' je uitgeven aan je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:38

Op wat voor stalling staat iedereen hier? Ik zie bedragen voorbij vliegen van 225/300/400 euro aan stalling. Jullie paarden wonen haast duurder dan ik!

Die dikke van mij kostte op zijn duurst 150 euro per maand aan voer en stalling.
Paarden werden in de winter buiten en binnen gezet en 2 keer per dag gevoerd. Mesten deed ik zelf. Mijn paard stond daar prachtig, oké de faciliteiten waren beperkt: alleen een buitenbak, gewoon een kraan met slang buiten om te wassen. en we hadden geen verwarmde kantine.

Maar de stallen waren ruim en het hooi heel erg goed. In de zomer in een grote kudde 24/7 op wei en in de winter buiten zolang het licht was. En dat is waar het mij om ging, paard happy, ik happy.

Ik kan me goed voorstellen dat je geen zin hebt om 700euro per maand aan alleen stalling te betalen! Ik zie ook niet zo goed in wat maakt dat een stalling 400pm moet kosten, eten die beesten uit gouden voerbakken ofzo?

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:54

Ik stond voor 225 euro en had: Een ruime stal, zomer hele dagen buiten, winter beperkt (lees 2 uurtjes) buiten, binnenbak, buitenbak, springweide, trailergebruik, vlas op de grond, redelijk (naar mijn zin te weinig) hooi en water. Verwarmde kantine, wasplaats, solarium, vijf kids meer dan welkom. Zelf stal onderhouden. Brok zat wel in prijs.

Na lang zoeken gevonden:
100 euro voor 2 kale stallen, elke dag weidegang indien gewenst (dus voorjaar en zomer) 24 uur met schuilstal, buitenpiste verlicht, springweide, wasplaats, kids welkom is zelfs speeltuin, eigen drank en eten mag mee ;) ruime uitrijmogelijkheden. Zelf stal onderhouden, zelf hooi en bodembedekking en brok kopen.
Brok: Shetter merrie/veulenbroek 2 handjes per dag dus 2 maanden met 1 zak is 3,50 euro per maand.
D merrie, muesli mix, 1 kg per dag, zak van 25 kilo a 7,50 euro (bij groothandel geluk mee) dus zeg 7,50 per maand.
Hooi, momenteel 10 pakken per maand a 20 euro.
Stro momenteel 10 pakken per maand a 18 euro
Dus totaal 2 pony's die nu staan zoals ik wil, met veel vrijheid, 159 euro per maand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 16:07

Ik heb in verschillende formules stalling gehad. Momenteel sta ik met 2 stallen volpension en ben ik €530/maand kwijt. Dat is inclusief 8kg hooi/dag/paard (verdeeld over 2 voerbeurten), stromend water, 's avonds korrel, dikke laag stro, plaats voor mijn kast, grote buitenpiste van 30x50 met springmateriaal, per stal een paddock van 20x30 (gok ik). Lessen, DA, hoefsmid, TA... zitten niet inbegrepen.

Dit is 1 van de goedkopere stallen in de regio zelfs. Ik klaag niet, de paarden staan er goed bij, ze maken geen problemen van hengsten, piste ligt bijna altijd prima, er is veel bespreekbaar ivm voeding, supplementen etc, heb mooie wandelroutes in de buurt.

vanaf april gaat mijn bende weer terug naar mijn eigen weiland. Scheelt normaal een flink pak in onkosten (alvast €500 aan stalgeld haha, voer zal rond €20-€30/maand zitten). Vanaf oktober/november gaan ze terug naar stal.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 16:28

Het minimale wanneer je een paard gast kopen vind ik de stal kosten van stal naar keuze en ook ruimte hebben om naar een andere stal te kunnen verhuizen.
Ook natuurlijk de andere vaste lasten, zoals les en hoefsmid etc.
Daarnaast natuurlijk een grote spaarpot voor d.a kosten.

Wanneer je situatie veranderd vind ik het een ander verhaal.
Zeker verkopen is niet altijd de juiste keuze maar soms wel.
Het delen van stal kosten met bijrijder kan imo een oplossing zijn, mits je nog wel een spaarpot hebt of/en alle kosten wel zelf kan betalen. Als je de maandelijkse kosten niet kan betalen en ook geen spaarpot hebt, dan is het imo niet verstandig om je paard aan te houden.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 16:30

knuffeldier schreef:
Ik vind dat je niet mag beknibbelen op basiszorg. Maar goed, waar is basiszorg, daar begint de discussie al. Ik vind het o.a basiszorg om het zadel jaarlijks te laten checken, jaarlijks tandarts te laten komen, jaarlijks osteo te laten komen, hem 2x per jaar door iemand van happy athlete te laten checken. Veel mensen vinden dit geen basiszorg. Maar ik vind dat als je er voor kiest om op de rug van een paard te gaan zitten dat je er zorg voor moet dragen dat het in goede conditie gebeurt. Ik wil niet behoren tot de 75% van de eigenaren van wie zn paard met rugpijn rondloopt.

Qua betalende bijrijder omdat je het niet meer kan betalen: als je op het moment dat je je paard aanschaft al een betalende bijrijder nodig hebt, dan is er iets goed mis. Maar tijden kunnen veranderen, als jij vroeger paard prima kon betalen, maar door verandere situatie betalende bijrijder nodig hebt vind ik dat geen reden om je paard te moeten verkopen.

Maar als ik zo eens om me heen kijk en wat ik hier regelmatig op bokt lees, zakt mn broek er toch wel een beetje vanaf onder wat voor omstandigheden mensen een paard proberen te houden. Mensen lijken vaak toch te vergeten dat het een luxe product is, en niet iets waar je recht op hebt.

Volledig mee eens. Wil niet zeggen dat de zadelcheck, tandarts of preventieve behandeling niet een maandje kan wachten maar ik vind het wel nodig en horen bij de basiszorg.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 16:33

Als mijn paard kreupel is en niet warm of dik wacht ik het lekker even af, zoolkneuzing of een verstapping doet de da ook niets aan. raar plekje of klein wondje kijk ik zelf ook eerst wat ik er aan kan doen. Staat op blote voeten en zonder deken, scheelt ook weer een berg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 16:39

Jaarlijkse of 2x/jaar zadelcheck, TA, osteo, om de 6 weken de smid erbij, dat is inderdaad gewoon basiszorg. Nu komt mijn smid eind deze week, da's na 7 weken. Toen zijn mijn hengst, mijn tinker en mijn 2 shetjes gekapt. De enige die ik op de afspraak heb voorzien deze week is de hengst. De rest is volgens mij gewoon nog niet nodig, en die staan ook ijzerloos. Hij doet toch niks aan een paard als de hoeven nog goed zijn, scheelt hem onnodige rijtijden.

Ik kan er echter niet bij dat er mensen zijn die deze check up nooit laten doen "want dat kost geld". Ik bedoel, daar kan je sowieso toch al even een potje voor maken en opzij zetten? Je weet toch ongeveer wanneer die nog eens nodig is?

Mijn TA had ook een brief gestuurd voor de hengst, de jaarlijkse controle moest herhaald worden. Ik stel ze bewust uit naar einde maart. Niet omdat ik het geld niet heb, maar normaal moet ze in april nog een keer terugkomen voor de andere 3. Dan laat ik ze liever ineens allemaal samen doen, de ene wat later en de andere 3 wat vroeger.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 16:43

Varekaj schreef:
Jaarlijkse of 2x/jaar zadelcheck, TA, osteo, om de 6 weken de smid erbij, dat is inderdaad gewoon basiszorg. Nu komt mijn smid eind deze week, da's na 7 weken. Toen zijn mijn hengst, mijn tinker en mijn 2 shetjes gekapt. De enige die ik op de afspraak heb voorzien deze week is de hengst. De rest is volgens mij gewoon nog niet nodig, en die staan ook ijzerloos. Hij doet toch niks aan een paard als de hoeven nog goed zijn, scheelt hem onnodige rijtijden.

Ik kan er echter niet bij dat er mensen zijn die deze check up nooit laten doen "want dat kost geld". Ik bedoel, daar kan je sowieso toch al even een potje voor maken en opzij zetten? Je weet toch ongeveer wanneer die nog eens nodig is?

Mijn TA had ook een brief gestuurd voor de hengst, de jaarlijkse controle moest herhaald worden. Ik stel ze bewust uit naar einde maart. Niet omdat ik het geld niet heb, maar normaal moet ze in april nog een keer terugkomen voor de andere 3. Dan laat ik ze liever ineens allemaal samen doen, de ene wat later en de andere 3 wat vroeger.

Ja precies en uiteindelijk scheelt het je ook geld.

Vaak hoor ik; 'als er iets mis is merk ik het zelf wel' Maar dat is mi niet nodig en ben je al te laat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 16:58

Bwoah, hangt er van af. Ik heb eentje die redelijk hard is voor zichzelf en als mijn zadel niet goed meer past, dan brengt ie dat heus niet altijd gelijk naar buiten. Dan merk je dat ook niet meteen, want hij zal gewoon zijn stinkende best blijven doen tijdens het werken. Het enige wat je dan opmerkt, en da's ook niet onmiddellijk, is dat ie wat stijver is met opwarmen en misschien sneller moe is of de brui aan geeft.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 17:17

VSW -> PP

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 18:37

Persoonlijk vind ik een osteo, happy atlete en 2x per jaar zadelcheck ook van deze tijd.

Vroeger zeg 20 jaar geleden kocht je een zadel in de winkel, tegenwoordig wordt je met zijn alle gek gemaakt.
Als ik zie wat de paarden tegenwoordig allemaal krijgen aan supplementen......
Mensen maken elkaar gek en bokt doet mee en dan vooral die discussie veel los veel buiten.

Je kan het nu nog zo goed hebben maar je weet niet wat de toekomst je brengt.
Ik probeer zo goed mogelijk te zijn voor mijn paard en daarom koop ik elke maand 75 euro extra zorg in, dus mesten, alleen hooi en 3 plakken extra per dag, elk onderdeel kost 25 euro.

Je moet kijken naar het paard, wat sparen voor noodzakelijke kosten maar als je paard 5x pj naar fysio of osteo gaat mag je ook afvragen of het niet gek makerij is.

Ik doe er niet meer aan mee, om jaar naar de TA en daar blijft het nu bij.
Zadelcheck per jaar maar ik heb maat zadel....
Voor de rest kijk ik het aan.... Kreupel.... Dik been daar kan echt wel een week of 3-3 overheen gaan voordat ik naar de kliniek rij.

igor02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 18:57

Ik heb toevallig van de week uitgerekend wat mijn paard ongeveer kost per jaar, €4250,-
stal €245 x 12= € 2940
voer € 60,-
smid 8x €130= €1040,- Heeft rondom beslag nodig ivm moeilijke vreemde hoef.
DA ( enten) en/ of een keer osteo ong per jaar € 200,-

dan heb ik verder geen hoofdstel, shabrak,kleding of een nieuwe cap of chaps oid meegerekend en moeten er geen grote kosten komen voor DA .
best een dure hobby.Maar wel alles waard.

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 19:00

Ik volg Mia voor een gedeelte wel....fysio, osteo ect zijn hier nog nooit geweest. Ook niet nodig gehad.
Zadelcheck heb ik ook maar eenmalig gedaan, kunststof zadel, maar mijn leren is wel 3 keer gevuld in de tijd dat ik het heb (en dat is 10 jaar zit nog geweldig).

Toch denk ik dat er ook meer onderzoeken zijn gedaan naar goed passende zadels, rugproblemen ect. Aan de andere kant, al die voedingsuplementen....ik doe er niet aan mee. Wel een vitamine zoutblok en de standaard muesli mix. In de zomer met gezond gras gewoon onderhoudsbrok en hooi.

Wel doe ik jaarlijks een tandarts erbij, vooral omdat Lunabelle pas 6 is. Bij mijn vorige pony na zijn 8 jaar om het jaar.

Dik been wacht ik 3 dagen, zeker geen 3 weken, dan komt de veearts langs. Wondes veearts (niet bij schaafwondje natuurlijk)

Hoefsmid wanneer het nodig is, bij Lunabelle gemiddeld tussen de 3-5 maanden wat een luxe is haha.

Soms worden wij inderdaad gek gemaakt. De keuze aan bitten, hulpteugels, spraytjes, zalfjes ect. is zo enorm groot dat het gewoon absurd is. Simpel kan niet meer bij het merendeel van de paardeneigenaren. Heel raar, want 20 jaar terug was het allemaal vele malen simpeler. Paarden lijken soms wel van porselein te zijn en of dit nu zo goed is?

Zijn wij daarom slecht? Ik denk het niet, ik denk dat mensen zich soms te snel druk maken. Een paard kan enorm veel hebben. Vele malen belangrijker zijn de basisbehoeften. Vers water, voldoende hooi, eventueel indien nodig brok, en veel, heel veel buiten zijn en het liefst in kudde. Een paard moet paard kunnen zijn.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 19:11

Heb nog nooit een osteopaat aan mijn paard gehad en ik ben ook niet van plan dat zomaar te gaan doen. Als mens ga ik toch ook niet elke paar maanden naar een fysio/ osteo? Als het paard iets mankeert is het een ander verhaal. Zo'n osteopaat vind namelijk toch altijd wel wat, net als bij een mens vind je echt minstens 1 blokkade waar het paard verder helemaal geen last van had. Dat is volgens mij echt gekmakerij!

Datzelfde geldt voor supplementen. Paarden zijn gemaakt om gras te eten, niet om poedertje hier, middeltje daar te eten. Ik begrijp dat sportpaarden wat meer nodig hebben omdat ze zwaarder belast worden, maar ook dat zou ik zoeken in ruwe stoffen zoals geplette haver voor energie en geplette mais/ bietenpulp als dikmaker. Hooi/ voordroog is gemaakt van gras en daardoor makkelijker met voeren. Ik vind het echt onzin dat een paard allerlei middeltjes nodig heeft om te kunnen functioneren, ik ben ervan overtuigd dat een groot deel ook gedragsmatig op te lossen is en een ander deel wordt opgelost door het placebo-effect veroorzaakt door de ruiter.

Ik rijd/reed boomloos dus over zadelcheck kan ik niet meepraten.

Tandarts kan best om het jaar tenzij het paard bekend is met tandproblemen, dan is dat natuurlijk een ander verhaal.

Dat heeft voor mij weinig met beknibbelen te maken, maar met mijn paarden-filosofie.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 19:16

Genoeg om voor je gevoel te zeggen: dit vind ik prettig. Ik vind er geen vast bedrag aan horen te hangen; ik zou niet zo 2 duizend euro in een paard stoppen bv. Minimum vind ik de dierenarts/hoefsmid kunnen laten langskomen bij spoed en geld voor afmaken (want laten lijden is erg). Heel eenvoudig; welke behandelingen je wel of niet doen is persoons en situatie afhankelijk.

Naast gewoon onderhoudskosten van bv hoefsmid, onderdak etc. Maar voor pure nood... T is maar net wat je ervoor over hebt.

Ik vind check ups onzin voor mijn paard, dus heb er geen cent voor over. De dierenarts kijkt even globaal bij de inenting, maar dat kost niets extra's omdat de inenting toch gegeven moet worden.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 19:19

Dingen die noodzakelijk zijn zoals stalling, eten/drinken, hoefsmid en als het paard bereden wordt dan goed passend harnachement. Persoonlijk vind ik de TA 1 keer per jaar ook noodzakelijk, en een zadelcheck 1 keer per jaar ook. Wat dat betreft; liever genezen dan voorkomen! Osteopaat vind ik per paard verschillend, mijn ene merrie is ouder en stijver en van haar weet ik dat ze echt baat kan hebben bij een osteopaat. Dan zou ik bijvoorbeeld zeggen, om het jaar en indien nodig vaker. Mijn andere merrie is juist erg soepel en daarbij vind ik het niet nodig want rugproblemen kun je voorkomen door goed passend harnachement, goede training en het voorkomen van andere lichamelijke ongemakken.

Verder.. dingen als een trailer, (prive)les, veel dekjes, etc. zijn niet noodzakelijk en kan je paard prima zonder. Dus imo ben je een hele goede paardeneigenaar als je basisverzorging, waar imo bovenstaande dingen ondervallen, in orde is en je inderdaad een potje hebt voor onverwachte DA kosten. En wat eerder al genoemd worden, het is maar wat je eraan wil besteden. De 1 spendeert wel duizenden euro's aan een operatie en de ander geeft 't paard dan liever een spuitje. Dat verschilt per persoon!

Daarbij speelt het ook een rol wat je doel is met je paard. Wil je alleen lekker door 't bos hobbelen dan zul je denk ik de osteopaat minder snel laten komen, maar wil je dat je paard op hoog niveau presteert in welke tak dan ook, dan denk ik dat er sneller een osteopaat o.i.d. bij wordt gehaald omdat lichaamsgebruik dan net een tikkeltje belangrijker is.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 21:16

Fijn om te lezen dat er meer mensen zo denken als ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 22:00

Sinds ik mijn merrie verloren ben Door tijdverlies bij koliek omdat ik een trailer moest oproepen voor transport naar de kliniek vind ik eigen transport wel een noodzaak. Als je er niet bent heb je er niks aan, maar niks is zo hartverscheurend als je paard zien creperen van pijn terwijl jij staat te wachten op vervoer.

Daarom staat mijn vrachtwagen b rijbewijs aan stal. In noodgeval kan iedereen gewoon opladen en rijden.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 11:38

Wat heftig dat je op deze manier je paard hebt moeten verliezen Varekaj!!
Denk je echt dat ze gered had kunnen worden wanneer er vervoer was geweest?

Ik denk dat je ook voldoende zou kunnen hebben aan een goed netwerk van mensen die wel een eigen trailer hebben, wanneer je 1 verhuurbedrijf kent dat op max 30 half uur rijden van stal is en wanneer je 3 mensen kent met trailer zou dat ook moeten volstaan toch?