Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sheran schreef:En preventieve behandeling? Als je paard bv niet lekker loopt, wordt er vaak geroepen: haal er een DA bij, laat het zadel nakijken, laat de tandarts erbij komen, haal de osteo erbij, doe een warmte-analyse... onzeg je je paard de nodige zorg als je eerst wil kijken of het aan je eigen rijden ligt, of als je een analyse van de dierenarts wel genoeg vindt?
knuffeldier schreef:Ik vind dat je niet mag beknibbelen op basiszorg. Maar goed, waar is basiszorg, daar begint de discussie al. Ik vind het o.a basiszorg om het zadel jaarlijks te laten checken, jaarlijks tandarts te laten komen, jaarlijks osteo te laten komen, hem 2x per jaar door iemand van happy athlete te laten checken. Veel mensen vinden dit geen basiszorg. Maar ik vind dat als je er voor kiest om op de rug van een paard te gaan zitten dat je er zorg voor moet dragen dat het in goede conditie gebeurt. Ik wil niet behoren tot de 75% van de eigenaren van wie zn paard met rugpijn rondloopt.
Qua betalende bijrijder omdat je het niet meer kan betalen: als je op het moment dat je je paard aanschaft al een betalende bijrijder nodig hebt, dan is er iets goed mis. Maar tijden kunnen veranderen, als jij vroeger paard prima kon betalen, maar door verandere situatie betalende bijrijder nodig hebt vind ik dat geen reden om je paard te moeten verkopen.
Maar als ik zo eens om me heen kijk en wat ik hier regelmatig op bokt lees, zakt mn broek er toch wel een beetje vanaf onder wat voor omstandigheden mensen een paard proberen te houden. Mensen lijken vaak toch te vergeten dat het een luxe product is, en niet iets waar je recht op hebt.
Varekaj schreef:Jaarlijkse of 2x/jaar zadelcheck, TA, osteo, om de 6 weken de smid erbij, dat is inderdaad gewoon basiszorg. Nu komt mijn smid eind deze week, da's na 7 weken. Toen zijn mijn hengst, mijn tinker en mijn 2 shetjes gekapt. De enige die ik op de afspraak heb voorzien deze week is de hengst. De rest is volgens mij gewoon nog niet nodig, en die staan ook ijzerloos. Hij doet toch niks aan een paard als de hoeven nog goed zijn, scheelt hem onnodige rijtijden.
Ik kan er echter niet bij dat er mensen zijn die deze check up nooit laten doen "want dat kost geld". Ik bedoel, daar kan je sowieso toch al even een potje voor maken en opzij zetten? Je weet toch ongeveer wanneer die nog eens nodig is?
Mijn TA had ook een brief gestuurd voor de hengst, de jaarlijkse controle moest herhaald worden. Ik stel ze bewust uit naar einde maart. Niet omdat ik het geld niet heb, maar normaal moet ze in april nog een keer terugkomen voor de andere 3. Dan laat ik ze liever ineens allemaal samen doen, de ene wat later en de andere 3 wat vroeger.