Hoevaak rijden jullie 4 jarige pony?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 14:29

Heb hier ook een bijna 5 jarige, is pas afgelopen augustus onder het zadel beleerd. Vanwege slechte bak, en nog niet naar buiten en zoeken naar een fijn zadel hebben we van eind sept tot eind jan veel grondwerk gedaan, 2x per week 15-20 minuutjes longeren en gemiddeld 1x per 2 weken half uurtje rijden. Nu sinds 3 weken op een nieuwe stal, waar ik de beschikking heb op een binnenbak, rijd nu 2x per week, rustig opbouwen naar 3x per week rijden (max half uurtje, veel stap en drafwerk). Daarnaast 1x longeren/werken aan de dubbele lijnen en verder grondwerk (wandelen (ook buiten), balkjes lopen aan de hand, sprongetje aan de hand, werken in vrijheid, losgooien, rechtrichten aan de hand).
Persoonlijk vind ik dat meer dan zat voor een jong paard, en afwisseling is heel belangrijk. Rijdt ook niet alle keren even intensief.

Groeischijven in de rug zijn de laatste die sluiten, en dat is pas rond hun 7/8e jaar.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 14:31

mirandaBruna schreef:
Kimnl

Zovaak/zolang rijd ik nu ook ongeveer op mijn pony ik heb mijn pony nu ong. 3 maanden maar hebben nu al een goede band!

Het gaat er niet alleen om hoe vaak je rijdt maar ook hoe lang je rijdt

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 14:44

Selka schreef:
Niet. Zoals 2IJsjes al aangaf zijn de groeischijven nog niet gesloten en dat zijn ze voorlopig ook nog niet. Waar ik overigens niet mee wil zeggen dat je helemaal niets kunt doen hoor. Maar persoonlijk "schrik" ik wel van de berichten waarin mensen meer dan 3x per week rijden met hun jonge paard.

Ik schrik in dit topic ook weer, zal wel het old rider talk zijn waar ik last van heb ??
Blij dat er meer zelfde mening hebben en erop je gewoon niet moet doen op deze leeftijden.

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 14:45

Ik rijd sinds 1,5 maand, mijn volgende maand 4 jarige, 3 x per week.
Waarvan 2 keer in de bak en 1 keer buiten.
Bakwerk beperk ik tot 20 minuten per keer.
Ze staat van 09:30-17:00 buiten in de paddock.
Verder longeer ik haar nog 1 keer per week en heeft ze 3 dagen vrij, of we gaan wandelen.