manege geslotenen! wat nu ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LiannePuthzy

Re: manege geslotenen! wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:38

Maar heb je dan geen stuk weiland pfzo waar je in kan rijden?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:39

kom op, het is dagelijks in het nieuws. Als ze er gaat rijden dan zal ze heus wel weten welke ziekte er heerst. Hell er zijn mensen van west vlaanderen die weten wat er aan de hand is. :+

olafgek; Heb mijn bericht aangepast toen ik dat las. Als we het dan toch hebben over "feiten die niet vermeld worden" zullen we het dan ook hebben over de ruiters die op een stalling in de buurt staan, die daar altijd gingen rijden, Die zijn blijven gaan ondanks dat er toen al sprake was van mogelijk Rhino?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:39

zeg je nu dat je 4jarige enkel maar alleen op stal staat? nieteens een paddock of weiland? kan je dan niet beter voor je paardje een goedkope stal zoeken (geloof me die zijn er in de buurt zat), zodat hij lekker op de wei kan (met soortgenootjes eventueel) zodat hij zo toch energie kwijt kan raken zonder kans op besmetting?

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:40

Op stal? Kun je hem niet op een weiland zetten? Dan zorgt ie wel voor z'n eigen beweging, en voor een paard van 4 is een paar weekjes vakantie helemaal niet erg :)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:42

Ayasha schreef:
kom op, het is dagelijks in het nieuws. Als ze er gaat rijden dan zal ze heus wel weten welke ziekte er heerst. Hell er zijn mensen van west vlaanderen die weten wat er aan de hand is. :+

olafgek; Heb mijn bericht aangepast toen ik dat las. Als we het dan toch hebben over "feiten die niet vermeld worden" zullen we het dan ook hebben over de ruiters die op een stalling in de buurt staan, die daar altijd gingen rijden, Die zijn blijven gaan ondanks dat er toen al sprake was van mogelijk Rhino?

Daar weet ik eerlijk gezegd niet zo veel over. volgns wat ik daarover vernomen heb, is de manege bij de eerste vermoedens van rhino afgesloten voor alle paarden van buitenaf. Ik ken ruiters die hun paard binnen de manege gestald hebben, niet die er van buitenaf gaan rijden. Ikzelf rij daar ook niet aangezien wj een eigen piste ops tal hebben. Als ik dan erover praat met die vriendin gaat het enkel ove rhoe het met de paarden gesteld is

mapartepe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 13:44

olafgek schreef:
zeg je nu dat je 4jarige enkel maar alleen op stal staat? nieteens een paddock of weiland? kan je dan niet beter voor je paardje een goedkope stal zoeken (geloof me die zijn er in de buurt zat), zodat hij lekker op de wei kan (met soortgenootjes eventueel) zodat hij zo toch energie kwijt kan raken zonder kans op besmetting?

de enige manege bij ons in de buurt is afgesloten
hij komt wel iedere dag mistens 2 uur buiten maar daardoor verandert de wei ( die we mogen lenen ) wel in een modderpoel

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:46

ik bedoel ook niet een manege :p er zijn zat gewoon kleien privéstalletjes in de buurt die nogwel een stal vrij hebben. vaak komen aarden daar het hele jaar rond 24/7 of tenminste 8/9 ur per dag buiten en vaak heb je dan nog een eigen rijbak. ik weet niet waar je precies woont, maar ik denk dat voor jouw paardje zoiets wel de oplossing kan zijn. Voor een 4-jarige is sociale interacite nogal belangrijk en zo raakt hij zelf ook lekker veel energie kwijt.

mapartepe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 13:47

bij ons in de buurt toch niet

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:48

stuk afzetten tot paddock die hij kapot mag trappen. Die hoeft niet eens zo groot.
Met rust komt er vanzelf weer weiland.

En dan houd ik mijn mond over een 4-jarige die alleen staat en 22 uur per dag op stal.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:50

De leeftijd doet er nog niet eens toe, dat doe je geen enkel paard vrijwillig aan :n

mapartepe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 13:51

minikatje schreef:
stuk afzetten tot paddock die hij kapot mag trappen. Die hoeft niet eens zo groot.
Met rust komt er vanzelf weer weiland.

En dan houd ik mijn mond over een 4-jarige die alleen staat en 22 uur per dag op stal.

zodra het weer wat warmer wordt verhuist hij weer naar een weide met schuilstal dus kan hij altijd buiten alleen is die wei niet groot genoeg voor 2 paarden!! hij staat dus alleen in de winter binnen

we zijn aan het zoeken naar een extra weide ! als we er een gevonden hebben kunnen we op zoek naar een vriendje
Laatst bijgewerkt door mapartepe op 19-02-15 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:51

Hmm ik heb al iemand een opmerking zien plaatsen over eigen plezier. Het lijkt er inderdaad op dat TS haar paard alleen heeft voor haar eigen plezier. Want een 4 jarige 22 uur op stal doe je in elk geval geen plezier!

Maar het lijkt me niet erg om even rustig aan te doen met je vier jarige hoor. Wandelen kan heel leuk zijn. Of balkjes draven en dat soort dingen.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:52

Shirley schreef:
De leeftijd doet er nog niet eens toe, dat doe je geen enkel paard vrijwillig aan :n

Leeftijd is toch wel belangrijk? Een paard onder de 6 jaar alleen staan zorgt ervoor dat het paard een hele hoop sociale interactie mist in de levensjaren waar hij dat juist moet leren.
Als je dit paard over een paar jaar met andere paarden zet weet hij niet hoe hij ermee om moet gaan.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:54

TS ik heb je even een PB gestuurd over het stal en vriendloos probleem om hier niet te ver af te wijken van het tonderwerp

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:55

Dat klopt, maar zoals ik al zei: zoiets zou je een paard van geen enkele leeftijd aan willen doen ...

mapartepe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 13:56

Sure_lee schreef:
Hmm ik heb al iemand een opmerking zien plaatsen over eigen plezier. Het lijkt er inderdaad op dat TS haar paard alleen heeft voor haar eigen plezier. Want een 4 jarige 22 uur op stal doe je in elk geval geen plezier!

Maar het lijkt me niet erg om even rustig aan te doen met je vier jarige hoor. Wandelen kan heel leuk zijn. Of balkjes draven en dat soort dingen.

ik heb mijn paardje echt niet alleen voor mijn EIGEN plezier ! ik kan er toch niets aan doen dat hij niet meer naar buiten mag van mijn vader omdat het niet onze eigen weide is !!! ik probeer hem ook gelukkig te houden ! en ik ben bijna de ganse dag bij hem zodat hij nog gezelschap heeft ! en als de vakantie voorbij is komt mijn nichtje om hem overdag een beetje bezig te houden !

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:57

Een mens is geen goed gezelschap voor een paard. Een paard heeft een ander paard nodig.

mapartepe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 13:58

Ayasha schreef:
Een mens is geen goed gezelschap voor een paard. Een paard heeft een ander paard nodig.

zo als ik al eerder zei we hebben geen plaats voor een tweede paard
we zijn aan het zoeken naar een extra weide ! als we er een gevonden hebben kunnen we op zoek naar een vriend

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:59

hahaha mensne gezeldschap voor dieren :') geloof je dat nu echt zelf? :') sorry als dit bruut overkomt, maar meid je bent 15, dan snap je toch ookwel dat ene paard ene vriendje van eigen soort nodig heeft en hij er helemaal niets aan heeft dat jij er bent?
stel je voor dat jij 22u par dag in een kamertje van 3/3 ongeveer opgesloten zit. het enige contact dat je krijgt is een gek wezen dat je niet begrijpt en enkel maar een beetje aan je zit te tutten. Hoe zou ji je voelen?

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:00

jij kan geen paard vervangen een paard kun je niet alleen laten staan..! je paard heeft echt een paardenmaatje nodig, een shetlander erbij zetten die nemen niet zoveel ruimte in beslag en heeft je paard toch een maatje, en anders toch kijken naar een pensionstalling

mapartepe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 14:01

ik snap heel goed dat hij een vriendje nodig heeft maar dat gaat momenteel gewoon niet !! we hebben nog geen weide gevonden dus ook nog geen plaats voor een extra paardje !

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:02

Als je geen plaats hebt voor twee, heb je eigenlijk ook geen plaats voor één, zo simpel is het...

Zoe_97

maar zet hem dan tot je wat gevonden heb op ene kleine stal zoals ik aangaf? dat is voor je paard een stuk aangenamer

miszblueeyes

dus dan verplaats je je paard naar een pensionstalling waar hij wel kan spelen met andere paarden.. je ontneemt een basis behoeft van je paard

mapartepe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 14:04

maar dan moeten we nog steeds een stal vinden ! als jullie suggesties hebben hoor ik ze graag ! in kuringen