Grond en rijbak aan huis maar toch paard op pensionstal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 15:14

Heb 2 paarden aan huis, werk zelf 4 dagen per week. Mijn vriend is boer en we wonen op een melkveebedrijf, landonderhoud en hooien wordt dus al geregeld. Hij is altijd thuis dus doet ook nog deels voeren en buitenzetten als ik op m'n werk ben. Als particulier lijkt het me inderdaad best een hoop gedoe het zelf allemaal te moeten regelen, zeker met weideonderhoud. Moet wel zeggen dat ik het fijn vind na m'n werk (voornamelijk zittend werk) flink de armen uit de mouwen te kunnen steken, mesten, paarden verzorgen etc. Persoonlijk vind ik het heel prettig de paarden aan huis te hebben ipv paar uurtjes per dag naar je paard te gaan. Ook lekker rustig zonder andere pensionklanten, niet hoeven wachten etc om los te gooien of zo. Zou in jou geval zeker hulp zoeken, bijv verzorger erbij of pensionklant erbij die ook deels dingen doet.

Amaris

Re: Grond en rijbak aan huis maar toch paard op pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 15:20

Ik heb een vriendin met de paarden aan huis, maar als ik haar werkzaamheden zo zie valt het allemaal wel mee, maar dat zal te maken hebben met de hoeveelheid grond?

In de winter ligt de wei achter het huis stil, paarden (twee) gaan allebei in de rijbak overdag. Verder is het uitmesten van een vlasstal (alleen plasplek weghalen) en een strostal (iets meer werk). Twee kruiwagens naar de mesthoop rijden en klaar.

In de zomer is het iets meer werk met halve tijd wei en halve tijd bak, dus paar keer per dag de paarden omzetten.

De omheining is degelijk en hoeft dus niet veel aan te gebeuren. Blijft over het halen van voer, en het slepen van af en toe een baal hooi en/of stro.

Wat mis ik dan dat zoveel werk is? (is geen kritiek op TS, maar ik vraag het me oprecht af)

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 15:53

Ik mest en voer elke ochtend voor mijn werk dus om 6.00 uur, paarden staan 24/7 buiten.
Dan stap ik in de auto om 7.00 uur op naar mijn werk.
Om 18.00/18.30 uur kom ik thuis uit het werk, even paarden begroeten en eerst koken/eten.
Dan om 19.00/19.30 uur weer mesten en voeren.
+/- 20.30 uur 4 paarden verzorgen en rijden/grondwerken.
23.00/23.30 uur nog een keer mesten en laatste rondje.

Elke dag haal ik twee tot drie kruiwagens uit de paddock wat op de mesthoop moet. Mest verdwijnt niet van zelf en sta vaak te hannissen om het boven op de hoop te krijgen wat ook weer tijd kost. Dit is maar even een voorbeeld van al die kleine dingen die je tegen komt die toch even gedaan moet worden. In het weekend hooi laten komen, omheining nakijken bak slepen, terrein onderhouden enz. en dan is een dag echt te kort en kom je niet eens toe aan het rijden van de paarden.
Ik heb een chronische ziekte en alles gaat misschien dan minder snel dan bij een ander en TS had ook last van haar bekken waardoor een kruiwagen legen al een extra last is...

Het ligt er ook aan of je erbij werkt en hoeveel en of je kinderen hebt die aandacht willen...Ik wil nooit meer terug naar pension maar ik weet wel dat het echt mega veel werk is ook al lijkt het voor een ander misschien niet zo!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 16:45

Ja dat zal bij die vriendin wel schelen idd, zij werkt niet en heeft geen kinderen. De mesthoop is bij de buren en wordt opgehaald. Ze hoeft er alleen heen te rijden. De kruiwagen uit de vlasstal gaat op het weiland, en de kruiwagen uit de strostal moet ze even naar de buren rijden.

Ik heb er nu een aantal keer opgepast als zij op vakantie waren en eerlijk? Ik heb me best een beetje lopen vervelen....

En dat is dan met twee honden, twee paarden, katten en kippen.
Je kunt maar zoveel keer per dag voeren en hokken schoonmaken natuurlijk....

Maar dan ben je wel de hele dag 'thuis' en dat is natuurlijk absoluut een wereld van verschil met ook nog werken erbij. :j

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 16:57

Nou vervelen doe ik me zeker niet := huishouden en boodschappen moet ook nog gebeuren... Ik weet soms niet waar ik de tijd vandaan haal!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 17:00

_PatriciaH schreef:
Nou vervelen doe ik me zeker niet := huishouden en boodschappen moet ook nog gebeuren... Ik weet soms niet waar ik de tijd vandaan haal!

Ja dat geloof ik wel, maar als ik een paar dagen tot een week in zo'n huis zit... ik heb daar geen sociaal leven he. Boodschappen hoeft niet, huishouden hoeft niet, werken hoeft niet (ik neem daar vrij voor) Dus tja dan is het al snel 'op' hahahaha!

Het is natuurlijk heel anders als je gewoon zelf thuis bent met alle klusjes en huishouden en dingetjes die daarbij horen. Dan nog krijgt mn vriendin het prima gedraaid allemaal, ze rijdt nog, ze geeft nog les ook, maar zoals gezegd: geen kinderen en geen werk. Dan is het wel makkelijker allemaal natuurlijk.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 17:10

Tja, geen kinderen en geen werk dat maakt een wereld van verschil.
Ik vond die combi al bijna niet te doen :')

Waxinelicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 17:10

max66 schreef:
ik geloof onmiddelijk dat de kosten niet zoveel uitmaken, thuis of in pension. Toch zou ik in jouw situatie idd gezocht hebben naar iemand die je, tegen betaling, kan helpen met de zware klussen.
Het kan gewoon heel gezellig zijn, iemand op je erf...
Hier lopen genoeg gepensioneerde mannen rond die graag "in" de paarden blijven en dit zouden willen doen...

Eens! Maar jij moet voor jezelf natuurlijk bepalen wat het best voelt. Ik zelf droom ervan om mijn paard aan huis te hebben, maar heb al bij voorbaat bedacht dat wanneer dit ooit gaat gebeuren ik iemand inhuur om uit te mesten et cetera. Genoeg paardengekken van 15 die graag zo'n bijbaantje zouden willen! :-)

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 17:17

Ik denk ook echt wel dat het afhankelijk is met hoe secuur mensen het zelf willen doen. Er zijn ook mensen die doen 1 of 2 keer per week de stal of halen 1 keer per week de mest uit de wei. Dan moet je wel die dag meer doen en je doet er misschien dan iets langer over maar je hebt de andere dagen wel meer tijd om eventueel te rijden.

Als je alleen het voer moet geven en binnen/buiten zetten scheelt al een hoop. Omheining hoef je echt niet elke dag helemaal na te lopen, eventueel zorg je ervoor dat je op bepaalde plekken iets aan de draad hangt zodat je van een afstand kan zien of het door hangt.
Of de paarden op een kleiner stuk met inloopstal zetten in de avond ipv stal. Mest scheppen in paddock is minder werk dan stal schoonhouden.
Grotere waterbak dan hoef je ook niet zo vaak nieuw water bij te vullen (natuurlijk wel kijken of het schoon is).

Het meeste regelen zit in zorgen voor de voorraad hooi en stro, zorgen dat de mest afgevoerd word en zorgen dat bij afwezigheid iemand op de dieren let.

Waxinelicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 17:19

joyce83 schreef:
Ik denk ook echt wel dat het afhankelijk is met hoe secuur mensen het zelf willen doen. Er zijn ook mensen die doen 1 of 2 keer per week de stal of halen 1 keer per week de mest uit de wei. Dan moet je wel die dag meer doen en je doet er misschien dan iets langer over maar je hebt de andere dagen wel meer tijd om eventueel te rijden.

Als je alleen het voer moet geven en binnen/buiten zetten scheelt al een hoop. Omheining hoef je echt niet elke dag helemaal na te lopen, eventueel zorg je ervoor dat je op bepaalde plekken iets aan de draad hangt zodat je van een afstand kan zien of het door hangt.
Of de paarden op een kleiner stuk met inloopstal zetten in de avond ipv stal. Mest scheppen in paddock is minder werk dan stal schoonhouden.
Grotere waterbak dan hoef je ook niet zo vaak nieuw water bij te vullen (natuurlijk wel kijken of het schoon is).

Het meeste regelen zit in zorgen voor de voorraad hooi en stro, zorgen dat de mest afgevoerd word en zorgen dat bij afwezigheid iemand op de dieren let.

Klopt, je kan het natuurlijk zo moeilijk maken als je zelf wilt. Je kan de paarden 24/7 buiten laten staan met schuilstal en eens in de zoveel tijd de mest over het land verdelen. Zorgen dat automatisch eens in de zoveel tijd een baal hooi in een slowfeeder word gezet et cetera. Maar je kunt ook je paarden op stal hebben, meerdere keren binnen/buiten moeten zetten, stal uitmesten, drie keer per dag voeren.

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 17:21

Ik snap je zo verschrikkelijk goed! Heb dan wel geen kinderen maar zelfs zonder die kinderen is het echt heel erg veel werk. Niet iedereen heeft de luxe (+machines) om alles maar uit te rijden, te slepen et cetera. Als het financieel kan, waarom zou je het dan niet eens zo proberen? Heb jij mooi tijd om te rijden en leuke dingen te doen en mag een ander een keer met de mest sjouwen.

Kom zelf ook zo vaak mensen tegen (met name mensen die graag paarden zien maar er duidelijk nog nooit 5 bij huis gehad hebben) die het helemaal mooi en prachtig vinden en ze willen dat zelf ook. Ja ja, nou 's zomers ja, dan valt het mee. Of als je geen 36+ uur werkt. Of iets anders te doen hebt. Of...

En eerlijk? Ik moet er niet aan denken om een of andere kwast hier mijn paarden te laten doen. Oude mensen kan ik hier niet vinden (ja, voor 25 euries per uur) en de Penny's willen alleen rijden en 'vrijheidsdressuur' doen. Niet dus.

Nee hoor, voel je absoluut niet schuldig! Je ziet je paarden gewoon graag en dat wil je graag zo houden. Prima oplossing!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 17:24

Ik zou dan weer nooit paarden aan huis willen hebben. Niet zozeer om het werk, want als er paarden aan huis zouden komen dan zou ik het alleen doen als het qua klusjes ook haalbaar zou zijn, maar wegens het sociale aspect.

Voor mij is naar de paarden gaan ook die buitenrit maken met stalgenootjes, samen thee drinken in de kantine, hulp krijgen en geven en gewoon, nouja, onder de mensen zijn. Aanspraak.

Ik zou er niet aan moeten denken om alles alleen te moeten doen.

En dan inderdaad nog de verplichting. Ik ben oppas voor twee families met veel dieren maar ja, kan moeilijk bij mezelf oppassen als ik eens een dag (of twee of drie) weg zou willen :+
En het rare: ondanks het feit dat ik het zelf wel doe en die mensen gruwelijk blij zijn met mij zou ik nooit iemand weken in mijn huis willen laten logeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 17:33

Heb sinds 1 januari mijn paarden (3) aan huis en vind het GEWELDIG!! Werk daarnaast zo'n 30 u per week en ben erg netjes in huis. Hiervoor stonden mijn paarden in pension, maar daar deed ik ook alles zelf en hielp ik de stalhouder met allerlei klusjes, waaronder draad repareren, schapen in de gaten, kippen verzorgen en de hond/konijnen als hij er niet was.

Ik vind het echt heerlijk om 's morgens voor mijn werk mijn paarden in de bak te zetten, hooi in de slowfeeders te doen, stallen te mesten, terrein te vegen, mest uit de bak ruimen enz enz enz. Ik heb geen kinderen en mijn man helpt mij ook veel. Ik kan eigenlijk rijden wanneer ik wil en lichamelijk kan ik het redelijk goed aan. In de winter staan mijn paarden 's nachts binnen en in de zomer gaan ze 24/7 het land op. Elke dag even mest ruimen vind ik in de zomer geen probleem. Is binnen een half uur gedaan. Deed ik voorheen op de pensionstal ook.

Vind het zalig dat ik vanuit bijna elk raam mijn paarden kan zien en dat ik precies kan voeren wat ik wil, hoe vaak ik wil en dat ik gewoon tot 23.00 's avonds het licht kan laten branden, zonder dat iemand er iets van zegt.....

Ik ben met de paarden aan huis sowieso goedkoper uit dan ik voorheen was. Helemaal in de zomer, als ze 24/7 buiten staan.

Ik kan mij echter wel de situatie van TS voorstellen, helemaal als je kinderen hebt en je last hebt van je lijf.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 17:42

joyce83 schreef:

Paarden staan hier 24/7 buiten in een grote paddock met inloopstal maar minder werk is dat echt niet :D Als ik het voor het werk zou doen dan zou ik ze op stal zetten!! Nu liggen de drollen echt overal en hebben ze er 100.000 x door heen gelopen en er een heel vies zooitje van gemaakt, ik loop me een rotje om alle drollen weer in de kruiwagen te krijgen, in de stal zet je de kruiwagen er naast en scheppen maar, in de paddock kan ik niet de zware volle kruiwagen mee nemen het zand door dus loop ik heel vaak heen en weer. Een stal mesten ben ik met een 15 min mee klaar maar de paddock mesten ben ik zeker een half uur tot een uur mee bezig. En de mest over het land uit spreiden dat kan hier ook niet helaas.
Ik kom in het donker thuis en ga in het donker weg dus elke dag loop ik met een lampje de omheining na want ik zie niet van een afstand of het nog heel is! Hier ook drie waterbakken maar daar drijft elke dag van alles in, dus ben blij dat ik het geregeld kan schoonmaken...
Maar nogmaals ik zou niet meer terug willen!!

Spianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:55

Ik begrijp je heel goed! Wij hebben de pony's ook aan huis en ik ben pas 17 dus ik kan natuurlijk niet zeggen hoe het is met werk/kinderen, maar ik doe wel (bijna) alles zelf naast m'n studie. De paarden aan huis hebben is echt heel leuk maar het wordt wel onwijs geromantiseerd inderdaad. Niet alleen lichamelijk maar ook mentaal ben je er constant mee bezig. Bij alles wat ik afspreek moet ik bedenken hoe ik dat ga regelen met de paarden, ik moet soms in de pauze naar huis om ze buiten te zetten en het grootste deel van m'n zaterdag ben ik kwijt aan uitmesten en stalwerk. En dat is het allemaal 100% waard hoor, maar soms realiseren mensen zich niet helemaal dat het niet altijd prachtig mooi en leuk is om je paard aan huis te hebben. Ik heb ook wel eens dagen dat ik het liefst per direct naar een pensionstal zou verhuizen. Ik kan me voorstellen dat deze oplossing je veel meer rust geeft in je hoofd :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 21:40

Amaris schreef:
Ik zou dan weer nooit paarden aan huis willen hebben. Niet zozeer om het werk, want als er paarden aan huis zouden komen dan zou ik het alleen doen als het qua klusjes ook haalbaar zou zijn, maar wegens het sociale aspect.

Voor mij is naar de paarden gaan ook die buitenrit maken met stalgenootjes, samen thee drinken in de kantine, hulp krijgen en geven en gewoon, nouja, onder de mensen zijn. Aanspraak.

Voorheen had ik op de pensionstal een paar goede vriendinnen die hun paarden daar ook had staan. Die mis ik nu wel :j
Maar verder mis ik het juist helemaal niet om alleen met de paarden bezig te zijn, ik geniet juist van de rust :j ik zit de hele dag al tussen de mensen. Ik ging naar mijn paard voor hem, niet voor de mensen (alhoewel de mensen echt wel leuk waren).

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 09:47

Ik moest laatst op mijn neefje passen van 10 maanden, tja toen heb ik me ook wel achter mijn oren gekrabt. Hoe zou je het nu draaien met kind erbij?? aan de andere kant dacht ik ook als ik naar een pensionstal moest gaan dan zou ik ook in de knoei komen en dan met honden en met kind.
Maar goed ik heb niet de beschikking over een box waar die kleine in kon dus die moest overal mee naartoe. Toilet, even drinken pakken echt bij alles moest die mee.

Aan huis is wel dat ik de honden in de tuin kan laten lopen zodat ze toch wat anders zien dan de woonkamer of ze gaan even mee in de wei. Als ik naar pension moest gaan dan zou ik de honden niet graag mee willen nemen, niet zo handig. Daarbij werkt mijn man in de horeca dus kan ik ook in de avond niks thuis laten omdat hij thuis is. En de honden in de avond weer alleen laten nadat ik thuis kom van mijn werk is ook niks.

Daarom alles is afhankelijk van iedereens individuele situatie. Als je lichamelijke problemen hebt dan wordt het al moeilijk. Als je geluk hebt dan leggen de paarden de drollen op vaste plekken. Zo heb ik maar twee vaste plekken 1 naast de mesthoop en de andere in een hoekje aan de andere kant van de wei. Ik hoef dus niet met de kruiwagen door de hele wei te lopen, daarbij heb ik geluk dat het geen blub bende is waardoor ik ook makkelijk ermee kan lopen. Heb je modder, paarden die alles overal neerleggen dan heb je al veel meer werk.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 10:11

Wendy schreef:
Amaris schreef:

Voorheen had ik op de pensionstal een paar goede vriendinnen die hun paarden daar ook had staan. Die mis ik nu wel :j
Maar verder mis ik het juist helemaal niet om alleen met de paarden bezig te zijn, ik geniet juist van de rust :j ik zit de hele dag al tussen de mensen. Ik ging naar mijn paard voor hem, niet voor de mensen (alhoewel de mensen echt wel leuk waren).

Zo zie je maar weer dat er heel veel verschillende meningen zijn. Ik zit op kantoor wel met collega's maar woon alleen.

Dus ik ben al veel alleen.

Als ik dan ook nog alleen alles met de paarden zou moeten doen, dan zou het me wel naar de keel vliegen denk ik.

Ik kan me bijvoorbeeld nu al verheugen op dat buitenritje zaterdag met mijn beste vriendin en nog een heel lief stalgenootje. Dan is de zaterdagochtend toch een stuk gezelliger dan dat ik in mn eentje zou zijn.

TS: we zijn nu een tijdje later, hoe bevalt het uiteindelijk dat je paarden nu niet meer aan huis staan?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 10:30

Ik heb hulp van iemand die voor mij kan voeren/ mesten...
Ik schakel haar soms regelmatig in, soms minder vaak. Uiteraard betaal ik haar. Ik heb een lastig lijf, en dan is hulp wel eens fijn.
Dat volpension goedkoper is verbaast mij enorm.... In deze regio is dat absoluut niet het geval.
In jouw positie had ik iemand ingehuurd, bovendien een inloop gemaakt en de paarden zelf in en uit laten lopen.
Scheelt een hoop werk.
En wat die Snijder betreft, die gaat ook gewoon stallen binnen helaas.... Om die reden zou ik mezelf geen extra werk op de hals halen.
Zet eens wat advertenties en kijk wat er gebeurt.
Hoe meer je paard vrij kan bewegen, en hoe beter ze zich voelt, hoe minder jij de druk zult voelen dat je heel vaak iets met haar moet doen om de boel 'op te leuken'.
Dan kun je haar ook gerust laten staan wanneer je lijf niet meewerkt.

Horsegirlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 10:39

Of een bijrijdster zoeken. Er zijn ook meiden die het Leuk vinden in t begin te Grondwerken/wandelen en na een tijd te rijden. Als je bang bent voor t anders trainen Zoek dan een buienruiter die vooral graag relaxed en ontspannen naar buiten wilt nadat ze beetje mak Is buiten. Die vinden t vaak ook niet erg dan die dagen de rest ook te doen. Nouja ik zou dat niet erg vinden. Zo heb je een gratis hulp en zelfs een paar dagen echt vrij indien je wilt. (tutten met ze kan altijd nog)

In ieder geval sterkte met t besluit. Het zelf alles moeten doen (of dit nu op een gehuurde stal/wei Is of aan huis) Is vaak veel meer werk dan vele denken.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 10:45

Ik heb zelf ook mijn paard aan huis gehad en ik ben blij dat ze nu op een pensionstalling staat. Ik wil nooit mijn paard niet meer aan huis. Mijn ervaring is dat je veel minder tijd hebt om ook echt iets te doen met je paard. Nu ga ik naar stal en zadel mijn paard op, toen moest ik eerst wei controleren, mest ruimen, voer klaar zetten, paard verzorgen en dan was de tijd "om". Naast een fulltime baan vind ik het wel fijn om mijn paard op een pensionstalling te hebben.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 11:12

Ik heb het destijds ook gedaan.. was de beste beslissing ooit!
Inmiddels is mijn leven heel anders en wil ik mn paard wel weer terug aan huis (zit er ook weer aan te komen) maar destijds had k geen betere keuze kunnen maken!

gioia3105

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 11:26

Hallo allemaal,
Bedankt voor jullie reacties.
Ten eerste denk ik dat het handig is als ik vertel dat mijn paarden dagelijks de hele dag buiten in de paddock stonden en ook met slowfeeder etc. Ook grote teilen met water etc. dus qua die werkzaamheden had ik het al zo minimaal mogelijk gemaakt. Ik ha d ook een pensionklant waar ik het werk wat mee zou verdelen maar het puntje bij paaltje kwam dat er niet erg van en ik moet ook zeggen dat die ook weer eisen stellen ook al spreek je van te voren de dingen goed door,en dat ik daar ook wat onrustig van werd.
Je hebt ook nooit privé. Er lopen constant mensen bij je op het pad of in de schuur.
Ik werk 28 uur, mijn man heeft twee eigen bedrijven en is pas s'avonds thuis en ik heb twee kinderen van 13 en van tien. Mijn dochter van dertien probeert ook wel wat te helpen maar die wil ook haar pony rijden en zit op het vwo, wat ook wel aardig huiswerk kost. Mijn man heeft dus weinig tijd en is ook niet erg handig waardoor ik juist de klussen moet doen. Naast mijn werk treed ik ook op als zangeres, en dat vind ik ook leuk. Ook geeft ik nog instructie aan een paar personen.
Wat heel veel tijd is gaan kosten ook is dat mijn kinderen geen suiker of fructose mogen hebben. zij kunnen dat niet verteren. Dat betekent dat ik heel veel dingen zoals koek, gebak e.d. zelf moet bakken. En dat kost echt veel tijd. Ik denk dat dat ook nog een puntje is.
En dan dus nog je stalwerk en het vegen en hooi en stro bestellen en mestafvoer e.d. En ook moet je dingen regelen als je op vakantie ga. Er zijn wel mensen die zeggen voor je paard te willen zorgen maar die hebben er óf geen verstand van of dan kan het toch niet.
Het is echt niet makkelijk vind ik.
Idd, is heet ook mentaal een belasting en niet alleen fysiek.

Mijn paardje staat nu rustiger en gaat dagelijks in een paddock van tien bij twintig met onze pony, een ochtend. Dat wordt straks de hele dag maar ze hebben nu even ruimte tekort. Ik heb haar gisteren even naar huis gehaald (de pensionstalling is nl maar 500 meter verderop....) om met de kleine ponys te spelen. Dat was natuurlijk een feestje. Toen weer terug gebracht. Dit ging best goed. Ze eet nog steeds heel weinig hooi. Ze is droog langstengelig hooi gewend en in de pension is het veel kruidiger en rijker. Ze ging hier gelijk weer aan het hooi knabbelen. Maar ze valt ook niet verder af. De pensionhouder geeft haar al ander hooi erbij, dus die letten goed op.
Ik vind de paddock wat klein. Ze kunnen niet direct even lekker rennen. Maar aan de andere kant bij welke pensionstal komen ze wel zo veel buiten en met binnen en buitenzetservice. In de zomer gaan ze het weiland op.

Een bijrijder is trouwens echt geen optie. Mijn paardje is net tien dagen onder het zadel geweest van de zomer en is nog erg groen. Ze is 1.75, en ik wil haar zelf verder africhten. Ik rijd straks om de dag ivm met mijn spier en bekkenklachten en daarmeee hebben mijn paarden altijd prima in de sport gelpen. Het gaat niet om de kwantiteit van het rijden maar om de kwaliteit.

Het wordt een beetje een lang verhaal maar gisteren is er een jonge meid geweest met haar moeder en die willen ons paardenspulletje wel huren, of eventueel wel wat samen doen.
Daar heb ik natuurlijk vannacht weer over liggen piekeren. Want hoe verdeel je het goed samen en inderdaad wil ik dat wel omdat je dan weer allerlei mensen over de vloer hebt. Wat dat betreft kan ik het beter verhuren en dat zij gewoon de hele toko onderhouden en ik gewoon naar mijn paardje op pensionstal ga. Lastige keuze. Ze heeft het niet slecht op die stal en mijn paardje is ook niets gewend in dat opzicht. Ze wordt in mei pas vier jaar. De pony lijkt er ook zelfs wel wat van op te knappen en vrolijker te zijn...Maar ik denk dat dat komt door het rijke hooi, want hij heeft altijd honger en wat voernijd. Volgens mij voelt zijn buik lekker vol want in een week tijd moet de singel een gaatje losser...

En als het vandaag weer zo slecht weer is denk ik, "Toch lekker dat ik niet buiten hoef te rijden of nu van alles moet doen in dat vieze weer"
Is er iemand die ook samen de stal doet met een ander en hoe verdelen jullie dan de kosten ed?

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 11:36

Kan je het ze niet goedkoop verhuren zodat zij het onderhoud doen en je paarden zelf bij huis houden?
Sta je zeg maar bij hen op pension :)

gioia3105

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 11:44

Majabeestje schreef:
Kan je het ze niet goedkoop verhuren zodat zij het onderhoud doen en je paarden zelf bij huis houden?
Sta je zeg maar bij hen op pension :)

Ja dat zou dan het idee een beetje zijn Majabeestje