brief van jouw paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:16

_/-\o_

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:17

Ik ben helemaal pro natuurlijk paardenhouding, maar ik heb zelf altijd het idee dat je met dit soort stukjes mensen alleen maar irriteert. :o

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:18

xSogno schreef:
'Liever geen brok meer' :') .

?

Equilibria

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:19

Wat grappig om te lezen, soort van 'love it or hate it' gaande in de reacties. Ik vind het wel wat hebben. Ben er niet compleet van onder de indruk maar krijg ook zeker geen jeuk aan mijn liezen van dit stuk.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:20

Ik zou het liefst mijn paarden qua buitenstaan willen houden zoals uit de beginpost.. En dan kom je erachter dat je 2 paarden met zeer verschillende behoeftes en eisen qua stal. Wat doe je dan?

Merrie 1 staat op een luxe stal zoals eerder benoemd. Komt in de winter minimaal 2,5 uur in de paddock, hele dag hooi en brok 3x daags. Zomers hele dag land.

Merrie 2 stond 24/7 buiten maar is naar binnen gegaan ivm vermageren, beginnend mok en een huid met schimmel. Ondanks schuilmogelijkheden, genoeg te eten en een goeie deken. Die staat nu overdag buiten en in de nacht binnen.

Merrie 1 staat zoals ik eigenlijk een paard niet wil houden, vind het in mijn ogen paard onwaardig. Waarom toch op zo'n stal zetten? Merrie heeft voorheen in de winter overdag hele dag in een droge, grote paddock gestaan met hooi en water. Ze vond dit vreselijk, werd mager en gemeen tegen andere paarden.

Als ik die zou houden zoals in de beginpost, dan zou ik echt een hoopje ellende hebben. Dus nee.. Geen elk paard is hetzelfde.

Vosje18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 13:42

Het is maar waar je je prioriteiten hebt liggen. Mijn inziens gaat het er in de allereerste plaats om dat je paard het goed heeft, extra luxe voor de ruiter is mooi meegenomen, een bonus. Maar het 'goed hebben', blijkt voor velen onder ons een heel ruim begrip. Voor mij geen paard als ik haar niet 24/7 buiten kan houden. En ik zie dat ze het daar heel goed op doet, dat is het belangrijkste.
Ongetwijfeld zijn er paarden die echt liever binnen staan of alleen op de wei of met deken of... En dan komt echt horsemanship om de hoek kijken, het echt oprecht met zuivere intentie naar je paard kijken, wat wil híj? Niet 'wat wil ik, waar voel ik me prettig bij, wat is praktisch'? Het gaat mij er dus niet om dat iedereen ineens zijn paard zomaar de klei op gooit en als je je aangesproken of geirriteerd voelt heeft dat vast een reden.
Een paard dat altijd of veel binnen heeft gestaan of met deken, moet natuurlijk wennen, gun 'm die tijd. Brokken bouw je rustig af. Een schuilstal in weer en wind mestvrij maken, is niet altijd even leuk. Een paard dik in de winterwacht, tja je moet er blijkbaar van houden. Ik zou zeggen, je gaat niet over één nacht ijs.
Het is ook maar wat je wilt zien aan je paard. En dát, mijn lieve bokkers, vind ík nou een sterk staaltje antropomorfisme. Projectie van de bovenste plank. Egoisme ten top. Zoals ook in het stuk in de eerste alinea te lezen is. Maar zo veel mensen, zo veel meningen. Ik had ook niet verwacht dat ik veel mensen om zou praten, velen schieten meteen in de verdediging, logisch maar ook beetje typisch.
Maar een plek om te ventileren was wel even fijn. Misschien is dit ook wel niet de manier, ik weet het niet. Kwam in ieder geval uit een goed hart.
Fijn als het misschien hier en daar wat mensen aan het denken zet. Dat vind ik al heel wat.

Vosje18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 13:47

Cardy schreef:
Ik zou het liefst mijn paarden qua buitenstaan willen houden zoals uit de beginpost.. En dan kom je erachter dat je 2 paarden met zeer verschillende behoeftes en eisen qua stal. Wat doe je dan?

Merrie 1 staat op een luxe stal zoals eerder benoemd. Komt in de winter minimaal 2,5 uur in de paddock, hele dag hooi en brok 3x daags. Zomers hele dag land.

Merrie 2 stond 24/7 buiten maar is naar binnen gegaan ivm vermageren, beginnend mok en een huid met schimmel. Ondanks schuilmogelijkheden, genoeg te eten en een goeie deken. Die staat nu overdag buiten en in de nacht binnen.

Merrie 1 staat zoals ik eigenlijk een paard niet wil houden, vind het in mijn ogen paard onwaardig. Waarom toch op zo'n stal zetten? Merrie heeft voorheen in de winter overdag hele dag in een droge, grote paddock gestaan met hooi en water. Ze vond dit vreselijk, werd mager en gemeen tegen andere paarden.

Als ik die zou houden zoals in de beginpost, dan zou ik echt een hoopje ellende hebben. Dus nee.. Geen elk paard is hetzelfde.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:48

Verdediging of geven ze gewoon aan dat het stukje te eenzijdig geschreven is?
Te weinig rekening houdend dat juist niet elk paard gelijk is.

Ik heb mijn paarden aan huis. Betekend geen luxe voor de ruiter.
Ik zou mijn paarden zo 24/7 buiten kunnen zetten. Wat ik ook ooit gedaan heb. Om vervolgens de paard te zien wat verslechterd.
De reden waarom is mij bekend.
Dus ja dan op stal.
Wat nog duurder voor me is ook nog.
Maar dat heb ik graag voor mijn paard over.

Vosje18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 13:51

Ik weet niet hoe het quoten werkt maar ik zou zeggen: probeer het eens zonder deken Cardy! Een paard kan zich onder eendeken slecht warm houden en omdat het veel extra energie kost, vermagert ze. Een deken is ook niet erg hygienisch en het kan lekker gaan broeien onder zo'n dichte kleine ruimte dus een schimmel vind ik ook niet raar.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:51

xSogno schreef:
'Liever geen brok meer' :') .

we nemen het mee :+

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:52

Geen idee waarom mijn bericht alleen gequote wordt, als dat gaat om je berichtje ervoor.. Snap ik niet dat je mij aanhaalt :') . Als er eentje niet in verdediging schiet, ben ik het wel.

Jij geeft aan:
Citaat:
En dan komt echt horsemanship om de hoek kijken, het echt oprecht met zuivere intentie naar je paard kijken, wat wil híj? Niet 'wat wil ik, waar voel ik me prettig bij, wat is praktisch'?

En dat is precies wat ik gedaan heb. Ik wilde haar graag hele dag buiten of zelfs 24/7 buiten bij een geschikte locatie, omdat ik dat graag wilde en mij er prettig bij voelde. Maar paard voelde zich er alles behalve prettig bij. Dus met tegenzin gedaan wat het paard wel prettig vond en dat is een stal waar ze als prinses behandeld wordt en niet hele dagen buiten in de winter.

edit: Ik zie nu wat er mis is gegaan, kan gebeuren! Als je quote kan je gelijk eronder je reactie kwijt voordat je op verzenden drukt :D .
Zonder deken gaan we niet doen, geprobeerd maar daar wordt ze echt niet blij van.
Laatst bijgewerkt door Cardy op 29-01-15 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:53

Leuk stukje, knap ook dat iemand precies weet wat de mening van mijn paard is! :D
Snap de boodschap er echt wel van, maar zo zwart-wit is het natuurlijk niet.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:56

Ik zie aan mijn paard dat ze nu goed staat. 's Zomers en 's winters hetzelfde ritme: tussen half 9 en 9 naar buiten toe, naar binnen zodra het donker wordt ('s zomers rond 21.00).

Komt ze binnen dan gaat ze uiteraard eerst eten, maar daarna ploft mevrouw neer in het stro, waar ze heerlijk uitgebreid gaat liggen slapen. De voerbeurt van 01.00 maakt haar vaak wakker, ze eet dan wat en slaapt weer verder. En ook 's morgens wordt ze vaak slapend aangetroffen.

Zet ik haar 24/7 buiten dan ontneem ik haar haar dutjes in het stro, en de kans om rustig te eten. Nee hoor, ze staat prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:56

Kan hier ook niet zo veel mee eigenlijk;
Geen paard is hetzelfde en als je nou al in het begin van de brief stelt dat het fokgedrag van de mens , het paard er ansich niet beter op heeft gemaakt (waar ik het wel mee eens ben) ben je net zo kortzichtig als de opbox/deken houders als je dan nog steeds verwacht dat dus elk paard als een wild paard overleven kan. Er word totaal geen rekening gehouden met oude en/of zieke dieren en dat vind ik uiteindelijk net zo wreed, als waar nu veel paardenhouders van beschuldigd worden...

Er is niets zo Gulden, als de Middenweg....

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:00

Vosje18 schreef:
Het is maar waar je je prioriteiten hebt liggen. Mijn inziens gaat het er in de allereerste plaats om dat je paard het goed heeft, extra luxe voor de ruiter is mooi meegenomen, een bonus. Maar het 'goed hebben', blijkt voor velen onder ons een heel ruim begrip. Voor mij geen paard als ik haar niet 24/7 buiten kan houden. En ik zie dat ze het daar heel goed op doet, dat is het belangrijkste.

En dat is jouw goed recht! :j

Citaat:
Ongetwijfeld zijn er paarden die echt liever binnen staan of alleen op de wei of met deken of... En dan komt echt horsemanship om de hoek kijken, het echt oprecht met zuivere intentie naar je paard kijken, wat wil híj? Niet 'wat wil ik, waar voel ik me prettig bij, wat is praktisch'? Het gaat mij er dus niet om dat iedereen ineens zijn paard zomaar de klei op gooit en als je je aangesproken of geirriteerd voelt heeft dat vast een reden.
Een paard dat altijd of veel binnen heeft gestaan of met deken, moet natuurlijk wennen, gun 'm die tijd. Brokken bouw je rustig af. Een schuilstal in weer en wind mestvrij maken, is niet altijd even leuk. Een paard dik in de winterwacht, tja je moet er blijkbaar van houden. Ik zou zeggen, je gaat niet over één nacht ijs.
Het is ook maar wat je wilt zien aan je paard. En dát, mijn lieve bokkers, vind ík nou een sterk staaltje antropomorfisme. Projectie van de bovenste plank. Egoisme ten top. Zoals ook in het stuk in de eerste alinea te lezen is. Maar zo veel mensen, zo veel meningen. Ik had ook niet verwacht dat ik veel mensen om zou praten, velen schieten meteen in de verdediging, logisch maar ook beetje typisch.
Maar een plek om te ventileren was wel even fijn. Misschien is dit ook wel niet de manier, ik weet het niet. Kwam in ieder geval uit een goed hart.
Fijn als het misschien hier en daar wat mensen aan het denken zet. Dat vind ik al heel wat.

"Echt horsemanship" is volgens mij dat je kijkt naar de behoefte van jouw individuele paard en je daar op richt. Je brengt het nu - bewust of niet - alsof echt horsemanship alleen is dat je toewerkt naar hoe jij vindt dat paarden gehouden moeten worden. Dit hoeft niet over één nacht ijs, als je maar je brokken afbouwt, je deken eraf gooit, je paard naar buiten gooit, bitloos gaat rijden, (de hele rataplan uit de OP) etc. Doe je dit niet, ben je egoïstisch. Wie heeft er dan de oogkleppen op?

Mensen schieten in de verdediging, omdat ze worden aangevallen. Actie=reactie.

Agree to disagree. Mijn paarden staan niet jaarrond buiten, hebben dekens op en ja, ik rij ze. Toch kijk ik goed naar hoe mijn paarden zich voelen en gedragen en pas ik - desnodig - dingen hierop aan. Dat iemand anders geen paard op die manier zou willen houden, is prima. Zoveel mensen, zoveel meningen. Maar dat maakt niet jouw mening zaligmakend en mijn mening fout.

Potverdikkie, me toch weer laten verleiden tot een verdedigende reactie. -O-

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:06

Ik denk dat belangrijk is om naar je paard te blijven kijken. Een paard 24/7 opsluiten vind ik sowieso een dikke no go, maar sommige naturals slaan soms ook behoorlijk door.
Als ik dan paardjes 24/7 in een volledig open wei zie staan, zonder enige vorm van beschutting (geeneens een boom), ook met het rotweer van de afgelopen tijd vind ik dat óók zielig.

Sommige paarden vinden een paar uur op stal echt niet verkeerd en sommige paarden hebben echt een voorkeur voor ie rust.

Mijn paard heeft dat niet, maar in de winter een goede 24/7 buitenstalling vinden hier in de omgeving die voor mij bereikbaar is op de fiets, is bijna onmogelijk, dus ja mijn paard gaat 's nachts naar binnen.

Het moet wel werkbaar blijven. Een paard 20 uur opsluiten vind ik persoonlijk niet kunnen, en dat zou ik dan ook niet willen, maar ja, over anderen oordelen vind ik soms moeilijk. Je weet niet altijd alles.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:14

Mijn inmiddels overleden warina zou een hele andere brief hebben geschreven :')
"Gooi mij alsjeblieft niet 24 uur buiten, na vier uur lig ik voor het hek te wachten totdat iemand denkt dat er wat mis is, zodat ik snel kan op springen en naar stal kan rennen"
Ja die merrie was een beetje apart :+ zelfs na jaren wennen in verschillende groepen hield mevrouw het uiteindelijk met een kleine bejaarde ponygroep het maximaal 4uur uit.

Maargoed, de strekking van het verhaal klopt zeker... Maar hoe het geschreven is maakt dat het bij mij een tegenovergesteld effect heeft.... Denk dat het dramatiseren daar ten grondslag aan ligt.
Ondanks dat ik het er mee eens ben en mijn paard zo veel mogelijk buiten staat, ook in weer en wind, vind ik het geen fijn stukje tekst en denk ik niet dat het zijn doel, hoe goed bedoeld ook, bereikt.

Vosje18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 14:17

mylittlejoy schreef:
Vosje18 schreef:

En dat is jouw goed recht! :j

Citaat:

"Echt horsemanship" is volgens mij dat je kijkt naar de behoefte van jouw individuele paard en je daar op richt. Je brengt het nu - bewust of niet - alsof echt horsemanship alleen is dat je toewerkt naar hoe jij vindt dat paarden gehouden moeten worden. Dit hoeft niet over één nacht ijs, als je maar je brokken afbouwt, je deken eraf gooit, je paard naar buiten gooit, bitloos gaat rijden, (de hele rataplan uit de OP) etc. Doe je dit niet, ben je egoïstisch. Wie heeft er dan de oogkleppen op?

Mensen schieten in de verdediging, omdat ze worden aangevallen. Actie=reactie.

Agree to disagree. Mijn paarden staan niet jaarrond buiten, hebben dekens op en ja, ik rij ze. Toch kijk ik goed naar hoe mijn paarden zich voelen en gedragen en pas ik - desnodig - dingen hierop aan. Dat iemand anders geen paard op die manier zou willen houden, is prima. Zoveel mensen, zoveel meningen. Maar dat maakt niet jouw mening zaligmakend en mijn mening fout.

Potverdikkie, me toch weer laten verleiden tot een verdedigende reactie. -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:20

Mee eens met bovenstaande: Ik houd helemaal niet van dat "hoogdravende , ik weet het allemaal beter dan jij gedoe". Komt erg arrogant en vooral betweterig over en dan nog van een nieuw profiel ook. Prediken doe je maar in de kerk hoor....

MarlindeRooz

Re: brief van jouw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:23

Ik ben het hier wel mee eens, paarden horen niet in een stal!!!

Een weide met een inloopstal waar ze kunnen eten vinden ze gewoon prettiger, en duh als jij je hele leven op stal staat en je komt opeens in de weide dan weet je niet hoe jij je warm moet houden.

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:28

Mijn paard stond bij zijn vorige eigenaar 24/7 buiten. Bij mij staat hij in de winter s'nachts binnen en zodra het voorjaar wordt en het weer laat het toe gaat hij weer 24/7 naar buiten en dan alleen bij slecht weer naar binnen. In de winter dag en nacht buiten is niet mogelijk. Een schuilstal neerzetten mag niet, en er is geen droog plekje waar ze kunnen liggen.

En mijn paard vind het prima op stal, kan aan zijn hoofd zien dat hij elke nacht heerlijk languit in stal ligt. Hij krijgt meer dan genoeg hooi om de nacht door te komen en meestal ligt er s'morgens nog hooi in zijn stal. Met dit weer staan ze zelfs te wachten om naar binnen te mogen.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:28

Marlinde dan nodig ik jou uit om bij mijn paard te komen kijken.
Paddock is drijfnat weide idem alles is verzadigd en zijknat.
Schuilstal neerzetten voor zijn grootte mag niet.
Paddock is deels betegeld maar zelfs dat staat blank.

Ja die gaat snachts op stal met deken om droog bij te komen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:30

Daks schreef:
Marlinde dan nodig ik jou uit om bij mijn paard te komen kijken.
Paddock is drijfnat weide idem alles is verzadigd en zijknat.
Schuilstal neerzetten voor zijn grootte mag niet.
Paddock is deels betegeld maar zelfs dat staat blank.

Ja die gaat snachts op stal met deken om droog bij te komen.

Dan zou ik geen paard houden, als ik hem niet 24/7 buiten kon zetten. Simpel zat.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:30

xRaisin schreef:
Ik voel hier weer een wel/niet stal discussie opkomen.

Nou wat dacht je van de zin: liever geen brok.

Nou het eerste paard wat geen brok wil moet ik nog tegen komen.

Of het wel of niet goed voor ze is dat is een andere discussie. :)

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:31

beetje zwart wit of niet.
Langer kijken dan dat je neus lang is echt niet moeilijk geloof me.
Niet iedereen kan het perfect voor elkaar hebben.