Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Cardy schreef:Ik zou het liefst mijn paarden qua buitenstaan willen houden zoals uit de beginpost.. En dan kom je erachter dat je 2 paarden met zeer verschillende behoeftes en eisen qua stal. Wat doe je dan?
Merrie 1 staat op een luxe stal zoals eerder benoemd. Komt in de winter minimaal 2,5 uur in de paddock, hele dag hooi en brok 3x daags. Zomers hele dag land.
Merrie 2 stond 24/7 buiten maar is naar binnen gegaan ivm vermageren, beginnend mok en een huid met schimmel. Ondanks schuilmogelijkheden, genoeg te eten en een goeie deken. Die staat nu overdag buiten en in de nacht binnen.
Merrie 1 staat zoals ik eigenlijk een paard niet wil houden, vind het in mijn ogen paard onwaardig. Waarom toch op zo'n stal zetten? Merrie heeft voorheen in de winter overdag hele dag in een droge, grote paddock gestaan met hooi en water. Ze vond dit vreselijk, werd mager en gemeen tegen andere paarden.
Als ik die zou houden zoals in de beginpost, dan zou ik echt een hoopje ellende hebben. Dus nee.. Geen elk paard is hetzelfde.
Citaat:En dan komt echt horsemanship om de hoek kijken, het echt oprecht met zuivere intentie naar je paard kijken, wat wil híj? Niet 'wat wil ik, waar voel ik me prettig bij, wat is praktisch'?
Vosje18 schreef:Het is maar waar je je prioriteiten hebt liggen. Mijn inziens gaat het er in de allereerste plaats om dat je paard het goed heeft, extra luxe voor de ruiter is mooi meegenomen, een bonus. Maar het 'goed hebben', blijkt voor velen onder ons een heel ruim begrip. Voor mij geen paard als ik haar niet 24/7 buiten kan houden. En ik zie dat ze het daar heel goed op doet, dat is het belangrijkste.
Citaat:Ongetwijfeld zijn er paarden die echt liever binnen staan of alleen op de wei of met deken of... En dan komt echt horsemanship om de hoek kijken, het echt oprecht met zuivere intentie naar je paard kijken, wat wil híj? Niet 'wat wil ik, waar voel ik me prettig bij, wat is praktisch'? Het gaat mij er dus niet om dat iedereen ineens zijn paard zomaar de klei op gooit en als je je aangesproken of geirriteerd voelt heeft dat vast een reden.
Een paard dat altijd of veel binnen heeft gestaan of met deken, moet natuurlijk wennen, gun 'm die tijd. Brokken bouw je rustig af. Een schuilstal in weer en wind mestvrij maken, is niet altijd even leuk. Een paard dik in de winterwacht, tja je moet er blijkbaar van houden. Ik zou zeggen, je gaat niet over één nacht ijs.
Het is ook maar wat je wilt zien aan je paard. En dát, mijn lieve bokkers, vind ík nou een sterk staaltje antropomorfisme. Projectie van de bovenste plank. Egoisme ten top. Zoals ook in het stuk in de eerste alinea te lezen is. Maar zo veel mensen, zo veel meningen. Ik had ook niet verwacht dat ik veel mensen om zou praten, velen schieten meteen in de verdediging, logisch maar ook beetje typisch.
Maar een plek om te ventileren was wel even fijn. Misschien is dit ook wel niet de manier, ik weet het niet. Kwam in ieder geval uit een goed hart.
Fijn als het misschien hier en daar wat mensen aan het denken zet. Dat vind ik al heel wat.
mylittlejoy schreef:Vosje18 schreef:Het is maar waar je je prioriteiten hebt liggen. Mijn inziens gaat het er in de allereerste plaats om dat je paard het goed heeft, extra luxe voor de ruiter is mooi meegenomen, een bonus. Maar het 'goed hebben', blijkt voor velen onder ons een heel ruim begrip. Voor mij geen paard als ik haar niet 24/7 buiten kan houden. En ik zie dat ze het daar heel goed op doet, dat is het belangrijkste.
En dat is jouw goed recht!
Citaat:Ongetwijfeld zijn er paarden die echt liever binnen staan of alleen op de wei of met deken of... En dan komt echt horsemanship om de hoek kijken, het echt oprecht met zuivere intentie naar je paard kijken, wat wil híj? Niet 'wat wil ik, waar voel ik me prettig bij, wat is praktisch'? Het gaat mij er dus niet om dat iedereen ineens zijn paard zomaar de klei op gooit en als je je aangesproken of geirriteerd voelt heeft dat vast een reden.
Een paard dat altijd of veel binnen heeft gestaan of met deken, moet natuurlijk wennen, gun 'm die tijd. Brokken bouw je rustig af. Een schuilstal in weer en wind mestvrij maken, is niet altijd even leuk. Een paard dik in de winterwacht, tja je moet er blijkbaar van houden. Ik zou zeggen, je gaat niet over één nacht ijs.
Het is ook maar wat je wilt zien aan je paard. En dát, mijn lieve bokkers, vind ík nou een sterk staaltje antropomorfisme. Projectie van de bovenste plank. Egoisme ten top. Zoals ook in het stuk in de eerste alinea te lezen is. Maar zo veel mensen, zo veel meningen. Ik had ook niet verwacht dat ik veel mensen om zou praten, velen schieten meteen in de verdediging, logisch maar ook beetje typisch.
Maar een plek om te ventileren was wel even fijn. Misschien is dit ook wel niet de manier, ik weet het niet. Kwam in ieder geval uit een goed hart.
Fijn als het misschien hier en daar wat mensen aan het denken zet. Dat vind ik al heel wat.
"Echt horsemanship" is volgens mij dat je kijkt naar de behoefte van jouw individuele paard en je daar op richt. Je brengt het nu - bewust of niet - alsof echt horsemanship alleen is dat je toewerkt naar hoe jij vindt dat paarden gehouden moeten worden. Dit hoeft niet over één nacht ijs, als je maar je brokken afbouwt, je deken eraf gooit, je paard naar buiten gooit, bitloos gaat rijden, (de hele rataplan uit de OP) etc. Doe je dit niet, ben je egoïstisch. Wie heeft er dan de oogkleppen op?
Mensen schieten in de verdediging, omdat ze worden aangevallen. Actie=reactie.
Agree to disagree. Mijn paarden staan niet jaarrond buiten, hebben dekens op en ja, ik rij ze. Toch kijk ik goed naar hoe mijn paarden zich voelen en gedragen en pas ik - desnodig - dingen hierop aan. Dat iemand anders geen paard op die manier zou willen houden, is prima. Zoveel mensen, zoveel meningen. Maar dat maakt niet jouw mening zaligmakend en mijn mening fout.
Potverdikkie, me toch weer laten verleiden tot een verdedigende reactie.
Daks schreef:Marlinde dan nodig ik jou uit om bij mijn paard te komen kijken.
Paddock is drijfnat weide idem alles is verzadigd en zijknat.
Schuilstal neerzetten voor zijn grootte mag niet.
Paddock is deels betegeld maar zelfs dat staat blank.
Ja die gaat snachts op stal met deken om droog bij te komen.