[VOLG] Bonte Jaopie & lessen van Steef Geelen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 17:22

Zoals ik het begrijp is het een manier om het paard weer op de ruiter te laten focussen wanneer een herhaalde hulp weinig effect heeft. Het paard wordt niet geraakt met de zweep maar het is meer zoals je een longeerzweep laat knallen of suizen om de aandacht te vragen wanneer het paard je een beetje negeert.
Klopt dat, Terpentijn?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 17:24

Leuk om te lezen en de vorderingen bij te houden.

Ik herken stukjes van je verhaal. Mijn merrie was ook zo scheef en ik ben bij Karin Degeling (inhetrechtespoor.nl) terecht gekomen (uit jouw verhaal te lezen, gelijke lesmethode)
Ik heb er veel van geleerd en kan er nog steeds terug naar grijpen als het minder gaat. Ik les nu ergens anders, maar de lessen van Karin vergeet ik niet.

Ben benieuwd hoe de komende lessen gaan! :j

Anoniem

Re: Bonte Jaopie & lessen van Steef Geelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 17:27

Met de zweep onderhands kun je mindergoed het zwiepgeluidje maken, en het gaat om dat geluid. :)
Het is wel mogelijk, maar met de zweep bovenhands, gaat dit 10 x makkelijker en sneller, en de timing is juist in deze fase heel belangrijk.
Nogmaals, in de lessen worden de paarden absoluut niet geraakt!
Ik denk zelfs dat als je dat echt zou doen, Steef weg zou gaan.
Natuurlijk mogen we af en toe best een tikje geven wanneer dat nodig is, maar niet zomaar.

_meissie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 17:30

Het is volgens mij de bedoeling dat de zwiep gecombineerd wordt met het naar voren verplaatsen van de bovenlichaam van de ruiter. Dit wordt vrij snel door paard opgepakt waardoor de associatie komt van het paard dat het voorwaarts moet zodra bovenlichaam naar voren gaat en de zwiep overbodig wordt (evenals beenhulp bij het voorwaarts laten gaan)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 17:43

@Martie: Ik denk dat je het daarmee uitstekend hebt geinterpreteerd: het is idd. een "waarschuwing" aan het paard van "Hallo, blijf even bij de les, we gaan niet lopen lanterfanten". Normaal gesproken hoef je nooit meer terug te grijpen naar dit soort begin-tactieken, maar gezien Jaopie zijn totale inkakkerij dacht Steef dat hij Jaopie daar even uit kon halen (helpen herinneren) door de zwiep-tactiek nog eens toe te passen. Dat werkte ook wel, maar het is meer een wake-up call voor het paard dan iets anders.
Ráken mag je het paard natuurlijk nooit, daar is Steef ook superstreng op. Raken = straf, dus totaal het doel voorbij schietend.
Ik heb het altijd een verschrikking gevonden, omdat ik er gewoon helemaal niet handig in ben, want je moet de teugels in 1 hand nemen, dan bovenhands ZWIEP, dan je twee teugels weer opnemen en meteen dóórrijden, daarbij het paard geen moment in het voorwaartse belemmeren met die teugels. Dit alles héél snel... bij Jaopie waren we al bij de gewichtsverplaatsing naar voren en HUP, zonder meer reageren.

Daar dacht Jaopie dus even anders over dit keer... Hiermee is wel in 1 klap (oei, verkeerde uitdrukking in dit kader, hahaha) duidelijk geworden, dat met zijn toegenomen kracht en energie Jaopie nu tevens de kracht en energie heeft gevonden om de boel naar zijn hand te willen zetten.
Dat is een niet gering oplet-puntje: buiten wil hij er van door, binnen heeft hij nergens zin in. Tussen die twee uitersten moet ik nu weer het midden zien te bereiken.

Edi: ik zie dat ook anderen het alweer erg duidelijk hebben uitgelegd!

joke165

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 17:56

Tja miscommunicatie hou maar op. Ik had de dag ervoor aan degene die nu op de stal past doorgegeven dat er naar mijn weten op zondagochtend lessen zouden zijn van buitenaf maar dat ik alleen niet wist of deze om 10u (zoals 2 weken geleden) of 11u zouden beginnen. Grote verbazing, niemand wist ervan, ook de dochter des huizes niet en of ik het wel zeker wist :+ (ja dus). Er is nog geappt naar het Panama kanaal maar tijdverschil/geen wifi dus geen reactie. Uiteindelijk had ik natuurlijk gewoon gelijk maar ja je stond dus helaas al voor een dichte deur -O- .

Ik vond je les er best goed uitzien. Zaten mooie stukjes tussen. Ik hou wel van een les met een lolletje, want daardoor ontspan je namelijk zelf en je paardlief ook :-). De tip met zwiepen van de zweep vond ik ook wel een goede, want mijn paard wil ook nogal eens niet zo'n zin in bakwerk hebben. Ik vond Steef wel fijn les geven. Heel anders dan mijn huidige instructeur maar iedereen heeft weer punten waar je wat van kunt leren. Ik heb nog een tijdje bij de combinatie na jou ingereden. Maar wat is nu wegdraven op de derde beenhulp? Daar heb ik nog nooit van gehoord.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 18:34

Eh... even kijken en iedereen een zinnig antwoord geven. Ik heb de laatste twee posts op de vorige pagina over het hoofd gezien.
Dus:

@Punz: wat jij zegt in jouw laatste post slaat de spijker op z'n kop, het IS ook twee kanten van dezelfde medaille, zoals ik zonder jouw post gelezen te hebben in een latere post zelf al had geconcludeerd: doordat Jaopie aan kracht en energie heeft gewonnen, krijg ik nu te maken met meer (autonome) Jaopie, die zich nu sterk genoeg voelt om nu zelf de bakens te plaatsen en verplaatsen hoe hij het wil.
Uiteraard komt dit weer in balans. 't Is even puzzelen hoe, maar die weg vind ik wel.
Het feit DAT hij zich zo'n geweldenaar voelt, vind IK op mijn beurt natuurlijk wel weer geweldig, hij mag te allen tijde het paard zijn dat hij is, zolang hij het niet tegen mij/het werk gebruikt.

@joke165: nee, het was totaal geen representatieve les.. er WAS nauwelijks sprake van les, zo zaten we in de ongein-modus. Jawel, er zaten goeie stukjes tussen, dat merkte ik ook wel, dat kwam merendeels omdat Steef af en toe pogingen deed om weer serieus aan het werk te gaan, en dan iets riep van :Okee, en nu weer (whatever) om die lacherige sfeer te doorbreken. Maar het feit dat hij dan weer bloedserieus met ïets wilde beginnen was voor mij al weer genoeg om te gaan lachen, waardoor het er allemaal weer niet uitkwam.

Maar goed, als je weet wat voor communicatieve problemen Steef en ik in het begin hadden (kon bij met name mij geen lachje af) snap ik wel dat het ook een beetje een ontlading was. Ook speelde wel mee dat ik hem eerder nog enthousiast had gemailed over Jaopie z'n enorme nieuwe spirit en energie, waardoor we allebei verwachtingsvol naar de les kwamen, om dan zo'n sukkelende slak te zien... dat was eigenlijk wel een soort van teleurstelling, maar tegelijk ook ZO lachwekkend, dat het nogal puberale gegiechel er het resultaat van was....

De derde beenhulp: je benen en kuiten liggen vast (maar rustig) tegen het paard aan, je beweegt alleen je hak van onder af schuin omhoog en geeft daarbij een "veegje" naar achteren. Hierbij zit je ter hoogte van de buikspier, die van cruciaal belang is, wanneer die geactiveerd is kan het paard pas de rugspieren ontspannen en in de voorwaarts-neerwaartse tendens komen.

@abacab: het doel is om het paard er aan te herinneren dat het vooral voorwaarts moet blijven denken, heeft dus geen enkel ander doel of nut dan dat.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 19-01-15 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 18:36

Soms gaat het idd niet zo als je zelf zou willen,vol goede moed begin je er aan en dan.....
Volgende keer beter en soms is het best goed om weer even terug naar je basis te gaan :)

Het "zwiep"verhaal ken ik uiteraard ook,helaas heeft dit bizar weinig effect op mijn merrie,die is
gewoon nergens van onder de indruk,zelfs Steef is daar verbaasd over.
die heeft het zelf ook een aantal keren bij haar gebruikt maar zelfs dat maakte geen verschil :=
Bij ons wordt dus zo nu en dan wel een beetje bij getikt,maar dan niet hard maar heel zacht en snel,
als een "irritante vlieg" zoals Steef dat dan benoemt.
Ook rij ik op advies van Steef met spoortjes,dus om die derde beenhulp beter door te laten komen,en hier door is de zweep weer steeds minder nodig...
Zo zie je maar dat het toch echt per paard verschild :)

De derde beenhulp geef je om het paard allert te maken en hem te vertellen dat hij zijn buik op moet tillen.
Je legt je hak aan en trekt hem kort omhoog...
zijn allemaal van die dingetjes die je zelf eigenlijk moet zien en ervaren.

Edit: Terpentijn legt het beter uit :j ik ben niet zo goed in het verwoorden van dingen :=
Maar bedoel hetzelfde idd!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 18:44

Nu ja, nu kruiste de post van Silby weer de mijne. Ook goed uitgelegd, door Silby, die heeft ook les van Steef.

Ook Jaopie heeft bar weinig respect voor die ZWIEP. Daarom zijn we al snel op andere methodes voor de voorwaartse impuls overgegaan. Jaopie had wel op een gegeven moment goed door wanneer Steef de zweep in handen had, dan stopte hij gewoon zodra die bij hem in de buurt kwam. Hij dacht: Ja dahag, daar ga ik niet langs, terwijl Steef hem dan alleen wat wilde aankriebelen op flank of kruis.

Jaopie is wat dat betreft ook echt een slimmerik.

Heb niet voor niets zo veel jaren heel wat met 'm te stellen gehad.

Voor de zijgangen raadde Steef mij nu ook een spoortje aan, weet nog niet of ik het nu al daarmee eens ben....

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 21:38

Ik vind het zo leerzaam, die posts van jou, Tineke en Maarten (en anderen die reageren). En ik lees ze met een lach, wat een humor. :P

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 21:44

Jou verslag is geniaal. Heb mee zitten lachen :')

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 22:02

Goed, ik ben een beetje bekomen van het lachen want jouw droom was echt hilarisch! :')

Zwiepen kende ik nog niet... zal het ooit proberen als paardlief weer geen zin heeft :P (9 v/d 10 keer dus...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 22:16

Waar blijven nog meer foto's?
En het boek?
Ik vind je verhalen heerlijk leesvoer en jullie vooruitgang super!
Deze sukkel slak lach les is denk ik zomaar een heel belangrijke geweest :j

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 07:21

RT-V >>> VVDD

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 15:55

Ik wil pas foto's/filmpje neerzetten als we weer ECHT bezig zijn met trainings-oefeningen, anders kan ik niet laten zien wat voor oefeningen dat dan zoal zijn, zo lang Jaopie in deze fase zit van Ikke alleen mijn eigen zin willen doen.
Je kunt simpelweg ook niet fijn verder trainen als je paard niet voorwaarts denkt of wil.

Morgen ga ik er weer op (heb gisteren en maandag lopen broeden op wat er zoals in en rond de les gebeurde), dat wordt waarschijnlijk buiten rijden, aangezien de buitenbakken en paddocks nog veel te nat zijn.
Ik schat in dat hij een bult energie aan de dag zal leggen en mogelijk weer een explosie probeert door te zetten... we zullen zien.
Hij moet echt eerst weer in de werkzame en bewerkbare modus voordat je verder kunt met wat dan ook.
Dat is dan ook mijn streven VOOR de volgende les over 14 dagen....

Had nooit gedacht dat ik nog weer zo'n clash met Jaopie zou krijgen, maar nu komt zijn jeugdkarakter van zijn 4-5 jaar weer naar boven, toen was het ook een krachtmeting en trukenpakkeet van jewelste waar ik mee te dealen had. En dan is Jaopie bepaald niet makkelijk tot rede te brengen en kan hij zeer hardnekkig en koppig zijn. Laten we hopen dat hij niet alleen ouder, maar ook wijzer is geworden...

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:00

Is het een optie om ook tussendoor ergens in een binnenbak te rijden?

Dan zou je nog een keer extra aan de slag kunnen met het niet voorwaarts zijn probleem, zonder dat het je weer een les "kost".

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:09

Klinkt mij als een paardje wat erg gevoelig is en als je bvb een hulp op een verkeerd moment geeft je het tegenovergestelde krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:10

Inderdaad, kun je met Jaopie niet minstens 2x tussendoor nog in die bak rijden?

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 18:16

Hihi, lees t allemaal met een lach op mijn gezicht. Die Jaopie houd er wel van om telkens je te verbazen door net weer te doen wat je niet verwacht.. heerlijke knol! Houd t spannend haha. Hee ik zou een potje gember meenemen.. kan je onder zn staart smeren als t weer gebeurt.
(nee niet doen hoor, deden ze eerder in bepaalde takken van de paardewereld, is niet zo paardvriendelijk)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 19:21

Ja, ik kan die binnenbak wel bespreken en voor een rit huren, morgen ga ik eerst weer met hem naar buiten, naar aanleiding van dat besluit ik of ik nog een paar keer in die binnenbak ga rijden.

Jaopie is inderdaad een heerlijke persoonlijkheid, never boring!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 19:34

Maar waarom zou je dan zo moeilijk doen met die zweep bovenhands, waarom geef je ipv bovenhands langs de hals niet gewoon een tik tegen de zijkant van je laars? Van dat geluid schrikken ze ook en gaan ze ook voorwaarts (mits je dan ook snel genoeg die ruimte geeft)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 19:36

Jaopie niet, Kinke....heb ik al geprobeerd....

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 19:39

Maar heb je toen ook als een mietje gemept of echt flink hard? :D

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 12:30

Echt keihard, daar heb ik geen problemen mee als ik alleen met Jaopie ben, maar van dat geluid schrikt hij totaal niet. Dat is dus geen optie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:38

Het gaat er ook niet om dat ze van het geluid schrikken, maar dat ze het zwiepgeluid in verband brengen met het naar voren zitten = naar voren gaan. :)
Als ze dat door hebben, laat je het zwiepje weg en kun je het voorover zitten gaan minimaliseren.