Verzorgpony?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 18:22

Iritepiet1 schreef:
En een Shetlander, nee nee nee, ik wil echt geen Shet als verzorgpony! Ik heb het liefst een paard waar ik op zou kunnen rijden. Ik heb genoeg nare ervaringen met Shetlanders gehad!
Liever een trekpaard dan een Shetlander!

Dus je wil een bijrijdpony, geen verzorgpony.

Om heel eerlijk te zijn, met informatie uit de penny kan je (met alle respect) niet verwachten dat mensen je zo weg laten rijden met hun paard. Op dit moment zou ik blij zijn met het aanbod wat je krijgt, ook al is dat 'maar' een shetlandpony. En je zal vast ontzettend slim en leergierig zijn, maar paardrijden leer je niet uit boekjes en paardenomgang moet je ook leren, maar bij voorkeur inderdaad wel mét ouders. Niet omdat mensen je niet zouden vertrouwen, maar omdat het nog altijd dieren blijven en een meid van 12 met een trekpaard, hoe braaf het trekpaard ook is, dat is wachten op ongelukken. Als jij héél graag wil rijden kan je (in mijn optiek) toch echt beter naar de manege gaan om daar een paar lessen te nemen.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 18:42

Shetjes heb ik altijd leuk gevonden

0000

Re: Verzorgpony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 18:55

Als je echt, echt heel graag zou willen leren en je ook op die manier opstelde (dus de 'ik weet er al heel veel van hoor' houding laat varen) zou je het bij mij misschien best mogen proberen....Maar! dan betaal je wel een vergoeding. Het gaat mij namelijk heel veel tijd kosten aan begeleiding. Dat vind ik best leuk om te doen, ik heb zelf ook altijd kansen gekregen toen ik jong was, maar ik ben geen liefdadigheidsinstelling. Ik denk niet dat er veel eigenaren zijn die je zomaar met hun paard laten wegrijden met de ervaring die je nu hebt, dus dat is waarschijnlijk wel een puntje om rekening mee te houden.
Verder zou ik goed kijken hoeveel tijd je nu 'over' hebt na school. Dus nadat je je huiswerk hebt gedaan, eventuele klusjes hebt gedaan maar ook een halfuurtje of uurtje meetellen om even te relaxen als je uit school komt (of als je je huiswerk af hebt). Je dag van minuut tot minuut volplannen houd je niet vol! Bedenk dat je met rijden en verzorgen ongeveer anderhalf tot twee uur bezig bent en dat je daarnaast waarschijnlijk ook nog reistijd hebt. Misschien moet je op stal nog een klusje doen, dan ben je al zomaar drie uur kwijt. Goed kijken of je die mogelijkheden hebt en eerlijk zijn over wanneer je wel en niet kan. Succes!

Juliana1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 19:03

Jullie onderschatten me! En ik wil een verzorgpony, ik hoef er niet per se op te rijden, maar ik wil geen Shetlander als verzorgpony. Jullie begrijpen me verkeerd, want ik heb echt veel kennis van paarden!
En chelle_dora: als ik een manege met manegepaarden in de buurt had staan, had ik daar allang les genomen. Maar de meest dichtsbijzijnde is dik 50 minuten fietsen en thuis hebben we geen auto.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:07

Nou, top dan. Bij deze zou je bij mij niet eens meer hoeven te komen kennismaken. Goede instelling!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:08

Iritepiet1; het is nog altijd beter om je eigen kunnen te onderschatten dan te overschatten. Dat je geen manege in de buurt hebt had ik al gelezen, maar mede door de opmerkingen als 'dat kan ik al, jullie onderschatten me en m'n moeder hoeft dus écht niet mee' zul je toch wel er tegenaan lopen dat veel paardeneigenaren afhaken. Dat is een goedbedoeld advies. Misschien stopt er een bushalte in de buurt van de manege of kun je in ieder geval een keer erheen gaan om te kijken of er nog meer meiden zijn die zo'n eind uit de richting rijden.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:12

Wat heel belangrijk is voor eigenaren is openstaan om dingen te leren. En dat sta jij gewoon niet, want je weet alles al. Dus eerst die instelling veranderen en dan pas op zoek..

Juliana1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 19:17

Als de eigenaar van het paard zou willen dat mijn moeder elke dag meeging, zou mijn moeder al zeggen dat dat écht niet gaat. Mijn moeder heeft echt geen zin om elke keer mee te gaan. En ik kan stappen en draven. Er is een manege heel dicht in de buurt waar als ik een paard had zou kunnen rijden. En ik zou het inderdaad fijn vinden als de eigenaar er elke keer is. Zo kan ik om hulp vragen als ik iets niet weet van het dier!
En ik ben altijd eerlijk; als iets niet kan, dan kan het niet. Dat is toch logisch?!?
@Slina: ik sta wel degelijk open om dingen te leren. Als ik iets niet kan, dan vraag ik gewoon hoe het moet. Ik ben echt niet zo'n iemand die zegt: ik ben perfect, ik kan alles al, ik vraag nooit om hulp.
Zo'n iemand ben ik niet.

Ik hoop dat jullie dit respecteren, en ik sta open om alles van paarden te leren, echt waar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:21

Iritepiet1; tja, maar als je van een eigenaar verwacht dat ze er alsnog bij blijven terwijl jij aan het rijden/poetsen/knuffelen bent dan kunnen ze het natuurlijk net zo goed zelf blijven doen.. Stappen en draven is leuk, maar niet noodzakelijk als je ook genoegen neemt met een verzorgpony toch?

Citaat:
en niet heel veel ervaring had met paarden maar wel veel wist van de theorie?

Citaat:
Ik heb zelf trouwens al heel veel over paarden gelezen dus ik weet wel hoe je er mee om moet gaan.

Citaat:
Ik heb dus weinig praktijkervaring, maar veel kennis van paarden door Penny's te lezen, paardenwebsite's te bekijken, filmpjes en foto's te bekijken.

Citaat:
hoe moet ik die verzorgpony zoeken (ik doe dat liever niet op internet maar ik ben ook best verlegen), en wanneer? In de zomervakantie, omdat ik dan lekker veel tijd heb? Of daarvoor al?

Om maar even met de deur in huis te vallen; als je alleen een rijpony zoekt voor in de zomervakantie ben je beter af met een ponykamp waar je 1 week lekker door het bos mag crossen in een grote groep. Over het algemeen zoekt iemand een verzorgster voor een langere tijd en niet voor alleen een vakantie wanneer het lekker weer is.

Je spreekt jezelf ontzettend tegen, vandaar dat ik nogmaals even de quotes uit alleen dit topic heb opgesomd. Ik denk echt dat je beter nog eventjes door kan gaan met je school zodat je niet telkens moet stoppen met verzorgponies en nog even verder kunt leren, niet alleen over paarden en niet alleen uit de penny, maar ook nog even doorleren op je school!

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:26

Ik denk gewoon dat je jezelf overschat.
Ik dacht dat ik na 5 jaar manege veel van paarden wist.. en toen kreeg ik een bijrijdpaard en toen ging ik even op mn plaat met mn kennis. Nu een jaar na bijrijdpaarden en intensief Bokt durf ik pas te zeggen dat ik redelijk iets weet.

Juliana1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 19:35

Die verzorgers hoeven alleen maar de eerste dag er (korte tijd) bij te blijven om alles over het dier te zeggen, dat bedoelde ik ermee.
En in de zomervakantie heb ik juist meer tijd voor de verzorgpony. Ik heb ook genoeg tijd door de weeks, en ik ben eerlijk wanneer ik kan en niet kan. In plannen ben ik niet heel goed, maar dat moet ik dan maar leren.
En wat weer betreft: ik heb een waterdicht regenpak, en regenlaarzen die ook kunnen fungeren als rijlaarzen.
Ik heb ervaring met het poetsen van paarden en hoeven krabben kan ik dus ook (duh).
Ik sta open om van alles te leren. En ik weet een verzorgpony prima met school te combineren.
@ Slina: ik weet dat ik geen dierenarts ben of iemand die alles van paarden weet. Maar ik sta dus open om alles te leren, en ik word geen paardenmens als ik geen verzorgpony krijg. Zelfs al is het alleen maar verzorgen en niet rijden of weet ik wat wel niet, maakt het me niet uit. En die uitspraak van 'liever een trekpaard dan een Shetlander' is inderdaad een beetje dom...

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:37

Maar je vindt alleen verzorgen ook goed, maar niet van een shetlander?
Niet alle shetlanders zijn "vals." Er zijn ook "valse" paarden, zo zijn er ook "lieve" shetlanders.
Niet naar het ras kijken, maar naar het karakter.

Juliana1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 19:40

Ja, dat is wel waar... En zo vreselijk haat ik Shetjes ook weer niet, want ik wilde dolgraag naar PPC (en dat bedenk ik me nu pas). Dus vergeet wat ik in dat berichtje heb gezegd! Nu gaan jullie me heel raar vinden. Dus vergeet dat ene berichtje en vergeet dit bericht dan ook, en een trekpaard, dat is inderdaad geen goed idee zonder begeleiding.
Maar goed dat jullie dit allemaal hebben gezegd, ik open nu eindelijk mijn ogen!

Juliana1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 19:47

Dit gaat nooit meer goed komen... Jullie denken nu echt verkeerd over mij... :(

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:53

Niet zo overdrijven :-) mensen willen je alleen tips en trucs geven. Daarbij waarschuwen ze je dat praktijk en theorie ver uit elkaar liggen. Theoretische kennis is natuurlijk een prima begin maar dan heb je nog veel te leren. Als je daar voor open staat komt het vast helemaal goed!

Verder kan ik je aanraden om het lange topic over vz pony's gezocht door te lezen, [VP] Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? #1, staat vol met goede ideeën.
Laatst bijgewerkt door troi op 04-01-15 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Juliana1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 19:55

Thx!

Juliana1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 21:13

Ik ga kijken wanneer ik weer met mn vriendin kan afspreken...

__Horsegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 16:52

Nu ik hier je antwoorden terug lees op mensen, dat je 6x met paarden bezig bent geweest, zou je voor mij afvallen. Je overschat jezelf inderdaad. Manegeponys zijn echt heel anders als dressuurpaarden zegmaar (dit is wel een enorm verschil maar ik bedoel maar) Ik spreek uit 100% ervaring van manege naar dressuurpaard!! ik zou eerst maar eens op een manege gaan lessen als je zó weinig ervaring hebt. Er zijn natuurlijk altijd kansen, ben zelf ook op mijn 10e/11e op een dressuurpaard gaan rijden met heel veel les bij iemand. (Had al wel 5,5 jaar op een manege gereden.) en nu nogsteeds superblij met dat paard! Enorm veel bijgeleerd en echt vooruit gegaan, gaat super nu. Conclusie is dus toch helaas: ga eens op een manege beginnen.

Juliana1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 17:46

Dressuurpaard? Ik heb nooit gezegd dat ik een dressuurpaard als verzorgpaard wil. Ik overschat mezelf niet, ik zet precies neer wat ik denk. Bovendien heb ik [i]geen manege met manegepaarden in de buurt![i]

__Horsegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 17:51

Iritepiet1 schreef:
Dressuurpaard? Ik heb nooit gezegd dat ik een dressuurpaard als verzorgpaard wil. Ik overschat mezelf niet, ik zet precies neer wat ik denk. Bovendien heb ik [i]geen manege met manegepaarden in de buurt![i]

Ik zei het even voor de vergelijking.

Juliana1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 18:15

De vergelijking? Waarschijnlijk ben ik heel anders dan jij denkt.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 18:26

Iritepiet. We hebben het hier allemaal het beste met je voor.
Maar op jouw leeftijd heb je nog niet zoveel te vertellen in de paarden/verzorgingswereld.
Toen ik van jouw leeftijd was ben ik begonnen met shetjes verzorgen. Beetje rijden, daarna een welsh/arabier ondertussen was manege's gezien. en nu 14 jaar en een hoop paarden verder ben ik nog steeds aan het leren. Neem nou alsjeblieft van de mensen hier aan dat je onderaan de ladder moet beginnen. Een eigenaar zit niet te wachten op een jonkie die even komt vertellen dat ze wel weet hoe het zit. Zeker nu mag je nog geen eisen stellen. Niet elke shet is bovendien hetzelfde, en je moet ergens beginnen. Al ga je nu een paar maanden voor een shet zorgen dan kun je ondertussen zoeken naar iets anders. Dan heb je alvast de ervaring. Het gemiddelde manege paard is inderdaad niet hetzelfde als een "particulier" paard. daar hoeft het geen dressuurpaard voor te zijn, al heb je een huis tuin en keuken paard waarmee je alleen buitenritjes rijdt zijn die nog steeds heel anders qua gevoeligheid en wendbaarheid als manegepaardjes.

Evianp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 18:57

Hoi,

Ik ben 14 en ik rij maar een halfjaartje, ik kan al stappen en draven, doorzitten, en verschillende oefeningen. Op de manege verzorg ik paardjes jonge en oude ik heb al een gestampt geweest van een jong paard maar ik stond er toen redelijk dicht bij dus deed het niet echt pijn, maar ik zou zelf niet aan een 12- jarig meisje mijn paard toevertrouwen voor mij zou dat een ervaren persoon moeten zijn omdat hij/zij veel ervaring heeft en weet wij hij moet doen. Maar als jij nu eens gewond raakt dan kan je misschien een erger trauma oplopen, ik heb daar beetje een trauma opgelopen maar ik ben niet echt ban van ervaren paarden maar van jonge paarden. /3 /3

__Horsegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 00:13

Iritepiet1 schreef:
De vergelijking? Waarschijnlijk ben ik heel anders dan jij denkt.

Zoals Sababber zegt, ik kon even niet op het woord komen maar ik bedoelde particulier. We zijn hier ook niet om je aan te vallen, maar iedereen geeft zo zijn/haar mening, en de een doet dit iets vriendelijker dan de ander. Maar shetjes zijn ook superleuk om te verzorgen hoor! Ik zou gewoon eens rustig op zoek gaan naar een leuk shetje.

MevrouwtJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 15:46

Toen ik jou leeftijd had, was ik ook hard op zoek naar een verzorgpony/bijrijdpony. Echter had ik toen wel al vier jaar les gehad op de manege qua rijden. Alleen een verzorgpony/bijrijdpony is zo anders dan een manegepony. Er komt veel meer bij kijken dan een beetje poetsen, tutten en rijden. Nou lees ik dat jij alleen de theorie hebt gelezen, wat al erg goed is! Maar er komt toch ook een stukje praktijk bij kijken en veel paardeneigenaren die een verzorgmeisje zoeken, die willen wel graag iemand met een beetje praktijkervaring :).

Ook zoeken veel eigenaren iemand van 18+, aangezien je dan enigszins verantwoordelijkheidsgevoel kan verwachten en ze zoeken een verzorger, zodat ZIJ niet naar het paard hoeven te gaan, wat in jou geval ook niet mogelijk is. Ik zou iemand van 12 niet alleen met mijn paard laten denk ik.

Niets om jou aan te vallen, maar leer nog lekker door op je middelbare school en probeer een aantal maneges. Succes +:)+