Project hengst naar rijpony

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 17:49

Succes ermee! Moeilijk hoor een steigeraar. Voorruit rijden, tja, heel mooi, maar dat is bijna geen doen inderdaad. Gaan ze vaak alleen maar meer de lucht van in. Ik zou hem na het steigeren meteen omdraaien en de ruimte geven om voorwaarts te lopen maar vooral niet teveel voorwaarts pushen als hij daardoor juist tegen je in gaat. Denk dat je er goed aan doet een aanpak zonder afstraffen te gebruiken!

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 17:52

Toydoll schreef:
Sunneva: ik moet toegeven dat ik in 't begin heel stoer zei ' steigeren doet me niets! ' , maar dat ik na een paar keer toch een beetje ontmoedigd was..... Want wat je zegt, oplossing is voorwaarts, maar hoe doe je dat, met een paard, die juist niet voorwaarts te krijgen is? Het zijn juist de 'stoppers' die steigeren vaak.

En afstraffen tja, weet je, ik wil juist dat hij gaat inzien dat het rijden LEUK is en niet dat het een gevecht wordt elke keer. Dan wordt ie nooit werkwilliger. Je moet deze pony niet breken, dat werkt niet, je moet hem met zn neus de goede kant op krijgen....

Begrijpelijk hoor! Zou ik ook hebben. En inderdaad de steigeraars zijn de paarden die lastig voorwaarts te krijgen zijn. In mijn ervaring zijn ze vaak te onzeker om voorwaarts te gaan en om hier onder uit te komen gaan ze de lucht in. Wij gebruiken dus ook een longeerzweep, hoe jij het nu aanpakt met het aanleren van de zweep lijkt me een goede methode. Lekker mee door gaan! +:)+ Dan kan je als hij die goed oppakt, in het midden een persoon met zweep zetten die hem op het cruciale moment voorwaarts houd. Zo gauw hij voorwaarts gaat, uitgebreid belonen en hem aanmoedigen met stem.

Afstraffen heeft zoals je zegt geen zin, dan wek je verzet op. Maar duidelijk maken met je stem dat het je niet zint is misschien wel handig? En anders om zijn aandacht te verleggen. Uiteindelijk is het toch alleen onzekerheid.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 17:54

Het bijten;

Taz had/heeft er een handje van veel en HARD te bijten.
Sowieso heeft hij voernijd, waarbij hij je echt grijpt, de stalbaas was al bijna een vinger kwijt.
Daarnaast heeft hij wat singeldwang, waarbij hij ook echt raak en hard bijt.
Ook als je hem probeerd om te zetten en dus met je vinger priemt in zijn zij of borst, grijpt hij je gewoon. En dat is niet liefkozend bedoeld :+

Daarnaast doet hij ook veel aan 'hengsten happen' dus als het hem te lang duurt gaat ie gewoon happen in alles waar hij bij kan. Dat doet hij wel zachter dan het echte bijten maar nog steeds ernstig ongewild gedrag. Hij was ook gewend veel brokjes uit de hand te krijgen als je met hem bezig was.

Ik vond dit allemaal ernstig vervelend.
Het bijten tijdens voeren heeft mijn stalbaas aangepakt, ik voer immers nooit. Hij heeft gewoon gevoerd en als Taz beet weet ik zeker dat ie een goede rechtse te pakken heeft gekregen. Mijn stalbaas is de beste die je je kan wensen, hij is ONTZETTEND goed voor de paarden, eerlijk en lief, maar ook erg duidelijk en consequent. Hij heeft hele duidelijke regels en elk paard op stal dient zich hieraan te houden.

Resultaat, toen ik terug was uit Afrika was het bijten tijdens voeren er al uit *\o/* Hij wacht nu netjes tot wij onze handen uit stal hebben en dan valt ie zijn eten aan. Wacht dan wel met zijn oren in zijn nek, maar doet niets.

Met het aansingelen doe ik het gewoon heeel voorzichtig met zoveel mogelijk afleiding voor hem. Meestal als je hem op t eerste gaatje heb is het daarna over met dat gedrag.

Qua wijken voor druk is het een kwestie van oefenen, oefenen geweest. Als hij beet krijgt hij direct een tik op zijn neus, maar ik haalde mijn priemende vinger niet weg, totdat hij naar achter ging of op zij. En dan uitgebreid belonen!
Het is er nog niet helemaal uit, maar wel HEEL erg veel minder! Echt aanvallen heeft hij al een tijdje niet gedaan *\o/*
Hij doet nu wel nog zijn oren in zijn nek maar zet dan toch een stap op zij of naar achter en dan beloon ik uiteraard! Komt tijd komt goed.

Verder krijgt hij hier helemaal niet uit de hand gevoerd en happen word gewoon altijd gestraft met een simpele tik. Nooit beloont met een stap naar achter of heel veel aandacht, gewoon een simpele tik op zijn neus.
Laatst bijgewerkt door Eilatan op 03-01-15 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 17:55

leuk om te volgen!
En idd, wat steigeren betreft: bij de ene moet je er meteen een flinke klap op geven, bij de ander werkt het beter, niet meteen het gevecht te zoeken en ze meteen om te draaien, en kleine rondjes te laten lopen, totdat ze het zat zijn en voorwaarts willen.

t is wel positief, dat hij zo goed op je aanwijzingen / correcties reageert :) . Neem aan, dat je hem geleidelijk aansingelt? Telkens een stukje stappen tussendoor, voordat je weer aansingelt?
Laatst bijgewerkt door Getup op 03-01-15 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 17:58

Geryon schreef:
Succes ermee! Moeilijk hoor een steigeraar. Voorruit rijden, tja, heel mooi, maar dat is bijna geen doen inderdaad. Gaan ze vaak alleen maar meer de lucht van in. Ik zou hem na het steigeren meteen omdraaien en de ruimte geven om voorwaarts te lopen maar vooral niet teveel voorwaarts pushen als hij daardoor juist tegen je in gaat. Denk dat je er goed aan doet een aanpak zonder afstraffen te gebruiken!

Ja precies helemaal met je eens!

Sunneva schreef:
Afstraffen heeft zoals je zegt geen zin, dan wek je verzet op. Maar duidelijk maken met je stem dat het je niet zint is misschien wel handig? En anders om zijn aandacht te verleggen. Uiteindelijk is het toch alleen onzekerheid.

Ja idd! Ik heb met longeren idd stemcommando's aangeleerd zodat ik die kon gebruiken, zal even verder posten over het rijden!

_Caro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 18:04

Hier ook een Welsh Cob die beheerst steigert! Is overigens wel netjes opgevoed en ingereden.
Nu, omdat dat op wedstrijd niet zo leuk was en hij in zijn puberperiode ook echt veel als puberstreek steigerde, hebben we daar toch iets aan proberen te doen.
Onze 1e aanpak was om, wanneer ik voelde dat hij omhoog ging gaan, hem aan 1teugel om te trekken en 360 graden om z'n as een rondje te laten draaien en dan gewoon de oefening verder te rijden alsof er niets gebeurd was. Zo kreeg hij de kans ook niet om omhoog te gaan en al die rondjes waren toch niet zo leuk, dus na 1 uur rijden volgens dit principe waren we van 50x steigeren per uur naar ongeveer niet meer steigeren.
Enkele jaren later stak het probleem terug de kop op, maar enkel als hij tijdens het rijden oververhit raakte (driftkikker bouwt makkelijk spanning op). Omdat het nu echt duidelijk aan de spanning te wijten was, vond ik terug rondjes gaan draaien niet eerlijk. Toen heb ik besloten steigeren op commando te zetten, zodat ik kon kiezen wanneer de spanning werd afgevloeid (1x zelf steigeren betekende op commando verder steigeren tot alle spanning weg was en later anticiperen op spanning door te laten steigeren op commando voor hij het uit zichzelf deed). Nu zijn we zo ver dat hij bijna nooit meer spanning opbouwt onder het zadel welke niet voorbij gaat met een rondje lange teugel. En die 5x per jaar dat hij echt teveel gespannen is; beetje steigeren op commando en het is weer opgelost!
Veel plezier met jouw karakterkop!

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 18:08

Wat dapper van je zeg!
En wat knap dat er al zo'n voruitgang is!

Chiave

Re: Project hengst naar rijpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 18:08

Gaaf dat je dit doet en dat het ook werkelijk zo goed uitpakt.
Tof, ik heb even een stipje geplaatst. Ben benieuwd hoe het gaat verlopen.
Succes!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 18:12

Nou het rijden dus.

Ik kreeg een tip ook via bokt van waarom doe je niet even een stap terug, misschien snapt hij het gewoon niet goed.

Dat vond ik een goed idee, dus heb ik iemand geregeld en ben ik hem gaan longeren met ruiter als 'passagier'. Ruiter mocht van mij been echt niet aanleggen, en alleen maar stil mee liften. Ik was er niet zelf opgegaan omdat ik hem qua longeren nu het beste ken.

Ik heb paar overgangen gedaan als longeerder en toen de ruiter de opdracht gegeven de overgang terug te maken. En toen heb ik hem weer in draf gezet. Paar keer herhaalt.
Daarna de ruiter de overgang naar draf laten ondersteunen door been te geven. Vervolgens steeds 'minder' gedaan met de longeerzweep.

Daarna zelfs losgeklikt. En met uitstappen ben ik langzaam naar de uitgang gelopen. De laatste rondjes uitstappen heb ik dus niet eens in de bak gestaan. We hebben wel hetzelfde longeerrondje telkens aangehouden.

Taadaaaa, geen enkele keer gestaakt!!! <3

Je snapt, dat wou ik zelf ook graag meemaken. Dus de volgende dag iemand geregeld die mij wou longeren. Ik heb er misschien 10 minuten opgezeten, maar het ging weer zonder enige vorm van staken, dat ik hem zsm wou belonen voor zijn goede gedrag.

Hij heeft sindsdien ook een eigen zadeltje en een nieuw roze halster :+ :
Afbeelding

Het is nog een goedkope, eerst maar eens kijken hoe dit vorderd, en dan kan er altijd nog een mooi fijn zadel op!
Laatst bijgewerkt door Eilatan op 03-01-15 18:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 18:16

_Caro_ schreef:
En die 5x per jaar dat hij echt teveel gespannen is; beetje steigeren op commando en het is weer opgelost!

Slim bedacht! Goed dat het zo werkt!!

Ik zou het bij Taz niet zo graag op commando zien haha, ik denk dat hij het dan nog de rest van zijn leven blijft doen :P Wel grappig dat het dus ook een welsh cob is haha!

MabuPets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 18:20

Oh wat super zeg dat het goed is gegaan met rijden!

Je hebt wel een pittig ding in handen nu, maar uit je updates merk ik wel dat je hem super "aanpakt".
Fijn om te horen dat het steeds beter met hem gaat

_Caro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 18:25

Toydoll schreef:
_Caro_ schreef:
En die 5x per jaar dat hij echt teveel gespannen is; beetje steigeren op commando en het is weer opgelost!

Slim bedacht! Goed dat het zo werkt!!

Ik zou het bij Taz niet zo graag op commando zien haha, ik denk dat hij het dan nog de rest van zijn leven blijft doen :P Wel grappig dat het dus ook een welsh cob is haha!

Ja ik ben ook voor gek verklaard dat ik dat bij een steigerende pony deed :P Die van mij steigert nu ook de rest van zijn leven, maar omdat het een leuke oefening is en niet uit verzet en bijna nooit omwille van spanning. Maar inderdaad, die van jou zit nog niet in de fase om zo'n fratsen mee uit te halen. En ja, Welshjes, da's een overvloed aan karakter he, zal daar wel mee te maken hebben :D
(voernijd en singelhappen zijn hier ook de revue gepasseerd)

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 18:27

Is dit nu je eigen pony of beleer je hem voor de eigenaar?

een kleine Tip; Bach bloesem Resceu Remedie kan ook een klein hulpmiddeltje zijn.

Dit gaat jouw wel lukken met je kundigheid.

Lisanne_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 18:29

Wat een gaaf project! veel succes ermee en mooi al die kleine vorderingen zo snel _/-\o_

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 18:30

Ja er zit een kop op maar dat maakt hem juist wel leuk!!

Nadat wij zijn ijzers eraf hebben gehaald loopt hij, uiteraard, ernstig gevoelig.
Toch wil ik graag proberen om zonder ijzers te blijven. Taz en mijn hengstje spelen soms erg ruw en ik wil hem gewoon in een groep houden, en hou zelf ook niet zo van ijzers.

Ik kan het mennen dus nog niet echt oppakken, ik wil dan eerst hoefschoentjes regelen.

Maar ik heb wel 1x drooggement door het dorp. Op een ontzettend stormachtige dag.... Je mag het dom noemen, ik zal je daar niet op bekritiseren :D Maar ik heb het gedaan. Ik dacht de oprit op en af, maar het ging zo goed, ben gewoon de wijk ingegaan.

En tja, eenmaal in de wijk kwam ik algauw op mijn 'standaard' wandelroute rondje, namelijk dwars door de dorpsstraat. Op een zaterdag :+
Door de storm was er een oliebollen tent in een partytent, die natuurlijk precies toen wij langs liepen, los raakte, en door de storm werd weggewaaid. En er reed toen net een grote bus op de straat naast ons......
En Taz deed helemaal niets geks <3 *\o/* Hij maakte zich groot, wou de partytent voor mij aanvallen om ons te beschermen, maar met een kleine aanmoediging liep hij gewoon door!

Sowieso was hij buiten veeeeel vrolijker en voorwaartser! Dus toen was mijn idee geboren.... Dit dier moet je buiten inrijden!

Afbeelding

Het enige wat mij beetje stoorde was het stilstaan. Dat deed ie dus gewoon niet. Draaien en dribbelen. Ik heb iets tegen paarden zonder geduld, dus hij heeft wel 40x moeten halthouden, en pas als hij echt stilstond, mocht ie verder stappen. Het ging beter, maar dat moet ik nog wel even oefenen hoor. Voor de wagen wil ik dat hij ten alle tijden STIL staat als ik dat vraag.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 18:35

Arjan1983 schreef:
Is dit nu je eigen pony of beleer je hem voor de eigenaar?

een kleine Tip; Bach bloesem Resceu Remedie kan ook een klein hulpmiddeltje zijn.

Dit gaat jouw wel lukken met je kundigheid.

Taz is van mij. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik niet zeker weet of hij ook altijd blijft, omdat ik ook graag met mijn hengstje aan de slag wil en ik weet niet of ik 2 ponys red, en Taz verveelt zich snel, dus of ik genoeg tijd altijd voor hem heb, dat weet ik nog niet.

Maar misschien met een bijrijder dat het wel gaat lukken. Iig vind ik Taz qua karakter erg leuk!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 18:36

_Caro_ schreef:
En ja, Welshjes, da's een overvloed aan karakter he, zal daar wel mee te maken hebben :D
(voernijd en singelhappen zijn hier ook de revue gepasseerd)

hahaha ja dat zal het zijn!

xLeonietje

Re: Project hengst naar rijpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 18:38

Super veel succes met hem! Ik ben heel benieuwd hoe dit gaat worden!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 18:42

*\o/* Nou, de grootste mijlpaal qua rijden wat mij betreft:

2de kerstdag.
Prachtige dag!
Mijn stalgenootjes hadden springwedstrijdje (onderling, kerstspringen) op naburige manege. Ik was wezen kijken en de meiden hadden pony Booster net terug gebracht naar stal, en ik kwam op het gekke idee..... Wat als ik nou met Taz met jullie mee rij als jullie terug naar de manege fietsen voor de prijsuitreiking? Dan wacht ik daar en rijd ik weer mee terug....

Heel stoer natuurlijk, maar toen zij zeiden is goed, was ik toch een beetje van uhhh, wtf zeg ik nou, ik kan er op de bak nog niet eens op zonder longeerlijn :+ Maar ik weet niet, het voelde goed!

Dus opgezadeld en GAAN!
Buiten het hek pas opgestapt en meteen maar stappen, stilstaan maar even vermijden XD.

Ennuh tja, wat kan ik zeggen, hij is 300% braaf geweest _/-\o_
Alleen gestapt hoor, hij loopt nog veelste gevoelig voor gekke dingen, maar serieus, super braaf!
1 handje aan het stuur enzo:
Afbeelding

Wachten op de manege met allerlei vreemde paarden was iets minder handig, het riep bij hem duidelijk hengstenkeuring herinneringen op, dus kwamen ook wat hormonen. Haalde 1x uit naar een ander paard, dit heb ik wel echt met de zweep afgestraft, want dat wil ik gewoon niet, maar daarna zoveel mogelijk uit de beurt van andere paarden gebleven.

Ohja, en voor de zekerheid had ik er een pelham ingehangen, hij is natuurlijk gewend aan vrij straffe hengsten bitten, en ik heb toch met lange teugel gereden, maar stel he, stel dat ie nou heel vervelend was ;-)

En die zweep is ook voor de sier want ik durf hem helemaal geen tik te geven, omdat hij onder het zadel nog steeds trapt naar de zweep. Ik ben dan wel niet bang voor steigeren, maar wel voor bokken :o
Laatst bijgewerkt door Eilatan op 03-01-15 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 18:46

Ben idd meerdere welsh cobs tegen gekomen en (bijna) allemaal hadden ze een probleem met stilstaan. Wel fijn dat de loopdrang er is, maar dat stilstaan is heel bekend. Draaien, dribbelen, andere kant op draaien, achteruit lopen, weer draaien en ga zo maar door. Stilstaan zat er vaak niet bij :D Bewonder je geduld dan ook (en niet alleen in deze situatie).

Pelham in deze situatie is niet zo gek. Langzaam afbouwen van een hensten bit lijkt me beter dan een trensje er direct in. Voelt toch heel anders. Als je netjes ervan af kan blijven als het niet nodig is, dan lijkt me dat geen probleem. Wel fijn dat hij zo lekker loopt buiten. Bak is misschien gewoon te saai.

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 18:47

Wat goed zeg!
(Op welke stal sta je, want ik zie dat je ponys in Woudenberg staan :) )

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 18:52

Nou en dan deze week.

Ik durf vanaf het begin zijn achterbenen al niet te poetsen of te krabben. Omdat hij mij daar niet vertrouwt, en ik wil het dan niet pushen. Hij gooit zijn oren in zn nek, kijkt boos en zwiept met zijn staart als ik het wel probeerde. En aangezien hij ook al herhaardelijk heeft laten zien dat hij geen problemen heeft met trappen naar mensen, paarden en honden...

Dus ik ben niet verder gegaan dan zijn comfort zone en telkens stiekem 1 haaltje verder met de borstel. En dan reageerde hij niet. Zo langzaam uitgebreid. Tot ik dus deze week eindelijk zijn beentjes een beetje kon poetsen zonder negatieve reactie!!

Dus ook eens stout gewoon een voet gevraagd :D JAAAAA!! Ik heb het gedaan en Taz vond het prima *\o/*

Ook gaan rijden in de bak deze week zonder longeren. Wel nog met iemand met een zweep ter ondersteuning.
Omdat er door al dat vieze sneeuw veel plassen lagen is hij toch nog 2x kort omhoog gekomen, daar waar hij het water niet in wou namelijk. Maar met kleine aanmoediging ging dat goed. Ik kon er ook veel meer aan rijden nu! Beetje stelling enzo! Zonder staking op te roepen.
Daarna buiten uitgestapt (niet alleen hoor), tussen alle rotjes door, en ook dat ging goed!

Nu gister is er iemand komen kijken om hem misschien te gaan bijrijden, en toen weer eerst ikzelf er op gegaan. Geen staking! Toen zij erop, en weer geen staking! En ik heb uiteindelijk niet in de bak gestaan met zweep! 1x stopte hij bij haar maar ze spoorde meteen hard aan en hij stapte vrijwel direct door. Zo van, ohja, mag niet. Trots op die kerel!

Afbeelding

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 18:54

Toydoll schreef:
Afijn, ik zal nog even terug gaan naar dag 2, toen ik hem uit zijn stal wou halen om gewoon even te borstelen.

Ik deed zijn halstertje om in de stal en wil hem mee naar buiten nemen, en meneer ramt keihard de stal uit, dwars door mij heen. Ik met mijn kont in de blub :+ Ik had hem niet aan zien komen. Schijnbaar 'bang' voor kleine openingen?

Dus ik hem weer in stal gezet, en opnieuw eruit gevraagd. Again. Maar nu was ik er op voorbereid. Ik probeer hem met een tik op zijn neus tegen te houden maar goh. Dat deert hem dus totaal niet 0_0.

Ik dacht nog, pffff, begint het hier al, wat voor knol heb ik nou weer hier.

Maar goed, gewoon rustig blijven en weer de stal in geleid. En nog een keer. en nog een keer, en nog een keer.
Aangezien slaan niet helpt, dan maar gewoon aanhouden. Dus vriendelijk blijven vragen of hij wil wachten in de opening, en elke keer als hij dat niet doet, gewoon weer terug die stal in.

Je snapt wel, ik was ruim 3 kwartier bezig. De stalbaas komt naar me toe om te kijken of het wel in orde was allemaal, ik was zo lang bezig :P

Maar uiteindelijk kon ik hem laten wachten in de opening, en wachten hij tot ik zei dat ie door mocht lopen. Ik heb natuurlijk niet meer geborsteld, maar hem meteen los gelaten, ik vond dat er genoeg bereikt was op de 2de dag ;-)

Komt mij bekend voor! :j heel goed, al dat geduld! Erg knap want het kost nogal wat energie. Ik ging hem op een gegeven moment poetsen met de staldeur open :) na een tijdje begreep hij dat hij er pas uit mocht als het gevraagd werd en hij rustig was :j nu kan ik poetsen met staldeur open en los paard :)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 18:56

Dribbel schreef:
Ben idd meerdere welsh cobs tegen gekomen en (bijna) allemaal hadden ze een probleem met stilstaan. Wel fijn dat de loopdrang er is, maar dat stilstaan is heel bekend. Draaien, dribbelen, andere kant op draaien, achteruit lopen, weer draaien en ga zo maar door. Stilstaan zat er vaak niet bij :D Bewonder je geduld dan ook (en niet alleen in deze situatie).

Pelham in deze situatie is niet zo gek. Langzaam afbouwen van een hensten bit lijkt me beter dan een trensje er direct in. Voelt toch heel anders. Als je netjes ervan af kan blijven als het niet nodig is, dan lijkt me dat geen probleem. Wel fijn dat hij zo lekker loopt buiten. Bak is misschien gewoon te saai.

hahaa toepasselijke bokt naam ook, Dribbel :D

Ja ik heb ook t idee dat het allemaal wel een beetje welsh eigen is hoor!

Ik heb btw ook het idee dat die pelham hem niet zo gek is, want hij is er vrij content mee. Rustig en neemt hem aan enzo. Beter bijna dat het trensje eigenlijk.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 18:57

Vivian__ schreef:
Komt mij bekend voor! :j heel goed, al dat geduld! Erg knap want het kost nogal wat energie. Ik ging hem op een gegeven moment poetsen met de staldeur open :) na een tijdje begreep hij dat hij er pas uit mocht als het gevraagd werd en hij rustig was :j nu kan ik poetsen met staldeur open en los paard :)

ooooh ik kan alleen maar hopen dat ik daar ooit heen kan !!!

Idd mijn hengstje loopt eigenlijk altijd los, nooit problemen mee haha. Maar Taz die moet ik altijd in de smiezen houden hoor nog! Maar wie weet in de toekomst!