Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Toydoll schreef:Sunneva: ik moet toegeven dat ik in 't begin heel stoer zei ' steigeren doet me niets! ' , maar dat ik na een paar keer toch een beetje ontmoedigd was..... Want wat je zegt, oplossing is voorwaarts, maar hoe doe je dat, met een paard, die juist niet voorwaarts te krijgen is? Het zijn juist de 'stoppers' die steigeren vaak.
En afstraffen tja, weet je, ik wil juist dat hij gaat inzien dat het rijden LEUK is en niet dat het een gevecht wordt elke keer. Dan wordt ie nooit werkwilliger. Je moet deze pony niet breken, dat werkt niet, je moet hem met zn neus de goede kant op krijgen....
Geryon schreef:Succes ermee! Moeilijk hoor een steigeraar. Voorruit rijden, tja, heel mooi, maar dat is bijna geen doen inderdaad. Gaan ze vaak alleen maar meer de lucht van in. Ik zou hem na het steigeren meteen omdraaien en de ruimte geven om voorwaarts te lopen maar vooral niet teveel voorwaarts pushen als hij daardoor juist tegen je in gaat. Denk dat je er goed aan doet een aanpak zonder afstraffen te gebruiken!
Sunneva schreef:Afstraffen heeft zoals je zegt geen zin, dan wek je verzet op. Maar duidelijk maken met je stem dat het je niet zint is misschien wel handig? En anders om zijn aandacht te verleggen. Uiteindelijk is het toch alleen onzekerheid.
_Caro_ schreef:En die 5x per jaar dat hij echt teveel gespannen is; beetje steigeren op commando en het is weer opgelost!
Toydoll schreef:_Caro_ schreef:En die 5x per jaar dat hij echt teveel gespannen is; beetje steigeren op commando en het is weer opgelost!
Slim bedacht! Goed dat het zo werkt!!
Ik zou het bij Taz niet zo graag op commando zien haha, ik denk dat hij het dan nog de rest van zijn leven blijft doenWel grappig dat het dus ook een welsh cob is haha!
Arjan1983 schreef:Is dit nu je eigen pony of beleer je hem voor de eigenaar?
een kleine Tip; Bach bloesem Resceu Remedie kan ook een klein hulpmiddeltje zijn.
Dit gaat jouw wel lukken met je kundigheid.
Toydoll schreef:Afijn, ik zal nog even terug gaan naar dag 2, toen ik hem uit zijn stal wou halen om gewoon even te borstelen.
Ik deed zijn halstertje om in de stal en wil hem mee naar buiten nemen, en meneer ramt keihard de stal uit, dwars door mij heen. Ik met mijn kont in de blubIk had hem niet aan zien komen. Schijnbaar 'bang' voor kleine openingen?
Dus ik hem weer in stal gezet, en opnieuw eruit gevraagd. Again. Maar nu was ik er op voorbereid. Ik probeer hem met een tik op zijn neus tegen te houden maar goh. Dat deert hem dus totaal niet 0_0.
Ik dacht nog, pffff, begint het hier al, wat voor knol heb ik nou weer hier.
Maar goed, gewoon rustig blijven en weer de stal in geleid. En nog een keer. en nog een keer, en nog een keer.
Aangezien slaan niet helpt, dan maar gewoon aanhouden. Dus vriendelijk blijven vragen of hij wil wachten in de opening, en elke keer als hij dat niet doet, gewoon weer terug die stal in.
Je snapt wel, ik was ruim 3 kwartier bezig. De stalbaas komt naar me toe om te kijken of het wel in orde was allemaal, ik was zo lang bezig
Maar uiteindelijk kon ik hem laten wachten in de opening, en wachten hij tot ik zei dat ie door mocht lopen. Ik heb natuurlijk niet meer geborsteld, maar hem meteen los gelaten, ik vond dat er genoeg bereikt was op de 2de dag
Dribbel schreef:Ben idd meerdere welsh cobs tegen gekomen en (bijna) allemaal hadden ze een probleem met stilstaan. Wel fijn dat de loopdrang er is, maar dat stilstaan is heel bekend. Draaien, dribbelen, andere kant op draaien, achteruit lopen, weer draaien en ga zo maar door. Stilstaan zat er vaak niet bijBewonder je geduld dan ook (en niet alleen in deze situatie).
Pelham in deze situatie is niet zo gek. Langzaam afbouwen van een hensten bit lijkt me beter dan een trensje er direct in. Voelt toch heel anders. Als je netjes ervan af kan blijven als het niet nodig is, dan lijkt me dat geen probleem. Wel fijn dat hij zo lekker loopt buiten. Bak is misschien gewoon te saai.
Vivian__ schreef:Komt mij bekend voor!heel goed, al dat geduld! Erg knap want het kost nogal wat energie. Ik ging hem op een gegeven moment poetsen met de staldeur open
na een tijdje begreep hij dat hij er pas uit mocht als het gevraagd werd en hij rustig was
nu kan ik poetsen met staldeur open en los paard