Bit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 09:59

Eerst reed ik haar met een enkel gebroken bitje, maar hiermee liep ze dwars door je hand heen.
Nu had ze eerder (bij vorige eigenaar) voor de wagen gelopen en liep ze op een menbit op de onderste sleuf.
In overleg met mn instructrice overgestapt op een ongebroken watertrens. Dit ging al een heel stuk beter.
Later liepen we er tegen aan dat sommige kleine kneepjes niet overkwamen zoals wij wilde. Dus toen toch weer terug over gestapt op dubbel gebroken. Dit ging een stuk beter, maar als ze erg druk was (of langs de weg) toch nog een enkele keer door je hand willen lopen.
Nu een dubbelgebroken bit maar met bepaalde ophoudingen een ongebroken bitje.
Voor haar het ideale bit, loopt er super op.

Peelie

Re: Bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:25

als je wedstrijden (wilt gaan) rijd(en) dat alleen bepaalde bitten toegestaan zijn om mee te starten.

Bekijk ook dat regelement een zou ik zeggen :)

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 17:47

Kala schreef:
irisje2 schreef:
Ik heb altijd met een enkel gebroken bustrens gereden op mijn fell pony die best wel dik is. Ik heb voor controle de tandarts laten komen en vroeg me af welk bit voor haar mond geschikt is. Ze zei dat echt een heel klein mondje had met erg weinig ruimte, nog minder dan shetlander. Dus zou ze een heel dun bitje moeten hebben.

Ik geloof hier niet zo in. Een fijn mondje hoeft niet per definitie een dun bit te hebben. Weet ook dat een dun bit gelijk erg scherp inwerkt. Kijk eens voor een rubberen puppy bit of zo.

De fell pony staat wel bekend om kleine mondjes. Daarom geloof ik best dat ze wat minder ruimte hebben en omdat de tandarts dit ook zegt. Heeft het rubbere puppy bit ook een andere benaming? Kom alleen maar puppy speeltjes tegen :D

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 18:58

Ik snap uberhaubt niet hoe mensen kunnen verzinnen dat een paard met een klein smal mondje een dik bit zal passen...

Grote voeten passen toch ook niet in de kleine schoenen...

myandalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 19:00

ik rij zonder bit, bitloos dus :p omdat mijn paard hier veeel beter op loopt. Ik rij dressuur maar ook springen en buitenritjes en even spelen komen ook vaak voor :)

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 19:01

Ik heb een draver, rij hem western en recreatief. Zo af en toe met een Billy Allen snaffle bit en heel vaak bitloos; bosal of natural hackamore. Tevens wordt hij door zijn verzorgster in een dubbel gebroken bit gereden, dressuurmatig.

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 19:03

Ik heb voor rijden een redelijk dikke enkel gebroken bustrens, en voor het mennen ook een enkel gebroken bustrens, maar dan dun, hierop loopt pony heel relaxed. :) (haflinger en shetlander)