Help! jaarlinger 24/7 binnen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

M_nouska

Re: Help! jaarlinger 24/7 binnen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 15:20

Nee er is geen plek hier in de buurt waar de paarden net zo veel buiten komen als hier. Ze zijn er wel maar dan is er geen bak en geen goede buitenrijdmogelijkheden.
Ik wil hier echt niet weg. Ik heb er erg mee te doen, maar ik ga niet weg. Dat is geen keuze en dat zeg ik dus ook in de openingstekst, weg gaan kan niet omdat ze hier bijna meer buiten staan dan binnen.
Ik denk dat ik ga vragen of ik voor een vergoeding de stallen uitmest, de paarden buiten zet wanneer het kan (Heb een eigen paard en ook nog school, ouders, vriendinnen etc) Bedankt voor jullie reacties! Ga er zeker wat mee doen.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 15:24

Sleeper schreef:
Ik ben om een soortgelijke reden wel van stal verhuisd. Kon het niet aanzien en mijn ogen er niet voor sluiten. Als je je eigen paarden al niet goed kan verzorgen hoe dan wel de paarden van anderen? Dat rijmt voor mij niet met elkaar, ook al lijkt het of je eigen paard wel goed staat.

Zo denk ik er ook over. Genoeg op stallen gestaan waar paarden niet genoeg verzorgd werden, niet buiten kwamen, amper hooi kregen en noem maar op. Bij zo een mensen wil ik mijn paarden niet meer hebben.

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 15:39

Maar dat is de keuze van TS en ook niet haar vraag, ze is daar heel stellig in ze wil niet weg dat zijn haar eigen redenen die we moeten repspecteren. Gaat erom dat ze probeert de situatie te veranderen met de middelen die ze heeft. Goed plan om te kijken of je er dan in elk geval een vergoeding voor kunt krijgen Verder kun je alleen maar jouw standpunt duidelijk maken naar de eigenaresse en dat is dat paarden houden op deze manier niet kan eigenlijk. Vervelende situatie, die als de eigenaresse niet op andere gedachtes te krijgen is ook best hopeloos is want wat kun je verder nog doen. Ja 144 bellen als het echt te erg wordt...

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 15:57

Wat een vreemd advies om de dierenpolitie te bellen! Jij staat daar op stal, heb een zakelijke relatie met haar en dan doe je aangifte tegen haar wegens een misstand??? Want dat is het in feite. Nog lang niet iedereen is overtuigd van het belang voor paarden om vrije beweging te hebben. Zo iets kost gewoon veel tijd, normen veranderen niet zomaar. Aangiftes zijn niet de weg om mensen tot inzicht te brengen, betere ervaringen wel. Verschillende meningen kunnen naast elkaar bestaan en welke is "waar" en welke is fout?

Gelukkig doet ts dit ook niet en gaat zelf met de eigenaar in gesprek en helpt ondertussen het paard binnen de grenzen van haar mogelijkheden. Dat geeft meer hulp dan een aangifte.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 16:08

Ik vind niet uitmesten en het paard wekenlang in eigen vuil laten terwijl hij hele dagen op stal staat niet echt een kwestie van "welke is waar".
Mens heeft paarden en moet daarvoor zorgen, en uitmesten hoort daarbij, dat doet ze al niet. Even de "hele dag op stal" discussie achterwege latend.
Dus ik snap wel dat mensen beginnen over dierenbescherming.

TS, wat ik mij wel afvraag, is deze mevrouw dezelfde die jouw paarden ook verzorgt? Zo ja, hoe voert zij de paarden dan? Ze mag immers niet bukken en niet tillen?
En mest zij ook het weiland niet uit dan?

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 16:21

PowerReiner:
Het weiland is te groot om uit te mesten en het spoelt allemaal wel weg, zegt ze.
We hebben op stal hooinetten, die vult haar man die heel erg bang is voor paarden en ze heeft het voer hoog staan in verband met muizen zodat ze niet hoeft te bukken. Nee, ik verzorg mijn paarden, ze zet ze alleen buiten en mest de stal af en toe uit ( :? ) maar de laatste tijd niet meer.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 16:38

Hmm, dan heb je grote kans op wormbesmetting. Wees daar erg bewust van.

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 16:48

Dat is geen raar advies. Ik ken een zelfde situatie waar dit op een stal gebeurde, verwaarlozing van een paard dat ergens op pension stond, waarbij ook hoeven nooit werden gedaan, als gevolg daarvan volledig vergroeid, en werd gevoerd met restjes, waaronder tosti/s worstenbroodjes en donuts en onvoldoende hooi en de eigenaar zette haar nooit buiten. Dan kun je daar gewoon aangifte van doen , ongeacht het feit dat dit de stalhoudster is. Of je daar nog veel langer kunt blijven staan is dan wel de vraag. Wil je zeggen dat omdat dit de eigenaresse van de stal betreft het een vrijbrief is om dieren te verwaarlozen? Ik kan niet inschatten hoe het verder zit met de verzorging ik heb het niet gezien natuurlijk , weet niet hoe schrijnend de situatie is maar verwaarlozing kun je natuurlijk altijd de dierenpolitie voor bellen

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 18:18

Ineke2 Ik doe al ontzettend veel voor haar, ga nu ook nog niet al die weides uitmesten, dan betaal ik wel wat meer voor verschillende wormenkuren.

De paarden worden nooit geborsteld, er wordt 1 keer per week flink opgestrooid, maar ze vreten de hele stal weer leeg en staan de overige 6 dagen op poep. Ik ga morgen vragen of ik een vergoeding mag voor het schoonmaken, buiten zetten en borstelen van de paarden, ben benieuwd...

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 18:23

Ik zeg ook niet dat jij die weides moet uitmesten... Misschien zou je dat wel samen met andere stalgenoten kunnen doen. Zodat iedereen 1/2 dagen per week een stuk weiland mest.

Maar je moet dus goed opletten op wormen als de weides niet schoon worden gehouden. Geen verwijt verder naar jou toe.

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 18:33

ik zal gewoon zeggen als ze er niets aan kan doen of jij het voor een vergoeding mag doen zo niet dan zal ik zeggen dan bell ik 144 wel om uitleg.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 18:41

Caboclo dat zou ik niet op die manier doen.
Denk dat ts dan direct kan vertrekken.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 19:29

Over die wormenkuren, alleen voor mijn eigen paard hoor.
Ja, er staat nog een merrie van de eigenaresse 24/7 binnen, maar mijn vriendin verzorgt die en rijdt die, dus die staat niet echt binnen, maar zij komt niet vaak vandaar.
Als iemand een plek vind in het noorden van Groningen die hetzelfde biedt als deze stal, prima zeg het maar, maar ik kan het niet vinden.
Maar de dierenbescherming doet hier toch niks aan? Toch alleen in extreme gevallen? Ik vind dit extreem, maar er staan zo veel paarden 24/7 binnen zonder goede verzorging. Helaas.

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 20:29

Als de eigenaar/stalhouder om gezondheidsredenen niet de paarden de verzorging kan geven die ze nodig hebben/recht op hebben, dan moet ze de paarden verkopen of door een ander laten verzorgen. Dit is niet jouw taak, alhoewel je je wel af kunt vragen hoe goed ze werkelijk voor jouw paard zijn als puntje bij paaltje komt. Ze maken zich er met een Jantje van Leiden af en dat zullen ze ook bij jouw paard doen als zich wat voordoet........ Ik zou er niet kunnen blijven staan, zou me kapot ergeren.....en je komt toch bij je paard om te ontspannen?

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 20:31

Ik realiseer me dat ik niet onaardig over de eigenaresse wil praten via bokt.nl Ze is voor de rest super aardig, ga binnenkort met haar om de tafel zitten. Bedankt voor jullie tips!

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 20:50

Ja... Je hebt mensen met paarden en paardenmensen.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 09:28

Ze kan aardig zijn als wat, als zij haar paarden niet goed verzorgd is er iets goed mis.

Ik neem aan dat je een x bedrag aan stalling betaald? Vraag eens wat je daarvoor krijgt?
Ze mest het weiland niet, mest de stal niet meer. Waar betaal je dan nog voor?

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 14:07

Ann99 schreef:
24/7 binnen staan op een dikke laag poep is zeker wel extreem! en de dierenbescherming doet daar zeker wel iets aan.

Neen hoor, als de dieren eten en water hebben en een stal van 3x3 kan de dierenbescherming niet veel doen. Ze kunnen eigenaars moeilijk gaan dwingen om vaker de stal te gaan uitmesten.
De wet in Nederland en België heeft helaas nog geen regel over de uitloop van paarden en dan nog... hoe moeten ze gaan controleren dat elk paard in het land minstens 2 uur per dag buiten komt bvb ? Hier is dat heel standaard 24/24 op stal en uitmesten gebeurt in sommige pensions hier ook maar 1x per week.
Mijn voorkeur van paarden houden is het niet, maar zo lang die stallen klanten hebben kunnen ze blijven voortbestaan.