paard verkopen of niet.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: paard verkopen of niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 22:16

Een paard rustig en goed de trailer inkrijgen, kan alleen als er een goede basis aan grondwerk inzit.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 22:17

Grote kans dat als je een ander rustig paard terug zou kopen, deze ook "vervelend" gaat worden als hij zo veel op stal moet staan. Ik zou eerst zo snel mogelijk een andere stal zoeken waar hij gewoon de hele dag in een kudde naar buiten kan en zich uit kan leven. Mocht dat niet helpen, kan je hem altijd nog verkopen toch.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 22:40

ladyzz222 schreef:
Ik ga het eerst even proberen op deze stalling met naar buiten gaan anders ga ik kijken voor eventueel een andere stal. Iemand tips om een paard goed en rustig de trailer in te krijgen hij rent gewoon je weg

Oefenen, oefenen en nog eens oefenen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 22:41

Armaris schreef:
ladyzz222 schreef:
Ik ga het eerst even proberen op deze stalling met naar buiten gaan anders ga ik kijken voor eventueel een andere stal. Iemand tips om een paard goed en rustig de trailer in te krijgen hij rent gewoon je weg

Oefenen, oefenen en nog eens oefenen!

Veel oefenen gaat nog niets uithalen als je niet goed oefent....

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 22:51

Wat krijgt je paard voor voer en hoeveel?

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 23:13

Dit paard uitbesteden aan een passend persoon voor het paard en dan verkopen.
Koop geen ander paard weer, omdat je er totaal er niet voor openstaat dat een paard niet zoveel op stal hoord.

ladyzz222

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 23:15

Precies weet ik het niet ze voeren hem vanuit de stalling. S morgens krijgt hij maïs en brok tussen de middag hooi of kuilgras en s avonds ook nog maïs. Hooi en brok ik geef hem senioren ieys van subli om hem aan te laten komen maar zijn voer is niet veranderd sinds hij hier staat

ladyzz222

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 23:19

R.X. schreef:
Koop geen ander paard weer, omdat je er totaal er niet voor openstaat dat een paard niet zoveel op stal hoord.

Sorry hoor maar jij wilt zeggen dat alle paarden het slecht hebben bij onze stalling omdat ze maar 1 uur naar buiten kunnen en de klanten er dan geen verstand van hebben

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 23:20

Schrap de brok en geef hem daarvoor in de plaats een vitaminekorrel en meer hooi.
Brok heeft een paard wat niet volop getraind word niet nodig. Krijgt hij alleen maar nog meer energie van die hij niet kwijt kan als hij zoveel binnen staat.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 23:22

ladyzz222 schreef:
R.X. schreef:

Sorry hoor maar jij wilt zeggen dat alle paarden het slecht hebben bij onze stalling omdat ze maar 1 uur naar buiten kunnen en de klanten er dan geen verstand van hebben

Ga zelfs eens 23u per dag op je toilet zitten zonder enige vorm van vermaak. Vind je het leuk? Nee? Je paard dus ook niet

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 23:22

Jeemig dus paard staat alleen maar op stal, hij krijgt maar 2 keer hooi en er word allemaal onnodig krachtvoer ingegooid en als het dan eens een keertje voorkomt dat ie zijn cel mag verlaten word elke pas voor hem bepaald :wow:

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 23:23

ladyzz222 schreef:
R.X. schreef:

Ja zeker

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 23:26

R.X. schreef:

Sorry hoor maar jij wilt zeggen dat alle paarden het slecht hebben bij onze stalling omdat ze maar 1 uur naar buiten kunnen en de klanten er dan geen verstand van hebben[/quote]

Ga zelfs eens 23u per dag op je toilet zitten zonder enige vorm van vermaak. Vind je het leuk? Nee? Je paard dus ook niet[/quote]

Het is niet eens niet leuk meer, ik vind dit zwaar verwaarlozing en nou treft het arme dier ook nog een eigenaar die stronteigenwijs is en niet openstaat voor wat het dier echt nodig heeft.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 23:27

Citaat:
Hij red gewoon weg ik als ik met hem loop en begint te bokken en te steigeren als ik wil rijden.

Citaat:
en al 2 keer koliek waarvan 1 meteen naar de dierenartso. Dat laatste is nu 3 weken geleden en daarna is het helemaal erg geworden. Daarvoor was ik goed met hem aan het opbouwen. Kan hey zijn dat het er aan ligt dat hij nu niet meer buiten komt overdag. Tot en met oktober ging hij elke dag 4 uur op de wei nu niks meer.

Tja... TS.
Weet je wat de beste preventie voor koliek is?

Onbelast minimaal een paar uur per dag vrij bewegen..

Preventie voor overmatig fris gedrag:

Onbelast minimaal een paar uur per dag vrij bewegen..

En dan kun jíj het wel heel erg naar je zin hebben op deze stal... Maar als je paard veranderd in een dier met regelmatig koliek en overduidelijk een gedragsprobleem ( wat er daarvoor kennelijk niet was), dan moet je toch gaan nadenken. Maar een uur per dag buiten vind ik voor geen enkel paard kunnen, maar als je dier dan ook nog eens medische en gedragsproblemen gaat krijgen kún je jezelf toch niet meer wijs maken dat dit wel kan?

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 23:57

TS, je paard moet gewoon veel meer naar buiten. Daarnaast grondlessen met hem nemen zodat je de baas wordt ipv de ondergeschikte. Gaat dat goed, dan pas weer gaan rijden. Daar zul je hem ook moeten laten leren dat jij de baas bent.

Wat is het belang van veel buiten zijn? Paard is gebouwd om de hele dag te lopen van nature. Daar is hun hele darmstelsel op afgesteld. Krijgt je paard te veel krachtvoer en te weinig beweging dan is het vragen om beweging. Mijn uberbrave paard heeft een week boxrust gehad ivm een wond. Er is met hem alleen gewandeld of kort gelongeerd om te voorkomen dat de wond elke keer open ging. Overdag stond ie wel buiten, echter de ruimte die hij had was net groter dan zijn stal. Andere mogelijkheden zijn er helaas niet. Echter weet ik dat dit tijdelijk is en kan ik ermee leven. Vandaag was de wond echt goed. Mijn bijrijdster heeft hem vandaag los gegooid. Het leek wel een jonge hengst. Rennen bokken en compleet uit zijn dak gaand. Ik had niet anders verwacht na een week stil staan. Nu staat ie gewoon weer bij de groep overdag buiten waar ie lekker zijn benen kan strekken en spelen met anderen. Hij is buiten van 10 uur in de ochtend tot het donker word. Dan gaat ie weer op stal. Het rijden proberen we zoveel mogelijk buiten deze tijden te doen zodat hij minimaal op stal staat. Dat is echt van groot belang.

Probeer je paard anders ook los te gooien. Ik weet niet op dat mag waar je staat. Kan ie lekker zijn ei kwijt. Succes en neem goede begeleiding.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 04:10

ladyzz222 schreef:
R.X. schreef:

De vraag is niet aan mij gesteld, maar ik wil hier toch even volmondig JA op antwoorden.

Een paard bijna 24/7 op stal houden, ik had gehoopt dat deze praktijken niet meer voorkwamen op pensionstallen... het is toch wel beter met de algemene kennis over paarden gesteld dan dat... triestig.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 06:37

Ik zou zeggen verkopen, te dure hobby om er geen plezier in te hebben.
Vervolgens als je een andere koopt een andere stal zoeken waar ze overdag wat meer naar buiten kunnen.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 06:54

Ts ik zou echt een andere stal zoeken. een paard hoort overdags buiten te zijn om lekker zijn energie kwijt te raken.
Die kan hij nu niet kwijt.

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 07:31

Ik vind het een beetje sneu dat jullie haar afkappen op het feit dat haar paard (samen met menig ander paard) 23 uur op stal staat. Ik kan je vertellen als jij het niet naar je zin hebt op stal heb je uiteindelijk geen zin meer om te gaan!

Bovendien hebben niet alle mensen de mogelijkheid om naar een stal te gaan waar ze wel vaker buiten komen. (Vervoer, geld etc)

Begrijp dus deze hele commotie niet over het naar buiten gaan. Oordeel niet over iets waar je geen zicht op hebt.

En voor TS, als je er voor wilt vechten kan je ook eens voor jezelf kijken hoe jou houding is tegenover het paard, zij doen alles met houding. Ik heb dit ook gehad met mijn VP toen bleek dat ik een verkeerde houding had als hij los stond of als ik aan t longeren was. Ik ben daar aan gaan werken en nu kan ik hem zelfs zonder lijn longeren en luistert hij perfect.

Ik zou je niet te veel aan trekken van al dat gezeik rondom het buiten komen van het paard. Tuurlijk het is beter voor ieder paard maar soms heb je gewoon de mogelijkheid niet.

Succes ermee!

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 07:33

Je kan mij niet aan mijn verstand brengen dat een manege goedkoper is als sommige pension stallen waar ze gewoon meerdere buren per dag buiten zouden komen.
Volgens mij zou dat fincieel dan alleen maar gunstiger zijn.
En vervoer. Op een manege zijn altijd wel mensen met trailers aanwezig. En anders wel iemand die er 1 weet. Of je huurt er een tadaaaaa opgelost.

Ik ga d'r dan ook stellig vanuit dat jij jou dag 23 u in de wc gaat doorbrengen. Aangezien jij blijkbaar niet valt over feit dat dit Arme dier 23/7 op stal staat.
Laatst bijgewerkt door Marjo89 op 15-12-14 07:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 07:34

Ik snap de commotie over het niet naar buiten gaan wel degelijk. Het kan (en klinkt ook zo) de oorzaak zijn dat het paard niet door TS te rijden is, en ook de oorzaak zijn voor koliek. Dat is natuurlijk niet zeker, maar een paard 23 uur op stal zetten is wel vragen om problemen. Daarom zou ik eerst dit veranderen voor er radicale beslissingen als verkoop gedaan moeten worden. Mocht TS geen betere stalling kunnen vinden, dan zou ik er ook aan denken hem te verkopen, maar om dan vervolgens een nieuw paard te kopen en die op dezelfde stalling te zetten is ook geen optie. Dan zit je straks waarschijnlijk weer met hetzelfde probleem. Neem daarbij het voermanagement eens grondig onder de loep.
En daarbij gaat de gezondheid en het welzijn van het paard altijd voor. Alles goed en aardig wanneer je geen andere mogelijkheid hebt, maar denk dan aan het dier en niet aan jezelf: koop geen paard.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 15-12-14 07:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 07:42

Ik denk dat de hoeveelheid krachtvoer met zo weinig ruwvoer de oorzaak van koliek is en dat in combinatie met zoveel op stal staan.

Hopelijk doe je iets met deze reacties, je maakt jezelf en je paard zoveel meer blijer als je naar een stal gaat waar je paard iedere dag de weide op kan gaan voor meer dan 2 uur.

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 08:45

Sommige paarden willen nu graagmeer naar buiten neemt niet weg dat jullie relatie al verstoord is dus hoe moeilijk ook volgens mij is het paard beter af bij iemand anders die er wel een klik mee heeft en moet je gewoon op zoek naar een paard die wel bij je past en er ook vrede mee heeft om maar een uurtje buiten te komen zijn er genoeg die dat wel hebben...of ik me daar ook in kan vinden is een heel andere discussie

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 08:56

Een andere stal en veel begeleiding zoo kunnen helpen.

Maar het hoeft niet .....

paard is bij de vorige eigenaar ook weggedaan ivm het niet klikken (te moeilijk)
Bij der instructrice is hij wel braaf, dus als het alleen een stallingsprobleem was, dan had iedereen daar last van hebben.

Paard verkopen vind ik echt zo'n slecht idee nog niet.
Voor zowel de ts als haar paard is het nu niet leuk en na 5 maanden proberen had het al beter moeten gaan.

Een eerste paard is al lastig en zowel de ts als haar instructrice hebben het verkeerd ingeschat - dat kan gebeuren. andere lokatie en eigenaar kan een paard behoorlijk veranderen.
Nu weer oplossen voor het nog erger wordt.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 08:57

Verkopen en lekker een bijrijdpaard zoeken, dit is een gevaarlijke situatie voor jou en het paard!