Waar zijn de nuchtere sloeberruiters gebleven?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hamsnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:27

Sizzle schreef:
Kun je ook een wedstrijdgerichte sloeberruiter zijn ?
UIterlijk interesseerd me namelijk geen moer behalve op de momenten dat het moet (in de proef).
Maar ik ga rustig op priveles op een andere locatie met een zwart hoofdstel met bruine zadel en vieze rijlaarzen. Thuis eerder met van die oude goedkope happy horse chaps.
Ik heb maar een stuk of 4 dekjes voor 2 paarden en deze zijn ook al tig jaar oud.
Beide paarden delen hetzelfde hoofdstel.

Ik ken namelijk ook wel veel recreatie ruiters die echter wel heel veel waarde hechten aan het uiterlijk.

Dit dus, precies hetzelfde :D

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:27

Deels, ik sta niet echt bekend om mijn nette outfits. Heb meestal rijbroeken van outlet met een oude fleecetrui er op. Vieze jas is vaste prik. Toen ik voor een hoofdstel weg ging werd gevraagd welke kleur gespen ik wilde hebben. Welke kleur die op mijn zadel waren? Geen idee.... Had daar nog nooit over nagedacht dat dat moest matchen.

Ik rij graag buiten met mijn ijslander, (bij de ijslanders waar je trouwens heel veel vrolijke ruitenrijders tegenkomt zonder matchende kleding) maar volg ook regelmatig een lesje. 1 a 2 keer per jaar waag ik het zelfs om een wedstrijdje te rijden.

SimoneUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:28

Ik herken mijzelf hier ook heel erg in haha! Ik heb dan wel een paar keer per jaar een nieuw dekje voor mn grote vriend, maar de dekjes zijn schoner dan mijn paardenjassen.. En ook het liefst lange bosritten, in de bak is niets voor mij en bulldozers horen daar ook niet!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:28

Ik denk dat je inderdaad onnodig aan het hokjesdenken bent. Ik zie er ook graag 'goed' uit op het paard, dwz nette paardrijkleding en een goed getoiletteerd en schoon dier onder het zadel. En dat was nog wel eens anders, maar in 10 jaar veranderd er een hoop. De kleding maakt niet de ruiter en die uitspraak kun je ook zo opvatten dat je een ruiter niet op zijn kleding moet beoordelen. Ik vond het vroeger ook prima in mijn oudste kleding naar het paard te gaan, had ik vrede mee, nu niet meer, maar dat is persoonlijk. En verder praat ik nog steeds ronduit tegen mijn pony en galopperen we nog steeds lekker waar het kan, ook als we vies thuis komen. Vervolgens ga ik iemand die gewoon in zijn comfortabele en oude kleding met het paard bezig is niet beoordelen op zijn of haar rijkunsten of ambities in de paardenwereld want dat heeft niets met kleding te maken. Kortom ik denk niet eens dat je kunt praten over twee groepen, iedereen beoefend hier dezelfde geweldige hobby en iedereen doet dat op zijn of haar manier, gewoon leven en laten leven ts.

edit: trouwens keek ik als 'sloeberruiter' ook gewoon naar het lichaam van mijn pony en hoe hij het gebruikte onder het rijden. Dat heeft wederom helemaal niets met de kledingsstijl van de ruiter te maken....
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 14-12-14 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:29

Hier ook een.

Overigens heeft ponylief wel de duurste spulletjes, want he, die deken, dat hoofdstel, dat bit, dat zadel, dat voer, is voor zijn welzijn. En geef ik ook genoeg uit aan lessen, chiropractor, tandarts, hoefsmid zadelmaker etc.
En op veiligheid (cap, bodyprotector, jodhpurs en chaps) bezuinig ik ook niet.

Maar zelf loop ik dan wel in mijn ouwe kloffie, zitten er gaten in mijn jodhpurs en is mijn indianenpaard is ook niet altijd netjes getoiletteerd, om het voorzichtig te zeggen :Y)

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:30

tennan schreef:
xApple schreef:
Ik was een punctuele, setjes en winstpunt verslaafde dresuurprikker, maar sinds 1,5 jaar ben ik heel gelukkig
als nuchtere sloeberruiter :D

Hier ongeveer hetzelfde, de wedstrijdsport is in mijn ogen dermate veranderd dat ik het vaak gewoon niet meer gezellig vind.. en dat vind ik wel belangrijk :)

Denk ook wel dat dat te maken heeft met hoe je er zelf mee omgaat. Ik praat tegen iedereen op wedstrijd, vraag hoe het ging, wens ze succes, zeg dat ze een leuk paard hebben, maak een leuk praatje. En raar genoeg ;) blijkt dat een groot deel van de dressuurprikkers ook gezellig terug kunnen praten!
En ja ik rij ook het liefst helemaal in set, vind ik mooi. Alles klopt tot in de puntjes. Maar we gaan net zo graag naar de hei, een rondje springen of ff lekker zonder zadel hobbelen.
Er netjes uit zien en lol hebben kan toch ook? :D

demug

Hier nog een sloeber :wave:

Op dit moment als menner. Uiterlijk vertoon is voor de dresseur miepjes. Mij zie je buiten op de weg of na de regen in het bos een paar diepe modder plasen zoekende. Heerlijk :D
ook veel op pad met kids uit de buurt of zoals van het zomer een paar dagen met ouderen van een dag besteding. De glimlach van me passagiers zegt 100 x meer dan een laktuigje en een mooie ronde volte voor een jury.
Owja en een duur tuig????? Zonde van het geld, voor mij een touwtuigje, 2span voor nog geen €200 en al honderden uren plezier.
wedstrijden en mooie spullen??? Echt niet. Boomsleep wedstrijd met werklaarsen en een dikke trui :P

_karin_

Oh wat heerlijk herkenbaar!!! Hoewel ik niet helemaal sloebberruiter ben maar dit zeker waardeer +:)+ (d.w.z. ik sluit me aan bij Lara_Silver haar idee van een schaal/continuum i.p.v. dichotomie) Ik heb tig ANKY pads in de kast gehad en ging de deur niet uit zonder een gewassen en gestreken pony met liefst maantjes in een hengstenvlecht en vandaag de dag trek ik mijn rijbroek gerust 3 dagen aan, ook nadat ik de poepstaart van mijn paard half heb gewassen. Ik ga gerust buitenrijden met vlekjes in de dekjes en hoewel ik dus wel pogingen doe tot serieuze dressuur doe ik het inmiddels echt voor mijn plezier en niet voor de winstpunten. :j

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:31

Ondanks dat ik vast bij sloeberruiter ben zorg ik er wel voor dat pony en ik er redelijk netjes uit zien :)
Net en schoon tuig, matcht ook nog.
Qua kleding is het makkelijk, alles past zo'n beetje bij elkaar.

Alles lekker praktisch en makkelijk.

Henrike5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:37

ja hier ook 1!
het voor het paard wel een setje maar ik zelf rij in alle kleuren van de regenboog :') blauwe rijbroek en een bemodderde andere kleur blauwe jas, ach ja komt goed. Ook het fenomeen in je paardrijkleren nog even de winkel om de hoek in is herkenbaar. Wedstrijden? tja clubkampioenschappen en ik zit om 6 uur op de wc, en leuk was een ander verhaal, ook niet echt een succes dus. ik praat ook constant met mijn pony waar ik ook ben wat ik ook doe. Het liefst rij ik uren in het bos maar ik ben nu bakgebonden ;( ik ben laat thuis van school voordat ik heb opgezadeld is het al bijna donker. Dus heb ik heb ik de buitenbak voor mijzelf alleen de rest van de club op 1 of 2 mensen na rijden allemaal binnen. Na elke buitenrit is de jas vies door modder

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:37

palousa_boy schreef:
Knakker schreef:
sloeberruiter, leuk woord, maar ik snap wat je bedoelt.
Iedereen moet vooral doen waar hij of zij zich goed bij voelt.
Wel vind ik dat je in je achterhoofd moet houden dat paardensport een sport is met edele dieren, waar je je dan als mens ook edel moet gedragen, dus voor mij geen slobbertruien of scheuren, maar dat is mijn mening :) :)

Edel? Het zijn ook boerderijdieren ;) daar is weinig edel aan.
M'n trekpaard loopt het liefst door knie hoog modder :P
De rest ligt regelmatig te rollen in de modder.

Edel? Nee dat ben ik niet met je eens.

Hoef jij het ook niet mee eens te zijn. Is echter wel zo gebaseerd op feit dat paard zijn ruiter redde door hem uit het strijdgewoel weg te halen toen oorlogen nog te paard werden gevoerd. Verdiep je maar eens in de historie! ;)

Hier ook een sloeberruiter die vandaag toch in een kloppend setje het bos in is geweest en ook wedstrijden rijdt :D

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:40

Haha geweldig! Heel herkenbaar! Ik rijd op mijn wollige paard op zn boerenfluitjes lekker buiten. Vlechten heeft ie wel in zijn manen maar ook die zitten vaak in just out of bed kapsel.
Kleding koop ik in uitverkoop. Heb wel goed zadel. En ben trots op mijn mooie western zadel. Hierbij wil ik nog een mooi borsttuig kopen, dus beetje mooi vind ik wel leuk.
Rijd met jodpuhrbroek en dan wel een airbagvest, maar dat is puur voor mijn gevoel van veiligheid na een lelijke val.
Ik vind buiten rijden heerlijk en kan heerlijk fantaseren over wat mijn paard zou zeggen als hij mens was haha. Gelukkig zijn veel stalgenoten ook zo.
Toch vind ik het wel mooi om anderen met mooie kleding en bijpassende setjes te zien hoor. Denk dat iedereen doet waar ie zich prettig bij voelt.
Ik geniet gewoon van mijn boerenfluitjes ritjes.

Zucchero

Re: Waar zijn de nuchtere sloeberruiters gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:42

Stap soms zelfs in mijn relatief nette werkkleding op mijn paard voor een snel bosritje voordat het donker wordt. :')

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:45

Precies dit.
Ik vind het leuk om er mooi uit te zien, maar meestal kan het me niet zo veel schelen.
Ik rijd niet zo vaak, en als ik dan een keertje op een paard stap is het meestal in spijkerbroek zonder zadel :+

Wat ik dan wel weer heel slordig vind is verschillende kleuren tuig. Just pick a colour and stick with it. Afwijkende kleur laarzen erger ik me dan weer niet aan.

Anniekskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:52

Hier nog eentje! Al heb ik wel een hele periode wedstrijden gereden, maar ook daar viel ik er vaak buiten. Alleen al op het parkeerterrein := iedereen met een luxe grote auto en wij hadden een hele oude rode suzuki samurai. En omdat mijn vader het mooi vond had hij onze houten trailer ook maar rood geschilderd, je kunt je de blikken vast wel voorstellen.
Inmiddels verhuisd en deels gedwongen ( oude paarden ) echt recreatie ruiter geworden, maar met het bos naast de deur ben ik helemaal bekeerd.
Vorige week een nieuwe jas gekocht, aangezien de oude al meer dan 5 jaar oud is en nu toch wel erg veel gemaakte winkelhaken erin heeft := maar vind het zonde om de nieuwe naar de paarden aan te doen, vind hem veel te mooi. Dus toch de oude maar weer uit de kast gehaald.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:53

Ponybeest en ik zijn ook een allegaartje dus vallen ben ik bang ook onder de term "sloeberruiter". Het gekke is dat ik altijd wel over mijn outfit en harnachement nadenk en ook bewust matchend koop maar op een of andere manier gebruik ik het dan nooit op hetzelfde moment ...
Dat het paardenlijf goed functioneert is iets wat ik in de bak goed in het oog hou en ik heb daarvoor ook 1x per week les, maar we rijden ook graag buiten, waarbij ik qua kleding ga voor comfortabel in plaats van netjes.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:55

Hier! Ik ga gerust rijden met rood dekje en roze vest. Laatst werd ik daar in m'n les om uitgelachen.. -O-

Anniekskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:57

Ik weet nog een keer dat ik met mijn schimmel naar de les ging, kreeg commentaar van iemand die toevallig op stal was dat hij zo echt niet de les in kwam. Ponylief had nog een strontvlek op zijn bil zitten, die ik er na een half uur poetsen redelijk af had. Maar hij vond dat die gewassen moest worden. Jaja, met een schimmel midden in de winter iedere week wassen. Dacht het niet!

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 22:00

Spijkerbroekje met verfvlekken en wat gaten, 1 verkleurd en lichtelijk gescheurd (christ, dat wel) dekje wat ik altijd gebruik, mis-matchende combi van zadel, hoofdstel en verdere kleding, ruim 8 jaar oude jas die me 's winters nog redelijk warm houd, pony (papierloos) dik in het haar, en buiten hobbelen maar. Ja, ik pas hier denk ik ook wel tussen :D

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 22:05

Zucchero schreef:
palousa_boy schreef:

Edel? Het zijn ook boerderijdieren ;) daar is weinig edel aan.
M'n trekpaard loopt het liefst door knie hoog modder :P
De rest ligt regelmatig te rollen in de modder.

Edel? Nee dat ben ik niet met je eens.

Hoef jij het ook niet mee eens te zijn. Is echter wel zo gebaseerd op feit dat paard zijn ruiter redde door hem uit het strijdgewoel weg te halen toen oorlogen nog te paard werden gevoerd. Verdiep je maar eens in de historie! ;)

Voor die tijd, en ook tijdens, waren het ook gewoon boerderijdieren die nodig waren om het land te bewerken.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 22:05

Sure_lee schreef:
Proud te be a sloeber! En Penny!

Ha, Shirley, jij bent Penny en hebt een Penny (pony)!

Tja hier ook een met niet matchende spullen. Als het maar goed past en functioneel is. Voor foto's doe ik wel moeite, en maak paardlief schoon en netjes. Dekjes gaan regelmatig in de was, dus daar heb ik wel wat van.

Wedstrijd rijden heb ik lang geleden gedaan. Nu genieten we van veel buiten rijden. Af en toe doen we eens wat anders voor de variatie. En als het echt stormt, zoals afgelopen week, dan rijden we binnen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 22:06

Ik zit er een beetje tussen in. Ik hecht wel veel waarde aan training, zowel fysiek als mentaal of emotioneel, maar ben geen wedstrijdruiter. Ben geen setjes mens of iemand die altijd wel koop heeft zodra ik een ruitershop in stap, maar gaten in mijn spullen of oude spullen heb ik nou ook weer niet. :o

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 22:08

Dit jaar heb ik nu voor het eerst een roze dekje en roze beenbeschermers gekocht om eens een keer een setje te hebben. Heb m'n pony nu al bijna 5 jaar en het interesseerde me niks hoe we er uitzagen. Pas een x met les toen de instructrice zei " o wat fleurig allemaal verschillende kleuren" voelde ik me een beetje als pipi lankous. We hebben een eigen winkel en ik probeer nu wel wat meer te letten dat als ik weer thuis ben weer wat nette kleren aan te doen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 22:09

Sizzle schreef:
Kun je ook een wedstrijdgerichte sloeberruiter zijn ?
UIterlijk interesseerd me namelijk geen moer behalve op de momenten dat het moet (in de proef).
Maar ik ga rustig op priveles op een andere locatie met een zwart hoofdstel met bruine zadel en vieze rijlaarzen. Thuis eerder met van die oude goedkope happy horse chaps.
Ik heb maar een stuk of 4 dekjes voor 2 paarden en deze zijn ook al tig jaar oud.
Beide paarden delen hetzelfde hoofdstel.

Ik ken namelijk ook wel veel recreatie ruiters die echter wel heel veel waarde hechten aan het uiterlijk.

Dit omschrijft mij ook het beste :j

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 22:09

Mijn paard ziet er vaak schoner uit dan ik onder het zadel. Ik krijg het voor elkaar om al voordat ik mijn paard goed en wel begroet heb onder de vlekken te zitten. Mijn schoenen zijn modderkleurig in plaats van zwart, kreeg er vandaag weer commentaar op, maar ja, who cares? Ik niet in elk geval. Ik rijd wel voornamelijk in de bak, maar als ik match met het dekje van mijn paard is dat puur toeval :P Mijn jas kan wel een hoognodige wasbeurt gebruiken, die is meer stoffig dan blauw!
Ik vind het gewoon leuk om dressuur te rijden maar wedstrijden hoeft niet meer zo per se van mij.