Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
huppiejuppie schreef:Gelukkig dat zoveel mensen dit herkennen en dat het uiteindelijk tòch goedgekomen is! Dat geeft weer een beetje moed! En ik weet heus wel dat oudere paarden vaker iets mankeren, en dat een eigenaar normale slijtage vaak niet merkt, en ook oprecht verbaasd kan zijn als zijn paard niet goed door de buigproef komt. Maar kom op: een paard met een peesblessure of een breuk na een periode van weidegang gewoon proberen te verkopen met als zogenaamde reden 'ik wil weer met een jong paard beginnen', dat is toch gewoon oplichting? Een stakende doedel een paar weken door je instructrice laten rijden, en dan aanbieden als fijn vlot sportpaard, zonder verder iets te vertellen, dat is toch niet eerlijk tegenover de koper, en ook niet eerlijk tegenover het paard? En dan gewoon desondanks toch eisen dat de potentiële koper de keuringskosten betaalt... En in deze periode durf ik inmiddels helemaal niet meer te gaan kijken, want nu zijn de paarden die de zomer in het land hebben moeten lopen vanwege luchtweg- rug- en peesproblemen inmiddels ook weer uit het land gekomen, en staan vermoedelijk ook met een mooi verhaal op sporthorses te koop. Ik word er bijna paranoïde van, terwijl ik me natuurlijk best wel besef dat er zeker ook wel gezonde paarden en oprechte verkopers zijn. Maar goed: gewoon toch blijven proberen begrijp ik!
Particuliere verkopers. Mocht paard 2 weken op proef mee naar huis nemen (vanuit Brabant!). Ik wist dus uiteindelijk redelijk goed wat ik in huis haalde.huppiejuppie schreef:Euh Percy, ik stel mijzelf echt niet uitgebreid voor als een goede eigenaar hoor! De mail is wel uitgebreid, maar ik vertel slechts 'iets' over mijzelf en dan alleen heel specifiek wat ik met dit paard voor ogen heb. Juist om een duidelijk beeld te geven waar het paard in elk geval wel en niet aan moet voldoen en om mijzelf voor een teleurstelling te behoeden. Ik stel daarnaast een aantal vragen over het paard, zijn geschiedenis, reden verkoop, karakter, etc.
Hoop dat jij ook snel zoiets treft! terpentijn schreef:Handelaren zou ik ook beslist niet op hun blauwe ogen vertrouwen... want het zijn... juist handelaren. ze verdienen dus hun geld met het verpatsen van paarden, dus is het hun alles om jou zo'n paard aan te smeren.
Ik zou juist WEL bij een particulier gaan kijkene n juist niet bij een handelaar.
Een echte goeie staat niet bij een handelaar.
En dan denk je een leuk paard te hebben gevonden en dat wordt het paard afgekeurd.
Daarna weer verder gekeken. Echt een heel gaaf paard gekocht, helemaal volgens mij wensen lijstje. Hij had volgens de eigenaar "genoeg go, maar zeer braaf!". Na 5 keer proefrijden paard meegenomen, 3 maanden later was ie daar weer terug want na twee weken begon hij met slaan en steigeren.. Speciale lessen gevolgd omdat ik hem wel een kans wou geven, maar achterover geklapt en toen heeft mijn pa hem terug gebracht..
Lous schreef:Of je hebt gewoon vette pech, dat kan toch ook?
Sommige hebben gewoon een heel duidelijk beeld voor ogen wat ze willen hebben/zoeken in een paard.