Paard kopen: niks dan frustraties!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 20:21

Welkom in de paarden wereld van leugens en bedrog Maar er zijn eerlijke mensen tussen absoluut Geduld met zoeken die van jou komt wel

terpentijn

Re: Paard kopen: niks dan frustraties!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 20:34

Ja ze zijn er wel, maar als je een paard gaat kopen is regel 1: zet af die roze bril. Weet waar je voor gaat en neem een objectief ervaren iemand (niet je moeder of beste vriendin) mee, als je naar zo'n afspraak met een verkoper gaat.
Er is een gigantische hoop kaf tussen het koren, sommige verkopers zien het m(een mankement bedoel ik) zelf niet eens (dit speciaal als ze het paard zelf gefokt hebben).

De kans is vrij groot in de huidige markt dat je bedrogen uit komt. Er zijn gewoon te veel paarden die weg moeten, dus is de kans groot dat je zo'n verkoper treft.

Handelaren zou ik ook beslist niet op hun blauwe ogen vertrouwen... want het zijn... juist handelaren. ze verdienen dus hun geld met het verpatsen van paarden, dus is het hun alles om jou zo'n paard aan te smeren.
Ik zou juist WEL bij een particulier gaan kijkene n juist niet bij een handelaar.
Een echte goeie staat niet bij een handelaar.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 20:43

huppiejuppie schreef:
Gelukkig dat zoveel mensen dit herkennen en dat het uiteindelijk tòch goedgekomen is! Dat geeft weer een beetje moed! En ik weet heus wel dat oudere paarden vaker iets mankeren, en dat een eigenaar normale slijtage vaak niet merkt, en ook oprecht verbaasd kan zijn als zijn paard niet goed door de buigproef komt. Maar kom op: een paard met een peesblessure of een breuk na een periode van weidegang gewoon proberen te verkopen met als zogenaamde reden 'ik wil weer met een jong paard beginnen', dat is toch gewoon oplichting? Een stakende doedel een paar weken door je instructrice laten rijden, en dan aanbieden als fijn vlot sportpaard, zonder verder iets te vertellen, dat is toch niet eerlijk tegenover de koper, en ook niet eerlijk tegenover het paard? En dan gewoon desondanks toch eisen dat de potentiële koper de keuringskosten betaalt... En in deze periode durf ik inmiddels helemaal niet meer te gaan kijken, want nu zijn de paarden die de zomer in het land hebben moeten lopen vanwege luchtweg- rug- en peesproblemen inmiddels ook weer uit het land gekomen, en staan vermoedelijk ook met een mooi verhaal op sporthorses te koop. Ik word er bijna paranoïde van 8)7 , terwijl ik me natuurlijk best wel besef dat er zeker ook wel gezonde paarden en oprechte verkopers zijn. Maar goed: gewoon toch blijven proberen begrijp ik!

Je zal jezelf achteraf alleen maar heel dankbaar zijn dat je zo kritisch bent nu. Als elke koper dat zou doen waren de problemen met kapotte paarden zo de wereld uit want dan waren ze onverkoopbaar. Ik snap heel goed dat je baalt van de mentaliteit van diverse verkopers maar beter lang zoeken dan na een poos afscheid nemen omdat je een paard in moeten laten slapen. Ze zijn er echt wel , de paarden die je zoekt maar als een koper er al op staat dat jij altijd de keuringskosten moet betalen dan gewoon afhaken. Als een verkoper zo goed als zeker weet dat zijn paard door de keuring komt dan is de afspraak bij goedkeuring de kosten voor jou, bij afkeuring voor de verkoper.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 21:00

En zo is het.
Helaas vallen vele kopers door hun (begrijpelijke) gretigheid voor het gekleurde verhaal van de verkoper in de zin van ""ík werd er verliefd op" en dat is nou precies waar een verkoper op speculeert.
Ook overschatten vele paardenliefhebbers hun eigen potentieel, en komen dus met een paard thuis dat veel te hoog gegrepen is en derhalve vaak ook een verleden heeft.
Dan is de weg naar ellende en teleurstelling al geplaveid

Wees eerlijk naar jezelf en schrijf puntsgewijze op waar het te kopen paard aan MOET voldoen. In alle realiteit, waar je je lekker bij zou voelen.

En dan, niet meer van het lijstje afwijken. Het is immers JOUW geld en JOUW jaren die je er allemal bereid bent in te steken.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 21:07

Ik vond het ook een erg naar proces. Mijn huidige paard kreeg via via als tip en bleek het ideale paard voor mij te zijn. Godzijdank, want ik was de zoektocht vrij vlot wel zat.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 21:08

Ik herken me er gelukkig niet in. Hier ook regelmatig paarden te koop. Maar wij hebben nooit wat verzwegen.
Kan daarentegen wel een heel verhaal houden over een paar kopers die ons zwart wilden maken op het internet. Zal ook een beetje frustratie zijn geweest, omdat het paard in kwestie niet door de klinische keuring kwam. Maar dat was ook voor ons toen een verrassing. Die mensen staan hier in de buurt nog steeds op een zwarte lijst.
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 26-11-14 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: advertentie verwijderd

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 21:19

Ik herken dit ook totaal niet. Binnen een jaar tijd hebben we drie paarden gekocht en het jaar daarvoor ook een paard. Alle vier sportpaarden. Een zelf laten keuren, twee hadden al een recente keuring en nr. 4 is de volledige geschiedenis van bekend.

Je moet wel een beetje weten waar je moet zoeken maar er valt me ook op dat jij jezelf uitgebreid voorstelt als potentiële goede eigenaar. Niet rot bedoeld maar zo maak je van jezelf wel een zwakke koper waar een slaatje uit valt te slaan.

Voor de verkeerden dan wel te verstaan, je moet je als koper niet verkopen, het paard moet verkocht worden. Ik denk dat je eigen mentaliteit (op papier) veranderen je al een stuk op weg gaat helpen.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 21:26

Tja; "Paardenhandel is Heksenhandel"
Hier ook een aantal paarden gezien waar onvolledige informatie werd vestrekt tot ronduit vreemde situaties! (bijvoorbeeld: Paard stond te koop, maar was nog niet eens afbetaald door de verkoopster bij degene waarbij zij hem gekocht had!)
En helaas ook eentje die me heel leuk leek, maar die aan mijn neus voorbij is gegaan (andere geinteresseerde was sneller)...
Uiteindelijk heb ik het toch ook zeer getroffen met de aankoop van wat ik nu mijn paardje mag noemen! :) Particuliere verkopers. Mocht paard 2 weken op proef mee naar huis nemen (vanuit Brabant!). Ik wist dus uiteindelijk redelijk goed wat ik in huis haalde.
Daar zeg ik wel bij dat ik een goed gezonde, brave en vooral rustige pony zocht om van te leren. Geen paard waarmee ik de sport in wilde. Uiteraard wel laten keuren bij aankoop en ze was helemaal in orde! Dat was mijn (toen) 7-jarige Fjordenmerrie met net papier.

huppiejuppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 21:32

Euh Percy, ik stel mijzelf echt niet uitgebreid voor als een goede eigenaar hoor! De mail is wel uitgebreid, maar ik vertel slechts 'iets' over mijzelf en dan alleen heel specifiek wat ik met dit paard voor ogen heb. Juist om een duidelijk beeld te geven waar het paard in elk geval wel en niet aan moet voldoen en om mijzelf voor een teleurstelling te behoeden. Ik stel daarnaast een aantal vragen over het paard, zijn geschiedenis, reden verkoop, karakter, etc.

AM01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 21:38

Rustig doorzoeken en wees niet te benauwd ook eens onder je budget te kijken. Zitten soms ook leuke en goede dieren tussen.

Kijk op de foto's goed naar de stand van de benen. Witte plekken die er niet horen te zijn. De hoofd, hals, rug, staarthouding. Let ook op of een paard op de foto altijd hetzelfde been na voren heeft. Dit kan duiden op ontlasting van dat been.
Geef meteen aan dat je klinische en röntgenologisch wilt laten keuren. Hoef je niet te doen, maar is wel een selectie.

Koop eventueel bij een gerenommeerde stal in de buurt of leg je vraag eens bij een aantal rijverenigingen in de buurt neer.

Ze zijn er wel.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 22:23

huppiejuppie schreef:
Euh Percy, ik stel mijzelf echt niet uitgebreid voor als een goede eigenaar hoor! De mail is wel uitgebreid, maar ik vertel slechts 'iets' over mijzelf en dan alleen heel specifiek wat ik met dit paard voor ogen heb. Juist om een duidelijk beeld te geven waar het paard in elk geval wel en niet aan moet voldoen en om mijzelf voor een teleurstelling te behoeden. Ik stel daarnaast een aantal vragen over het paard, zijn geschiedenis, reden verkoop, karakter, etc.

Op zich niets mis mee maar je speelt een eventuele verkoper hier wel mee in de kaart. Je zet je hiermee zelf als absolute particulier neer en dat is ook niet erg maar een verkoper met wat mindere bedoelingen ziet je als kat in het bakkie.

Vragen over het paard en de reden van verkoop zullen maar zelden naar eerlijkheid beantwoord worden tenzij je de eerlijke handelaar/particulier treft.

Ik ben bang dat je het te open ziet waardoor sommigen daar iets in zien om jou te besodemieteren. Dat heeft niets met naïef zijn te maken maar wel met sommige oneerlijke verkopers.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 14:10

Jeetje, wat vervelend zeg! Gewoon rustig afwachten is helaas het enige wat je kunt doen.

Hier gelukkig totaal niet herkenbaar. Toen ik besloot om op zoek te gaan naar een pony kwam ik al gelijk een advertentie tegen van een pony die me heel erg aansprak. Had ook meteen erg leuk mailcontact met de eigenaresse. Toen we gingen kijken voelde het meteen heel vertrouwd. Hij kwam meteen naar me toe om te kroelen en het rijden ging ook goed. Mocht ook meteen een stukje met hem naar buiten. Toen we de tweede keer gingen kijken hebben we iemand meegenomen die er meer verstand van had en zij vond hem ook erg leuk. Derde keer hebben we hem opgehaald. De eerste pony waarbij we gingen kijken werd het dus ook meteen. Tot op de dag van vandaag nog steeds super blij met hem en heb er echt een toppony aan :) Hoop dat jij ook snel zoiets treft!

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 14:30

terpentijn schreef:
Handelaren zou ik ook beslist niet op hun blauwe ogen vertrouwen... want het zijn... juist handelaren. ze verdienen dus hun geld met het verpatsen van paarden, dus is het hun alles om jou zo'n paard aan te smeren.
Ik zou juist WEL bij een particulier gaan kijkene n juist niet bij een handelaar.
Een echte goeie staat niet bij een handelaar.

Van te voren referenties natrekken van de betreffende stal voorkomt een hoop ellende. Bij een professionele stal heb je 6 maanden garantie, ook als je geen combinatie kunt vormen met je paard.
Een goede stal verdiend geld door een niet al te best gereden of groen paard aan te kopen en daar wat opleiding in te investeren. Dat stukje vakmanschap is waar ze de winst uit halen.

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 14:48

Herkenbaar. Ben ook een tijd op zoek geweest. Je maakt van alles mee en soms zit je uren in de auto voor een paard waarvan de eigenaar het niet eens wil voorrijden en maar volhouden dat het zo'n braaf paard is :Y) En dan denk je een leuk paard te hebben gevonden en dat wordt het paard afgekeurd.
Ik heb uiteindelijk via via een paard gevonden. Paard was goed gereden, braaf en kwam ook nog door de keuring.
Geduld is een schone zaak bij het kopen van een paard.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 14:50

Vind het wel dubbel.
Sommige verkopers gaan erg ver voor een paar centen.
Kopers kunnen er ook wat van..

maar een paar weken geleden kwam ik bij een paard kijken, waar ze me daar pas vertelde dat hij geen voortanden meer had...
en bedankt dat je dat niet even vooraf had gezegd- had voor beide tijd gescheeld en een hoop benzine :-/

Verder vind ik het toch altijd afwachten hoe het paard dat je hebt gekocht zich gaat ontwikkelen op een andere stal en met een andere ruiter.

een jaar zoeken vind ik wel heel lang! Dan zoek je toch wel een perfect paard ofzo?

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 14:52

Of je hebt gewoon vette pech, dat kan toch ook?
Sommige hebben gewoon een heel duidelijk beeld voor ogen wat ze willen hebben/zoeken in een paard.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 14:53

Bij mij is het net andersom.
Ik krijg een paardje maar niet uit mij hoofd.
Hij is niet voorwaarts, hij valt je aan in de stal.
En hij sluit zich af.
Maar ik vind hem geweldig ondanks ik weet dat hij iets moet mankeren.
Ook dit gebeurt aan de ene kant zegt mijn verstand dat ik er niet aan moet beginnen maar aan de andere kant vind ik hem geweldig.
Ik ben niet op zoek maar het overviel me gewoon.
Weet nog niet wat ik er mee aan moet dus pieker nog maar even verder.

Het is inderdaad zo dat er heel wat paarden rondlopen met een gebrek en dat het paardje alleen maar opgehemeld word bij aankoop.
De paardenhandel is nu eenmaal een geld wereld.
Je kunt het beste uitgaan van mond op mond reclame dan loop je het minste risico.
Bij een handelsstal of fokker zeker staan op een garantie periode en dan niet omruil maar gewoon niet goed geld terug.
Ons kent Ons.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 14:57

Ik ken het jammer genoeg ook. Ben bij 10 a 15 verschillende paarden wezen rijden voordat we er eentje hebben laten kuren. En mijn eisen waren echt niet bijzonder. Ruin/merrie, onder de 15 jaar, braaf en minimaal L1 geklasseerd. Van steigerende paarden tot paarden waarbij de eigenaar zelf de stal niet in wil. Áltijd gemeld dat het voor een wat onzeker ruiter is die echt een braaf paard zocht.

En toen dacht ik dat ik een leuke lieve merrie gevonden had, op 4 benen afgekeurd :( Daarna weer verder gekeken. Echt een heel gaaf paard gekocht, helemaal volgens mij wensen lijstje. Hij had volgens de eigenaar "genoeg go, maar zeer braaf!". Na 5 keer proefrijden paard meegenomen, 3 maanden later was ie daar weer terug want na twee weken begon hij met slaan en steigeren.. Speciale lessen gevolgd omdat ik hem wel een kans wou geven, maar achterover geklapt en toen heeft mijn pa hem terug gebracht..

En daarna kwam pas mijn huidige paard, dat was ook een drama in het begin maar dat is goed gekomen. Ze is al 5 jaar bij mij :+:

Al met al heeft het bij mij ook een jaar geduurd.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 15:14

Ik herken het ook.
Een tijd geleden zocht ik een leuk paardje en na wat mail contact helemaal naar Friesland gereden, en dat is echt een pokke eind voor mij.
Bleek het arme dier zo kreupel als wat.
Ik wilde niet verder rijden, ik zei: dat beestje is hartstikke kreupel!
De eigenaar: ja, dat rijd niet lekker he? 8)7
Vervolgens pakte ze een logeerlijn, nam het paard mee de bak uit en ging met een grote zweep het beest op het beton korte rondjes om haar heen jagen en daarbij schelde ze het paard uit voor van alles en nog wat. |(
Geen flauw idee wat ze daar mee wilde bereiken, misschien dat ik het paard uit medelijden kocht?
Daar naast heb ik nog veel meer dingen mee gemaakt, luchtzuigers, paarden die helemaal vast zaten of ontzettend angstig waren, een paard die zich niet liet pakken in de wei...
Het is echt ongelofelijk hoe veel er gelogen word in de paarden handel.

Omdat mijn financiële plaatje de afgelopen tijd is veranderd kan ik helaas geen eigen paard meer betalen maar het zoeken naar een paard zal ik niet missen!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 15:24

Lous schreef:
Of je hebt gewoon vette pech, dat kan toch ook?
Sommige hebben gewoon een heel duidelijk beeld voor ogen wat ze willen hebben/zoeken in een paard.

Dan heb je wel heeeeel veeeeeeel pech hoor. Lijkt me meer het 2e gedeelte, een duidelijk beeld hebben en dus een behoorlijk perfect paard.
En dan vind ik een jaar zoeken echt niet gek!

Toen ik een paard zocht, wou ik geen groene 3 jarige, geen bruin paard, geen merrie en mocht geen beperking hebben. Het is alles in 1 geworden en heb er een super paard aan gehad! Mis haar nog steeds.

Nu zocht ik eigenlijk een jong paard en heb ik net een 9 jarig paard gekocht - echter wel een uitdaging gezien dat ze hoog in het bloed staat. Hoop dat het weer zo'n goede match is- wordt.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 15:32

Ik ken nog een leuke 14 jarig super allround en is goed op de benen! braaf kan er een kind mee naar buiten sturen.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 15:40

Goed leren selecteren en beoordelen is een kunst. Zelf heb ik regelmatig paarden te koop en ik selecteer al aan de telefoon. Vraag veel door omdat ik geen zin heb om iemand te laten komen waarvan ik weet dat het toch niet past.

Maar ook regelmatig gezegd: Dit paard verkoop ik je niet, en dan konden mensen heel boos worden.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 15:50

ach dan is het rode knopje op je telefoon snel gevonden

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 15:54

Bij mij was het een beetje anders. Reed dit paard al zeker 5 jaar bij en toen we hem kochten begon de ellende pas. Bandenblessure, eerst RV en nu zijn we bezig met LV. Gelukkig kan ik er (wel een beetje zuur) om lachen. Soms.

Equilibria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 16:37

Ik heb het hele topic gelezen, geen idee waarom, maar vond het heel interessant. Zelf nooit nare ervaringen gehad gelukkig. Ik hoop dat je een paard vind dat bij je past en dat voldoet aan je eisen. Succes!