hoe plannen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Re: hoe plannen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 08:36

Qua stalling was ik eigg aan het denken om hem voorlopig dicht bij huis te zetten tot ik zelfstandig de baan op mag met de auto.
Er zijn 3 stallen dichtbij huis op max. 15min fietsen. Van zodra ik met de auto mag rijden kan hij bij onze vrienden staan want dan hoef ik na het werk niet met de bus 1 uur te rijden. Dat is al heel wat tijdswinst.

en voor wi3 mijn laatste topic had gevolgd...
Daar had ik het over financiele zaken, dit is gisteren ook veranderd. Nu betaal ik enkel de helft van de kosten ipv mijn geld naar mijn vriend te storten. Ik heb dus meer vrijheid. En zijn auto’s betaald hij alleen. Dus het paard zal ik ook alleen financieren.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 18:32

Wat denken jullie van dat idee ivm stalling?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 18:36

Ik zou gaan voor een hobbelpaard, deze is nog dichterbij en makkelijker te stallen... :x

Goed, even zonder gekheid, ik vind het maar een apart verhaal. En niet om het een of ander, ik zou wél even uitvogelen hoe goed je verzekering is wanneer je schade rijdt met je 'voorlopig rijbewijs' en of het verstandig is om je paard binnen korte periode meerdere malen te verhuizen. Geloof er om heel eerlijk te zijn eigenlijk bar weinig van, ik gun het je absoluut maar vind het een bijzonder verhaal.

Nordique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 18:52

Dat rijden met voorlopig rijbewijs is normaal hoor hier in België. Je volgt eerst 20 uur rijles en dan mag je alleen de baan op. Na 3 maanden alleen rijden mag je dan je examen doen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 18:56

Mag je dan echt helemaal alleen met de auto weg...? :=
Of moet er dan een ervaren bestuurder naast zitten ofzo?

TS: Tja een paard een paar keer verhuizen is niet ideaal, maar op zich als je een fijne stal in de buurt kan vinden dan lijkt me dat zeker een optie.

Betere optie lijkt me zeker wel om gewoon eerst te zorgen dat je je rijbewijs en vervoer in orde hebt, als je je paard moet verzorgen met daarnaast je andere beslommeringen dan heb je wellicht ook weinig tijd / energie voor je rijlessen....

Zou gewoon lekker eerst een beetje tempo er achter zetten om dat rijbewijs snel te halen, en als je dat hebt pas een paard kopen, dan begin je er veel beter voorbereid aan en kan het beestje gewoon direct op de stal waar je het wilt hebben, dan bespaar je dat dier een verhuizing :(:)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 19:02

Pm arena: JA IDD dat mag. Ik mag nu de baan op maar enkel met begeleider omdat ik geen 20u les gevolgd heb. Volg ik 20u les en vind de instructeur mij bekwaamheid om te rijden goed, dan krijg ik een bekwaamheidsattest dat ik zonder begeleider mag rijden.
Ik wil sowieso volgende maand al starten met lessen.

Even een kleine planning...
Paard op manege tot ik 20u rijles gevolgd heb.
* In die periode kan ik 1x of 2x per week paardrijles nemen om het paard beter te leren kennen en om goede ervaring op te doen ivm paardrijden.
* Elke dag na mijn werk kan ik op de manege terecht om het paard te  verzorgen, soms maar 1 uurtje en soms 3 uur of langer.
* maandelijks te betalen max. € 350,- indien all-in

Paard bij kennissen
* paard kan hele dagen op de weide met schuilstal en onbeperkt hooi.
* er is altijd een verzorger voor de dieren
* 20 min reistijd van zodra ik zelfstandig mag autorijden
* sowieso onbeperkt contact met soortgenoten
* kan er minstens 3x per week heen, op zondag sowieso indien er niets gepland is wat weinig voorkomt.
* berijden moet niet elke dag want ze staat op weide. Maar de verzorgers kunnen het paard de nodige beweging geven als zij dat willen doen 1x 15min per dag longeren is voldoende denk ik.
* verzorgers mogen rekenen op een maandelijkse vergoeding indien gewenst, anders merken ze dat wel bij hun verjaardag en het kerstfeest.
* veilige plaats voor poetsgerief, ruiterkledij en harnachement
* watervoorziening en keukentje voor water op te warmen, frigo om drinken en eventueel appels of wortels te bewaren

Benodigdheden nog te kopen:
* Passend harnachement (boomloos is mijn eerste gedachte)
* voer en wat extra hooibalen
**aan te vullen door jullie**

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 19:06

Ohhhh ik dacht dat je gewoon sowieso na 20 lessen alleen de weg op mocht, ook al rij je levensgevaarlijk :') Maar dit is dus wel te vergelijken met veel landen, het Nederlandse systeem is erg streng.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 19:08

Eulogy schreef:
Ohhhh ik dacht dat je gewoon sowieso na 20 lessen alleen de weg op mocht, ook al rij je levensgevaarlijk :') Maar dit is dus wel te vergelijken met veel landen, het Nederlandse systeem is erg streng.

Ach, als je ziet hoe gevaarlijk sommige Nederlanders rijden kan het mij niet streng genoeg zijn hoor :') Kan me niet indenken dat ik met 20 lessen vrij de weg op zou mogen, volgens mij heb ik er minstens 200 nodig :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 19:08

Zucht.. ik neem jou verhalen niet eens meer serieus. Daarbij stel je altijd dezelfde vragen en krijg je gewoon goede antwoorden. Als je het nu nog niet weet hoe je een pony verzorgt moet je eens een andere hobby zoeken.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 19:15

chelle_dora schreef:
Eulogy schreef:

Ach, als je ziet hoe gevaarlijk sommige Nederlanders rijden kan het mij niet streng genoeg zijn hoor :') Kan me niet indenken dat ik met 20 lessen vrij de weg op zou mogen, volgens mij heb ik er minstens 200 nodig :')

Ik vind Nederlanders echt onwijs irritant rijden (vooral geen afstand houden op de snelweg, ROT OP -O- ) maar hier in Engeland sta ik echt doodsangsten uit soms. Heel leuk dat je bijna geen wegenbelasting betaalt maar dat betekent dus wel dat je ook niet hoeft te verwachten dat lijnen en pijlen op het wegdek ook maar enigszins te zien zijn of dat het wegdek op de snelweg water opneemt :') Maar hier mag je dus ook op je 17e al je rijbewijs halen en zonder begeleiding de weg op, en daarvoor ook zonder ook maar 1 rijles gehad te hebben met een begeleider ernaast rijden.

Maar goed, ik ga nu wel erg offtopic :D

TS, je lijkt zelf erg te twijfelen en ik vind toch eigenlijk dat je wel elke dag in ieder geval bij je paard langs moet kunnen gaan. Het echt doen is een tweede, maar dat terzijde.

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 20:07

Ik wil je aanraden om eerst die 20 autorijlessen te volgen. Dan hoeft je paard niet 2x te verhuizen, dat heeft best veel impact en is onnodig als jij wat geduld kan opbrengen. Als je alleen mag rijden, ga dan pas op zoek te gaan naar een leuk en geschikt paardje (1 die sowieso gewent is om buiten te staan, want anders heeft je paard onvoldoende winterwacht ontwikkeld). Houd er rekening mee dat dat even kan duren. Het is leuk om een paard voor kerst te krijgen, maar dan staat hij/zij er echt nog niet met oud en nieuw. Ga veel paarden uitproberen en denk er rustig over na. Persoonlijk heb ik iets van 4 maanden gezocht voordat ik "hem" tegen kwam en ik ben 4x heen geweest om te kijken en te proberen (dan ben je ook zo 6 weken verder :) ). Maar het kan ook altijd dat je met 2 bezichtigingen klaar bent en dan is het dus wel van belang dat je alleen de weg op mag en beschikking hebt over een auto. Ik zou zelf niet gaan lopen klooien met de bus, dat kost gewoon zoveel tijd.

En please ga echt goed met je vriend praten, waarom nu opeens wel? Laat dat hele "kerstcadeau" erbuiten, dat is iets eenmaligs (hij wilt je gelukkig maken), bespreek goed hoe de situatie gaat worden!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 20:39

Hoe ga je dat doen met lessen als je bij die kennissen staat.

Ik denk namelijk dat het zo maar wel eens een heel goed plan kan zijn om je toekomstige paard minimaal een jaar op die andere stal te zetten zodat jij veel kan lessen en 'goed' kan leren rijden. Wat ik aan niveau gezien heb in vorige topics en op foto's vind ik persoonlijk echt nog niet goed genoeg voor een eigen paard.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 08:49

Of jullie het geloven of niet is jullie zaak. Maar ik ga wel belle naar een manege in mijn buurt met allin voor 250 euro. Ik weet alleen nog niet wat die allin inhoudt dus daarom ga ik bellen. Ik ga er ook kijken maar dat kan alleen zaterdag voor mij.
Ik moet ook naar de rijschool bellen voor afspraken te maken. En ik weet heus wel dat ik niet moet vastbijten aan 1 paard, maar meerdere moet bezichtigen. Ik wil sowieso een paard dat buiten kan staan zoals een tinker. En wil ook mijn DA meenemen als ik het paard ga bezichtigen. Safety first!!
Als ik op die stalling een half jaar tot een jaar kan blijven kan ik ook eerst de weide bij kennissen in orde brengen want de schuilstal is wel aan vernieuwing toe.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 18:11

Qua stalling en tijd heb ik DE OPLOSSING gevonden. Moet het enkel nog bespreken met mijn vriend.
Zag op kapaza een aanbod voor een weide met stal.
en het toeval wil dat dit op 5min fietsen van mijn thuis is +:)+
Dat is lekker gemakkelijk voor alles in te plannen qua tijd.

Hier een overzicht van de mogelijke oplossing:
- weide (25 are) met stal;
- mogelijkheid om paard s nachts op stal te zetten (dus stal kan dicht)
- 125 euro per maand (ja werkelijk en ik wou mijn kennissen 150 geven)
- op 5 min fietsen van mijn thuis en 2 min met de auto
- voer en hooi zelf kopen (logisch voor die prijs)
- weide ligt achter de woning van de verhuurder en er is vrijwel altijd iemand thuis.

nuja de oplossing ligt voor mij voor een leuk prijsje dus kan ik gemakkelijk maandelijks alles maar dan ook echt alles zelf betalen :Y)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 18:32

Je da meenemen naar een bezichtiging :))
Denk dat je die nodig hebt voor een keuring, da gaat meestal niet mee naar een bezichtiging..
Je kan wel een instructrice of prof meenemen.

Verder klinkt de stal goed, wel met andere paarden neem ik aan?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 18:36

nouja ik bedoel idd DA voor keuring. Maar keuring kan wel ter plekke denk ik?

Zoals ik op de fotos in de advertentie zie zijn het meerdere weides naast elkaar en is deze als enige nog beschikbaar. En op 1 foto zie ik ook een weide tegenover waar een paard staat.
2.500m² is 25are groot genoeg voor een c/d pony?

owja vergeten te melden bij de opsomming:
Mogelijkheid voor materiaal te stockeren

foto van de weide en stal:
Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 20:07

hoe vinden jullie het uitzicht?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 20:17

Eulogy schreef:

Misschien moet je eens even de ongevalscijfers en verkeersslachtoffers tussen Nederland en België vergelijken en dan nog eens goed nadenken over bovenstaande post...

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 20:18

Wil je er dan direct 2 nemen? Alleen staan hoort natuurlijk niet. :)
En is er ook een rijbak?

Maar het klinkt wel goed! :D

Polly schreef:
Eulogy schreef:

Misschien moet je eens even de ongevalscijfers en verkeersslachtoffers tussen Nederland en België vergelijken en dan nog eens goed nadenken over bovenstaande post...

:= gruwelijk, ik durf bijna niet meer in België te rijden joh. _O-

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 20:23

Hoe ga je dat doen met lessen dan?
En ik zou ook even heel goed kijken naar de kosten van het hooi, stro etc en waar je je voorraadje daarvan dan neer gaat leggen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 20:44

Ts, 2500 vind ik niet veel, komt hij/zij daar 24/7 op? Dat is ongeveer 60 bij 41 en voor 24/7 is dat zo kaal en heb je zo een paddock ipv gras... Ik zou het dan door 2 delen, dat het voorste deel bij de stal kapot mag maar dat je ook gras kan behouden zodat ze daar niet 24/7 op staan

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 09:45

MarlindeRooz schreef:
Wil je er dan direct 2 nemen? Alleen staan hoort natuurlijk niet. :)
En is er ook een rijbak?

Maar het klinkt wel goed! :D

Nee ik koop er 1, maar in de weide ernaast staat al een paard.

lizy29 schreef:
Hoe ga je dat doen met lessen dan?
En ik zou ook even heel goed kijken naar de kosten van het hooi, stro etc en waar je je voorraadje daarvan dan neer gaat leggen.

er zijn 2 maneges in de buurt, elk op 10min rijden.

Batlow schreef:
Ts, 2500 vind ik niet veel, komt hij/zij daar 24/7 op? Dat is ongeveer 60 bij 41 en voor 24/7 is dat zo kaal en heb je zo een paddock ipv gras... Ik zou het dan door 2 delen, dat het voorste deel bij de stal kapot mag maar dat je ook gras kan behouden zodat ze daar niet 24/7 op staan

Dat is wel slim ja, maar het paard krijgt sowieso ook genoeg hooi zodat hij niet enkel gras moet eten.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 09:48

Ik zou dat niet doen, dan kan je paard nooit eens met een ander paard spelen. Alleen met een draadje er tussen. :n

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 09:53

@ts, ik snap dat hij hooi zal krijgen, maar bij gebruik van het hele veld, heb je volgend jaar helemaal geen gras meer. Zuinig zijn!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 09:55

MarlindeRooz schreef:
Ik zou dat niet doen, dan kan je paard nooit eens met een ander paard spelen. Alleen met een draadje er tussen. :n

en de paarden op maneges dan? die staan hele dagen in een donkere stal. Sommigen mogen maar 1 uurtje op de wei. Dat vind ik dan veel zieliger hoor. En sommigen staan ook alleen in een paddock met een draadje ertussen