100 grams deken oud paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 11:00

Equilibria schreef:
Ik lees nog even mee, laat je ons weten hoe deze situatie zicht ontplooid?

Jazeker. Vandaag heeft hij zijn deken gewoon nog op natuurlijk. (Maar goed ook, want het regent.) We hebben hem een plak hooi gegeven en that's it. (We weten dat 1 plak te weinig is, helaas zijn er nog maar 4 plakjes en duurt het meestal 3 dagen totdat er weer een baaltje wordt gehaald. Ik ben al druk aan het zoeken naar een goedkope 300 grams deken. (helaas zijn we nog maar 13 & hebben we geen baantje dus ook geen inkomen)

Equilibria

Re: 100 grams deken oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 11:32

Wat is de stokmaat van het paardje? Is het echt een paard of pony?

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 11:37

Equilibria schreef:
Wat is de stokmaat van het paardje? Is het echt een paard of pony?

We hebben het ooit eens globaal gemeten, dit was rond de 1.48
We weten helaas niet wat het ras is. Dat we hem een jaar geleden tegenkwamen, zag je duidelijk de ribben en wat uitstekende botten (?) op de achterhand. We hebben toen heel duidelijk vertelt dat er hooi en slobber moest komen en dit ging een tijdje goed. Iedere ochtend en avond zijn we toen gekomen en daardoor ziet hij er wel weer beter uit.

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 12:35

Ik vind het echt heel goedvan jullie dat jullie voor dit paard zorgen.
Ik kan echt boos worden dat mensen paarden hebben en er vervolgens niet meer naar omkijken, onbegrijpelijk. Misschien tegen een kleine prijs dat jullie qua hooi e.e.a. kunnen regelen met de buren?
Dat ze iets meer krijgen. Succes in ieder geval! Ik lees mee en benieuwd hoe het afloopt met de melding.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 18:10

Elmira30 schreef:
Ik vind het echt heel goedvan jullie dat jullie voor dit paard zorgen.
Ik kan echt boos worden dat mensen paarden hebben en er vervolgens niet meer naar omkijken, onbegrijpelijk. Misschien tegen een kleine prijs dat jullie qua hooi e.e.a. kunnen regelen met de buren?
Dat ze iets meer krijgen. Succes in ieder geval! Ik lees mee en benieuwd hoe het afloopt met de melding.

Dankjewel :)
Ik zal het overleggen! Vandaag hebben we het hooi, stro en biks opgemaakt. Duimen dat er morgen nieuw ligt.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 18:13

Wat vinden jullie van deze brief?

Hoi ......!

Wat we allereerst wilden zeggen, het hooi, stro & biks is op....
Ten tweede, de dagen worden kouder. En dan vooral de nachten die bijna het vriespunt bereiken. Omdat Maatje al erg oud is, kan hij zelf niet meer goed een dikke vacht aanmaken. Daarom moeten wij hem een beetje helpen met dekens. Maatje heeft nu al een tijdje een deken op, helaas is deze niet dik genoeg voor als het onder de 5°C komt. Dus heeft hij een dikkere deken nodig. We hebben een dikke kwalitatieve tweede hands deken gevonden. Deze deken kost maar rond de €50,- !! We hopen, dat u Maatje & ons een handje zou willen helpen door het nadenken over een deken. Dit is ons telefoonnummer '.........'
Als Maatje kou vat en verkouden wordt, kan hij overlijden.

Groetjes,

Lieke & Melissa

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 18:16

Wat goed dat jullie je zo inzetten! Chapeau! +:)+
Ik lees nog wat mee, hoop dat het goed afloopt.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 18:25

Maar, staat dit paard niet op een pensionstal of iets dergelijks, of heeft de eigenaar een eigen stukje grond waar het paard op staat? Is natuurlijk belachelijk dat een 30 jarig oud paard ergens moet overleven op een plakje hooi per dag en water alleen als jullie komen. Onwijs lief dat jullie je zo inzetten voor dit paard, dat verdient hij.

Verder moeten die dekens ook wel goedkoper te vinden zijn hoor. De outdoor dik gevulde dekens zijn vaak prijziger, en tweedehands rond de 50.- te kopen inderdaad, maar je kunt natuurlijk ook gewoon een dikke staldeken kopen en zijn regendeken eroverheen doen, staldekens zijn vaak veel goedkoper te vinden.

Je berichtje zou ik een beetje positiever maken, maar toch serieus. Nu staan er alleen negatieve dingen in, dat is natuurlijk niet iets waar je graag op reageert. Bedankt hem voor het mogen verzorgen van Maatje, dat jullie erg gek op hem zijn, maar dat het toch wel de bedoeling is dat hij op tijd het voer weer aanvult, gezien dit belangrijk is voor een paard om gezond te blijven, en al helemaal voor zo'n oud paard. Zeg dat jullie van je eigen gespaarde geld een regendeken hebben gekocht voor hem, omdat jullie zagen dat hij het koud had ivm het niet zelf aanmaken van dikke vacht, maar dat deze te koud gaat worden en hij toe is aan een dikkere.

:) Succes meiden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 18:29

Viktor238 schreef:
Even tussendoor, is het niet erg dat we het paard de kans niet geven zelf een winter vacht aan te maken?

Voor het aanmaken van een wintervacht is veel energie nodig. Tussen het gebrek aan voer en het huidige ondergewicht is daar kennelijk geen reserve voor. Komt nog bij dat hij dit vorig jaar ook al niet deed en dan kan je redelijk zeker concluderen dat dat een leeftijdskwaal is. Aanmaken wintervacht start normaal gesproken ook als de dagen korter worden (langste dag is rond 21 juni) en wordt duidelijk in augustus. Paard dat half november nog geen wintervacht heeft zal er ook geen of niet genoeg meer aanmaken.

Verder kan je aan je ouders vragen of je een speciaal meetlint mag kopen zodat je meer inzicht hebt in afvallen of aankomen van dit paard. bv:
http://www.agradi.nl/br-paarden-meet-en-weeglint.htm Paard dat te snel afvalt is nl zeker in problemen. In het wild is 10-20% over de gehele winter normaal, maar die hebben daar een vetreserve voor aangemaakt.

Daarnaast let je op hoe hij onder de deken aanvoelt (warm, maar niet zweterig) en of deken niet nat is aan de binnenkant, want zo'n natte lap is kouder dan bloot staan. Randjes en zo'n punt bij de billen onderaan kan nat zijn van het liggen of opspattend water, maar dat is niet zo'n ramp. Echt waar deken paard raakt en bovenop is het droog zijn wel essentieel.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 18:33

Joscaa schreef:
Maar, staat dit paard niet op een pensionstal of iets dergelijks, of heeft de eigenaar een eigen stukje grond waar het paard op staat? Hij heeft een eigen stalletje Is natuurlijk belachelijk dat een 30 jarig oud paard ergens moet overleven op een plakje hooi per dag en water alleen als jullie komen. Ja, belachelijk inderdaad ;( Onwijs lief dat jullie je zo inzetten voor dit paard, dat verdient hij. Hihi, dankje :o

Verder moeten die dekens ook wel goedkoper te vinden zijn hoor. De outdoor dik gevulde dekens zijn vaak prijziger, en tweedehands rond de 50.- te kopen inderdaad, maar je kunt natuurlijk ook gewoon een dikke staldeken kopen en zijn regendeken eroverheen doen, staldekens zijn vaak veel goedkoper te vinden. Bedankt voor de tip!

Je berichtje zou ik een beetje positiever maken, maar toch serieus. Nu staan er alleen negatieve dingen in, dat is natuurlijk niet iets waar je graag op reageert. We hebben al 100 keer een brief in de bus gedaan. Soms ook met alleen 'Bedankt dat we dit geweldige paardje mogen verzorgen' Hij reageert alleen op bijna niets en wij hebben zijn telefoonnummer ook niet! Af en toe komt er ook een of andere tuinman ( :') ) en die heeft een brief voor ons achter gelaten in stal. Daarop stond heel boos dat we maar 1 keer de poep uit de stal mogen halen en dat hij een paar keer in de maand een plakje stro erbik doet. Nou, mooi niet! Bedankt hem voor het mogen verzorgen van Maatje, dat jullie erg gek op hem zijn, maar dat het toch wel de bedoeling is dat hij op tijd het voer weer aanvult, gezien dit belangrijk is voor een paard om gezond te blijven, en al helemaal voor zo'n oud paard. Zeg dat jullie van je eigen gespaarde geld een regendeken hebben gekocht voor hem, omdat jullie zagen dat hij het koud had ivm het niet zelf aanmaken van dikke vacht, maar dat deze te koud gaat worden en hij toe is aan een dikkere.

:) Succes meiden. Dankje, we doen ons best!

Equilibria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 15:49

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 19:43

Wow super bedankt! Ik ga er meteen naar kijken :)

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 21:15

Gisteravond heeft Maatje zijn deken kapot gemaakt. We hebben de vriendin van de eigenaar een aantal keer gebeld, maar zij nam niet op. Daarom hebben we (we wisten het anders ook niet) de deken dichtgeplakt met een aantal stukken tape. Een uur later belde ze en wij hebben toen duidelijk (een beetje aan de bozige kant) verteld dat het zo echt niet langer kan. Ook hebben we het hele verhaal rondom de dekens uitgelegd. En wonerbaarlijkgenoeg zij ze dat ze zaterdag naar een ruitersportzaak zou gaan en dat ze daar een dikke winterdeken gaat kopen! We zijn dus hartstikke blij, hopelijk snappen ze het. Hij heeft vandaag maar 1 plakje hooi gehad, omdat er niet meer was. Dus hopelijk komt er snel hooi aan. We wachten af met wat voor deken ze terugkomt en hopen dat het een goed passende is. Bedankt allemaal! :)

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 21:36

Ductape houdt veel hoor :D Beter dan ineens weer geen deken.

Ik ben heel benieuwd of er zaterdagavond/zondag inderdaad een nieuwe deken is, ik duim!

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 21:52

Joscaa schreef:
Ductape houdt veel hoor :D Beter dan ineens weer geen deken.

Ik ben heel benieuwd of er zaterdagavond/zondag inderdaad een nieuwe deken is, ik duim!

Haha ja dat hoop ik ook :D

Dankjewel! Ik zal het meteen laten weten :)

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 21:59

Hoop dat er ook nog wat gedaan kan worden aan de hoeveelheid hooi. Temperaturen gaan nu toch wel dalen van het weekend en dan heeft ie dat echt nodig om zn kacheltje te laten branden.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 22:03

Sanniejtjuh schreef:
Hoop dat er ook nog wat gedaan kan worden aan de hoeveelheid hooi. Temperaturen gaan nu toch wel dalen van het weekend en dan heeft ie dat echt nodig om zn kacheltje te laten branden.

Daar hopen wij ook zeker op.

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 11:07

Ik hoop ook echt dat hij wat meer hooi krijgt.

Equilibria

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 12:02

Wat fijn om te lezen dat de deken in ieder geval komt. Misschien als ze deze komt brengen dat jullie meteen over het hooi kunnen beginnen? Vertellen dat 1 plakje echt te weinig is voor een oudje in dit weer?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 12:07

Kun.je geen oproepje op bokt zetten of iemand een deken heeft die nog een ronde meekan voor een klein prijsje? Wat lief dat jullie zo goed voor hem zorgen.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 12:53

Over het hooi kan je beginnen met een uitleg dat een paard ziek word als de darmen etc geen werk meer te doen hebben, kunnen ze koliek van krijgen & de dierenarts kosten worden hoger dan de paar baaltjes extra hooi. :j Vooral in de winter moeten ze genoeg blijven eten en natuurlijk zo'n oudje al helemaal. Misschien zien ze dan in hoe belangrijk genoeg ruwvoer is!

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 20:43

Allemaal bedankt voor de leuke reaties en de lieve pbtjes <3 . De vrouw van de eigenaar heeft niets gehaald, geen tijd. Ze moet blijkbaar weer naar een feestje. De eigenaar was vanmorgen thuis, dus hebben we het ook maar heel duidelijk aan hem uitgelegd. We hebben (eindelijk) nu ook het nummer van de eigenaar, dus kunnen we via de telefoon evt nog wat vertellen. We hebben het zo goed mogelijk proberen uit te leggen, mede dankzij alle lieve bokkers hier. En hij gaat dekens halen! Sowieso nog een 100 grams (die nu dus kapot is) en een warmere, een 300 grams. Evt ging hij ook nog kijken voor een dikkere. Hij snapte alleen niets van de maten, dus hebben wij vanalles opgezocht en hopen we dat hij er iets mee doet. Ook hebben we nu (een beetje boos :o ) uitgelegd over het hooi & hij zei dat hij wel een gaatje had. Hij heeft dus 1 ( :') ) baaltje hooi gehaald. We zijn iniedergeval blij dat we het duidelijk hebben kunnen uitleggen. Als we de dekens hebben (hopelijk) zijn we van plan toch maar te beginnen over de hoefsmid waar hij al heel lang niet meer is geweest. We willen zelf wel een afspraak maken en zorgen dat we er zijn, maar helaas kunnen we het zelf niet betalen. De hoeven zijn verschrikkelijk.

Kortom; Hopelijk krijgen we dekens, komt de hoefsmid en gaat hij zorgen voor hooi. Met de vrouw van de eigenaar kunnen we blijkbaar geen afspraken maken...

Allemaal nogmallnogmaalss super bedankt!!

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 20:44

Joscaa schreef:
Over het hooi kan je beginnen met een uitleg dat een paard ziek word als de darmen etc geen werk meer te doen hebben, kunnen ze koliek van krijgen & de dierenarts kosten worden hoger dan de paar baaltjes extra hooi. :j Vooral in de winter moeten ze genoeg blijven eten en natuurlijk zo'n oudje al helemaal. Misschien zien ze dan in hoe belangrijk genoeg ruwvoer is!

Dankje, ik zal het naar hem sturen via app! :)

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 21:07

Update *\o/* .
Vandaag hebben we hem gesproken en toen zijn we toch wel een beetje boos geworden, (hij js heel boos op ons geworden, met ons gezeik en dit en dat etc) dus heeft hij een maximaal bedrag van 100 ( *\%/* ) euro opgesteld. We zijn heel de avond bezig geweest en hebben daarvan goede dekens gevonden! 1 fleece deken, een 300 grams onderdeken en een goede gevoerde regendeken voor erover heen. Deze hebben we besteld bij de epplejeck, er was daar veel korting!

Ook krijg Maatje maar 1x per dag een plakje hooi, van ons dus. Wij hebben nu wortels gehaald en appels en biks, dus dat bouwen we op. We hebben nu een bakje met ochtendvoee, due hebben we aan de eigenaar gevraagd of hij dat 's ochtends wil geve. Hopen dat hij het doet

*\o/* *\o/* *\o/*

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 22:41

Ipv fleecedeken had je extra baaltjes hooi kunnen vragen... Rijd je ook met dit paard? Aan een fleece deken heb je niet zo veel dan denk ik. Wel heel fijn dat de eigenaar jullie de dekens geeft!!