Artikel in Paardenkrant over "het knikje"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 15:21

Samsam"]
[quote="Aqua8horse schreef:
Nee, dat is niet mijn bedoeling in ieder geval. Natuurlijk zijn er een groot aantal waardeloze manieren maar er zijn kennelijk ook enkele hele goede waarbij je voor een correct en goed resultaat niet achter de loodlijn en met hulpteugels hoeft te trainen. Je paard dus niet onnodig kwelt.

Hoezo kennelijk?

Wie ken jij op top GP niveau zo goed dat je precies weet hoe en waarmee de paarden getraint worden?
[/quote]

Kennelijk slaat niet direct op GP niveau, maar op paarden die correct lopen en geen pijn of beschadegingen hebben door de training zonder hulpteugels en niet achter de loodlijn.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 15:22

Aqua8horse schreef:
Wat zie jij Pipo dan bijvoorbeeld als de goede dingen van LDR systeem? Of de voordelen ervan?

Resultaten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 15:24

Aqua8horse schreef:
Wat zie jij Pipo dan bijvoorbeeld als de goede dingen van LDR systeem? Of de voordelen ervan?

Het voordeel : dat je er olympisch kampioen mee kan worden Haha! En niet eenmaal, maar meerdere malen : Isabelle Werth, Nicole Uphoff, Anky.

Tweede voordeel : De paarden zien er meer bespierd uit, lopen met heel veel veer!

Nadeel: Ik vind het vrij grof hoe er gereden wordt, veel hand enz. Doorgeslagen stangen enz. enz..... dat zie ik teveel in dat systeem. Lijkt mij niet paardvriendelijk. Het is mij allemaal wat teveel op de hand.
En de paarden lijken mij niet altijd gelukkig!

Ik denk dat het heel erg per paard verschillend is, een paard die hoog in het kruis is, een stuwend achterbeen heeft........zo een zou ik in het klassieke systeem trainen, een die vlug achter is, opwaarts gebouwd enz... die zou ik ldr trainen.

En daarnaast zou ik als mijn paard zuur wordt van het ene systeem het andere systeem onder begeleiding eens proberen. Ligt gewoon geheel aan het paard.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 15:25

Aqua8horse schreef:
Paarden die niet in dat systeem worden getraind laten veel meer souplesse zien, ook schwung en tact zijn overduidelijk aanwezig. Bij paarden die niet in dat systeem getraind worden zie je veel minder (vage) blessures en die paarden zijn heel makkelijk nageeflijk te rijden en te houden waardoor oefeningen makkelijker(dus met minder spanning en stress) uit te voeren zijn. Ze zijn beter aan de hulpen, dus alles zal meer vloeiender zijn, ook de uitstraling.

Als dit echt zo zou zijn, waarom wordt er op top niveau dan zoveel gebruik gemaakt van de LDR-methode?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 15:27

Pipo"]
Ik vind die paarden helemaal niet zo los in het lijf. Ook laat de schwung en de tact in mijn ogen nogal wat te wensen over, of beter gezegd dat zou nog veel beter kunnen.

Wat vind je er niet los aan dan? Dat zou ik weleens willen weten. Want als jij een manier kent waarop het nog losser kan????

Kan je Bert Rutten zo vervangen Haha!
[/quote]

Ja, die manier ken ik. De paarden dansen dan echt.
Misschien mag ik de rechterhand dan worden van meneer Rutten Lachen

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 15:27

Pipo schreef:
Ik denk dat het heel erg per paard verschillend is, een paard die hoog in het kruis is, een stuwend achterbeen heeft........zo een zou ik in het klassieke systeem trainen, een die vlug achter is, opwaarts gebouwd enz... die zou ik ldr trainen.

Ik denk dat je hier een superpunt hebt! Het is gewoon erg paardafhankelijk een aangezien de toppaarden bij de topruiters vaak onder jouw laatste categorie vallen wordt er imo zo veel LDR gereden. Dit is ook de reden dat ik dit niet doe aangezien Samsam onder de categorie "stuwers" valt.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 15:28

Aqua8horse"]
[quote="Pipo schreef:

Wat vind je er niet los aan dan? Dat zou ik weleens willen weten. Want als jij een manier kent waarop het nog losser kan????

Ja, die manier ken ik. De paarden dansen dan echt. Lachen
[/quote]

FOTOOOS!!!!! of film!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 15:31

Samsam schreef:

FOTOOOS!!!!! of film!!

De Bert Rutten manier hebben we vorige week in Weert kunnen aanschouwen Samsam. Dat was toch wel een heel apart goed staaltje paardrijden Haha! Haha!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 15:32

Samsam"]
Paarden die niet in dat systeem worden getraind laten veel meer souplesse zien, ook schwung en tact zijn overduidelijk aanwezig. Bij paarden die niet in dat systeem getraind worden zie je veel minder (vage) blessures en die paarden zijn heel makkelijk nageeflijk te rijden en te houden waardoor oefeningen makkelijker(dus met minder spanning en stress) uit te voeren zijn. Ze zijn beter aan de hulpen, dus alles zal meer vloeiender zijn, ook de uitstraling.

Als dit echt zo zou zijn, waarom wordt er op top niveau dan zoveel gebruik gemaakt van de LDR-methode?
[/quote]

Omdat op dit moment voor heel erg veel ruiters nog onbekend is wat dat systeem doet met een paard.

Pino24

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 15:32

Ja inderdaad! Laat die methode dan maar eens zien!

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 15:34

Pipo schreef:
Wat mij trouwens laatst wel opviel, was dat tijdens het losrijden de paarden die lDR getraind waren vrij zuur overkwamen.

Maar dat kan ook aan de dag gelegen hebben Haha!

Als ik zo met mijn neus in mijn kruis zou moeten lopen (by matter of speaking) dan zou ik ook niet echt vrolijk zijn hoor.

Mijn lijkt het geen goede methode. Zo kort als paarden soms gezet worden. Nope, het zou mijn keuze niet zijn. Wat een ander doet, tja, daar doe je toch niets aan. De een zijn overtuiging is de ander niet toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 15:35

Samsam"]
[quote="Aqua8horse"][quote="Pipo schreef:

[/quote]

FOTOOOS!!!!! of film!!
[/quote]

VOlgens mij gaat dit stukje van Aquahorse over de manier van dhr. Rutten, die kennen jullie wel toch??? SamSam? Saluut?

Ging niet over de methode van bokker zelf geloof ik Haha!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 15:36

Samsam"]
[quote="Pipo schreef:

Ik denk dat je hier een superpunt hebt! Het is gewoon erg paardafhankelijk een aangezien de toppaarden bij de topruiters vaak onder jouw laatste categorie vallen wordt er imo zo veel LDR gereden. Dit is ook de reden dat ik dit niet doe aangezien Samsam onder de categorie "stuwers" valt.
[/quote]

Dat geeft al aan dat het LDR systeem dus al twijfelachtig is. Een systeem mag niet afhankelijk zijn van een paard zijn karakter of bouw. Een systeem moet op alle rijpaarden van toepassing kunnen zijn. Heel simpel omdat alle paarden waar op gereden wordt, iets (onnatuurlijks) moeten dragen en vervolgens zo natuurlijk mogelijk moeten kunnen bewegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 15:38

Aqua8horse schreef:

Dat geeft al aan dat het LDR systeem dus al twijfelachtig is. Een systeem mag niet afhankelijk zijn van een paard zijn karakter of bouw. Een systeem moet op alle rijpaarden van toepassing kunnen zijn. Heel simpel omdat alle paarden waar op gereden wordt, iets (onnatuurlijks) moeten dragen en vervolgens zo natuurlijk mogelijk moeten kunnen bewegen.

Dit lijkt mij pure onzin wat je hier zegt. Want waarom mogen er geen verschillende systemen zijn om paarden te trainen?

Kinderen bijvoorbeeld, die leren ook niet via dezelfde systemen, goede docenten die passen zich aan aan de kinderen.

En dat doen goede ruiters ook!! Die passen het paard niet aan het systeem, maar het systeem aan het paard!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 15:38

Pipo"]
[quote="Samsam"][quote="Aqua8horse"]
[quote="Pipo schreef:

[/quote]

FOTOOOS!!!!! of film!!
[/quote]

VOlgens mij gaat dit stukje van Aquahorse over de manier van dhr. Rutten, die kennen jullie wel toch??? SamSam? Saluut?
Ging niet over de methode van bokker zelf geloof ik Haha!
[/quote]

Even duidelijk: ik ken inderdaad zo'n manier en of die in grote lijnen over een komt met de manier van Dhr. Rutten weet ik niet. Ik had het hier dus wel over de manier waarop wij de paarden zelf trainen. Excusses voor de onduidelijkheid.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 15:41

Hier ga ik ook met Pipo mee. Paarden zijn levende wezens en het kan per paard verschillen welke training je daar aan vast zet.

Ik moet heel eerlijk zeggen (voor ik heel bokt over me heengestort krijg) dat ik te weinig weet over dressuur behalve de basis die ik zelf aanhou. Het is mij meer dat wanneer ikd e paarden zo diep zie lopen ik er gewoon misselijk van wordt. ALs ik zo'n reactie heb is dit in ieder geval geen methode voor mij.

Maar goed, ik ben dan ook geen dressuuramazone Haha!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 15:43

Pipo"]

Dit lijkt mij pure onzin wat je hier zegt. Want waarom mogen er geen verschillende systemen zijn om paarden te trainen?

Kinderen bijvoorbeeld, die leren ook niet via dezelfde systemen, goede docenten die passen zich aan aan de kinderen.

En dat doen goede ruiters ook!! Die passen het paard niet aan het systeem, maar het systeem aan het paard!
[/quote]

Nee, Pipo dat is echt geen onzin hoor.

Natuurlijk passen docenten zich aan aan kinderen maar dat hoeft en mag niet ten koste gaan van het systeem waarin les gegeven wordt. Dat is dus meer een kwestie van de kwaliteit van de docent.

Nee, over het aanpassen aan het systeem. Je hebt een systeem en daarin train je je paard. Hoe snel je dat doet of hoe makkelijk je dat doet hangt af van de kwaliteieten van het paard en de ruiter, de leeftijd, het karakter, het welzijn etc.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 15:43

Pipo"]
[quote="Samsam schreef:

FOTOOOS!!!!! of film!!

De Bert Rutten manier hebben we vorige week in Weert kunnen aanschouwen Samsam. Dat was toch wel een heel apart goed staaltje paardrijden Haha! Haha!
[/quote]

Volgens mijn interpretatie kent A8H een manier waarop het NOG losser kan (dan Bert) ik nam aan zijn revolutionaire manier!

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 15:44

Maar het systeem kan wel helemaal niet bij het paard passen. Geldt ook voor scholen. In dat geval zoek je een ander systeem om te trainen.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 15:45

Fasel schreef:
Hier ga ik ook met Pipo mee. Paarden zijn levende wezens en het kan per paard verschillen welke training je daar aan vast zet.

Ik moet heel eerlijk zeggen (voor ik heel bokt over me heengestort krijg) dat ik te weinig weet over dressuur behalve de basis die ik zelf aanhou. Het is mij meer dat wanneer ikd e paarden zo diep zie lopen ik er gewoon misselijk van wordt. ALs ik zo'n reactie heb is dit in ieder geval geen methode voor mij.

Maar goed, ik ben dan ook geen dressuuramazone Haha!

Volgens mij maakt hoeft dat dus niet per paard te verschillen omdat ieder paard dragen moet(leren) De gradatie van de training kan wel verschillen per paard omdat de ene meer aanleg heeft dan de andere.

En ik ben met je eens dat ik het ook vreselijk vind om naar te kijken. Voor mijn gevoel is het wel iets wat op onnodige dierenkwelling lijkt, want ook ik word er beroerd van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 15:47

Aqua8horse schreef:

Nee, over het aanpassen aan het systeem. Je hebt een systeem en daarin train je je paard. Hoe snel je dat doet of hoe makkelijk je dat doet hangt af van de kwaliteieten van het paard en de ruiter, de leeftijd, het karakter, het welzijn etc.

Dus als jou paard in JOU systeem niet functioneert, wat doe je dan met je paard? Wegdoen? Verklaren tot lastige klotebok? Huilen

Of ga je verder kijken dan je neus lang is, en zoek je een andere manier om je paard fijn te krijgen?

Je moet je aan je paard aanpassen, en je paard niet aan jou!!! Daar is het paard niet intelligent genoeg voor, en daarnaast spreekt ie geen hollands. Tenminste.......die van mij niet!

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 15:47

Toch ben ik van mening dat een systeem niet hoeft aan te sluiten bij een paard. Er zijn in leermethoden ook niet voor niets zoveel verschillende systemen. Bij ieder kind kun je een passend systeem vinden. En gelukkig maar want niet iedereen heeft dezelfde eigenschappen. Ik geloof heilig dat dat ook voor dieren geldt. Bovendien. Als je paard doodongelukkig van een systeem wordt (wat de mijne van het LDR zou worden) dan blijf je hem dat toch ook niet aandoen? Trainen moet voor beiden plezierig zijn.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 15:48

Aqua8horse schreef:
Een systeem mag niet afhankelijk zijn van een paard zijn karakter of bouw. .

Daar ben ik het niet mee eens, paarden verschillen zo erg in bouw, aanleg, beweging en karakter dat niet bij allen op dezelfde manier het beste naar boven gebracht kan worden!

Dat is maatwerk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 15:48

Samsam schreef:
Volgens mijn interpretatie kent A8H een manier waarop het NOG losser kan (dan Bert) ik nam aan zijn revolutionaire manier!

Je hebt gelijk, ik had het verkeerd geinterpeteerd!

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 15:49

'je moet je aan je paard aanpassen'

Dat vind ik een ijzersterke uitspraak. Jouw paard kiest er niet voor dit leven te leiden, als hij het niet prettig vindt behoor je je daar dus inderdaad aan aan te passen.

En ik vraag me inderdaad ook af 'stel, je paard functioneert totaal niet in het systeem' wat doe je dan?