Wanneer hak je de knoop door om een eigen paard te kopen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

OneAndOnlyx

Re: Wanneer hak je de knoop door om een eigen paard te kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 12:57

Ik ben dan wel 15 en was 9 toen ik mijn eerste pony kreeg, maar dit was niet vanwege hun 'financien'. Ik reed al 2,5 jaar op de manege en had daarbij ook nog 2 mini's als verzorgpaardjes. Ik kwam daar elke dag, soms zelf 3 x(in het weekend vooral).

Ik deed het in het begin samen met mijn vriendin, maar die vond het niet leuk meer en stopte. Ik ging door, en door en door. Mijn ouders waren toch wel nieuwsgierig naar die pony's en de eigenaren en zijn langsgekomen toen ik net aan het verzorgen was. Ze praatte wat, en al snel viel het woord 'Eigen pony'. Ik was helemaal blij enzo. We hebben er de ruimte voor en zijn ook al vrij snel begonnen met het bouwen. Uiteindelijk in Januari het volgende jaar kwam mijn pony Beauty.

Mijn ouders hebben de knoop doorgehakt op het moment dat ze zagen dat ik echt wel liefde had voor paarden en dat is nu(na 6 jaar) nog altijd zo. Als ik later zelf een paard zou kopen, zou ik er net als jou ook heel goed over na gaan denken. Het kost toch wel wat tijd en zeker wat geld.

Maar, ik lees dat je er moeite mee hebt. Als je al weet hoe het is om een lease/bijrijd te hebben weet je in principe zo'n beetje alles wat bij een paard komt kijken(zonder de kosten). Denk er goed over na en als jij denkt dat je er klaar voor bent ga je op zoek.

kimmetje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 13:10

Ik heb de knoop doorgehakt nadat ik voor de 3e keer afscheid heb moeten nemen van een bijrijdpaardje. Om verschillende redenen. De 1e was echt mijn maatje en kon ik overkopen. Heb ik niet gedaan omdat ik wist dat hij niet helemaal goed was. Na 5 jaar lief en leed met hem te hebben gedeeld kwam er wel een ander die heb ik een klein jaartje gedaan. Toen wilde ik al iets voor mezelf, Maar kwam er nog een bijrijdpaardje op mijn pad. Toen ik daarvan hoorde dat ze ging verhuizen, ben ik gaan denken en kijken of ik zelf iets kon realiseren. Het is altijd een droom geweest om eigen paard te hebben.
En het steeds afscheid nemen daar ging ik aan kapot.
Uiteindelijk stond er heel snel na het vertrek van de laatste een eigen beestje op stal.
Nog steeds heb ik geen enkele dag spijt van mijn beslissing gehad. Ik heb hem pas 4 weekjes en ben helemaal happy met mijn vent! 4 september is hij gekomen.

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 13:14

Net als jij eerst mijn leven op de rit gezet. Voor mij kwam het punt toen ik in zeer korte tijd enkele dierbare (destijds jeugdige -begin/midden 20-) leeftijdsgenoten verloor en ik mij hierdoor realiseerde dat je niet te lang je levenswensen moet uitstellen. Hieraan heb ik gehoor gegeven en heb sindsdien al zo'n bijna 30 jaar paarden in mijn bezit. Mijn eerste paard (KWPN) kocht ik als 3 jarige en is bij mij overleden op 25 jarige leeftijd. Haar (zelf gefokte) dochter heb ik nog steeds en is inmiddels 23 jaar. Vorig jaar een 2 jarige Quarter gekocht en is inmiddels onder het zadel.
Ik heb er lang over nagedacht om weer zo'n jong paard te kopen. Immers als hij zo oud wordt als mijn andere paarden ben ik zelf inmiddels de 70 gepasseerd. Ik heb de afspraak met mijn eveneens rijdende zonen gemaakt dat zij de zorg op zich nemen, mocht het onverhoopt mij niet meer lukken.

Bij de aanschaf van paarden/dieren moet je bij jezelf te rade gaan, dat dit niet 'het hier en nu is' maar voor een langere tijd. Natuurlijk weet je nooit zeker wat de toekomst brengt, maar realiseer je wel dat de aanschaf van een paard niet vrijblijvend is. Over deze verantwoordelijkheid wordt soms te gemakkelijk gedacht.

Bay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 13:23

Dat is een erg goede reden.
En ja, het paard moet in je toekomstbeeld passen. Dat is ook het lastige vind ik. Ik heb de komende jaren zekerheid in mijn baan maar daarna? En met mijn werk is er een goede kans dat ik in de toekomst een tijdje in het buitenland zal moeten werken. Mijn kat en konijnen verhuis ik dan (redelijk) makkelijk mee maar bij een paard komt er heel wat meer bij kijken! :P

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 13:27

Probeer wel vooruit te denken hoe ziet je toekomst eruit Wil je kinderen en hier naast nog part time of zelfs full time werken Wordt het betreft tijd al erg moeilijk en kinderen zijn ook duur Zou jammer zijn als je nu een paard koopt en over 2 jr moet laten bij rijden door een ander zou ik er mee wachten tot de kids bv op de basisschool zitten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 13:29

Goed topic. Tot mijn 18e heb ik ook een aantal jaren een Fjord gehad. Tot ik ging verhuizen en studeren, waardoor ik er niet meer de tijd (en het geld) voor had om hem te houden. Op het moment rij ik op een manege, omdat ik nu simpelweg niet de tijd en het geld heb om een paard te onderhouden. Maar zodra ik alles op orde heb (eigen woonruimte, afgestudeerd en een vaste baan, spaarpotje, etc.), ja dan wil ik wel heel graag weer een eigen paard. Het voordeel is wel dat ik nu weet hoeveel tijd de verzorging kost en hoe veel verantwoordelijkheid er eigenlijk bij komt kijken. Ik ben me er dan ook van bewust dat ik daar op dit moment niet aan kan voldoen.

Persoonlijk zou ik de knoop doorhakken zodra ik alles op orde heb en er zeker van ben dat het qua financiën en tijd gaat lukken. Maargoed, ik weet niet hoe mijn leven er over 5 jaar uit ziet. Misschien heb ik dan wel kinderen en gaat alle tijd en geld daar aan op :))
Maar ts als je er zeker van bent dat je het kunt en graag wil zou ik het vooral doen!

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 13:36

Bij mij was de beslissing tot stand gekomen door een samenloop van omstandigheden. Ik had een verzorgpaard, maar door omstandigheden ben ik daar mee gestopt. Ik miste de paarden ontzettend, maar om weer aan een verzorgpaard te beginnen zag ik ook niet zitten. Ik wilde graag een eigen paard, zodat ik zelf beslissingen kon nemen en geen verantwoordelijkheid af hoefde te leggen aan een ander.
Ik heb in Maart van dit jaar eindexamen gedaan en was dus al erg vroeg klaar met school. In de maanden April t/m Augustus heb aan één stuk door gewerkt, ook omdat ik toch niet op vakantie ging. Ik heb toen erg veel geld bij elkaar gespaard waarmee ik een paard zou kunnen kopen.
Ik had niet eens haast met kopen, maar in die periode kwam er toevallig net een stal vrij op de pensionstal waar ik mijn eventuele paard graag zou willen hebben staan. Natuurlijk komt er wel vaker een stal vrij en zou dit zeker niet mijn laatste kans zijn, maar de periode was ook erg gunstig. Ik had nog zomervakantie en zou dus in de eerste periode veel tijd hebben om bij mijn paard te zijn. Dit vond ik een prettige gedachte, omdat zeker de eerste periode na de aankoop toch erg belangrijk is.
Wat ook meespeelde was het feit dat ik me in die tijd al had ingeschreven voor een opleiding. Ik wist wat ik kon verwachten qua lestijden en qua tijd die ik aan mijn studie moest besteden. Ik wist dat ik genoeg tijd zou hebben om een paard te hebben naast mijn studie. Mocht dit niet het geval geweest zijn, dan was ik nooit in deze tijd aan een paard begonnen.
Ik hield Marktplaats altijd al in de gaten voor leuke paarden, maar ik zag niks wat me daadwerkelijk aansprak. Tot ik de advertentie van mijn huidige pony zag staan. Ik was, hoe cliché ook, meteen verkocht. Ik heb de verkoper toen gemaild. Er waren nog andere geïnteresseerden, maar als dat niks werd, dan zou ik terug gemaild worden. Ik had er weinig vertrouwen in, maar toch werd ik terug gemaild. We zijn wezen kijken en ik wist meteen dat dit hem moest worden. Ondertussen hadden we een optie op de stal genomen, zodat we verzekerd waren van een plekje. Nadat we nog een keer zijn wezen kijken met iemand die er verstand van had heb ik besloten om hem te kopen. En nu ben ik sinds 2 maanden de trotse eigenaresse van een hele leuke Haflinger :)

Bij mij is het dus de combinatie stoppen met verzorgpaard + veel geld verdiend + stal vrij + veel vrije tijd in het begin + weten wat ik kon verwachten van mijn studie + droompony gevonden :)

Jeroen1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 13:39

Bij mij is het eigenlijk langzaam gegroeid.

Eerst mee met mijn vriendin, deze heeft een eigen paard.
Toen toch maar een keer op het paard gaan zitten om te zien dat het toch niet zo eng is als het allemaal lijkt :o

Weer een tijdje later en allerlei verhalen aangehoord te hebben over hoe mooi het bos wel niet is wilde ik heel graag een keer mee door het bos. Maar ik wilde wel kunnen sturen remmen en gas geven :D Dus heb ik een aantal lessen gevolgd om dit voldoende onder de knie te krijgen. En toen was het zover , we gingen naar het bos en wat was het heerlijk om daar door heen te rijden. De vrijheid en energie , heerlijk.

Toen kwam de tijd dat we gingen samen wonen. Ik vanuit Zuid Holland naar Noord Holland. Dus je laat alles achter. En toen ben ik gaan denken wat ik wilde doen, want om nu de hele tijd in huis te zitten had ik ook geen zin in. En het is toch wel leuk om een gezamenlijke hobby te hebben. Een paard leasen vond ik niks, ik wilde het volledige zeggenschap hebben. Toen ik vertelde waar ik aan dacht , ging me vriendin gelijk de stalbaas bellen om te vragen of hij eventueel nog plek had. Dit was inderdaad het geval. Tja ik had beter moeten weten bij vrouwen , je geeft ze een vinger maar........ Maar goed, we hebben de komende maanden de hele tijd met de laptop op schoot gezeten om marktplaats af te zoeken. We hebben op papier gezet waaraan het paard moest voldoen. En wat ik wilde hebben.

Mijn voorkeur ging uit naar het buitenrijden. Het in de bak rijden trekt me niet zo. Dus het paard moest betrouwbaar zijn buiten, alleen kunnen rijden of in de groep , verkeersmak zijn, geschikt zijn voor de beginnende ruiter. Ik wilde een stoer paard hebben en het liefst tank bouw en iets wat niet iedereen had. Ik ging ook zoeken zo kwam ik ook aan met een Shire en trekpaard. Die vond ik gewoon erg stoer. De Shire viel af omdat toen ik er naast stond ze wel erg hoog vond. Want wat als je daar nu af valt.... Het trekpaard waar we naar gekeken hadden was het ook niet geworden omdat ik deze veelste veel vond hobbelen. Dus zo werden de eisen bijgesteld. Het paard moet een min en max hoogte hebben en het liefst redelijke vlakke gangen. Toen vonden we de Criollo. Hier heb ik een aantal van mogen uittesten.

Dit paard is het dus ook geworden en ik rij al 2 jaar met veel plezier met hem. We zijn die 2 jaar ook aardig gegroeid en hebben ook veel van elkaar geleerd en leren nog steeds veel van elkaar.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 13:49

Ik wilde uiteraard al heeel laaaannngg een eigen paard.

Toen ik weer moest stoppen van de eigenaren met bijrijden vanwege te druk werk leven en school
heb ik de paardensport voor 6 jaar aan den wilgen gehangen ik had het gehad en wilde nu mijn eigen droom naleven.

Toen in 2009 ben ik tot wel 3 keer toe bij hetzelfde veulen gaan kijken en uiteindelijk in December 2009 de knoop doorgehakt. Toen was ik in het bezit van een auto van de zaak en een vast contract.

Helaas in april 2010 wegens crisis alles kwijt behalve mijn paard.
Het heeft mij heel veel moeite gekost om hem te houden en heb er echt heel veel voor moeten laten.
droog brood en water uit de kraan.
Maar ja je maatje voor het leven.

Pas als je zeker weer dat je dus daar toe in staat bent vind ik dat je de knoop door kan hakken.
Voor de rest de financiele situatie of je leefsituatie kan je NOOIT 100% garanderen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 13:57

Bay schreef:
Dat is een erg goede reden.
En ja, het paard moet in je toekomstbeeld passen. Dat is ook het lastige vind ik. Ik heb de komende jaren zekerheid in mijn baan maar daarna? En met mijn werk is er een goede kans dat ik in de toekomst een tijdje in het buitenland zal moeten werken. Mijn kat en konijnen verhuis ik dan (redelijk) makkelijk mee maar bij een paard komt er heel wat meer bij kijken! :P

Waar een wil is, is een weg, paarden vliegen tegenwoordig de hele wereld over. En mochten er baby's op je pad komen dan sta je aan de andere kant van het lijntje en neem je zelf een verzorger voor je paard. Niemand kan in de toekomst kijken en als een eigen paard je gelukkig maakt dan moet je het doen. Over tien jaar of eventueel met een jong gezin is het vele malen zwaarder om mee te beginnen.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 14:03

Na ruim 10 jaar Engels gereden te hebben maakte ik in 2004 de overstap naar het western.
Ik reed altijd op andermans paarden, en wilde mijn eigen paard waar ik zelf over kon beslissen.
Heb zo vaak meegemaakt dat je zoveel plezier met een paard hebt of met een training oid bezig bent en dat die ineens onderbroken wordt omdat het paard verkocht wordt.

In 2004 reed ik op lespaarden van een westernstal. De lespaarden konden geleasd worden. En omdat ik ooit een eigen paard wilde, wilde ik alvast oefenen. Net op dat moment kwam Brio in the picture. We bleken een klik te hebben. Na een jaar hem geleasd te hebben, heb ik een bod op hem gedaan maar zijn toenmalige eigenaar vroeg belachelijk veel voor hem dus ben ik afgehaakt en een jaar met rijden gestopt. In dat jaar bleef Brio door mijn hoofd spoken en besloot ik na dat jaar niet rijden op zoek te gaan naar hem. Hij was ondertussen 3 keer van eigenaar verwisseld >;) en via Bokt kwam ik achter het telnr van zijn eigenaresse op dat moment. Tijdens het telefoongesprek trok ik de stoute schoenen aan, en heb ik hem 's avonds meteen opgehaald.

Achteraf gezien stom dat ik hem telefonisch heb gekocht, helemaal niks laten keuren of op papier gezet. Maar het was Brio. Meer had ik niet nodig. Goddank is alles verder goed gegaan en heb ik 7,5 jaar de beste vriend gehad die ik me maar kon bedenken. Ik heb hem 1,5 maand geleden moeten laten inslapen vanwege een onherstelbare peesblessure |(

Afgelopen weekend heb ik een nieuw paard gekocht (linkje :P )
Veel veel veel veel sneller dan mijn bedoeling was maar ook met dit paard heb ik een klik.
Ik ga heel erg op mijn gevoel af en die was gewoon goed. Voelde geen verraad oid tegenover Brio hoewel ik Brio nog vreselijk mis.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 14:08

Ik heb ook altijd het geluk gehad paarden van anderen exclusief te mogen rijden en uit te brengen op wedstrijd. Het punt was alleen altijd dat ze onder mn kont uit verkocht werden...

Dat was ik zo beu, dat ik toen mn eigen paard gekocht heb, en natuurlijk had ik de tijd en het geld daarvoor :)

Je leeft maar één keer!! Ik wil niet later zeggen "had ik maar..."

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 14:16

Een goeie!
een van de topics waar TS over verteld in de opening is van mij toevallig :D
maar hier had ik eigenlijk nog niet bij stilgestaan.
Want zelfs al gaat mijn plan van aanpak lukken, ga ik het dan inderdaad ook DOEN.
Voor mij is het op dit moment zo; als ik nu de financiele middelen had, dan had ik al een afspraak gemaakt m.b.t. een paard waarmee het al jaren klikt.
Maar aan de andere kant is dat makkelijk gezegd, want de stap daadwerkelijk nemen is een ander verhaal.

Tip die ik wel had meegekregen in mijn topic:
Soms moet je iets gewoon DOEN

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 14:17

Starbreeze schreef:
Je leeft maar één keer!! Ik wil niet later zeggen "had ik maar..."

Precies!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 14:25

Ik reed sinds eind vorig jaar op [naam] en nadat ik haar eerst bijna een half jaar volledig heb geleased besloot ik haar eindelijk gekocht als kado voor mezelf op mijn verjaardag. Ik had voor ik haar kocht al een hoofdstel en zadel gekocht die haar goed pasten dus behalve een eczeemdeken heb ik niet veel hoeven te kopen.

Er waren een paar redenen dat ik het toch gedaan heb ondanks dat ik nog maar vrij kort rij:
1. Mijn vriendin weet veel over verzorging van paarden, anders zou ik het nooit hebben gedaan.
2. Ik kon [naam] dichter bij huis zetten, zodat ik niet eerst 40 minuten hoef te fietsen.
3. [naam] staat nu bij Kim in de paddock en we kunnen heel makkelijk samen rijden. :D

[naam] is er ook zelf een stuk beter van geworden. Op de andere stal was het altijd druk en stond ze in een klein stalletje met een paar anderen en was ze heel onrustig op de poetsplaats. Omdat ze mij al kende was het veel makkelijker voor haar om te verhuizen. Op haar nieuwe plekje heeft ze meer ruimte en is ze een stuk rustiger geworden. :)

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 14:31

dresjoepie schreef:
Probeer wel vooruit te denken hoe ziet je toekomst eruit Wil je kinderen en hier naast nog part time of zelfs full time werken Wordt het betreft tijd al erg moeilijk en kinderen zijn ook duur Zou jammer zijn als je nu een paard koopt en over 2 jr moet laten bij rijden door een ander zou ik er mee wachten tot de kids bv op de basisschool zitten

Dat ben ik met je eens. Dat heeft bij ons ook meegespeeld toen we echt de knoop wilden gaan doorhakken.

Bay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 15:28

Citaat:
Waar een wil is, is een weg, paarden vliegen tegenwoordig de hele wereld over. En mochten er baby's op je pad komen dan sta je aan de andere kant van het lijntje en neem je zelf een verzorger voor je paard. Niemand kan in de toekomst kijken en als een eigen paard je gelukkig maakt dan moet je het doen. Over tien jaar of eventueel met een jong gezin is het vele malen zwaarder om mee te beginnen.

Dat is zeker waar! Niks is gegarandeerd en je moet niet voor altijd stil staan bij je dromen, soms moet je er gewoon voor gaan...Maar ja, ik ben nou eenmaal niet een impulsief persoon en denk altijd veel teveel over dingen na eerst :D

Misschien moet ik met mijn vriend erover gaan hebben. Ik heb al jaren tegen hem gezeurd over hoeveel ik mijn katten van vroeger miste en zo graag weer eentje zou willen hebben. Maar ik vond het niet praktisch in mijn kleine studio en dacht, een kat, dat komt ooit weer als de timing goed is. Maar vier maanden geleden voor mijn verjaardag had mijn vriend opeens een kat voor mij gehaald! Dat het misschien niet praktisch was vond hij geen punt, ik zou er blij van worden en daar ging het om. En inderdaad, ik ben dol op mijn katje, hij is nu al niet weer weg te denken uit mijn leven! En ik heb er alles voor over om het zo te houden, hoe mijn toekomst er ook uit ziet.

Nu is een kat wel héél anders dan een paard qua geld, tijd, etc.! Maar misschien als ik er vaak genoeg over praat tegen mijn vriend, krijg ik voor mijn volgende verjaardag een paard! :D :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 15:30

Heb je er al over gedacht om eerst een ander paard te leasen wat beter bij je past?

Bay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 15:33

lampjerulez schreef:
Een goeie!
een van de topics waar TS over verteld in de opening is van mij toevallig :D
maar hier had ik eigenlijk nog niet bij stilgestaan.
Want zelfs al gaat mijn plan van aanpak lukken, ga ik het dan inderdaad ook DOEN.
Voor mij is het op dit moment zo; als ik nu de financiele middelen had, dan had ik al een afspraak gemaakt m.b.t. een paard waarmee het al jaren klikt.
Maar aan de andere kant is dat makkelijk gezegd, want de stap daadwerkelijk nemen is een ander verhaal.

Ja precies dat is lastig! Maar ik denk dat jouw aanpak om het te realiseren wel erg goed is! Omdat je er nu al zo goed over nadenkt, tegen de tijd dat je je stappenplan hebt doorlopen hoe je er waarschijnlijk niet eens over na te denken! Ik volg jouw topic in ieder geval met veel interesse, zo een pva is een goed idee :D

Bay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 15:40

Anoniem schreef:
Heb je er al over gedacht om eerst een ander paard te leasen wat beter bij je past?

Dat is een goed idee. Ik zit het wel te overwegen en zit eigenlijk al een beetje rond te kijken op de Bokt markt en mp. Misschien dat een met ander type lease/bijrijd paard en met andere mogelijkheden ik gelukkiger zou worden en de 'ik wil een eigen paard' frustratie een beetje zou wegzakken :)

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 17:06

Ik lease het "oude" wedstrijdpaard van instructrice, ik had hem helemaal 100% voor mezelf wat echt super fijn was en ook een hele mooie kans. Ik was/ben ook gek op hem. Helaas kreeg ik heb vorig jaar rond deze tijd niet meer te pakken uit de wei. De kudde stond op een hele grote wei en hij liep ook door de sloot waardoor ik echt uren en uren door de wei heb gelopen om hem te vangen, soms met succes en soms niet. Zodra je erop zat was hij helemaal blij en trots dat we op pad gingen, maar dat stukje ervoor werd steeds een groter drama. Ik heb echt meerdere keren huilend in de wei gestaan en aan de telefoon gehangen, met zijn eigenaar, met mijn vriend. Ik voelde me zo gekwetst door dat paard.
Uiteindelijk was mijn vriend het zat en stelde voor om een eigen te kopen. Ik stond perplex, moest een poosje aan het idee wennen (kan ik dat wel?!?). Maar waarom niet, financieel kon het, ik heb een eigen appartement, een vaste baan, was net minder gaan werken dus tijd had ik ook, mijn vriend wilde garant staan als mijn eigen spaarpot het niet zou trekken als hij naar de kliniek zou moeten en hij wilde ook nog meefinancieren bij de aanschaf. Dus financiën op een rij gezet (en elke dag gekeken of het wel klopte en of het echt kon), lijst gemaakt met punten waar het paardje aan moest voldoen, gevraagd of hij in de kudde kon waar mijn leasepaard staat, of mensen met ervaring mij willen helpen en toen internet afstruinen. Ik heb bijna een half jaar gezocht en uitgeprobeerd (ben tussendoor ook nog van een proefpaard af gevallen waarbij ik mijn schouder kneusde en 8 weken uit de routine was), maar daar was hij. Het was geen liefde op het eerste gezicht, ik ben wel 4 keer heen geweest om te kijken en te rijden en elke keer kwam ik terug "het was leuker dan verwacht" (ja serieus, dat waren mijn woorden haha). Uiteindelijk toch nog een setje van mijn vriend nodig gehad om de stap echt te maken, maar nu een half jaar een eigen paard en ik ben er zo blij mee. Soms moet je het ook gewoon doen!

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 17:11

Na jaren manege, verzorgpony's, verzorgpaard (was net eigen, mocht en kon er alles mee)....... op de boerderij van mijn schoonouders gaan wonen met ruimte voor een paard. Eerst shetjes en toen de kinderen groter waren (jongste 1,5) besloten om toch weer voor een groot paard te gaan :D

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 08:57

Ik heb tot mijn 18e op een manege gereden. Altijd om een eigen paard gezeurd, maar nooit gekregen. Ondertussen wat verzorgpaarden gehad. Ik ging van de manege weg omdat ik ging studeren en omdat ik me meer ging verdiepen in Natural Horsemanship en ik voelde me daardoor niet meer passen bij de denkwijze van de manege.

Tijdens mijn studie heb ik nog wat verzorgpaarden gehad. Mijn laatste verzorgpaard was een paard dat door een rijk persoon was gekocht als een soort van statussymbool, maar die eigenaar had geen kennis van paarden en het paard werd daardoor ook niet goed verzorgd. Als ik zei dat er écht een DA moest komen, zei ze 'ja' maar een DA kwam er nooit / veel te laat. Ik vond het zielig voor het beestje. Op een gegeven moment was ik zo klaar met de onmacht die ik had, dat ik stopte met het verzorgpaard en voor mezelf had voorgenomen dat ik geen ander verzorgpaard meer ging zoeken, maar me ging richten op het sparen voor een eigen paard.

Toen begon dus het grote sparen, ik mocht sowieso van mezelf pas een paard kopen als ik afgestudeerd was, een baan had, het aankoopbedrag bij elkaar had gespaard en genoeg spaargeld om mijn eigen onderhoud + dat van het paard voor een jaar kon betalen, mocht ik zonder werk en WW komen te zitten.

Dat heb ik gedaan en zodra ik dat bij elkaar had gespaard heb ik mijn paardje gekocht. :D

Jeroen1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 09:21

Bay schreef:
Citaat:

Nu is een kat wel héél anders dan een paard qua geld, tijd, etc.! Maar misschien als ik er vaak genoeg over praat tegen mijn vriend, krijg ik voor mijn volgende verjaardag een paard! :D :P

Vast eentje van de speelgoedwinkel :P

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 09:34

Ik ben het slechtste voorbeeld ever geloof ik. :=
Vanaf mijn 6e reed ik paard op een manege, toen was ik dat zat uiteindelijk en ben ik verzorgpaarden gaan zoeken, etc.
Op mijn 18e dacht ik, zo mijn ouders hebben niks meer te vertellen }:) en kocht ik een eigen paard.
Later nog een kleine mini erbij, want door medische problemen kon ik niet meer voor mijn grote paard zorgen. Die is toen ook verkocht. :(
Ik dacht alles goed overzien te hebben qua financien etc, maar uiteindelijk kwam ik toch nog in de knoop ermee en moest ook het kleintje weg.

2 keer een gebroken hart hier, want beide paarden zag ik al helemaal oud worden bij mij.

Paar jaar later toen de financien echt op een rijtje waren heb ik weer een pony gekocht. (ook weer een mini)