Geblesseerd paard ineens te duur?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Als mijn paard niet meer bruikbaar is voor mijn eigen doeleinden dan:

Vind ik de maandelijkse kosten te duur en zoek ik een goedkopere oplossing
105 (23%)
Laat ik hem inslapen en koop ik een nieuwe, ik wil rijden.
42 (9%)
Mag mijn paard gewoon blijven waar hij is zolang hij nog een goed en gelukkig leven heeft
269 (60%)
Anders
30 (6%)

Totaal aantal stemmen: 446

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:45

Mijn hoog bejaarde paard is sinds mei vorig jaar met pensioen na heel veel jaren plezier. Hij mankeert niet echt iets noemenswaardigs, maar ik merkte dat het 'werken' hem zwaarder ging vallen. Hij is daarna 24/7 het land op gegaan, wat een goedkopere oplossing zou zijn. Meneer is daar niet geschikt voor gebleken dus staat nu weer volpension. Natuurlijk kost dat een heleboel geld. Mijn overweging is dat zolang hij in orde is en het fijn kan hebben mag hij de tijd uitlopen, maar als dat niet het geval is en/of hij gaat iets mankeren wat elke maand veel hogere lasten met zich meebrengt in combinatie met de leeftijd dan moet het ophouden.

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:46

Ik vind mijn paard ook geweldig, maar sorry, ik wil wel lekker kunnen opstappen als ik toevallig langs rijd of nadat ik net de hele weide heb staan uitmesten. :o

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:47

Voor veel mensen is het kunnen rijden een wezenlijk onderdeel van een paard hebben. Als dat weg valt, valt er dus een belangrijk deel weg. Op dat moment gaat er anders gekeken worden naar prioriteiten, financiën, enz. Bij de 1 weegt het emotionele deel zwaarder en blijft het paard, bij de ander weegt het kunnen rijden zwaarder en dan komt er een ander paard. Je kunt er lang en breed over praten, dat het paard bij de 1 dus een deel uit maakt van het gezin en bij de ander een gebruiksvoorwerp is, maar is dat niet een mankement van de huidige maatschappij? We worden gemaakt tot consumenten, we kopen en kopen en kopen en dat wat niet goed is, wordt weggegooid........... Hiermee veroordeel ik echter mensen die hun paard dan weg doen niet! Voor mij is rijden ook een heel belangrijk onderdeel van het hebben van een paard. Als dat niet meer kan, ga ik ook automatisch heroverwegen (plezier/kosten).

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 12:47

Ik heb ook mijn grenzen gesteld hoor, mijn ruin is nu 19 en bepaalde medische ingrepen gaan echt niet meer gebeuren zoals bijvoorbeeld koliekoperaties, als hij dus nu een flinke koliek krijgt en er niet uitkomt thuis is het klaar.

En voor de duidelijkheid: ik veroordeel ook niemand, ik probeer het te begrijpen. Ik respecteer ieders mening. Ik heb er alleen wel eens zo mijn vraagtekens bij, vandaar dit topic.
Laatst bijgewerkt door Vala op 30-09-14 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:48

Ik vind dat alles mag, nog 30 jaar als grasmaaier houden, inslapen, slachten.... mits je als eigenaar je verantwoordelijkheid neemt.
Ik kan nou eenmaal niet in een ander zijn portemonnee kijken en ik kan ook niet bepalen wat voor waarde iemand aan zijn paard hecht, of wat voor band hij ermee heeft.

Zolang het dier alle verzorging krijgt en geen ernstige welzijnsproblemen heeft, ieder is eigen baas.

Van mensen die hun afgekeurde of bejaarde paard echter proberen te dumpen, (gratis voor goed tehuis) word ik dan echter niet goed.
Zon eigenaar is gewoon te slap om zijn verantwoordelijkheid te nemen. Je snapt toch ook wel dat niemand er belang bij heeft jouw enorme, dure dier een goede verzorging te geven, als daar niet een eigen voordeel tegenover staat?

En dan is het een drama als weer eens blijkt dat paardlief bij de 'opvang' gewoon lessen blijkt te draaien, of al na 3 weken is doorverkocht als rijpaard...

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 12:50

Dat vind ik mooi gezegd @Randalinpony, neem idd in ieder geval je verantwoordelijkheid, zo'n dier is afhankelijk van zijn eigenaar. En als de uitkomst dan inslapen is dan is dat prima.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:54

Ik ga maandelijks geen 300-400€ betalen voor een paard waar ik niet meer mee kan rijden.
Dan zoek ik toch wel een goedkopere oplossing zodat paard een goed pensioen krijgt en ik toch nog mijn hobby kan uitoefenen. Kan best begrijpen dat sommige mensen hun paard wegdoen omdat ze het niet zien zitten om te stoppen met rijden en geen 2de rijpaard kunnen betalen. Ik zou het zelf niet doen en een goedkopere oplossing zoeken, maar niet iedereen beschikt over goedkopere oplossingen en een afgeschreven paard op volpension zetten zou ik ook niet doen, dan neem ik liever een cavia om mee te tutten en laat ik paard inslapen als die niet geschikt blijkt te zijn om op een goedkopere weide/stal te staan. Lijkt me ook wel sterk dat paard het niet goed doet omdat hij plots geen binnen en buitenbak meer ter beschikking heeft. dat is toch wel de meerkost aan een volpension en zonde om ervoor te betalen als je het niet gebruikt.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:55

Bij mijn paard ( 9 jaar) is recentelijk HKO (hoefkatrol ontsteking) geconstateerd en de kans is groot dat ik haar nooit meer zal berijden, en vooral niet waar ik haar voor heb, dressuurwedstrijden.
Ze is ook nog eens drachtig, wat extra zorgen mee brengt en waardoor beginnen aan herstel uberhaupt even niet mogelijk is. Maar als het veulen er is en het blijkt inderdaad dat zij niet meer te berijden is en vervroegd met pensioen moet, ga ik zeker op zoek naar een goedkopere oplossing. Ik betaal nu voor faciliteiten die ik dan niet meer gebruik en ondanks dat de kosten in principe niet veranderen ga ik niet nog 20 jaar betalen voor een dressuurstal terwijl mijn paard enkel gebruik maakt van de wei/paddock en niet meer van een stal, bak, longeercirkel, stapmolen, solarium enz. enz.
Niet meer dan logisch lijkt me.
Verkopen of weg doen zou nooit in me opkomen, maar ik zie niet in waarom een goedkopere oplossing dan niet prima is.

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:57

Ik wilde net zeggen, ik zorg er wel voor dat ze bij mij dood gaan. Of dit in een slachthuis of door de dierenarts is boeit me niet, en of dit op 12 of 30 jarige leeftijd is, boeit me evenmin. Ik weet wel dat een paard bij mij nooit en te nimmer levend weg gaat, of die moet al graag bewegen (paard wat graag leert terwijl ik 'eens in de zoveel tijd een rondje door het bos' prima vind).

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 12:57

@Vesceron: Dat zegt ook niemand dat een goedkopere oplossing niet goed zou zijn :)* Aleen zorg dan wel dat het een goede oplossing is die haalbaar is en waar je paard goed verzorgd wordt.
Laatst bijgewerkt door Vala op 30-09-14 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:59

Ik zou mijn paard{en} echt niet weg doen als ze niet meer bruikbaar zijn, maar zou wellicht wel voor een fijne oplossing voor beide op zoek gaan. Een mooi pensioenplekje in een kudde in een groot natuurgebied oid..

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:59

randalinpony schreef:
Ik vind dat alles mag, nog 30 jaar als grasmaaier houden, inslapen, slachten.... mits je als eigenaar je verantwoordelijkheid neemt.
Ik kan nou eenmaal niet in een ander zijn portemonnee kijken en ik kan ook niet bepalen wat voor waarde iemand aan zijn paard hecht, of wat voor band hij ermee heeft.

Zolang het dier alle verzorging krijgt en geen ernstige welzijnsproblemen heeft, ieder is eigen baas.

Van mensen die hun afgekeurde of bejaarde paard echter proberen te dumpen, (gratis voor goed tehuis) word ik dan echter niet goed.
Zon eigenaar is gewoon te slap om zijn verantwoordelijkheid te nemen. Je snapt toch ook wel dat niemand er belang bij heeft jouw enorme, dure dier een goede verzorging te geven, als daar niet een eigen voordeel tegenover staat?

En dan is het een drama als weer eens blijkt dat paardlief bij de 'opvang' gewoon lessen blijkt te draaien, of al na 3 weken is doorverkocht als rijpaard...

Hier kan ik me helemaal bij aan sluiten. Mijn eerste paard is mijn grote liefde en gaat nooit meer weg (tenzij financieel echt niet meer haalbaar) ongeacht blessure/ rijdbaar of niet. Wat een ander doet moet hij/zij zelf weten. Paardrijden is een hele dure sport en ik kan best begrijpen dat men soms geen zin/ tijd/ geld meer heeft voor je ' kapotte' paard.
Maar laat het beestje dan gaan. Dat gesleep met zieke/ oude/ geblesseerde paardjes :n .

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 13:00

Soms verbaasd het mij wel, al begrijp ik mensen ook wel.
Ooit was ik fanatiek ruiter/menner. Toen bleek dat het voor mijn merrie meer stress dan plezier opleverde heb ik al de keus gemaakt niet meer te rijden. We genoten ook zonder rijden. Wandelen, fietsen, grondwerk, etc. Het is echt niet in mij opgekomen haar weg te doen. Ze was mijn maatje. We hebben zelfs een heel duur laatste jaar gehad omdat ze minder lekker ging bewegen en het lang duurde voor de oorzaak duidelijk was. Toen die wel duidelijk werd had de dierenarts nog positieve verwachtingen voor haar als weidepony. Binnen enkele weken werd duidelijk dat ze achteruit ging in plaats van vooruit. Pijnstillers bevestigden dit en toen was de beslissing gemaakt. Een dier met chronisch pijn laat ik niet lopen. Maar wat had ik haar nog graag bij me gehad.
Ik gaf teveel om haar, dus daarvoor heb ik rijden/mennen opzij gezet. Afgelopen vijf jaar dus vrijwel niet gereden/gemend. Maar veel mensen kunnen die verwachtingen niet bijstellen in het belang van een paard en als je dan niet de financiën hebt door het niet 'bruikbare' paard begrijp ik sommige keuzes wel. Maar belangrijkste is dan je verantwoordelijkheid te nemen. Dit telt trouwens ook voor de andere kant, mensen die een paard met een berg pijnstillers nog bij zich willen houden of soms zelfs nog rijden etc.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 13:00

Tsja... keuzes... Volpension is voor mij en mijn pensionado een goede optie. Hij kost toch geld en anders kost ie ook nog veel meer tijd aan dagelijkse verzorging. Nou kom ik alsnog elke dag wel, maar hij gaat binnen en buiten en krijgt zijn natje en zijn droogje. Er is een binnen en buitenbaan etc. Nee gebruik t niet op die ene keer na dat het weer zo bagger is dat ik hem binnen aan de hand stap. Af en toe denk ik ook wel eens dat ik niet goed bij mijn hoofd ben. Gelukkig mis ik het rijden eigenlijk niet en staat er over een tijdje een jong ding op me te wachten. Maar die van mij is wel een jaar of 30 en de levensverwachting is dus ook niet nog 10 jaar.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 13:01

Ik ben een voorstander van een natuurlijke situatie: als het paard niet meer met de kudde mee kan komen: WOLVEN }:)

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 13:02

Rex_Rolfo schreef:
Ik ben een voorstander van een natuurlijke situatie: als het paard niet meer met de kudde mee kan komen: WOLVEN }:)

:D , hebben we die dan in Nederland?

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 13:04

Als mijn ijslander onbruikbaar zou worden, dan ga ik op zoek naar een mooi begrazingsplekje voor haar. Is veel leuker voor haar dan op een paddock. Dan kan ze beter met een groepje andere paarden lekker buiten lopen.
Dan blijf ik gewoon eigenaar en zal er ook voor moeten betalen, maar dat heb ik er graag voor over.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 13:07

TAO -> PP

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 13:07

ik heb een afgekeurde ruin van nu 13 jaar.
Hij is al sinds zijn 8e met pensioen wegens diverse problemen waaronder KS.
HIj doet het prima als grasmaaier en heeft geen pijn als je niet op hem rijdt dus hij mag blijven. Maar eerlijk is eerlijk, het kost me iedere maand toch geld en het is een blok aan mijn been. Toch blijft ie want inslapen doe ikalleen als hij pijn heeft en verkopen oid is geen optie want je ziet niks aan hem dus het risico is te groot dat ze gaan rijden.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 13:10

Dimple schreef:
Over het algemeen betekend geblesseerd --> pijn.

Dit vind ik echt onzin. Een paard kan geblesseerd zijn, waardoor hij voor onder het zadel niet meer geschikt is, maar nog wel een prima paardwaardig leven kan hebben op het land.

Als een paard niet meer geschikt is voor onder het zadel en wel op een stalling staat met luxe, zou ik hem verplaatsen naar een goedkopere stalling zonder het luxe wat je toch niet meer kan gebruiken. :)
Mijn merrie wordt begin volgend jaar geinsemineerd en dan rijden we nog lekker door, maar als het veulen er is gaat de merrie met pensioen en wordt gebruikt als fokmerrie/grasmaaier. Dan wordt ze dus ook verplaatst naar een andere stalling :)
Laatst bijgewerkt door KellyDV op 30-09-14 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 13:11

Ik heb voor anders gekozen. Zolang mijn paard pijnvrij kan leven mag ze bij mij blijven ongeacht of ik haar nog kan berijden maar ik zou dan wel kijken naar een andere stal omdat ik dan geen gebruik meer maak van de accomodatiemogelijkheden die ik nu heb terwijl je daar dan wel voor betaald.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 13:12

C_arola schreef:
Ik heb voor anders gekozen. Zolang mijn paard pijnvrij kan leven mag ze bij mij blijven ongeacht of ik haar nog kan berijden maar ik zou dan wel kijken naar een andere stal omdat ik dan geen gebruik meer maak van de accomodatiemogelijkheden die ik nu heb terwijl je daar dan wel voor betaald.

Amen. _/-\o_

Anoniem

Re: Geblesseerd paard ineens te duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 13:16

Tja heel simpel, mijn maatje waar ik heel veel van hield kon niet meer mekomen in wat ik wilde en daardoor kregen we allebei frustratie. Ik wilde gewoon wedstrijden rijden, en nee dan ben ik geen gevoelloos wezen die voor de sport kiest maar kiest voor wat ik wil. Noem me egoistisch, noem me harteloos, maar ik heb zielsveel van dit paard gehouden.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 13:18

Mijn dame is 31 en ze begint nu toch oud te worden.Dus op zoek naar een paard erbij,maar ik ben bang om opgelicht te worden op marktplaats.Ik zoek dus een paard via via en het liefs een paard van iemand die dus een paard heeft die te oud is voor het doel maar nog prima recreatief gereden kan worden.Maar het paard niet openbaar wil verkopen.Voordeel voor 2.Ik heb een leuk paard niet te duur en de oude eigenaar weet dat het paard een superhuisje krijgt.Nu ben ik bij een super leuke ruin van 19 gaan kijken.Hij is te oud voor de sport.Zo kan het ook iedereen tevreden.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 13:18

Een gezond paard kost evenveel als een geblesseerd paard, ik kan financieel maar 1 paard onderhouden en het paard kan niet voor niets meer bereden worden.

Dan is de keus, hoe moeilijk ook, snel gemaakt en gaat het paard naar de eeuwige groene weides.
Niet elk paard maak je nl blij met een levenlang niets doen in de wei, mijn vorige paard niet iig en dan ga ik geen €300 in de maand betalen voor een dier dat ongelukkig is en ik er ook niet al te blij van wordt als ik op de bankrekening kijk.

Wel vind ik dat je als eigenaar je verantwoordelijkheid moet nemen en deze niet aan een ander over moet laten omdat je zelf geen beslissing durft te nemen.
Dus mijn paard gaat niet weg als weidemaatje, naar een zorgboederij of ander persoon die de zorg overneemt om vervolgens weg te teren omdat ik die beslissing niet durfde te nemen.