Plan van aanpak om eigen paard te realiseren, wie doet mee?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 11:18

Anoli schreef:
Verder denk ik dat je budget voor een recreatieruiter prima is. Ik vraag mij alleen af hoe je tussen september 2015 en december 2015 €5000 wil sparen, of bedoel je met doel 4 alle maanden al vanaf oktober 2014? (omdat je nog een studieschuld moet af betalen bij je ouders...)

Ja klopt ik spaar vanaf nu al voor de 5000 euro, het studiegeld die ik aan mijn ouders moet terug betalen is niet veel, 1 jaar schoolgeld ongeveer. En zij hebben geen haast maar ik wil dit wel eerst afbetalen uiteraard.
Dus ik heb ruim 1,5 jaar de tijd om de 5000 euro bij elkaar te sparen, dit heb ik heel realistisch uitgerekend in excel. Ik heb namelijk eerst het realistische bedrag genomen wat ik nu opzij kan zetten. En op het dat de schuld is afgelost leg ik het volledige bedrag weg wat tevens overeenkomt met mijn stalkosten etc. zijn. Dus 500p/m. Maar (als je zelf rekent kom je dan uiteraard op een hoger bedrag)
Dit omdat ik eventuele financiële tegenslagen ook heb ingecalculeerd, zijn die er niet dan heb ik een hoger bedrag gespaard.

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 11:24

Super dat je er zo goed over nadenkt. Ik heb voordat ik overging tot de aanschaf van een eigen paard mijn eigen rij frequentie opgevoerd zodat ik kon ervaren hoe het was om er meer tijd in te steken. Bijrijdpaard heb ik gehad en ik vond het maar niks mijn ervaring was niet zo denderend. Dominant paard en dominante eigenaar :P . Ik heb een lieverd gekocht en ben heel veel naar het paard toegeweest voordat ik het überhaupt kocht. Mijn motto als je je vriend(in) vind in je paard dan ga je er ook super graag heen. Klopt tot nu toe wel _/-\o_ . 5000 euro budget lijkt me prima ook voor een paard waar je wedstrijden mee gaat rijden. Ik ben keuringstoppers tegen gekomen in die prijsklasse dus het kan wel degelijk (moet je er wel nog wat vanaf pingelen maar was mogelijk). Hou wel rekening met de kosten voor een zadel en andere dure toebehoren. Afhankelijk van wat je wilt kan dat flink in de papieren lopen. Iemand die de sport beëindigd verkoopt ook vaak zijn toebehoren erbij scheelt enorm in de kosten.

Ow af en toe moet je gewoon doen :D is de tip die ik je mee wil geven.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 11:28

Leuk dat je naar een Draver wil kijken, ik heb zelf ook een hele leuke! Naast dat het vaak hele leuke paarden zijn, gaat het je zeker ook in kosten schelen! Ik vind 1500-2000 voor een Draver zelfs nog aan de hoge kant. Niet omdat ze dit bedrag niet verdienen, maar omdat de prijs die ik vaker voorbij zie komen, meer rond de 1000 ligt. Maar voor die 1500-2000 heb je er dan waarschijnlijk wel eentje die erg goed gereden is, misschien nog tölt beheerst, veel ervaring heeft met verschillende dingen, en soms ook nog tuig erbij.

Zoals ik al eerder zei: ik vind je spaarbedrag echt niet te laag, zeker niet als je kijkt naar paarden in de lagere prijsklasse.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 11:29

lampjerulez schreef:
Natasja ik denk dat je nog even goed moet kijken.
Ok jij vind de aanschaf prijs laag, ik heb echter wel vooronderzoek gedaan en diverse paarden gevonden van 1500/2000 euro. Dit ging om ingereden dravers, ik heb zowel op de bokt markt als op marktplaats als op stallen hier in de buurt gekeken.
Daarnaast geef ik al aan 5000 euro te sparen, dit is dus inclusief aanschaf kosten tuigage etc. en eventueel borg voor de stalling.
Is 5000 als start bedrag dan te laag?

Ik had goed gekeken. :)

Ik heb regelmatig op dravers gereden en ik vind dat geen fijne paarden. Ik vind ze niet fijn zitten, ik vind ze niet fijn bewegen en ik vind ze niet mooi om naar te kijken.
Dit is natuurlijk heel persoonlijk en kan voor jou wellicht anders liggen.

Hou er ook rekening mee dat je het als je eenmaal een eigen paard hebt dat je wellicht ook wedstrijdjes wil rijden. Dravers komen in de wedstrijd sport toch echt minder makkelijk mee.

Ik zou voor een eerste eigen paard waarbij het zwaarte punt in de recreatie ligt opzoek gaan naar een type jachtpaard het liefst een met ervaring(niet perse in de jacht kan ook een paard zijn die t/m M gelopen heeft.
Dat zijn paarden die al wat gezien hebben. Goed verkeersmak zijn en en kunnen springen en fijne ruime bewegingen hebben.
Die hoeven heus niet 8000 euro te kosten. Maar tussen de 2500 en 5000 zit je mijn inziens al snel.(zeker als ze nog even netjes geröntgend zijn.

Vergeet niet dat we langzaam uit de crisis aan het raken zijn tegen de tijd dat we 1,5 tot 2 jaar verder zijn de prijzen van de paarden misschien ook aantrekken.
Er is weinig gefokt de afgelopen jaren dus het hele segment paarden zal in prijs straks iets gaan stijgen.

Dus ja,..ik zou het te weinig vinden.

xLaura

Re: Plan van aanpak: 7-1-2016 heb ik mijn eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 11:35

Wat goed dat je je droom zo concreet maakt! Als je weet waar je voor werkt gaat het je zeker lukken.

Wat betreft het geld dat je in gedachten hebt. Als jij voor jezelf beslist dat je een x bedrag uit wil geven aan de aanschaf van het paard is dat goed toch? Iemand anders stelt misschien hele andere eisen aan een paard en komt in een duurdere of goedkopere klasse uit, dat is geheel persoonlijk denk ik. :)
Ook wat betreft tuigage e.d. is dat zo (goed passend tuig is uiteraard wel aan de orde ;) )
Waar je misschien wel rekening mee moet houden is de onverwachte DA kosten en tot hoever je daarin kan en wil gaan. Met mijn merrie heb ik heel wat tegenslagen gehad en ik zat financieel aardig aan de grond. Het is uiteindelijk allemaal prima in orde gekomen (zowel met paard als met financiën) maar mocht je paard wat krijgen is het wel goed dat je weet wat je financiële grens is. Die is natuurlijk ook voor iedereen anders. En een spaarpotje is altijd goed en nodig, maar je kunt natuurlijk niet alles indekken. :)

Heel veel succes met afstuderen en het behalen van je doel!

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 11:38

Bij je doelen kan je volgens mij nog een doel bijvoegen : verdiepen in de leef- en denkwereld van paarden.
Hoe beter je paarden begrijpt, hoe beter je weet hoe ze leven, denken en communiceren hoe beter de relatie zal zijn met de paarden waar je nu mee in contact kom en met je toekomstig eigen paard.

Zoek informatie op internet, zoek iemand die al verder is op deze weg en leer daar van.
Ga met deze kennis paarden observeren onder allerlei omstandigheden : als ze in je hand zijn, tijdens het rijden, in de weide, enz.
Met deze kennis en kunde kan je voldoende gewapend zijn om je toekomstig paard op te voeden zodat het jou als zijn leider erkent, want vroeg of laat zal je toekomstig paard jou gaan testen en uitdagen om te kijken hoe de relatie tussen jullie zit.

Ik geef je deze raad uit eigen ondervinding. toen wij een aantal jaren geleden een paard kochten voor mijn dochter wisten wij ook niets af van het opvoeden aspect en toen we problemen kregen was er niemand in onze omgeving die ons fundamenteel kon helpen.
Na een lange zoektocht zijn we bij onze huidige trainer terecht gekomen en zij hebben ons geleerd hoe de psychologie van paarden in elkaar zit.
Wij hebben nu een prima relatie met ons paard.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 17:15

Wat leuk ! Spannend om er alvast naar toe te werken zo.

Ik heb mijn recreatiepony gekocht voor 1500 euro. Een D pony van 10 jaar.
Maar moest er wel een nieuw zadel van 1000 euro voor kopen. Deze pony bleek
achteraf niet gezond te zijn (luchtwegproblemen) maar door haar geweldige
karakter heb ik haar wel gehouden. Altijd volledig laten keuren dus.

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 10:05

MarcR schreef:
Bij je doelen kan je volgens mij nog een doel bijvoegen : verdiepen in de leef- en denkwereld van paarden.

Dankje marc, Goed om erbij stil te staan dat ieder paard anders in elkaar steekt en je niet meteen met elkaar overweg zal kunnen.
Ik heb gelukkig voldoende connecties hier in de buurt, zowel voor de praktische zaken als psychologische.
Maar het is zeker een punt wat ik ga meenemen.

MyNadieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 10:41

.
Laatst bijgewerkt door MyNadieh op 12-09-24 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 10:49

Leuk TS! Ik ben ook bezig met het sparen voor een eigen paard. Of het er ooit van komt weet ik niet, dat hangt van de situatie tegen die tijd af.
Hierbij mijn plan ;)
Ik heb besloten dat voordat ik een eigen paard koop ik wat zekerheid wil hebben wat mijn baan betreft (ik ben nu vervangend docent en kan dus over 2 maanden zonder werk zitten) en dat mijn vriend hier volledig achter moet staan. Ook moet mijn studie afgerond zijn, maar dat lukt mij dit jaar nog wel. Dan wil ik een minimaal bedrag hebben gespaard (ik dacht aan een potje van ongeveer 1 jaar stallingsgeld (a 325 euro). Een beetje met het idee dat als ik zonder werk kom te zitten er toch een buffer is, en dit natuurlijk ook te gebruiken is voor de dierenarts). Daarnaast wil ik mijn ouders vragen om garant te staan bij eventuele hoger uitvallende dierenartskosten, ik verwacht dat zij hier mee in zullen stemmen.
Het aankoop bedrag is voor mij een apart potje, hoewel mijn ouders altijd beloofd hebben dat er een paard mocht komen zodra ik klaar was met studeren. In hoeverre dit nog steeds opgaat is de vraag, maar wie weet. Het bedrag dat ik maximaal wil uitgeven aan een paard ligt rond de 6.000 euro, omdat ik toch enige wedstrijd ambities heb.

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 10:53

Misschien kunnen we een plan maken dat is aangepast op jou situatie MyNadieh?

Ik heb financiele tegenvallers ingecalculeerd zodat ik minstens op 5000 uitkom.
Maar zonder/minder tegenvallers kan zo voor 1000 euro extra budget zorgen.
*maarja als mijn auto stuk gaat of de gas/water/elektra rekening is ineens veel hoger etc.

Er is altijd wel een mouw aan te passen toch?
wellicht heb jij wat extra jaren/tussen doelen nodig maar dan heb je wel een vooruitzicht :)

Ja ik klik echt enorm met dravers!, gerust niet allemaal maar juist de dravers die gekoerst hebben heb ik qua karakter snel door. En het buitenrijden vinden ze vaak heerlijk, hebben een 'droog' karakter, echt van vrachtwagen... dussssss? Zoals ik zei niet allemaal, maar dat is mijn ervaring van de meerderheid die ik uitgeprobeerd heb. Zaten er ook tussen waarmee het totaal niet klikte hoor.

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 10:57

Saintelette schreef:
Leuk TS! Ik ben ook bezig met het sparen voor een eigen paard. Of het er ooit van komt weet ik niet, dat hangt van de situatie tegen die tijd af.
Hierbij mijn plan ;)
Ik heb besloten dat voordat ik een eigen paard koop ik wat zekerheid wil hebben wat mijn baan betreft (ik ben nu vervangend docent en kan dus over 2 maanden zonder werk zitten) en dat mijn vriend hier volledig achter moet staan. Ook moet mijn studie afgerond zijn, maar dat lukt mij dit jaar nog wel. Dan wil ik een minimaal bedrag hebben gespaard (ik dacht aan een potje van ongeveer 1 jaar stallingsgeld (a 325 euro). Een beetje met het idee dat als ik zonder werk kom te zitten er toch een buffer is, en dit natuurlijk ook te gebruiken is voor de dierenarts). Daarnaast wil ik mijn ouders vragen om garant te staan bij eventuele hoger uitvallende dierenartskosten, ik verwacht dat zij hier mee in zullen stemmen.
Het aankoop bedrag is voor mij een apart potje, hoewel mijn ouders altijd beloofd hebben dat er een paard mocht komen zodra ik klaar was met studeren. In hoeverre dit nog steeds opgaat is de vraag, maar wie weet. Het bedrag dat ik maximaal wil uitgeven aan een paard ligt rond de 6.000 euro, omdat ik toch enige wedstrijd ambities heb.

Cool !
even concreet:
doel 1 afstuderen
doel 2 meer zekerheid qua werk
Doel 3 spaarpotje stalgeld +/- 4000 euro

Deze doelen kan je best verder uitwerken hoor!
ik heb ditzelfde gedaan, voor het afstuderen genoteerd wat ik nog moet doen.
En financiën heb ik een excel sheet voor gemaakt en zo kan je meteen zien hoeveel je per maand opzij kan leggen en hoe lang het dus duurt voor je het gewenste vbedrag hebt.

Saintelette

Re: Plan van aanpak om eigen paard te realiseren, wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 11:08

Ja nou niet helemaal ;) Ik werk nu al (dus voor mijn afstuderen), en ben nu al wat aan het sparen.. Maar ik kan dus over een maand ontslagen worden (als mijn collega weer beter is) en dan heb ik dus even helemaal geen inkomsten meer.. Dan gaat mijn potje wat ik nu heb aangelegd dus daar aan op.. Dan heb ik niet zo veel aan excel bestandje ;) Idem met zekerheid qua werk, dat ligt niet aan mij maar aan mn werkgevers :')

Nee ik zie wel, wie weet over twee jaartjes dat het eindelijk kan, wie weet komt het er nooit van..

Jeroen1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 11:30

Hoe heb je de stalling berekend?
Moet ik hieraan denken aan een manege of pension stal?

Je heb me in ieder geval laten rekenen wat ik kwijt ben per gedeelte.
Een goed passend zadel zal ook wel een grote kosten post worden.
Dit was in ieder geval bij mij zo :)

Leuke droom om naar toe te leven :D

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 11:57

Ik woon in omgeving randstad dus voor mij is stal kosten sowieso aan de dure kant.
Voor 350 heb je er dan wel een binnenbak bij en voor 400 euro heb je twee binnenbakken 3 buitenbakken en direct aan het duin. voor ongeveer 250 heb je een buitenbak en redelijke afstand van het duin/bos
maar onder die prijs is er bijna niet, het is er wel.. maar dan verder van het duin zonder bak of zonder weidegang.

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 13:49

Ik heb op advies van vele al even gezocht naar een bijrijdpaardje, wel iets gevonden hier op bokt.
Ben benieuwd of het wat is/gaat worden :D

Jeroen1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 13:54

Houd ons op de hoogte:)

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 14:28

Ja hier nog iemand die een paard gaat kopen! Ik hoop volgend jaar. Ik wil namelijk eerst mijn rijbewijs halen en de stal opknappen. Heb een eigen weiland met een inloop stalletje! Heb jaren voor het paard van m'n opa gezorgd dus weet hoe het is. En een afspraak staan voor een bijrijdpaard.. Dus een beetje hetzelfde. Alleen heb ik geen berekening gemaakt van wanneer ik het geld bij elkaar heb. Ik doe nu namelijk zoveel mogelijk op m'n bankrekening sparen ( na een lange periode van rood staan ivm te weinig werk uren) ben ik daar boven op aan het komen. En nu met een vaste baan en vaste uren gaat dat zeker lukken. Geld voor het rijbewijs heb ik al bij elkaar. Dus zodra ik die heb gehaald maak ik 1 potje voor het paard en 1 voor een auto. En kan ik rond gaan kijken voor een paard! Ook ik wil voor rond de 1500 euro een recreatie paard aanschaffen. En kijk dus stiekem al een klein beetje rond :)
Ik had al een potje gemaakt, maar die is nu voor mijn rijbewijs geworden.

Ik hou vooral rekening met betalingen van hoefsmid en voer. Dat spaar ik voor Sws 1 jaar vooruit. Daarnaast een dierenarts potje en een potje voor als er spullen stuk gaan. En in mijn geval zorg ik er voor dat de stal er weer tip top uit ziet en ik alle nodige spullen erin heb. Ben er dus al best druk mee bezig. Ik hoop deze winter m'n rijbewijs te hebben en een begin met de stal te hebben gemaakt. Ik woon nog thuis dus sparen gaat snel. Ik wil er best een vakantie voor overslaan :p en ik ben bijna jarig dus ik denk dat ik daar iets voor vraag om mijn droomstal te kunnen realiseren : D

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 14:45

Deze winter je rijbewijs pfoe dat is een uitdaging als je nog moet beginnen met lessen :D
Maar het proberen waard uiteraard, zullen inmiddels wel weer nieuwe mogelijkheden zijn dan toen ik voor het eerst ging autorijden (niet dat dat zoooooo lang terug is hoor :') )

Voordeel voor jou is dat je stalkosten lager zijn :D
Excel bestandje voor je financieen kan geen kwaad, dan kan je meteen zien op welke datum je uitkomt als je een bepaald bedrag pm opzij legt.

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 15:08

Haha ja maar heb vorig jaar al iets van 15 lessen gehad, en nog een paar van wat vrienden. :D en ik ga 2 x in de week lessen. Ik heb namelijk 3 maanden vakantie. :) vandaar.

Ik vind dat wel een goed idee indd en ga dat zeker ook maken in de winter haha!
Maar als eerst moet ik dan kijken naar het soort ras wat ik wil en wat voor voer die gemiddeld nodig hebben.

Ben zelf nogal fan van tinkers, maar sluit andere rassen nog niet uit!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 17:34

Ik had trouwens als spaardoel dat ik, buiten de aanschaf van mijn paard om, mezelf + mijn paard een jaar moest kunnen betalen van mijn spaargeld. Ik heb dan ook gewacht met een paard kopen tot ik dit spaardoel had bereikt. Nu wel handig want ik zit al een tijd zonder werk en zonder WW.

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 13:02

Dan heb je behoorlijk lang doorgespaard lijkt mij dorientjuh?
(ligt er natuurlijk ook aan wat je per maand binnen krijgt)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 09:52

Ja ik heb best lang gespaard ja. Ik heb tijdens mijn studie zuinig geleefd en daardoor toen al kunnen sparen. Toen ik na mijn studie fulltime ging werken kon ik meer sparen. Ik heb toen ongeveer een jaar gespaard en toen zat ik aan het bedrag wat ik wilde hebben. :)

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 18:01

Ik ben bij het paardje langs geweest, super leuk dier.
Echter ben ik gewent mijn bovenbenen eraan te houden, vermoedelijk was dat de reden dat het paard wat anders reageerde op mij. Maar nadat de eigenaresse even een paar rondjes had gemaakt, vervolgde ik de rit en hield ik mijn bovenbenen niet meer aan het zadel, toen liep hij heel braaf.

Dus woensdag gaan we nogmaals kijken hoe het gaat.
We verwachten beide dat het beter gaat als ik hem minder opsluit, dus dat gaan we eerst proberen :D

Quilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 17:22

Hier nog iemand met plannen voor de aanschaf van een eigen paard!!
Ik wil net als jij ook een behoorlijk bedrag sparen, maar het is wel het dubbele van jouw beraming. Ik wil een flinke buffer hebben voor DA en ander onderhoud. Daarnaast wil ik wel competities rijden. Dus niet alleen recreatie. Ik zou mijn paard dan ook willen stallen op de manege waar ik nu rijd. En dat brengt hogere kosten met zich mee. Ik schat dat de aanschafprijs van mijn paard tussen de 2000 en 4000 euro zal liggen

Ik heb vroeger heel veel gereden en moest stoppen ivm allergie. En sinds anderhalf jaar kan ik weer rijden. Dus het virus van de paardensport floreert weer in mijn bloed. Ik heb mezelf ten doel gesteld dat ik weer op oud niveau wil zijn, voordat ik een paard koop. Dit omdat zowel het paard als ik meer plezier beleven aan het rijden.

Dus op dit moment lease ik een paard. Ik rijd nu 3x per week. Zo kan ik ook wennen aan de tijd die erin gaat zitten. Binnen mijn huishouden zouden we de zorg kunnen verdelen over drie paarden-fans. Dat vind ik ook belangrijk. Want een paard heeft jou elke dag nodig. Dus een vangnet voor de dagen waarop je zelf niet kan is wel een must, vind ik.

Het is in mijn geval nog wel een paar jaren plan. Ik rijd nu met mijn lease-paard de FNRS-proeven en zodra ik op vergelijkbaar niveau van de L2 - KNHS zit ga ik serieus op zoek naar een eigen paard. Die voorwaarde heb ik mezelf gewoon gesteld.

Heel veel succes met je droom!!
Ik lees graag hoe de vorderingen gaan.

Afbeelding