Hoe paardvriendelijk is jouw manege?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 13:52

Ik was wel erg blij met mijn manege, paarden stonden 's winters ongeveer 12 uur per dag en zomers ongeveer 20 uur per dag op wei. Paarden die kreupel of ziek waren werden direct uit de les gehaald en kregen ook tijd om te herstellen. Tuig werd netjes onderhouden hoofstellen zaten ook altijd wel goed van zadels weet ik niet echt voldoende om dat te zeggen.
Enige wat ik een beetje jammer vond is dat sommige van de flegmatiekere paarden soms veel te veel in de les vooruit geslagen werden terwijl een ruiter soms ook niet duidelijk genoeg was met hulpen oid, maar er werd je gelukkig niet geleerd je paard veel in de mond te zitten enzo.

Renee_S

Re: Hoe paardvriendelijk is jouw manege?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 16:31

Ik rijd zelf op Manege Meulendijks in Heeze

en ben erg enthousiast :) zoals sommige misschien wel weten is het een gigantische manege met veel manege paarden en pony's. Deze hebben allemaal een keurige box. Volgens mij worden ze 2x per week gemest, niet super veel maar er ligt een flinke laag stro in en ik vind ze er nooit echt vies uitzien. Sommige zijn wat aan de donkere kant, aangezien ze aan de rijbaan liggen. Maar verder keurig.
De paarden zien er goed uit. Hier en daar wat excemers wat er natuurlijk gelijk dramatisch uit ziet, maar er lopen geen paarden tussen die ik er slecht uit vind zien.
Laatst was er 1 met een wondje op zijn rug, hij moest wel meelopen met de lessen maar kreeg een apart dekje, werd voor en na iedere rit ingesmeerd en een week later zag je er niks meer van.
De paarden lopen 2 uur per dag, 5 of 6 dagen in de week. S'avonds na de laatste les van dat paard zet de ruiter hem op het land (mits geen kleine kinderen uiteraard), in een paar grote weides. Merrie wei, ruinen wei, pony wei, en nog een paar manege paarden die apart staan omdat ze niet in de kudden pasten dus bij andere (pension)paarden gezet worden.
volgens mij worden ze rond 12u weer naar binnen geroepen.

Verder vind ik de lessen erg goed. Mijn instructrice is duidelijk been = reactie, geen reactie = been + tikje. dus niet de hele tijd blijven schoppen. consequent rijden is er belangrijk.
Het tuig is niet allemaal even lux, maar wordt goed onderhouden en voor zover ik zie (ben totaal geen kenner kwa zadels) ligt het zeker niet slecht

Doggylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 16:49

Bij een manege waarvan wij en vele andere mensen meestal op zondag van vandaan vertrekken om de bossen in te gaan met de paarden ( we zetten daar de trailer neer) is het vreselijk slecht te noemen.
De paarden en pony's staan in hele kleine stallen ( 2,5 bij 2,5 max ) gelukkig wel met een luik naar buiten maar dat is het enigste wat ze hebben .
maar in die hokjes staan ze 24/7 in enkel met de lessen komen ze de stal uit ,weidegang is er niet of nauwelijks.
het is vreselijk triest om te zien dat dit nog steeds kan/en nog steeds word toegestaan in 2014 . :(

xCynthiaVos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 16:59

Manege Elburg in Elburg.

Erg gezellige manege ook. Paarden staan elke dag buiten en worden voor de lessen naar binnen gehaald en als ze daarna nog naar buiten kunnen word dat ook gewoon. Tuig is ook netjes mooie schone stallen waar ze goed in kunnen bewegen. ( draaien liggen ) Elke ochtend word er gemest. Paarden worden dan naar buiten gedaan. Verder leer je hoe je met paarden om moet gaan dus niet slaan. Lessen zijn ook vaak goed verzorgd.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 17:13

Naam van de manege wil ik wel in pb sturen.

Paarden en pony's komen niet in de wei of de paddock. Enkel (met zijn allen) los in een 20x40 bak 2 keer in de week omdat dan de stallen gemest worden. Stallen zijn aal de kleine kant. Ligt genoeg stro in. Hoeveel keer per dag er gevoerd word weet ik niet zeker. Wel werden ze vlak voor de lessen nog gevoerd (hooi en brok) en ik heb wel eens gehoord dat ze daarvan koliek kunnen krijgen.
Tuig... Ja dat was echt om te janken. Er lag geen normaal dekje onder maar een soort van kussentje. Niet zoals een bontje maar echt een kussentje. Zo zouden ze minder last krijgen van zadels die evt. niet goed liggen, maar ja zorg dan voor betere zadels dan heb je dat helemaal niet nodig :Y)
Lessen waren ook om te janken :') Geschreeuw door de instructie. Wanneer je pony niet luisterde moest je "zn kiezen uit zn mond trekken"... := Je leerde er ook niet echt iets
Hoe het met de DA, TA, en HS zit weet ik niet. Maar ik heb dus niet echt positieve ervaringen met deze manege. Ondertussen rij ik hier ook niet meer :)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 17:27

xCynthiaVos schreef:
Manege Elburg in Elburg.

Erg gezellige manege ook. Paarden staan elke dag buiten en worden voor de lessen naar binnen gehaald en als ze daarna nog naar buiten kunnen word dat ook gewoon. Tuig is ook netjes mooie schone stallen waar ze goed in kunnen bewegen. ( draaien liggen ) Elke ochtend word er gemest. Paarden worden dan naar buiten gedaan. Verder leer je hoe je met paarden om moet gaan dus niet slaan. Lessen zijn ook vaak goed verzorgd.

Dit meen je toch niet serieus he? >;)

Alleen al op hun facebook is te zien dat die stallen niet zo fijn zijn.... Verder kom ik er elke dag langs en staan er veel te veel dieren op een klein stuk. En ik ken meerdere paarden die daar gestaan hebben, die allemaal maar een beetje voor zich uit stonden te kijken, zelfs op de wei op hun nieuwe stal... Pas na een paar maanden zijn het weer echt vrolijke paarden, die ook echt grazen en niet 12 uur op dezelfde plek staan te niksen.

https://www.facebook.com/11395735871516 ... =1&theater
https://www.facebook.com/11395735871516 ... permPage=1

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 17:36

manege de bazelruiters:

Paarden leven in een kudden. De paarden die in stallen staan. Hebben stallen van 4x 5 meter met halve hekken tussen de paarden dus dat er veel contact is. Deze paarden staan allen 's nachts op stal. Verder staan ze in de zomer maanden op de wei en in de herfstvakantie vaak ook nog 1 week.
De paarden krijgen heel de dag door kuilgras en na het rijden brokken.

Sinds kort worden veel paarden daar ook bitloos gereden. De lessen bevatten ook veel theorie en uitleg waarom bepaalde dingen zo moeten. Soms mogen de ruiters ook een tijd geen zweep gebruiken om zo de paarden weer goed aan het been te krijgen. Sporen zijn niet gewenst.
Tuig ziet er verder nu ook netjes uit. dekjes worden regelmatig gewassen.

De eigenaresse is zelf ook hoefsmid en bekapt dan ook de paarden zelf.
Ik weet niet meer hoe het met de tandarts zit maar die komt zo ie zo 1x per jaar. maar kan ook vaker.
Mocht een paard ziek zijn krijgt deze de tijd om te herstellen ook als is dat een jaar.
De paarden mogen daar echt tot hun dood blijven.

Ik vind het daar erg fijn. ook mooie bakken, mn de buitenbak.
goede sfeer

www.bazelruiters.nl

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 17:40

Mijn manege, naam zet ik even niet neer :)

Kleine, gezellige manege (7 of 8 manegepaarden). In de zomer komen de manegepaarden om het land (ik gok zo'n 6 uur per dag op z'n minst, weet niet precies, kan ook langer zijn) en in de winter in de paddock, hoe lang weet ik niet.
Stallen zijn normale maat, sommige wat aan de kleine kant, bijna alle stallen hebben een luik die in de zomer open staat, zodat ze naar buiten kunnen kijken.
Ook tuig, dierenarts en hoefsmid zijn allemaal goed.

Ik heb ook op maneges gereden, waarin je in de winter 2 paddocks had op op z'n minst 50 pensionpaarden en 30 manegepaarden, dan is dit al een stuk beter :).
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 22-09-14 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 17:48

Manege de Marneruiters in Kloosterburen.

Pony's lopen zomers 24/7 buiten, in de winter overdag buiten en 's nachts binnen. Eventueel worden pony's bijgevoerd. Pony's lopen max. 2 lessen op een dag. Iedere pony heeft eigen tuig, borstels etc. Tandarts komt 1x per jaar, hoefsmid om de paar weken. Als er iets is met de pony word er naar gekeken.

Hele paardvriendelijke manege!

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 17:48

Naam hoeft niet openbaar

Ben zeer tevreden over deze manege, de paarden zien er goed uit en er wordt goed voor de dieren gezorgd.
Stallen zien er altijd netjes uit met voldoende strooisel. Het tuig ziet er netjes uit geen houwtje touwtje spul.
Zadelmaker wordt ingeroepen indien nodig net als de DA, 1 van de dieren heeft een tijdje terug een aantal dagen in Utrecht gestaan voor zorg.
De hoeven zien er ook allemaal netjes uit, op tijd bekapt en evt beslagen.
Vind wel dat sommige dieren vrij veel uren lopen achter elkaar, 3 uur is geen uitzondering. ik vind 2 uur achter elkaar toch de max. en dan misschien later die dag nog een uur.
Wel komen de paarden en pony's buiten op de weide in kudde verband, iets dat in de randstad toch wel zeldzaam is. Meestal staan ze in hun uppie (het zal maar geschopt worden...)
De lessen zijn goed, geen gebler van de instructie van ''ram hem met de zweep.''

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 17:57

Helaas is er inderdaad geen instantie voor, heb laatst met een medewerker van de fnrs gesproken, en gezegd dat ze hun sterrensysteem eens aan moesten passen.
Nu krijgen ze punten voor de grootte van de bak, de gang , de kantine voorziening , bedrijfskleding ...

Ik zeg ga eens punten geven voor paardenwelzijn, hoevaak ze buiten komen, hoevaak ze hooi krijgen, passend tuigage, loopuren, en kwaliteit van de instructie.
Ik zeg tot die tijd wil ik geen lid zijn ...

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 17:59

Dat is inderdaad een goed idee CM_ :j

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 18:02

Helemaal mee eems CM :j

Zoals ik al zei, op andere stal (5 sterren manege), in de zomer maar paar uur weidegang, maar 2 paddocks op op z'n minst 80 paarden (pension en manege). Maar ja, wel mooie stalgebouwen (stallen gewone maat), luxe kantine, stapmolen, solarium, wasplaats met warm en koud water, 2 buitenbakken en 2 binnenbakken (20X40 en 20X60), maar wat heeft het paard daaraan?

Tuig bij manegepaarden paste ook niet altijd (zadels klapperde soms, sommige paarden hadden van die witte plekken rond de schoft), kneepjes om aan de teugel te rijden, dat soort dingen.
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 22-09-14 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 18:03

Waarom willen de mensen met slechte ervaringen de namen niet zeggen in het topic? Lijkt mij juist fijn aangezien er dan misschien meerdere meningen over de manege komen en we kinderen kunnen behoeden van het lessen op die manege.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 18:07

Gillbo schreef:
Doet er weleens iemand aangifte of maakt melding van de maneges die hierboven slecht beoordeeld worden?

Ja :j Aid of 144, weet niet meer welke het was... Maar die zijn gaan kijken, hebben toen een waarschuwing gekregen.... En nu staan de stallen te koop.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 18:10

Ons manege gebouw is niet luxe, maar het is wel een super manege. Manege paarden en pony's komen allemaal los, in de wei, in de paddock of in de bak. 2 x per jaar komt de tandarts, als een paard een fysiotherapeut nodig heeft, of een osteopaat dat gebeurt dat gewoon. Dieren die wat extra zorg nodig hebben, krijgen dit. De hoefsmid komt uiteraard vaak en de pony of het paard wat op ijzers moet staan, krijgt keurig op tijd nieuwe ijzers. Alle dieren staan in een box. Alle boxen hebben een buiten luik. De pony's hebben half open boxen tussenin, zodat ze lekker met elkaar kunnen kroelen. De zadelmaker komt eens per jaar langs om alle zadels te controleren, alle dekjes zijn schoon, hoofstellen passen en zijn goed onderhouden. De lesklanten krijgen ook les in opzadelen en poetsen. De instructie is super, en gaan altijd uit van het welzijn van de paarden.
De drie rijbanen zijn allemaal goed, er ligt geen hoefslag in, de wand is goed en de bodem wordt heel fijn bijgehouden.
Kortom: ik zou op geen andere manege willen rijden.
Oh ja, ook belangrijk: er staan erg leuke paarden en pony's.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 18:14

Waar mijn verzorgpaard staat, is ook een kleinschalige manege, manege belckmeer, en die pony's komen niks tekort! Ze staan heerlijk op het land, pony's zien er top uit en ze lopen niet zoveel lessen, slechts paar dagen in de week een paar lesjes hooguit. Ik was laatst kijken bij een les met kindertjes en de paarden liepen allemaal heerlijk vlot, met vrolijke koppies. Dat was echt heel fijn om naar te kijken, dat kan ik van genoeg andere maneges niet zeggen helaas..

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 18:16

De manege waar ik vroeger heb gereden was ook niet je van het... Qua licht, ruimte en hoeveelheid stro was de stalling oké. Stallen waren wel erg vies; werd absoluut geen onderhoud gedaan aan bijvoorbeeld spinnenwebben, maar ook kapotte stallen werden niet of pas na een verwonding gerepareerd.
De manier waarop er met de paarden werd omgegaan ben ik absoluut niet over te spreken. Paarden werden geslagen, geschopt (ook vanaf de grond, tegen hun buik "omdat ze lui waren"), stompt het dier af? Dan gooien we er gewoon sporen tegenaan. Er werd vanaf de eerste les geleerd om lekker hardhandig te sturen, niks geen buitenteugel tegen de hals, gewoon heel hard naar links of naar rechts trekken. Ook keihard meppen met de zweep werd aangemoedigd.

En ik die daar als penny gewoon ben ingetrapt en het als normaal zag :n

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 18:20

De maneges in en rond Amersfoort (Ook nijkerk, bunschoten etc.) zijn niet allemaal super. Ik heb op een paar maneges proeflessen gereden, en bijna bij elke manege was er wel iets waardoor ik daar echt niet wilde gaan rijden. (Behalve 1 of 2, maar door andere redenen toch niet gedaan)
Voorbeelden waarom ik die maneges niet goed vond:
Manege 1:
- Luistert een paard niet (gelijk)? Schoppen! Tik!
- Mensen die ik via via ken die daar een proefles deden, en die gingen gewoon heel hard aan de teugels trekken, (echt mond open van de pijn) hier werd niks van gezegd.
Manege 2:
- Paarden staan overdag in stands waar ze hun kont niet kunnen keren, lees: 1 bij 2 meter. Hier staan ze dus in de winter de hele dag in...
Manege 3:
- Na de proefles zadelde ik af (toen ik erop ging moest ik hem overnemen) maar ik zag dat de pony een ingezakte rug had, een best wel erge. Ook werd mij verteld dat ik heel voorzichtig met die pony moest doen, omdat hij heel happerig/schrikkerig was etc. (door meerdere mensen) Ik zadelde hem dus heel relaxt af, en hij gaf geen kik. Stond heel lief te kijken, zelfs geen een keer oortjes in nek oid. Toeval?
Manege 4:
- Paarden wel goed in wei etc, maar gerust 4 keer op een dag lopen (Ook voor 25+)

Natuurlijk zijn vast niet alle maneges in mijn omgeving zo, en heb ik waarschijnlijk ook niet alles verder gezien, maar hier schrok ik toch wel van.. Het kan ook dat ik precies het verkeerde moment binnen kwam vallen!
Laatst bijgewerkt door Quanneh op 22-09-14 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 18:22

Ik heb zelf erg fijne ervaringen met ini slot (wittelte) :j
Ik ben hier enkel op kamp geweest, dus winter ervaringen heb ik niet. Maar in de zomer staan ze sowieso heel veel op het land in groepen. De lessen gaan erg vriendelijk. Onterecht ingrijpen met zweep/ sporen en je kon afstappen. Paard niet schoon genoeg en je kwam de les niet eens in :o Tuig leek altijd perfect onderhouden, en belangrijker het past!
Ook qua eten vond ik het goed geregeld

Eigenlijk niets op aan te merken als stal zijnde :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 18:31

Manege de [naam]:

- ENORM weiland waar de paarden in groepsverband met zijn allen opkunnen. In de zomermaanden staan ze alleen overdag op stal, maar verder permanent buiten. 's Winters gaan ze na de lessen ook nog elke dag een tijdje naar buiten.

- Ruime boxen voor alle pony's en paarden, geen stands. Ook kunnen de paarden en pony's elkaar gewoon zien en aanraken als ze in hun box staan. Er is ook veel licht.

- Als een manegepaard of pony kreupel of ziek raakt, komt er gelijk een DA bij, en zal het dier niet gebruikt worden en goed verzorgd worden totdat het weer helemaal opgeknapt is.

- We hebben een soort van schuimrubberen dekjes. Het ziet er heel lelijk uit, maar het is heel goed voor de rug. Als er dan een onervaren ruiter op het paard of pony zijn rug zit te stuiteren, vangt het schuimrubbertje de klappen op.

- Elk dier heeft zijn eigen passende zadel en hoofdstel.

- Wasplaatsen met warm water voor in de winter, en ook een solarium erbij

- Twee normale en één grote binnenrijbaan, en een enorme buitenrijbaan + buitenspringpiste, alles met goede bodem.

- Hele goede begeleiding, geschop en onnodig slaan met zweep komt niet voor.

Er zijn veel vooroordelen over de [naam], maar geloof deze niet. Het is een geweldige manege, waar je héél goed leert rijden, en het ontzettend paardvriendelijk is. We zijn niet voor niets twee keer hippisch ondernemer van het jaar geworden.

Niina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 18:33

Op de manege waar ik vroeger reed stonden de paarden echt in hele kleine boxen. Ze kwamen mischien 2 x in de zomer buiten. Tuig was stuk en oud. En sommige zadels werden gedeeld. Bij een paard was het zadel stuk en hadden ze het getapet. Het zag er niet uit en zat ook verschrikkelijk. Er werd les gegeven in groepen van ongeveer 14 kinderen en er werd geleerd dat als je langzamer wou je heel hard moest trekken. En als je sneller wou moest je een paar tikken met de zweep geven. Elk paard moest ook met zweep gereden worden, ook al waren ze vlot.

Nu rij ik bij iemand aan huis. Ze heeft 4 pony's die voor de les worden gebruikt. Ze geeft 3/4 dagen per week les en de rest van de week staan de pony's op het land. Ze worden alleen wel als er les is een paar uur achter elkaar gebruikt. Er wordt eigenlijk alleen maar buiten gereden en als je goed genoeg kan rijden mag je een stuk alleen in het bos.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 18:37

Manege regio Utrecht.

manegepony's en manegepaarden 's zomers dag en nacht op het land. in de winter in de box, aantal keer per week met zn allen los in de paddock.
dagelijks opgestrooid in de stalperiode, kan soms beter. staan voldoende in het voer, sommige paarden of pony's raken wat mager aan het eind van de zomer, sommigen worden te dik.

lessen doordeweeks max 2u per dag, woensdag en zaterdag (veel beginnerslessen) max 4u (maximaal 2u achter elkaar). zondag eens in de 4-5 weken wedstrijden, mogen max. 15 min warmgereden worden. aantal keer per jaar buitenritten wanneer het weer het toelaat.

hoofdstellen en bitten passen prima, paar pony's zonder bit in beginnerslessen. zadels passen niet altijd ideaal, zadelmaker komt eens per 3-6 maanden. huidige zadels worden zo goed mogelijk passend gemaakt.

tandarts komt jaarlijks, elk jaar wordt alles netjes geënt en dierenarts komt wanneer nodig. Als het moet dan gaan ze ook naar de kliniek voor foto's of ander onderzoek.
wanneer paarden/pony's met pensioen gaan, worden 6/10 paarden/pony's gekocht door een klant van de manege. paarden en pony's die te lastig zijn/worden in de lessen worden ingeruild bij een handelaar voor een meer geschikt dier.

Ik vind zelf dat er de laatste tijd steeds beter omgegaan wordt met de manegepaarden/pony's hier. ik werk er met plezier :)

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 18:42

floorsil schreef:
manege de bazelruiters:

Paarden leven in een kudden. De paarden die in stallen staan. Hebben stallen van 4x 5 meter met halve hekken tussen de paarden dus dat er veel contact is. Deze paarden staan allen 's nachts op stal. Verder staan ze in de zomer maanden op de wei en in de herfstvakantie vaak ook nog 1 week.
De paarden krijgen heel de dag door kuilgras en na het rijden brokken.

Sinds kort worden veel paarden daar ook bitloos gereden. De lessen bevatten ook veel theorie en uitleg waarom bepaalde dingen zo moeten. Soms mogen de ruiters ook een tijd geen zweep gebruiken om zo de paarden weer goed aan het been te krijgen. Sporen zijn niet gewenst.
Tuig ziet er verder nu ook netjes uit. dekjes worden regelmatig gewassen.

De eigenaresse is zelf ook hoefsmid en bekapt dan ook de paarden zelf.
Ik weet niet meer hoe het met de tandarts zit maar die komt zo ie zo 1x per jaar. maar kan ook vaker.
Mocht een paard ziek zijn krijgt deze de tijd om te herstellen ook als is dat een jaar.
De paarden mogen daar echt tot hun dood blijven.

Ik vind het daar erg fijn. ook mooie bakken, mn de buitenbak.
goede sfeer

http://www.bazelruiters.nl

Was net mijn verhaaltje voor aan het bereiden, maar je was me al voor :')

Overigens staan de paarden nu toch helemaal niet meer in stallen (op een enkeling na)?

Verder sluit ik me er helemaal bij aan! Je kan merken dat paarden die veel buiten komen en sociaal contact hebben met andere paarden, ook gelukkiger zijn.

Ik kwam van een manege waar de paarden de hele dag door op stal staan, alleen met lekker weer kwamen ze de wei op, maargoed hoe vaak heb je dat nou in NL.
Het verschil in de paarden was wel goed te merken. Deze paarden hadden weinig sociaal contact en de rangorde moest dus tijdens de lessen bepaald worden. Niet erg fijn paardrijden dus.
Verder waren de paarden op stal ook niet echt vriendelijk.

Waar ik nu rij (Bazelruiters, Hoogblokland) zijn de paarden een stuk vriendelijk en tijdens de lessen kan iedereen wel voor, naast of achter elkaar, zonder dat ze helemaal gek worden(zoals op mijn eerste manege het geval was).

Mousaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 18:51

Manege stal flicka Hellevoetsluis.
Een hele fijne manege moet ik zelf zeggen.
Vroeger stonden de pony's en shetten in stands dit is niet meer zo en hebben ze ruime stallen.
Paarden staan vanaf maart ongeveer buiten tot eind oktober.
Tuig is over het algemeen goed hoofdstels passen goed de zadels weet ik niet zeker omdat ik hier niet voldoende kennis voor heb.
Dierenarts word niet gebeld als een paard kreupel loopt, word dan wel meteen 2 weken op stal gezet totdat het beter gaat, na deze 2 weken word er wel een da gebeld, paard kan gerust een jaar op stal staan maar als het paard bijv. al niet goed in de lessen liep werd het meestal verkocht.
Er is een kleinere binnenbak (20x40) en een grote buitenbak (20x60) ze zijn nu aan het verbouwen en krijgen dus meer boxen en nieuwe en grotere rijbanen.
Paarden kunnen trouwens wel allemaal naar buiten kijken.