[VOLG] Beginnen van zero...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maflinger_S

Re: Beginnen van zero...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 11:47

Weer een leuke update. Het klinkt helemaal alsof er met verstand van zaken gewerkt wordt. Top!

Buiten een foto maken als je dochter trots naast julllie paard staat ook een optie????

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 10:35

OK, sinds maandag gaat mijn dochter dagelijks op Chumani en leer ik haar te longeren. Dat laatste lukt al aardig, ik zie al duidelijk wanneer haar hals en staart ontspanning beginnen aan te geven. In plaats van te draven en te galopperen aan de longe komt Chumani veel sneller tot rust en kan ze ook steeds sneller rustig stappen aan de longe.

Het longeren doen we met kaptoom, het rijden zelf met een bitloos hoofdstelletje (sidepull).

Dinsdag is mijn dochter met de eerste pasjes draven van Chumani gevallen, Chumani was niet op haar gemak tijdens het draven en schoot even weg, waardoor mijn dochter haar evenwicht verloor. Chumani kwam zelf heel snel tot rust en mijn dochter is er terug opgegaan om de les toch met draven af te sluiten. Knap van beiden, want voor een 10'jarig kind is dat allemaal niet evident!.

Gisteren ging het al een heel pak beter. Machteld (mijn dochter) kon rustig opstappen, zonder eerst even te hangen. Voeten in beide stijgbeugels en eerst weer stappen en stoppen door alleen met de zit en de houding in het zadel te werken. De teugels dienen enkel als steun voor Chumani, sturen doet Machteld nog niet. Benen geven ook niet, gewoon rustig naar beneden drukken in de stijgbeugels.
Het draven ging gisteren erg goed. Veel gelijkmatiger en Chumani schoot er niet meer vandoor.

Wat ze wel nog heel frequent doet, is inchecken bij de instructrice om bevestiging te zoeken. Ze vindt nog geen steun bij de ruiter.
Maar dat is heel normaal volgens de instructrice.

In ieder geval: het opstijgen en afstappen gaat heel erg goed, Chumani blijft ontspannen staan, zelfs als mijn dochter in het zadel gaat zitten.
Stappen aan de longe en stoppen terwijl de instructrice verder stapt lukt ook al goed. En met het draven is een start gemaakt.

Vandaag en morgen weer rijden, zaterdag ga ik haar enkel longeren en zondag een volledige dag rust (weide) voor Chumani. Dat heeft ze dubbel en dik verdiend!
Ik ben heel trots op de 2meisjes!

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 10:49

Een weekje verder. Maandag hebben we toch een bit geïntroduceerd. Chumani was te sterk op de longe bij het longeren en zette teveel kracht op de hand van degene die haar aan het longeren was.

Ik had gevreesd dat het bit voor protest zou zorgen, maar amai, wat was Chumani flink! Wat staan gekke bekken trekken met dat bit in de mond, maar aan de longe was ze meteen veeeeeeel nageeflijker. En mijn dochter is dan opgestapt, na eerst de teugelvoering op de grond te hebben doorgevoerd, waar Chumani heel vlot op reageerde. Precies of ze al maaaaanden met een bit liep :) .

Ook aan de teugel op het zadel ging het erg goed.

En gisteren heeft m'n dochter haar voor het eerst los gereden, zonder aan de longe. Enkel stappen en stoppen, door de hele paddock, maar toch, dat is alweer een serieuze stap voorwaarts voor beiden!

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 19:57

Zo dat gaat met rasse stappen vooruit zeg!! Rustig aan wel blijven doen he

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 10:34

Gisteren is mijn dochter wat in paniek geraakt omdat Chumani plots begon te galopperen aan de longe. Zonder veel erg, want ze stopte ook heel snel, ze ging er zeker niet vandoor.

Vanavond, maandag en dinsdag hebben we nog les met haar en dan komt Chumani voor 14 dagen naar huis, gewoon lekker op de weide bij haar vriendjes en even niets doen. De tweede week van januari pikken we de lessen weer op.
Zo krijgt Chumani wat tijd om alle nieuwigheden te ordenen in haar hoofd.

Ik ga thuis wel af en toe (niet dagelijks) werken met haar aan de longe, maar er wordt niet met haar gereden; gewoon wat grondwerk.

Hopelijk lukt het mij ook om haar het bit te laten aannemen, want toen ik gisteren haar hoofdstel met bit wilde aandoen, liep het mis. Steigeren, ze heeft zich losgetrokken en is weggevlucht naar haar stal.
Ze was boos, haar lichaamstaal wees niet op angst, maar wel op irritatie. Haar mond blijft haar heel gevoelige plaats, en ik moet iets verkeerd gedaan hebben in haar ogen.
De instructrice heeft dan het bit ingebracht, en dat ging zonder problemen. Ik heb zelf nog wat werk voor de boeg, dat is duidelijk!!

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 18:35

Ze is weer thuis! Deze namiddag hebben we haar opgehaald, het trailerladen ging heel erg vlot, en tijdens de rit van een klein half uurtje was ze kalm. We hebben een camera in de trailer, dus ik kon haar voortdurend observeren.

Gisteren heeft Machteld voor het eerst los in de bak met Chumani gereden, heel netjes achter een andere rustige pony aan (Chumani's weidemaatje). Super om de eerste fase van de training zo te beëindigen! Op 5januari pikken we terug op, nu mogen Chumani en mijn dochter eerst genieten van wat rust.
Hoewel rust, Machteld vertrekt zondag op een driedaagse springstage...

En als trotse mama ook nog even vermelden dat m'n dochter dit weekend 5de is geworden op een dressuurwedstrijd (e7pony) en een foutloos parcours heeft gesprongen, allebei met een manegepony.

Lightmare

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 18:55

Wat leuk om dit te lezen!

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 16:08

Dit is een foto van zowat de 7de keer dat mijn dochter op Chumani's rug zat. Slechte kwaliteit, ik weet het, de foto's zijn gemaakt met mijn smartphone...

Afbeelding

En dit was ze vorig week thuis, heerlijk "vakantie" in de weide.

Ja, ze heeft een korte staart. Een van onze ezels eet haar staart op, insmeren met een antiknabbel helpt niet :(
Afbeelding

Koekoek!
Afbeelding

Sinds gisteravond staat ze terug in de trainingsstal, over 2 uurtjes hebben we les met haar. Ik vertrek nu om haar te poetsen, dan de kinderen van school halen en daarna eens kijken hoe snel ze alles weer oppikt na 2 weekjes rust.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 17:13

Ziet eruit als een leuke pony, wel besmettelijk al dat wit.

Appies staan al niet bekend om hun geweldige behang, als er dan ook nog aan geknabbeld wordt houdt het helemaal niet over. Misschien is een staartzak een idee?

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 17:36

Leuk om mee te kunnen kijken :) Wat een pennydroom zeg, je eigen paard inrijden op je tiende <3 Hoe lang rijd je dochter nu paard?

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 21:43

Maflinger_S schreef:
Ziet eruit als een leuke pony, wel besmettelijk al dat wit.

Appies staan al niet bekend om hun geweldige behang, als er dan ook nog aan geknabbeld wordt houdt het helemaal niet over. Misschien is een staartzak een idee?

Dat wit is idd een ramp :) . En de breekbare staart en manen bij de appies, dat wist ik. Die staartzak, dat ga ik eens opzoeken, bedankt voor de tip!

Zwartvosje schreef:
Leuk om mee te kunnen kijken :) Wat een pennydroom zeg, je eigen paard inrijden op je tiende <3 Hoe lang rijd je dochter nu paard?

Ze rijdt al van haar vierde. Maar ik rij zelf ook, net als mijn dochter van 8 en mijn zoontje van 4 - hoewel je bij hem nog niet van rijden kan spreken hoor ;) . Hij kan wel lichtrijden in draf, aan de longe.

De les ging super vandaag. Machteld heeft gegaloppeerd met Chumani, eerst was het niet de bedoeling maar daarna heeft ze nog bewust met haar gegaloppeerd - aan de longe weliswaar. En los gestapt door de piste, met stuuroefeningen.

Na de les kreeg Chumani haar kerstgeschenk: een staldeken, voor na het werken.
Afbeelding

Machteld met Chumani in de box na het rijden
Afbeelding

Afbeelding

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 22:54

Die paisley staldeken is cool. Machteld en Chumani zijn nu al een leuke combinatie zo te zien.

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 23:04

Wat een leuk topic...ik ga volgen :j

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 23:12

je hebt er nog een volger bij ! leukk!!

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-15 15:29

De vakantie heeft Chumani goed gedaan, het gaat met rasse schreden vooruit. Enkel bij het galopperen tegen wijzerzin gaat ze in kruisgalop, dus voorlopig galoppeert ze alleen aan de longe zonder ruiter op haar rug.

Straks gaat mijn dochter met haar rijden, los van de longe. Stappen en draven. Ze zijn er allebei klaar voor. Machteld vroeg gisteren zelf of ze eens los mag proberen rijden met Chumani. SPANNEND!!

Aanvulling: Chumani wordt nog steeds gelongeerd voor mijn dochter op het rug stapt. Ze mag er pas op wanneer Chumani rustige gangen heeft aan de longe, het hoofd buigt en haar staart in een boogje draagt, als ze toont dat ze ontspannen is dus. De ene dag duurt dat 15 minuten, soms zijn we wel een dik half uur bezig voor ze ontspant. Volgens de instructrice is het belangrijk dat ze relaxed is voor er een ruiter op gaar rug gaat zitten, omdat het sturen en benen geven op de rug bijna altijd voor extra spanning zorgt en dat we die signalen ook moeten leren zien, zodat we haar ook kunnen laten ontspannen met ruiter op de rug.

daniquend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 11:24

Leuk om te lezen. Ik volg!

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 11:19

Zo trots op Chumani !
Machteld was gisteren ziek, buikgriep. Dus mocht ze van mij niet rijden met Chumani. Nadat ik de 2 andere kinderen opgehaald had van school, reden we naar de stal om haar te borstelen en haar te longeren. Met een nieuw bit, een dubbelgebroken ipv een enkelgebroken.

Dat ging super, aan de longe was ze heel ontspannen en rustig, ondanks dat er nog 2 paarden aan het werk waren in de bak.

Dus is mijn jongste dochter haar cap en chaps gaan halen uit de auto en mocht ze op Chumani 's rug. Mijn jongste is 8, heeft ernstige leerstoornissen en dyspraxie (ook coördinatie problemen daardoor) en rijdt al een jaar therapeutisch paard. Niet ideaal voor een jong paardje, maar Chumani was zo rustig en voorzichtig met haar dat zowel ik als de lesgeefster er kippenvel van kregen.
En mijn dochter glunderde van trots toen ze afstapte. Een overwinning en opsteker voor haar, zeker voor haar zelfvertrouwen.

En wat ben ik blij met onze keuze voor een eerste paardje <3

Rosemarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 03:00

Wat leuk! Ik volg ook :)

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 14:53

Dinsdag hadden we geen les, de tandarts is geweest. Eerst voor mijn ezels thuis en daarna ging hij mee naar Chumani. Ze was heel flink, vooral dankzij de lichte verdoving :D . Zonder een licht roesje zou het niet lukken, vrees ik.

Gisteren dan wel les, met Machteld. En amai, Chumani had waarschijnlijk een hele frisse mond en dan nog de invloed van de stormwind buiten. Ze VLOOG vooruit, zowel in draf als in galop. Zo'n ruime passen! Op een gegeven moment kreeg mijn dochter in galop wat schrik, het ging haar te snel. De lesgeefster greep dan even in en onmiddellijk vertraagde ze. Ze ging er zeker niet vandoor, maar ze wilde blijkbaar goed vooruit gaan.
De les afgesloten door los de hele bak door in de hoefslag te stappen. Super!

Vrijdag gaan Machteld en Chumani samen een heel klein stukje aansluiten in een lesje met een pony (Chumani's weidemaatje) en haar ruiter. Ik vind het na al spannend. En ik ga het proberen te filmen, want het is toch weer een hele stap voorwaarts!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:49

Leuke update weer. Het is mooi om te lezen hoe zorgvuldig er met paard, ruiter en de combinatie wordt omgesprongen: steeds iets verder zonder te overhaasten.

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 14:59

Pfff, Chumani is echt aan het klooien met haar bit. Schudden, hoofd naar beneden trekken, teugels uit de handen trekken, bijten op het bit, ...
Gisteren was het zo erg dat de instructrice besloot om zelf even met Chumani te rijden. 3 rondjes gestapt in de piste en het hoofd proberen stabiel te houden. Het ging redelijk, maar toen mijn dochter het terug overnam begon ze opnieuw te trekken met het hoofd. Houding en bovenarmen stilhouden, dat is nu hetgeen waar we aan werken.

Aan de longe (zonder ruiter op de rug) is ze ook voortdurend met het bit bezig. Vooral in galop.

Nog even volhouden, maar als het niet betert, ga ik misschien terug naar het kunststof enkelgebroken bitje...

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 15:24

Het paard van mijn man was ook zo'n kauwer op het bit en heel druk met zijn hoofd (paard is 10 jaar).
Ik rij mijn paard bitloos en mijn man heeft dat toen ook een keer geprobeerd met zijn paard en hij liep stukken beter en heel ontspannen. Mijn man heeft direct ook een bitloos hoofdstel aangeschaft. Misschien is dat ook wel een idee?

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 10:49

Ze heeft inderdaad een bitloos hoofdstel, daar zijn we mee begonnen. Maar ze profiteerde er van door bij het longeren zwaar met haar hoofd in de longe te hangen. Het was moeilijk om haar te houden, ze draaide echt met haar hoofd naar buiten.
Met bit is ze tijdens het longeren echt vederlicht, er staat ook geen enkele druk op de longe. En ze loopt met bit meer ontspannen dan zonder.

Ik denk eerder dat ze beter reageerde op haar vorig bit (kunststof) dan op haar huidig RVS bitje...

Maar terugkeren naar bitloos hou ik zeker in mijn achterhoofd!

En nog iets totaal anders: toen we Chumani kochten, woog ik 78 kg. Ik had voor mezelf uitgemaakt dat ik niet met haar zou rijden voordat ik 65 kg woog, gezien haar jonge leeftijd. En deze ochtend gaf de weegschaal deze boodschap: 64,7 kg *\o/* .
Volgende week gaan mijn dochter en ik dus afwisselen in onze lessen *\%/* . Heeeel spannend, maar ik heb er echt zin in!!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 22:52

Goed bezig. Zowel met paard als met jezelf. Ben benieuwd hoe jij Chumani als rijpony gaat ervaren.

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 09:56

We zijn teruggekeerd naar het enkelgebroken kunststof bitje en het ging meteen stukken beter! Rustiger, niet meer voortdurend zwaaien met het hoofd, veel aangenamer om haar te rijden.

Machteld rijdt nu al de hele week zonder longe met Chumani, zelfs een rustig galopje gaat prima.

Sturing is nog niet alles, ook is het nog zoeken naar een gelijkmatiger tempo, maar Chumani heeft de kleuterklas verlaten en mag nu door naar het eerste leerjaar.

Gisteren een half uurtje alleen gereden in de bak, daarna mocht ze met Chumani aansluiten bij een groepsles. Met 6 ponies en ruiters de bak in, Chumani wist niet waar ze het had. Mijn dochter moest echt werken om haar vooruit te houden, zeker toen een kleine dondersteen pony besloot de aanval in te zetten op Chumani. Gelukkig had hij een goede ruiter op de rug, en moest ze steeds zorgen dat ze met haar pony aan de andere kant van de bak bleef.

Na 30 minuten ging Chumani uit de les, het was zeker genoeg geweest voor haar. Voor het eerst zag ik haar echt in stress, dus het komend weekend mag ze volledig benutten om te rusten en op de weide zich te ontspannen...