Ode aan de eerste 'cap'

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 15:54

Rex_Rolfo schreef:
Kennis (net als ik ook allang geen tiener meer) is ooit met zijn voet ergens blijven haken toen hij z'n been over het fietszadel wilde zwaaien. Snelheid nul maar die had toen maar wat graag een vorm van hoofdbescherming gehad #)

Moraal van dit verhaal: Zet een valhelm op zodra je uit bed stapt.
Nog beter, hou die ook in bed op. Zeker als je niet alleen slaapt en/of niet alleen ' slaapt'.

p.s. iemand die niet het benul heeft om een arm uit te steken heeft niet echt hoofdbescherming nodig.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 16:01

Eigenlijk best wel mee eens :D
En vooral niet op een hoog ding met eigen wil stappen, voor je het weet maak je een verticale reis met mogelijk ernstige consequenties ~~}> helaas te waar om leuk te zijn

Afgezien daarvan: complimenten voor creativiteit en uitvoering _/-\o_

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 16:03

ikke schreef:
Die pet is ook leuk, alleen jammer dat je dan de takken niet meer zo goed terug kunt koppen (of zie ik iets over het hoofd),

Het blijft een hard hoofddeksel dus waarom zou je daar geek takken me kunnen koppen?
De pet is slechts een overtrek welke goed vast zit met sterk velcro.
Je kan de overtrekken ook los kopen mocht deze eens scheuren of wanneer je van stijl wil kunnen veranderen.

Verder is er een handvol fabrikanten van vergelijkbare helmen. In vrolijke vrouwelijke modellen is de keuze verschoillende malen groter dan in strakke nmo nonsense uitvoering.

Een ZEER veelbelovend initiatief is een compacte hoofdbescherming welke gebruik maakt van een hoog viscoos materiaal. Deze duitstalige producent heeft echter het voorspelbare probleem van hufterbestendige homologatie en verkoopt ze met CE kwaliteitskeurmerk doch zonder DIN homologatie als helm.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 16:50

enneh....

Afbeelding

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 17:11

Huertecilla schreef:
enneh....

[ Afbeelding ]

_O- _O-

Huertecilla schreef:
ikke schreef:
Die pet is ook leuk, alleen jammer dat je dan de takken niet meer zo goed terug kunt koppen (of zie ik iets over het hoofd),

Het blijft een hard hoofddeksel dus waarom zou je daar geek takken me kunnen koppen?
De pet is slechts een overtrek welke goed vast zit met sterk velcro.
Je kan de overtrekken ook los kopen mocht deze eens scheuren of wanneer je van stijl wil kunnen veranderen.

Verder is er een handvol fabrikanten van vergelijkbare helmen. In vrolijke vrouwelijke modellen is de keuze verschoillende malen groter dan in strakke nmo nonsense uitvoering.

Een ZEER veelbelovend initiatief is een compacte hoofdbescherming welke gebruik maakt van een hoog viscoos materiaal. Deze duitstalige producent heeft echter het voorspelbare probleem van hufterbestendige homologatie en verkoopt ze met CE kwaliteitskeurmerk doch zonder DIN homologatie als helm.

Ik heb de indruk vanaf de foto's dat die pet alleen aan de zijkant bescherming biedt; vandaar de vraag of ik wellicht iets over het hoofd zag.

Mijn rijhelmpje (ja, zo'n standaard Casco-dingie) is voornamelijk aan de bovenzijde beschadigd door contact met takken die toch nog net te laag hingen (of mijn paard net te groot).

Cinderella

Re: Ode aan de eerste 'cap'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 17:15

Tja je zal het maar moeten meemaken, heb je je kleding van die dag zo stijlvol mogelijk uitgezocht en gecombineerd en dan moet je een helm op, onbegrijpelijk :n

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 17:20

Het is maar waar je je druk over kan maken TS!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 17:22

ikke schreef:
Ik heb de indruk vanaf de foto's dat die pet alleen aan de zijkant bescherming biedt; vandaar de vraag of ik wellicht iets over het hoofd zag.

Het antwoord is dat het een helm met EN1078 fietshelm goedkeuring is en die test juist bijna uitsluitend de 8)7 verticaal op de bovenzijde.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 17:33

SteffiiY schreef:
Het is maar waar je je druk over kan maken TS!

Zoek hier, op Bokt, eens op ´setjes´ :D
of kijk op jouw eigen profiel _O-

Dat iemand in NL een paar honderd euro extra betaalt voor een echte´Oma-fiets´ en dan een Tour-de-France special opzet is diens vrije keuze.

Ik wil graag een bij mijn leeftijd, gedrag en stijl passende helm.
Noem me gerust een overjarige Penny *D

Mijn fiets:

Afbeelding

en dan

Afbeelding

????
Nogmaals, kijk eens op jouw eigen profiel ;)

Kijk gerust ook op het mijne 8-)
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 14-08-14 18:00, in het totaal 2 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 17:37

De bolhoed ziet er stijlvol uit, zit hij ook nog goed en prettig ook bij warm zwetend weer? Zou wat zijn voor op de kar ook, wel een mooie hoed maar toch veilig.

Die fietspet ziet er ook erg prettig uit, fijner zittend dan de huidige fietshelmen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 17:53

karuna schreef:
De bolhoed ziet er stijlvol uit, zit hij ook nog goed en prettig ook bij warm zwetend weer?

Het origineel is een voor warmer weer bedoelde ´lichtgewicht´ zonder voering en ventilatiegaatjes in de bovenzijde welke ik bij het impregneren heb vrijgehouden doch .... nee: Een bolhoed en dan nog wel een zwarte ook, is NIET voor warm weer.
Je moet het zien in het kader van tussen winter en zomer in Engeland.

Wees creatief en maak gewoon wat je wil.
Steviger dan een fietshelm van verpakkingsmateriaal

Afbeelding

is het al snel :)*

p.s. Niets mís met bovenstaande helm (met EN1078 plakker) en mijn gf heeft dit model met paarsroze accenten welke ik heb aangevuld met ditto bloemetjes en -ranken.
Past perfect bij haar paarse e-fiets en tattoo.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 18:05

Ik kan de link niet leggen tussen setjes en jouw "ode" aan de cap.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 18:07

Ik snap hem wel, bij de meeste mensen is cap, dek, beschermers, kleding van ruiter op elkaar aangepast. HC heeft een "oude" racefiets zonder versnellingen daar staat een hypermoderne helm niet bij. Dat is hetzelfde als een mooie oude kar en bijpassende kleding met nieuwe gympen en een moderne cap.

EditBloemen, ranken, paars roze accenten :') iets zegt me dat dat niet zo bij een iets oudere grijze man past en zeker nietbij jou HC. Anders wil ik er heel graag een foto van zien. :j :D of ik lees de zin verkeerd dat kan natuurlijk ook.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 18:10

Zullen we selfies van hc buiten dit topic laten? Daar is het HK voor, dit is het informatieve suborum maar van het informatieve is weinig te vinden .
Laatst bijgewerkt door Cinderella op 14-08-14 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 18:15

Ik snap het wel. Als je zo trots bent op een fiets in de oude stijl, dan doet het die stijl teniet als je daar in moderne kledij op gaat zitten. En ik vind het ook wel wat hebben, die "petjes".

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 19:43

karuna schreef:
Bloemen, ranken, paars roze accenten :') iets zegt me dat dat niet zo bij een iets oudere grijze man past en zeker nietbij jou HC. Anders wil ik er heel graag een foto van zien. :j :D of ik lees de zin verkeerd dat kan natuurlijk ook.

Waarom zou zo'n heerlijke vrouw niet bij een kwajongen met grijs haar passen?
Daar een foto van plaatsen heeft in het verleden door reacties van puriteinse geesten tot een ban geleid dus helaas.

Hier een net voor de deur gemaakte kiek van mij met mijn Closca welke ook voor mijn paardrij-uitdossing soms een stijlvol bijpassende harde hoofdbedekking is; een nette, passende ruiterkleding-set maakt.
Voor wie dat een brug te ver is; tant pis :(:)

Afbeelding

Even ter informatie speciaal voor jou _Lies: 'Selfies' zijn fotos die je van jezelf maakt; ZELF van JEZELF :)*

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 19:49

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 20:00

Oh maar je hoeft mij niet uit te leggen wat selfies zijn hoor lieve HC. Jouw eerste foto leek toch echt op een selfie, vandaar de benoeming.
Toch snap ik niet wat dit topic doet bij het informatieve gedeelte? Show je outfit lijkt me hier niet echt gepast voor.

''Waarom zou zo'n heerlijke vrouw niet bij een kwajongen met grijs haar passen?''

Nou weet ik niet precies waar je op doelt met deze reactie, maar hij lijkt me erg ontoepasselijk hier. Alweer. :n

Welshponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 20:02

KarinLF schreef:
Misschien ligt het aan mij hoor, maar ik begrijp helemaal niets van deze topic :o

kheb hetzelfde :P

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 20:07

Knap gemaakt!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 20:09

Zoolgangster schreef:
Ach, als je dan tóch op een oude fiets wil gaan zitten... doe het dan goed. :D

Te paard ook, te paard OOK.
Dat is DE grote koppeling.
De bolhoed begon als de eerste cap. Ik heb een oude voor de fiets geschikt gemaakt.
Vandaag zijn er verschillende stijlvolle varianten in fietshelmen en die kan je ook te paard als hard hoofddeksel inzetten.

Het motto wordt dan 'Als je in stijl op een paard/fiets wil rijden, zet dan OOK een bijpassend (harde) hoofdbedekking op.'
Het 'harde' staat tussen haakjes omdat het eigenlijk geen verschil zou moeten uitmaken; normaal zou moeten zijn en de fietsindustrie geeft de ruiterij nu keuze.

Mijn voor gebruik op het stalen ros aangepaste bolhoed is een ode aan de oorsprong als veiligheidshoofddeksel op het ros van vlees en bloed.

Bedankt voor het compliment Wendy_Chewie

Zoolgangster schreef:

Zie ook de onderwerp opener. Stevens fietste met bolhoed op zijn hoge bi de wereld rond. Deze paardrij- hoed was om exact dezelfde functionele redenen een voor de hand liggende keuze.

Even terug in de geschiedenis.
De bolhoed is in 1849 bedacht als veiligheidshoofddeksel voor gebruik te paard.
Daartoe was het een bol met laag profiel, gemaakt van met schellac (een natuurlijke, erg sterke hars) doordrenkte hoog kwaliteit haarvilt.

In 1866 patenteert de fransman Pierre Lallament de eerste echte fiets met trappers. Let wel; dat is slechts 17 jaar na de uitvinding van de paardrij-bolhoed.
Zijn uitvinding op zich dateert mogelijk al uit 1862 en de eerste publike tentoonstelling is in 1864.
Hier een foto van de uitvinder van de fiets op zijn geesteskind:

Afbeelding

Héél opvallend is zijn vroege, 100% paardrij-bolhoed!
Zijn sociale klasse maakte dat een flat cap volstrekt misplaatst was en op de fiets was een hoge hoed door de rijwind volstrekt ongeschikt.

Daarom droeg hij op zijn houten ros de harde hoed van de collegas te paard van vlees en bloed.

Nóg een opvalende koppeling tussen paard en de fiets.

De uitbarsting van de vulkaan Tambora in 1815, veroorzaakte in 1816 enórm slechte oogsten op het noordelijk halfrond en tekorten aan voer voor vee/paarden.
Dat gaf een groot vervoersprobleem met allerlei afgeleide problemen: Aristocraat Karl Drais vond een renhulp, de Drasine, uit opdat de belasting geïnt kon worden. Aan zijn looprek op wielen ontbraken trappers maar wordt verder als voorloper van de fiets gezien.
Het zou wat anders uitpakken, maar de voorloper van de fiets was uitgevonden ter vervanging van het paard als vervoermiddel, om ruiters te laten rennen :D
Laatst bijgewerkt door C_arola op 15-08-14 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 4 berichten samengevoegd, berichten kunnen gewijzigd worden met de edit knop, dit hoeft niet in verschillende posts achter elkaar geplaatst te worden.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 10:49

Leuk die kleine stukjes geschiedenis :). Ik vind dit topic tot nu toe in ieder geval zeer informatief, snap niet waar -Lies- over klaagt.

Huertecilla, nu ben ik wel erg nieuwsgierig geworden. Aangezien de oude bolhoed voornamelijk beschermde tegen laaghangende takken in de nacht, werd hij dan bij een paardrijtraining dus niet gedragen? Want in een bak kom ik toch zelden laaghangende takken tegen. Helaas wel af en toe de grond, en daar helpt hij dus niet echt bij.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 11:27

Huertecilla schreef:
Aristocraat Karl Drais vond een renhulp, de Drasine, uit opdat de belasting geïnt kon worden. Aan zijn looprek op wielen ontbraken trappers maar wordt verder als voorloper van de fiets gezien.
Het zou wat anders uitpakken, maar de voorloper van de fiets was uitgevonden ter vervanging van het paard als vervoermiddel, om ruiters te laten rennen :D

Kijk, dat is iets wat ik nog bij geschiedenis heb geleerd :D

Afbeelding

Dat is blijven hangen omdat het me vreselijk pijnlijk leek, zo'n houten frame met houten wielen zonder vering over wegen in een tijd waarin glad asfalt nog niet bestond :')

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-14 12:19

Sofy schreef:
Leuk die kleine stukjes geschiedenis :). Ik vind dit topic tot nu toe in ieder geval zeer informatief, snap niet waar -Lies- over klaagt.

Huertecilla, nu ben ik wel erg nieuwsgierig geworden. Aangezien de oude bolhoed voornamelijk beschermde tegen laaghangende takken in de nacht, werd hij dan bij een paardrijtraining dus niet gedragen? Want in een bak kom ik toch zelden laaghangende takken tegen. Helaas wel af en toe de grond, en daar helpt hij dus niet echt bij.

Wel Sofy, de rijbak is iets van vrij recent.
Paardrijden was iets wat men in de buitenwereld deed.
Dus sterker nog; paardrijtraining in de rijbak zoals vandaag deed men niet. (hoe dit zich verhoudt met het hoge school rijden van voor Napoleon en tijdens de industriele revolutie uit de militaire rijproef ontwikkelde valt ver buiten het kader van dit onderwerp)

De bolhoed was voor wérk. Voor nachtelijke patrouilles van landgoederen tegen stropers.
Dat stropen moet je ook in een totaal ander perspectief zien als de wereld van vandaag. Destijds werd er gestroopt voor de pot. Het was een onderdeel van overleven voor menigeen.
Het was ook een hangzaak dus een zaak van letterlijk leven of dood.
De Bullmastiff werd in die tijd voor hetzelfde doel gefokt; om de jachtopzichter te beschermen/stropers te vangen.
De jachtopzichter had dus te paard wel wat anders aan zijn hoofd dan takken dus de harde deksel was bepaald geen luxe.

Voor wie de historische nieuwsgierigheid geprikkeld is, is het wellicht interessant om wat na te lezen over ´het jaar zonder zomer´. We hebben daar naast de fiets bijvoorbeeld ook het monster van Frankenstein en de vampier cult aan te danken.