Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Elinex304 schreef:Hij gaat er inderdaad niet dood aan maar laat die pony lekker jong zijn en "val hem nu nog niet lastig" met dit soort dingen.
Vind hem er ook niet jaarlingerig uit zien, lange staart.
TheJokerr schreef:harbourlight schreef:Hij gaat er niet dood aan maar zelf laat ik ze liever met soorgenoten op de wei tot ze minimaal drie jaar zijn.
mijn ervaring is dat paarden waar veel mee getut is op jonge leeftijd een stuk lastiger zijn op latere leeftijd. Het heeft mijn voorkeur dus absoluut niet.
Zoals in een van de eerste reacties wordt vermeld is dat de ene jaarling niet de ander is. Eens is ook dat dus de ene pony de andere niet is. Zo is elke pony anders met zijn doen en laten en kan pony van TS heel anders reageren dan de pony('s) waar jij ervaring mee hebt gehad.
TS, ik zou inderdaad gewoon tutten met je pony, laten wennen is niet erg gaat een paard niet dood aan. Toch zou ik voor de verdere spullen wachten. Wanneer het paardje in kwestie rond de 2.5 is zou je kunnen beginnen met singeldruk, hoofdstel, druk op de mond, sturen. Imo als hij 3 is en wat bespiering heeft pas beleren voor de kar. Ligt er maar net aan wanneer je paardje er klaar voor is. Dit kan zoals hoe ieder paard anders is ook weer verschillen.

Thesserd schreef:Ik vraag me af of hier wel eens onderzoek naar gedaan is. Is er iets van 'bewijs' waarom het één beter zou zijn dan het andere? Nu roept iedereen maar wat en blijven het allemaal meningen... Zelfs ervaringen zeggen niet zo veel omdat zelfs die verschillen per persoon en per paard.
Doanique schreef:Thesserd schreef:Ik vraag me af of hier wel eens onderzoek naar gedaan is. Is er iets van 'bewijs' waarom het één beter zou zijn dan het andere? Nu roept iedereen maar wat en blijven het allemaal meningen... Zelfs ervaringen zeggen niet zo veel omdat zelfs die verschillen per persoon en per paard.
Helemaal een reden om het niet te doen toch? Weet je het niet zeker, doe het dan niet. Dan kunnen er ook geen ongelukken of 'had ik dat nou maar niet gedaan' van komen.
Doanique schreef:Wat jij zegt over dat de baas dat zelf moet kiezen is half onzin. De botten en pezen zijn nog niet volgroeid, de spieren niet, mentaal niet...
Doanique schreef:Wat jij zegt over dat de baas dat zelf moet kiezen is half onzin. De botten en pezen zijn nog niet volgroeid, de spieren niet, mentaal niet...
Doanique schreef:Het kan weinig kwaad op die manier, de vraag is gewoon 'waarom'? Waarom zou je dit willen? Laat je pony lekker in de wei, af en toe een beetje wandelen, knuffelen, hoefjes optillen. Dat zadel kan altijd nog. Het kan namelijk gewoon te snel gaan voor je pony, hij is nog zo jong!
Oh voor ik ook heel bokt over me heen krijg, dat is wat ik gedaan zou hebben.
DeMolenhoek schreef:Bij mij gaat de mishandeling nog verder. Ik zet gewoon een ruiter op een veulen van 4 maand![]()
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/ ... 9b4432bc54
Kuggur schreef:JoopC schreef:Hmm, ongeduld vind ik persoonlijk geen gepaste term. Ik wilde gewoon even kijken of hij het accepteren zou. .
Er zijn 2 mogelijke uitkomsten;
Óf hij accepteerd het zadel, en daar heb je zo vroeg niets aan.
Óf hij accepteert het niet, dan heb je hem voor niets onnodige stress laten ondergaan.
Dus ja, ongeduld is wel degelijk een passende term.
Doanique schreef:Ts noemde in haar post ook o.a. fietsen. Je gaat mij niet vertellen dat naast ieder stuk fietspad een stuk gras ligt om op te draven en fietsen is ook heel zwaar voor een pony.
Edit deze post is voor Twist en JoopC