Wel of niet doen 18 jaar oud

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 21:46

De ene 18-jarige is de andere niet.
Mijn paard is 18, is nog super fit, ijzersterke conditie, droog op de benen, sterke rug,... waar er paarden op stal staan van 15 die helaas al vol zitten met artrose.
Dan koop je beter dat gezond oud geworden dier, dan die jongere die al kaduuk is. Bekijk het paard los van de leeftijd. Mensen gebruiken graag getallen maar paarden kunnen niet tellen en de ene wordt op een andere manier oud dan de andere.
En ook die jonge gezonde god van 6, 7 of 8 jaar oud kan binnen hier en een paar maanden iets oplopen waardoor hij enkel nog als grasmachine door het leven kan.

Chiave

Re: Wel of niet doen 18 jaar oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 21:48

Ik heb net twee paardjes van 14 en 20 gekocht. Die van 14 doet er nu even niet toe, maar die van 20 gaat nog steeds als een jekko.
Ik vind het leuk en fijn om met ze te werken en ook al is ze al wat ouder: het blijft een sterke en werklustige dame. Ieder paard is op z'n 18e anders. Het is puur hoe hij er nu uitziet. Volg je hart. ;)

Tessavosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 15:53

Het klinkt alsof je hem wel graag wil, dus ik zou zeggen waarom niet dan?

Marie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 15:58

wel of niet wat doen?

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 16:19

Ik heb onze haflinger gekocht toen hij 17 was, ook omdat ik een bomproof recreatiepaard zocht. Hij is nu 21, rijdt 1x in de week in de les (dressuur, met af en toe een klein sprongetje), 1x in de week in de buitenrit, af en toe nog een uurtje in de bak, en hij loopt nog 1 a 2 keer per maand voor de koets..
Gaat prima, zijn conditie en gezondheid zijn goed en hij heeft er nog steeds plezier in. :)

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 18:49

Afbeelding

Dit is mijn 21 jarige die sinds een week of 4 van mij is.
*edit*( let niet op onze rijstijl ze is na een half jaar stilstaan sinds 2 weekjes terug ohz en wil haar eerst voorwaarts hebben voordat ze in houding moet lopen. Zelf heb ik ook 4 jaar niet gereden. Niet de beste foto gekozen om te showen wahahhaha)

Sachavdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 18:54

Als jij er een goed gevoel en een klik mee hebt waarom niet? Wie zijn wij om te zeggen wat je wel of niet zou doen. Het wil niet zeggen als een paardje al wat ouder is je er minder plezier mee kan beleven.
Ben benieuwd naar je keuze :)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 20:01

heb je al iets besloten?

Petra8591

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 14:17

Ga op je gevoel, gezond paard kan heel oud worden

Armitage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 08:56

Helaas is het niet door gegaan met de 20 jarige Tinker. Ik was gaan kijken en had een afspraak gemaakt om hem de zaterdag te komen halen. Was op donderdag gaan kijken. Helaas heeft de eigenaresse hem en haar ander paard nog dezelfde dag naar een handelaar gebracht. Vraag me niet waarom er waren daar problemen thuis dat schermerden wel door. Ik heb hem terug gevonden op mp waar hij door de handelaar op was gezet. Deze handelaar staat heel slecht bekend en het contact liep moeilijk. ik had aangegeven dat ik hem al had gezien en had willen kopen bij de eigenaar. Misschien had ik dat niet moeten doen.

Afspraken werden afgezegd. Kreeg berichtjes met nu komen met geld en trailer dan kan hij mee. Dan kon ik op dat moment niet meteen maar wel twee uur later. Dat ging dan niet want er was dan niemand. En toen was het contact over.

Zeer vreemd verhaal. Mocht er iemand zijn op bokt die een 20 jarige Tinker genaamd Bryan heeft gekocht met zwarte staart en grotendeels witte manen. Onder de man en voor de koets beleerd. Dan hoor ik het graag alleen om te weten of hij goed terecht is gekomen. Hij stond ook geadverteerd geschikt als manege paard. Dus op een manege kan hij ook opgedoken zijn.

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 12:30

Wat een vervelende manier van doen zeg :( Waarom reageerde hij zo? Raar... lijkt me dat hij blij mag zijn dat je interesse hebt..
Ik ken helaas geen 20 jarige Tinker maar ik houd mn ogen en oren open.

Marlies94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 20:07

max66 schreef:
je twijfelt vanwege de leeftijd? Ik zou hem vanwege de leeftijd niet laten staan.

Ik heb een paar jaar geleden een 19 jarige KWPN'er gekocht. Mensen verklaarden mij voor gek om zo'n oud paard te kopen. Ik heb er tot nu toe geen spijt van. Ze is fit en gezond en aan haar gedrag merk ik niet dat ze al wat ouder is.
Ook ik zocht een wat ouder paard in de hoop dat die braaf en relaxt zou zijn (ook ik kan me geen blessures veroorloven met mijn werk en gezin), maar dit was ijdele hoop! Ze is wel heel braaf en lief maar zeker geen slome en geen beginnerspaard! Oud hoeft niet te betekenen relaxt en bomproef!

Precies! Alleen heb ik mijne een paar maanden geleden gekocht op 19 jarige leeftijd. Sloom is ze totaaaal niet..

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 16:25

wat leuk!
Nee echt, ik heb er geen spijt van gehad (ze is nu 21), ze is fit, actief, gezond, werkt graag. Ik merk echt nergens aan dat ze wat ouder is. Ja, hooguit dat ze in het begin ohz wat stijf is, maar na 10 minuten en een drafje is dit weg. Ik hoop dat ze nog wat jaartjes mee gaat!

Het zal misschien ook uitmaken wat ze tot dan toe met haar leven hebben gedaan. Als ze vol in de sport heeft gelopen dat heb je misschien eerder kans op artrose o.i.d. Ik denk ook dat het belangrijk is om ze in beweging te houden (voor oudjes belangrijker dan voor een jonger paard). Alles blijft wat losser als je bezig blijft met je paard.

Ze krijgt bij mij geen speciaal voer of suplementen, loopt gewoon nog zonder deken op de wei en ze ziet er goed uit (terwijl ze, voor ze bij mij kwam, redelijk schraal was). Ze mag paard zijn en loop de hele dag op de wei met vriendjes. Heerlijk!

@Marlies, veel plezier met je "oudje" hoor!