Minder plezier in paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bambi1995

Re: Minder plezier in paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 12:55

Ik heb besloten om haar vandaag eens lekker een poetsbeurt te geven! Haar helemaal te laten blinken haha dat vind ze vast erg lekker, en ik vind het ook leuk om te doen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 13:03

Heel goed.

Als ik het goed lees, was je voordat je paard kreupel werd, eigenlijk vooral van het rijden en ben je momenteel een beetje zoekende naar wat je nog meer/anders met haar kunt doen. Je hebt een goede band met haar dus verkopen is zeker niet het advies wat ik je zou geven.

Je bent vandaag lekker wezen poetsen, zo zijn er nog veel meer dingen die je kunt doen, zoals bijvoorbeeld grondwerken/freestylen (da's wel iets anders dan vrijheidsdressuur). Met grondwerken/freestylen kunnen de scherpe kantjes er al wat af, zodat je paard bijvoorbeeld hanteerbaarder zou zijn als je wel met haar wilt gaan wandelen. Wandelen past nu goed in het opbouwschema, evenals werken aan de longe, enkel of dubbel, om er wat energie uit te krijgen en de spieren en conditie weer wat op te bouwen voor het rijden.
Wat met dit weer ook lekker is, is gewoon lekker bij je paard zitten en te genieten, niets te hoeven.

Eigenlijk kan je de blessure en het weer opbouwen zien als een goede gelegenheid om eens te kijken hoe je het werken met je paard nu vorm wilt gaan geven. Je wilt haar duidelijk niet kwijt maar er is duidelijk iets anders nodig dan je gewend was, qua tempo en werkzaamheden. De kunst is om uit te vinden wat dat is, en het mooie van een eigen paard is, dat je daar de tijd voor hebt.

Debbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 13:10

Ik zou een paar lessen nemen van een goede instructrice! Misschien denk je nu "Bah, daar heb ik helemaal geen zin in" , maar als je merkt dat het dan weer beter gaat, ga jij het waarschijnlijk ook weer leuker vinden. Ik denk dat je paard dan na een tijdje ook weer wat rustiger zal worden en dat je dan ook weer lekker buitenritjes kunt gaan maken.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 13:14

Voordat ze kreupel werd, reed ik idd en ook buitenritten. Ik vond buitenritten leuker dan in een bak rijden, alleen ik reed altijd een bepaald stuk en dat ging prima, alleen verder uitbreiden om een groter rondje te maken durfde ik nooit met haar. Omdat alles vreemd en eng was voor haar. Ik had nooit het lef om verder te gaan. Wel met een ander paard er bij maar alleen niet. Ze kan soms ook heel erg onvoorspelbaar zijn.

Iemand een idee wat een goed opbouw schema is??

Ik heb momenteel geen geld voor een instructrice helaas.

BLAF

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 13:23

Waarom wil je niet meer intensief met haar bezig zijn?

Gaat het paardrijden niet zoals jij graag wil rijden? Is het omdat je niet met haar in de natuur kunt wandelen?

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 13:34

Ik wil wel intensief met haar bezig zijn, alleen heb daar niet veel zin in, ik denk ook dat het een gedeelte door het weer komt, ik bedoel ik vind het vaak veelste warm om actief met haar bezig te zijn. Ik haat zweten en het super warm hebben haha.

Ik vind in de bak rijden vrij saai! op buitenrit vind ik leuk alleen durf ik soms niet verder te gaan dan dat ik normaal doe. Ik ben bang dat ze er dan vandoor gaat en dat ik dan val en dan is mijn paard weg en lig ik daar op de grond.

BLAF

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 13:39

BLAF schreef:
Waarom wil je niet meer intensief met haar bezig zijn?

Gaat het paardrijden niet zoals jij graag wil rijden? Is het omdat je niet met haar in de natuur kunt wandelen?

Zie net je reactie. Waarom rijd je niet het stuk wat eerst prima ging? Om er weer wat lol in te krijgen? Daarnaast is het ook wel goed voor een paard om dressuurmatig te trainen. Dit hoeft niet persè op het paard, dit kan er ook naast. Misschien vind je grondwerk leuk? Dit kan je band met het paard ook erg verbeteren! Waardoor het paard met buitenritten ook verder voor je durft te gaan.

Zoals ik het lees is het eigenlijk het vertrouwen in elkaar. Ik zeg niet dat je geen band met haar hebt, maar er moet ook een stukje leiderschap zijn. Ze mag best bang en onzeker zijn, maar uiteindelijk moet ze jou volgen. Dit is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, maar met grondwerk kun je dit al goed oefenen. Ik weet dat je momenteel geen geld hebt voor een instructrice, maar mocht daar verandering in komen is het misschien wel leuk om lessen te gaan volgen in grondwerk. Je kunt op internet hier veel informatie over vinden en kijken of het je interesseert. Er zijn zoveel leuke dingen die je kunt doen met je paard. Het is maar net wat jij en je paard leuk vinden!

Op de site: www.paardenbegrijpen.nl staat veel informatie over het gedrag van paarden. Misschien geeft dit wat meer inzicht over je paard.

Ik hoop dat je wat met mijn antwoord kunt

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 13:50

Geen zin hebben met de warmte snap ik helemaal. Vooral in een stoffige bak is er geen bal aan. Wat grondwerken betreft, ken je dat een beetje? Zo niet is het misschien goed om iemand in de buurt te zoeken die je de beginselen kan bijbrengen? Dan kan je met je paard gaan wandelen om mee te beginnen en dat later uitbreiden naar rijden, eerst het vertrouwde rondje en dan toch steeds wat verder.

Wat een opbouwschema betreft zou ik contact opnemen met de behandelende dierenarts en advies vragen.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:22

Ik zou inderdaad les gaan nemen, in grondwerk, in dressuur, in hulp bij buitenrit, wat jij wil. Hierdoor raak je echt gemotiveerder! Zeker als je ergens op oefent en je ziet verbetering. Of ze 5 of 25 is maakt geen verschil, juist alleen maar goed om haar lichamelijk en geestelijk aan het werk te zetten.
Ook kan het motiveren om af te spreken tegelijk te gaan met stalgenootjes of neem soms een vriendin mee. Vooral ook de tijd nemen, ga d'r eens uitgebreid wassen, koop een leuk halster en maak mooie foto's. Genoeg te doen!

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 15:32

Ik ben vandaag lekker in het land gaan zitten, heb haar even lekker gepoetst en geknuffeld. ook wat met andere paarden geknuffeld en geaaid en heb de mest uit het land gehaald. Lekker genoten van het mooie weer.

Grondwerk heb ik een paar jaar geleden wel gedaan, maar ben alweer vergeten hoe dat ook alweer ging. Ja, afspreken met stalgenootjes is ook erg leuk. Dan kunnen we samen leuke dingen doen, bijvoorbeeld een buitenritje of wandelen.

Hoe kan je dressuur matig trainen naast het paard?? bedoel je daar mee recht richten??

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:36

Zo dus :D. Je moet een beetje van het moeten af ...

Grondwerken kan je zo intensief maken als je zelf wilt.
Dressuurmatig naast het paard trainen is niet alleen rechtrichten maar ook echt dressuurmatig longeren. Zeker met dubbele lijnen of een dubbele longe gaat dat super, dan kan je werken aan conditie en spieropbouw.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 15:39

oke, ik heb helemaal geen ervaring met dubbele lijnen of een dubbele longe, ik denk ook niet dat mijn interesse daar ligt. Ik ben niet echt een dressuur meisje.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:41

Ik ben ook niet echt een dressuurmeisje (ik ben meer een westernmuts :D) maar ik doe alles onder het mom van "lol met je knol". Het gaat erom dat jij het leukste paard van Nederland hebt en dat je het leuk vindt om dingen met haar te ondernemen. Dat zij daar fysiek beter van wordt, is mooi meegenomen en dat kan een goede manier zijn om een beetje gericht te "trainen", werken aan een bepaald doel, hoe klein of grappig ook.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 15:52

Ja, ik ben ook meer het western type, maar wel balen dat ik geen westerntuig heb. Ik vond het wel heerlijk om vandaag naar mijn paard toe te gaan en om er te zijn.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 20:53

ik ben nu bezig met het verdiepen in grondwerk :D

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 20:55

Leuk om te horen dat je het fijn had bij je paardje! En ook leuk dat je je aan het verdiepen bent in grondwerk. Komt zo te horen wel goed met jullie denk ik.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 21:07

Haha, ik denk het ook wel. Ik probeer er echt weer leuk mee bezig te gaan. Ik denk dat die lange periode van blessure een beetje een domper had op het hele paarden gebeuren.

Lovehorses55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 21:25

wat fijn om te horen.
ik hoop dat je weer meer plezier in je paard zal krijgen.
maar ik denk dat dat wel goed komt. /3

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 21:29

Komt helemaal goed!

Skittlez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 12:26

Leukere dingen doen,zoals buitenritten etc.
Dan heb je echt meer plezier erin, ik rij maar een keer in de week.
En ik mis een manegepaard echt telkens. Elke seconde.
Vandaar dat ik misschien ga lease.

En ik heb een fotoshoot geregeld , omdat ik meer met paarden wou doen.
Misschien is dit leuk? Dat je er meer plezier in hebt.

x :)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 12:30

Fijn om te horen dat je alweer wat plezier erin krijgt, ik vond je eerste berichten erg lusteloos over komen, op alles kwam een nee.
Ik zou zeggen, ga vooral eens bij jezelf na waar je plezier aan beleeft, wat het moment is dat je denkt "ja, dit is het" en probeer die momenten vast te houden, echt te beleven en uit te breiden. Zorg dat je ze ook mee kan nemen naar de momenten dat je niet bij je paard bent en dat je dat "ja" gevoel op kan roepen. Dan krijg je vanzelf ook zin om naar je paard toe te gaan :)

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 15:54

Heb gister geprobeerd om grondwerk te doen, maar ik heb een minpunt, dat ik heel erg ongeduldig ben dus heb absoluut geen geduld. Dus mijn paard deed het niet zoals ik wou en ik had zoiets he gadsie ik heb hier geen zin meer in hoor. Niet zo'n succes. Maar het positieve is dat ik wel weer merk dat ik meer zin krijg om iets met haar te doen.

Ik heb ook even bekeken hoe ze loopt, ze loopt niet meer kreupel maar ze is nog wel stijf.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 17:01

Je hebt nog niet zo veel ervaring met grondwerk toch? Misschien had je dan niet eens zoveel last van ongeduldigheid maar meer van onduidelijkheid... dan doet je paard het inderdaad niet. Wel leuk dat je weer wat meer zin krijgt om iets met je paard te gaan doen.

Mooi dat je paard niet meer kreupel loopt, dan kan je weer wat meer gaan ondernemen.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 17:04

Nee, niet veel ervaring. Ja misschien was het ook wel onduidelijkheid, ik haal die informatie allemaal van internet en dan wil je dat toepassen bij je paard en dan weet je niet meer wat je moet doen als het niet goed lukt ofzoiets.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 17:16

Je zou kunnen gaan oefenen dat ze met wandelen jouw tempo aanneemt, in plaats van dat zij jou uitlaat. Zodra dat goed gaat, kan je ook lekker het bos in wandelen.