Kleine kinderen op paarden, schattig??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 13:51

Standaard opmerking van mn moeder vroeger: je loopt of dat het paard nog tussen je benen zit...

Maar goed kijk maar eens naar jongens die al vanaf jonge leeftijd voetballen, ook allemaal o-benen.

Ik heb verder geen lichamelijke klachten maar ben wel altijd erg onnatuurlijk gespierd geweest, denk dat dit al vanaf kindertijd is ontstaan door het harde werken. Mesten enz.

Mn moeder heeft wel eens gezegd dat ze zich zorgen heeft gemaakt over mijn levensstijl die ik al vanaf jongs af aan heb gehad en of ik mn lijf niet naar de knoppen had geholpen.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 13:52

Kijk, daarom mocht ik pas na mijn 14e op paardrijles :o

Zelf wil ik mijn dochter van anderhalf ook niet op het paard hebben, puur voor het feit dat het zo slecht is voor de heupen en knieen.

Ze heeft wel een cappie, maar die is voor op de fiets ;)

singasong

Ik was 4 jr. toen ik begon met paardrijden. Hoogstwaarschijnlijk (valt niet te bewijzen) heb ik er een 'plat vernauwend bekken' aan overgehouden waardoor ik niet 'normaal' kon bevallen van mijn 2 kinderen.

DaisyDarling

lieveli schreef:
Ik was 7 dat ik begon, 9 dat ik een leasepony kreeg en 11 toen ik 2 eigen pony's kreeg. Maar ik heb lichamelijk niks overgehouden aan mijn fanatieke jeugd. Ik denk dat je ook een beetje pech hebt.

Ik denk dat het inderdaad, op latere leeftijd, ook heel erg lichaam-afhankelijk is.
Ik ben pas op mijn 10e gaan rijden, en rijdt vanaf mijn 13e fanatiek op een zeer brede Welsh Cob. Nu, 5 jaar later heb ik O-benen. En dat terwijl ik sinds mijn 13e nog maar 2 centimeter ben gegroeid :') Het hoeft dus niet alleen invloed te hebben op hele jonge leeftijd, het is gewoon een risico lijkt mij. Ik heb genoeg vriendinnen die eerder begonnen met rijden en gewoon rechte benen hebben.
Ik ben het wel met je eens dat sommige kinderen er wel heel vroeg vaak opgezet worden, maar wie ben ik om daarover te oordelen. Mama zal het wel het beste weten :D
Laatst bijgewerkt door DaisyDarling op 05-06-14 13:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 13:53

Haha wel grappig. Bijns niemand heeft ergens last van of overgehouden. Maar wel stijve benen, rug, heupen of lopen verkeerd ;) En dat op jonge leeftijd

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 13:54

tjah ook ik ben er tegen dat kids al op te vroege leeftijd op een paard gehesen worden....
maja tegenwoordig is het enkel alleen maar schattig en mag je er niks over zeggen want voor je t weet krijg je een ow of een ban ...

hier pas op 6 jaar begonnen met paard hobbelen
maar wel een rug die zo nu en dan niet mee wil werken enz
Laatst bijgewerkt door NathalietjeB op 05-06-14 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 13:55

Tsja, ik ben 45, rijd zo'n 35 jaar en dus begonnen rond mijn tiende. Mijn heupen zijn prima, mijn knieën verrot. Al zal dat ook komen doordat ik behoorlijk wat heb ingereden en gecorrigeerd, en verkeersmak gemaakt wat uiteraard wel eens acrobatische gevolgen had. :P

Verder totaal geen klachten die paardgeresulteerd zijn, dus ik vind t nogal meevallen zeker gezien ik nog alles kan.

Waar ik wél veel last van had, was van mijn bevalling. Met paardrijden krijg je héél sterke bekkenbodemspieren, die dus de geboorte in feite tegen willen houden. Bevalling from hell was het gevolg, maar goed aan de andere kant heb ik door die bekkenbodem ook weer het geluk geen Tena lady te zijn. :D

Kleine kinderen lekker laten hobbelen, maar alles met mate. Want geen één sport zoals turnen. voetballen ed is goed voor een klein kind, maar helemaal niet sporten is ook weer niks.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 13:56

@MarjanB: Uiteraard niet anders voor andere sporten, maar omdat het een paarden forum is vond ik het paardrijden wel boeiend.

Toch ook wat meningen van mensen die het wel mee vallen, want ik heb slecht pech gehad. ( mijn dokters omschrijven dat toch echt anders, die zouden eerder zeggen dat jullie geluk hebben gehad, maar dat ter zijde). Maar wat is dan het verschil dat Bokt zo super fel is bij 2,5 jarige paarden die af en toe gereden worden, maar bij een kind vol op in de groei het toe juichen? Ik snap het nog steeds niet helemaal, want beide zijn in de groei.. En voor beide is het niet heel goed over het algemeen.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 13:57

Als jongens intensief voetballen, gaan hun voeten er ook anders uitzien en verdraaien. Ook als je ballet danst op jonge leeftijd vraagt dit veel meer van je bekken en heupen en zelfs knieën, je hele lichaam verandert er door... Maar ik vind dan weer dat al het gezondheidsvoordeel van sporten niet opweegt tegen de mogelijke nadelen. Kinderen die lekker veel buiten spelen, in frisse lucht, aan lichaamsbeweging doen en verantwoordelijkheden krijgen.

Maar zoals met alles is té nooit goed... Dus mijn peutertje van drie zou ik niet elke dag laten rijden, bijvoorbeeld.

Moonlight17

Salsa schreef:
Haha wel grappig. Bijns niemand heeft ergens last van of overgehouden. Maar wel stijve benen, rug, heupen of lopen verkeerd ;) En dat op jonge leeftijd

Mijn loophouding komt door de ongelijkheid in mijn heupen omdat er eentje lager zit als de ander, hierdoor heb ik 1 korter been. Lijkt mij niet dat dit verstoord is door het paardrijden wat ik niet vrij intensief heb gedaan in mijn jongere jaren.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

ik was 4 jaar toen ik mijn pony kreeg. We reden eigenlijk wel elke avond (pony naast de fiets, ouders hielden m dan vast). met 5 jaar ging ik (ook) op manegeles en met 8 jaar ging ik bij de vereniging en reed ik fanatiek wedstrijden. Vanaf mijn 14e zelfs met 2 pony's.
Ik ben nu 40 en ik heb er geen schade aan over gehouden, mijn 4 jaar oudere zus en al mijn vrienden die rond dezelfde leeftijd zijn begonnen ook niet.
in mijn omgeving is er echt niemand die er iets aan over heeft gehouden...
Ik ga hier trouwens niet zeggen dat mijn lichaam zo gezond is, maar dat heeft niets met vroeg beginnen met paardrijden te maken ;)

edit: ik loop stokkreupel, maar dat komt door een ongelukje met een paard op mijn 34e. je kunt eigenlijk wel zeggen dan dat paardrijden (of elke andere sport) gewoon niet goed voor je lichaam is :D ;)
Laatst bijgewerkt door kaatjemuts op 05-06-14 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 13:58

Breghje schreef:
Tsja, ik ben 45, rijd zo'n 35 jaar en dus begonnen rond mijn tiende. Mijn heupen zijn prima, mijn knieën verrot. Al zal dat ook komen doordat ik behoorlijk wat heb ingereden en gecorrigeerd, en verkeersmak gemaakt wat uiteraard wel eens acrobatische gevolgen had. :P

Verder totaal geen klachten die paardgeresulteerd zijn, dus ik vind t nogal meevallen zeker gezien ik nog alles kan.

Waar ik wél veel last van had, was van mijn bevalling. Met paardrijden krijg je héél sterke bekkenbodemspieren, die dus de geboorte in feite tegen willen houden. Bevalling from hell was het gevolg, maar goed aan de andere kant heb ik door die bekkenbodem ook weer het geluk geen Tena lady te zijn. :D

Kleine kinderen lekker laten hobbelen, maar alles met mate. Want geen één sport zoals turnen. voetballen ed is goed voor een klein kind, maar helemaal niet sporten is ook weer niks.

Maar ben jij dan ook van mening dat je een 2 jarig paard ook wat kan gaan hobbelen, want er zijn zoveel paarden die erg nooit last van krijgen..

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 13:58

Ik ben wel heel benieuwd naar die onderzoeken met de uitkomst dat paardrijden niet goed is voor jonge kinderen. Wij hebben voordat onze dochter begon met paardrijden research gedaan en advies ingewonnen bij verschillende fysiotherapeuten in onze kennisenkring en bij onze huisarts en er zijn nieuwe inzichten over jonge kinderen en paardrijden, het algemene beeld (vanuit de fysiotherapie en (kinder)geneeskunde) is nu dat paardrijden juist goed is voor de ontwikkeling van een kind; zie bijvoorbeeld: http://www.ouders.nl/vraagbaken/is-paardrijden-slecht-voor-het-bekken-van-een-jong-kind-7-jr of http://www.jmouders.nl/Themas/Gezondheid-11/Gezondheid-11/Paardrijden-6-jaar.htm

Nou doen we nog steeds wel erg rustig aan met onze dochters (bijna 4 en bijna 7), ze doen bijvoorbeeld ook veel grondwerk (spelletjes) met de pony's of gaan met ze wandelen. Ze vinden alles leuk en niet alleen het rijden (dat wil ik ze ook graag meegeven).

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 13:59

Nessah schreef:
Toch zeggen veel onderzoeken dat paardrijden niet goed is voor een klein kind.. Maar nemen wij dus de "risico's " voor lief.. Want de meesten zeggen nu dat ze zich er niet zo zorgen om maken, want zij zelf hebben ook nooit klachten gehad.

Toch apart, want ik ken zat paarden die met 2,5 rustig zijn beleerd zonder klachten.. Maar dat zou Bokt nooit goedkeuren.. Want het paard zit vol op in de groei.. Waarom is het bij kinderen dan wel oké?

Nou, ik heb er dus zelf niets aan overgehouden, maar ik heb het dus ook bij lange na niet zoveel gedaan als jij. Dus ik denk, met mate, dat het op zich wel kan.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 14:00

Maar kijk eens naar de vol op gespierde hengsten met de hengstenkeuring.. Die zijn als 2,5 jarige al lekker gespierd.. Ken veel paarden die zo er bij liepen en nu 10 jaar later heel hoog in de sport lopen en er echt niets van hebben over gehouden dat zij met 2 jarige leeftijd getraind al zijn..

Maar, praat het dat goed? Dat 8 van de 10 er niets van overhoud? Ik vind dus van niet.. En zo ook bij kinderen niet.

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 14:03

Nessah schreef:
Maar kijk eens naar de vol op gespierde hengsten met de hengstenkeuring.. Die zijn als 2,5 jarige al lekker gespierd.. Ken veel paarden die zo er bij liepen en nu 10 jaar later heel hoog in de sport lopen en er echt niets van hebben over gehouden dat zij met 2 jarige leeftijd getraind al zijn..

Maar, praat het dat goed? Dat 8 van de 10 er niets van overhoud? Ik vind dus van niet.. En zo ook bij kinderen niet.

maar waarom is het goed of fout? ik persoonlijk had het echt niet willen missen. Mijn meest geliefde herinneringen komen van die avonden ponyrijden...

xalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 14:05

Bij ons op de manege mocht je pas beginnen vanaf je 6e, ik heb van mijn 6de tot mijn 12e 1 keer in de week gereden en toen kreeg ik verzorgponys/leaseponys dus werd het 3 keer in de week. Vanaf m'n 16e rijd ik pas (bijna) dagelijks.

Of te wel ik heb wel rustig aan gedaan maar mijn lichaam is alsnog verrot in m'n knieën enkels en rug.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 14:07

Ik heb thuis nog een uitgebreid onderzoek liggen, kan hem hier even niet vinden. Onderstaand artikel legt wel een beetje uit wat het kán doen als je bijv iets scheef zit, niet rechtop etc etc. Zoals bij kinderen veel voorkomt.

http://www.dressagebydesign.com/pdf/USDFPain.pdf

@kaatjemuts: Er is geen goed of fout.. Het is een discussie.. Waar ieder een andere mening heeft en die kan delen, zo dat je van elkaars standpunten leert. En mijn punt is dus dat het bij een kind kennelijk niet erg is en bij een paard wel.. Dat vind ( dus mening ;) ) ik dus niet kunnen. Dat is geen feit, dat is mijn mening....

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 14:08

Nessah schreef:
Breghje schreef:

Maar ben jij dan ook van mening dat je een 2 jarig paard ook wat kan gaan hobbelen, want er zijn zoveel paarden die erg nooit last van krijgen..

Nee onder geen beding. Het verschil met een kind op een paard en een jong paard dat ingereden wordt is dat een kind in de regel sporadisch op het paard zit, dus meehobbelt, en amper tot geen werk hoeft te doen. Dus buiten dat de beentjes heel erg gespreid zijn op dat moment, is er niet zo heel veel aan de hand (nu neem ik even ter vergelijking ook een 2 jarige peuter op een paard).

Een jong paard echter krijgt een volwassene van gemiddeld 50-60 kg of meer op zijn rug, terwijl ie zichzelf nog maar amper kan dragen of evenwicht heeft. Dat zou hetzelfde zijn dat je een tiener op de rug zet van het tweejarige kind en dan verwacht dat het op handen en voeten door gaat lopen, en dat niet een paar rondjes maar snel al wat langer want men wil door met het paard.

De belasting is dusdanig anders van aard dat het eigenlijk niet te vergelijken is imho.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 14:14

Nessah schreef:
Ik heb thuis nog een uitgebreid onderzoek liggen, kan hem hier even niet vinden. Onderstaand artikel legt wel een beetje uit wat het kán doen als je bijv iets scheef zit, niet rechtop etc etc. Zoals bij kinderen veel voorkomt.

Ik ben heel benieuwd naar dat onderzoek, zou je het misschien naar mij toe kunnen sturen?
Ik merk bij mijn eigen dochters dat ze uit zichzelf juist super mooi recht en in balans zitten, maar daar zijn we ook altijd wel mee bezig. Het lijkt mij niet meer dan logisch dat (net zo als bij elke andere sport) alle randvoorwaarden (goede houding, geschikt zadel, geschikte pony, enz) moeten kloppen.

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 14:15

Ik ben het helemaal met je eens TS!
Als je hier foto's plaatst dat je op je 2,5 jarige paard zit, krijg je heel bokt over je heen (is nog niet uitgegroeid, overbelast, komt ellende van in de toekomst, dierenmishandeling..wat allemaal waar is), terwijl als je foto's plaatst van je zoon of dochter van nog geen 6 jaar op een pony is het alleen maar, ahh wat schattig. Ikzelf vind dat niet schattig, denk altijd dat die heupjes bijna een split (of is t spagaat) aan moeten kunnen en dan ook nog in beweging. Moet ik zelf niet aan denken!
Ik heb ook een paard en 2 zoontjes (van 2,5 en bijna 4) allebei zitten ze hoogstens 1 rondje in de bak per maand op mijn paard, met mn man die ernaast loopt en ze vasthoudt. Ze zouden best vaker willen, maar dat mag niet van mij. Gelukkig vinden ze poetsen, met paard wandelen (in de bak) en helpen met uitmesten enzo ook allemaal leuk :) Dat is het leuke van kleine kinderen, zelfs t weiland uitmesten is een spel, soort van paaseieren zoeken :D Dus het rijden kan ik makkelijk tot later bewaren ;)
Als ze een jaar of 7 zijn en ze willen nog steeds graag paardrijden, ga ik in de buurt op zoek naar een manege die leuke kinderlessen geeft. Stiekum zou ik dat erg leuk vinden, maar ga ze niet pushen.

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 14:18

Nessah schreef:

@kaatjemuts: Er is geen goed of fout.. Het is een discussie.. Waar ieder een andere mening heeft en die kan delen, zo dat je van elkaars standpunten leert. En mijn punt is dus dat het bij een kind kennelijk niet erg is en bij een paard wel.. Dat vind ( dus mening ;) ) ik dus niet kunnen. Dat is geen feit, dat is mijn mening....

ik snap dat het een discussie is, maar die vraag kwam in me op. Bovendien ben ik allergisch voor dingen in hokjes plaatsen, wat hier wel een beetje gebeurd :D ;)
Mijn mening is dus dat het dus wel kan, maar dat het wel afhangt van het lichamelijke en geestelijke gestel van het kind. Diezelfde mening heb ik over het beleren van een 2,5 jarig paard...
Beide meningen heb ik gevormd naar persoonlijke ervaringen op beide vlakken ;)

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 14:19

Hier heeft dochter haar eerste pony gekregen voor haar 3e verjaardag en dan meer met het oog dat ze dan ook wat te tuttelen had als ik met het paard bezig was.
De eerste jaren heeft ze helemaal niet zo veel gereden, maar lekker gewandeld, gespeeld, gepoetst e.d. Pony liep/loopt ook voor de wagen, dus dat werd/wordt ook regelmatig gedaan.
Inmiddels doet ze aan voltige, springen, dressuur, mennen én ballet :') , dit allemaal met goedkeuring van kinderarts, fysiotherapeute en orthopeed.
Er wordt trouwens nooit "gedwongen", alleen als er een les afgesproken is, dan wordt er "getraind" en bij voltige omdat het een team is.
Ik was zelf ook bang dat het te veel zou zijn, maar volgens de artsen is het voor haar goed om 4-5 keer per week te rijden of ballet te doen en hierbij te letten op houding.
Overigens wel op een pony die past bij haar formaat en jeugdzadels.

Ik denk overigens dat het hebben van een eigen pony hier in de eerste jaren er voor gezorgd heeft dat er minder intensief/lang gereden werd, omdat er ook heel veel andere dingen met de pony gedaan konden worden.

*hahaha, bevallen was hier trouwens ook een ramp en ik heb erg zware blessures met zelfs protheses opgelopen bij ongevallen met paarden, maar dit heeft niets te maken met het op jonge leeftijd rijden*

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 14:21

ik heb ook altijd gereden sinds ik klein ben en ook nergens last van. ik zat zelfs vaak op belgen met mijn opa. Denk dat jij ook pech hebt gehad. Maar denk dat je wel gelijk hebt hoor, veel belasting van jongs af aan is niet goed.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 14:22

Ik reed ook al heel vroeg...
Ik denk dat ik met 6 jaar al mijn eerste eigen pony had. Die heb ik 4 jaar gehad en daarna heb ik Cheyenne gekregen die ik ook al 14 jaar heb nu. Ik heb altijd gereden en geen O benen. Heb echter wel heel zwakke spieren in mijn benen waardoor ik moeilijk lang m'n beenhulpen aan kan houden. Je zou toch denken dat mijn beenspieren net goed ontwikkeld waren door te rijden maar schijnbaar niet. Maar of het ook echt met paardrijden te maken heeft.