Paard en studie combineren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nordique

Re: Paard en studie combineren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 16:50

Ik heb 2 paarden en een studie met veel lessen, vaak van 8u30 tot 6u les. Ik vind het wel zwaar om 2 paarden te rijden als ik pas om 7u op stal ben. Ik reed dus eerst mn ene paard 6 keer in de week en mijn jonge enkel in het weekend. Ondertussen is de oude op pensioen en heb ik er dus maar 1 meer te rijden. Dit valt echt goed te combineren!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 18:43

Het gaat prima, maar een beetje inleveren moet ik wel.

Mijn paard staat samen met het paard van een vriendin op een stuk land met een stalletje erbij. We doen alles zelf, maar mijn vriendin is nu voor een half jaar op studiereis, dus ik doe alles alleen. Even een avondje stappen kan best, maar dan moet ik wel de volgende ochtend vroeg weer de paarden voeren (staan niet aan huis). Daarbij is zelf een paard onderhouden stiekem best duur.

Volgend jaar ga ik een andere studie doen, dan neem ik mijn paard mee. Ik vind het belangrijk dat het een volpension stalling is, want alles alleen doen is echt te zwaar. Prioriteit nummer 1 is weidegang, liefst 24/7 buiten. Als het dan een week wat drukker is met school hoef ik me niet zorgen te maken dat mijn paard zich staat te vervelen in zijn stal.
Met wedstrijden ga ik dan wel stoppen, te duur, teveel geregel, en dat geeft me ook de mogelijkheid mijn paard gewoon een paar weken stil te laten staan als het druk is. Nu rij ik er geregeld nog andere paarden bij voor een fokker, daar stop ik straks ook mee, wordt teveel.

qua studentenleven... ik ben niet zo'n partyanimal, en al zeker niet door de weeks (ik hou van mijn slaap :+ ), daarom zoek ik nu ook bewust een kamer in het buitengebied, dichter bij mijn paard :D .

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 18:51

Ik ben derdejaars student Bedrijfskunde, ik woon op kamers en ik heb sinds afgelopen zomer een paard. Ik heb geen bijrijder, maar paard staat op 2 minuten fietsen dus ik ga zelf elke dag even langs, ook als ik niet ga rijden. Ik rijd ongeveer 3x per week, hangt er een beetje vanaf hoe druk ik het heb met school en werk (vooral werk is slopend). Ik werk ongeveer 25 uur per week.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 18:54

Ik heb een paard, werk 25 uur en doe een HBO studie.
Het is veel, maar het kan wel :j

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 09:43

Hier ook een student met paard :) In september besloten een eigen paard te kopen. Stal is op 10 minuutjes met de auto. Heb geen verzorger maar mocht ik een keer niet kunnen kan ik altijd één van m'n stalgenoten vragen. Ben nu bezig met een HBO opleiding in voltijd maar heb niet extreem veel contacturen. Ik werk 2-3 dagen per week in de horeca (redelijk goed betaald) en krijg stufi. Financieel red ik het makkelijk :) Nooit spijt gehad. Heb wel een hoop moeten inleveren. Woon bij m'n ouders en ga nooit uit.

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 16:35

Ook ik ben een student met een Pony.

Ik studeer FRE en ben thuiswonend. Een enkele reis naar de campus is 1,5 - 2 uur. Dat is toch al weer bijna 4 uur per dag aan reizen. Roosters zijn heel wisselend, elke weer is het weer anders. Dat is goed plannen, kan ook weer in je voordeel zijn. Ik werk naast mijn studie ongeveer 10 uur per week.

Het is wel te doen, goed plannen. In de winter had er wel moeite mee. Ik ging namelijk in het donker weg en kwam thuis in het donker. In de zomermaanden is het wel prima te doen.

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 18:40

Ik hoop heel hard dat hier bokkers zijn die mij een adviesje kunnen geven:

Ik ga in september beginnen aan een wo-opleiding aan de uni van Wageningen, en ga daar ook op kamers.
Ik heb twee paarden, waarvan er 1 de komende 2 a 3 jaar nog in de opfok blijft staan, dus relatief lage (voorziene) kosten (ja, als alles goed gaat natuurlijk, potje voor evt. dierenarts kosten is aanwezig) en ik hoef er niet heen voor verzorging. Mijn andere paard wil ik graag in de omgeving van Wageningen op een pensionstal zetten. Voor hem wil ik voor 3 dagen in de week een bijrijdster regelen die ook een bijdrage betaald.
Nou weet ik niet hoe veel tijd mijn studie gaat kosten, ik weet wel dat het over het algemeen niet ervaren wordt als een hele zware studie of één die veel tijd kost, verder heb ik niet veel moeite met leren en heb ook wel de discipline om hard te werken.
Ik ben me er heel erg van bewust dat er 2 lastige aspecten zijn aan het houden van 2 paarden + op kamers wonen + studie: namelijk de tijd en de kosten.
Over de tijd maak ik me niet heel druk, zeker met een bijrijdster voor een aantal dagen per week, en een stal waar hij minimaal hele dagen buiten staat zal hij absoluut niks te kort komen.
Het financiële gedeelte zit ik wel een beetje mee :+
Ik heb voor mezelf al mijn inkomsten en uitgaven op een rijtje gezet, voor zover dat nu al valt in te schatten, ik zal zeker een bijbaantje moeten nemen en ik denk dat ik ook een bedrag per maand zal moeten gaan lenen.
Nu mijn vraag: ben ik heeeel naïef dat ik denk dat ik dit ga redden, of zijn er meer mensen die in een soortgelijke situatie zitten?

_Marjoo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 18:43

VogeltjeM schreef:
Geen probleem, als het je het financieel kunt trekken. De combinatie fulltime studie, grote bijbaan én een paard kan wel lastiger zijn. En het scheelt ook wat voor studie je doet. Een studie als (dier)geneeskunde zal moeilijker te combineren zijn met een paard dan een willekeurige andere universitaire studie waarbij je zeer weinig contacturen hebt en je eigen tijd dus wat meer kunt indelen :)

Ik heb tijdens mijn (fulltime) studie psychologie altijd minimaal 24-32 uur gewerkt ernaast, dit kon omdat mijn studie dus grotendeels bestond uit thuis zelf studeren en ik hoefde maar 2-3 ochtenden per week naar de universiteit. Met het vele werken erbij was het wel heftig, ik ben expres voor een veulen gegaan, zodat mijn paard wat minder tijd zou kosten. Nu ben ik aan het afstuderen en mijn paard wordt 3, dus over een jaartje kan hij aan de bak en dan ben ik hopelijk ook in rustiger vaarwater :D

Ik studeer geneeskunde, heb cum laude mijn propodeuse gehaald en sluit nu al bijna mijn 2e jaar af zonder herkansingen. Heb mijn pony niet thuis staan maar gewoon in nijmegen waar ik ook op kamers woon. het gaat prima! Gewoon een kwestie van inplannen en soms een uurtje extra vroeg op staan. Feestjes&vrienden gaan ook prima, maar dan niet 5x per week ;)

_Marjoo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 18:45

Kim_Evendi schreef:

Ik ga in september beginnen aan een wo-opleiding aan de uni van Wageningen, en ga daar ook op kamers.
Ik heb twee paarden, waarvan er 1 de komende 2 a 3 jaar nog in de opfok blijft staan, dus relatief lage (voorziene) kosten (ja, als alles goed gaat natuurlijk, potje voor evt. dierenarts kosten is aanwezig) en ik hoef er niet heen voor verzorging. Mijn andere paard wil ik graag in de omgeving van Wageningen op een pensionstal zetten. Voor hem wil ik voor 3 dagen in de week een bijrijdster regelen die ook een bijdrage betaald.
Nou weet ik niet hoe veel tijd mijn studie gaat kosten, ik weet wel dat het over het algemeen niet ervaren wordt als een hele zware studie of één die veel tijd kost, verder heb ik niet veel moeite met leren en heb ook wel de discipline om hard te werken.
Ik ben me er heel erg van bewust dat er 2 lastige aspecten zijn aan het houden van 2 paarden + op kamers wonen + studie: namelijk de tijd en de kosten.
Over de tijd maak ik me niet heel druk, zeker met een bijrijdster voor een aantal dagen per week, en een stal waar hij minimaal hele dagen buiten staat zal hij absoluut niks te kort komen.
Ik heb voor mezelf al mijn inkomsten en uitgaven op een rijtje gezet, voor zover dat nu al valt in te schatten, ik zal zeker een bijbaantje moeten nemen en ik denk dat ik ook een bedrag per maand zal moeten gaan lenen.
Nu mijn vraag: ben ik heeeel naïef dat ik denk dat ik dit ga redden, of zijn er meer mensen die in een soortgelijke situatie zitten?

ik heb voor dat ik geneeskunde ging studeren ook in Wageningen gestudeerd en daar stond mijn pony ook. is het geen optie om je paard 24/7 op de wei te zetten? Dat soort weitjes zijn er super veel daar in de omgeving, scheelt geld (in vergelijking met een pensionstal) en is ook nog eens goed voor je paard! Welke studie ga je doen?

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 20:48

_Marjoo_ schreef:
Kim_Evendi schreef:

ik heb voor dat ik geneeskunde ging studeren ook in Wageningen gestudeerd en daar stond mijn pony ook. is het geen optie om je paard 24/7 op de wei te zetten? Dat soort weitjes zijn er super veel daar in de omgeving, scheelt geld (in vergelijking met een pensionstal) en is ook nog eens goed voor je paard! Welke studie ga je doen?

Ik ga bos- en natuurbeheer doen.
24/7 op de wei is een optie, hoewel zeker niet mijn eerste keus, paard moet heel blijven en niet dichtgroeien ivm wedstrijden, maar dat neemt niet weg dat ik zeker open sta voor een wat eenvoudigere stal en veel buiten is een absolute must ;)

Wat ik me afvraag is waar mensen het geld vandaan halen, want als ik de balans op maak kom ik dik in de min uit, en dan leef ik helemaal niet duur... _O-

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 08:03

Ik heb een goed betalende bijbaan en maak heel wat uurtjes (ook 's avonds, 's nachts en in de weekenden, wanneer je veel onregelmatigheidstoeslag vangt). Ook moet ik eerlijk zeggen dat ik samenwoon en daardoor de woonkosten kan delen met mijn vriend. In mijn eentje op kamers, met bijbaan maar zonder lening, zou ik het misschien ook maar net aan redden met één paard.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 13:35

Ik heb geen 'eigen' paard maar wel twee fantastische verzorgpaarden waar ik elke dag van de week bij ben en elke dag op mag rijden en alles mee doe. Ook verzorg ik de stallen, regel alles wat geregeld moet worden etc. Ik loop daar in mn eentje op stal en vind het heerlijk!

Ik ga in september naar mijn derde jaar van mijn studie. Ik rijd 3/4 keer per week en ben er elke dag van de week. Ook werk ik 2 avonden en 1 ochtend in de week daarnaast.. en heb ook nog een vriend waar ik in het weekend ben:P
Lekker druk maar heb genoeg tijd voor m'n lieve (verzorg)paardenbeesten hoor!
Nu doe ik niet heel veel voor mn studie. Ja als er tentamens zijn maar verder gaat alles me goed af!

esmeerodrigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 13:44

Ik ga de uitdaging aan ! Vrijdag arriveert mijn nieuwe paardje en in september begin ik ook op een opleiding in Wageningen :)

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 13:57

Ik ga het ook proberen, in september start ik ook een nieuwe studie. Als ik word ingeloot Diergeneeskunde, als ik word uitgeloot HBO Orthoptie, allebei in Utrecht dus.
Dat is voor mij 2 uur reizen heen en 2 uur terug, en dan nog paard erbij. Zal een uitdaging worden denk ik, maar ik wil hem absoluut niet kwijt. Gelukkig doen mijn zusje en mijn moeder hem ook, dat scheelt weer.

Als ik alle reacties hier lees geeft dat toch weer wat moed, zijn toch een hoop mensen die het makkelijk kunnen combineren :D

_Marjoo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 14:34

@Esmeeh: ah leuk je nieuwe paardje! Gefelicieerd :D
@Arantes: Je gaat het echt redden als je dat wil! Een vriendin van mij studeert ook in utrecht en heeft haar paard daar staan dus als je het reizen zat wordt is dat ook een optie.
super leuk trouwens diergeneeskunde !!

esmeerodrigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 14:42

_Marjoo_ schreef:
@Arantes: Je gaat het echt redden als je dat wil! Een vriendin van mij studeert ook in utrecht en heeft haar paard daar staan dus als je het reizen zat wordt is dat ook een optie.

Dankjewel :D ik ben heeeeel benieuwd !

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 14:47

Ik doe het al een aantal jaar, eigen paard plus een studie (WO). Ik reis elke keer open neer en in de weekenden werk ik er nog bij. Het is vooral druk, hard werken en goed plannen. Ik heb sinds begin van dit schooljaar iemand die 1 a 2x per week mijn paard beweging geeft en verzorgd, zodat ik ietsje ontlast word, omdat ik het anders niet meer redde. Hiervoor werd dit opgevangen voor mijn vader.

Ik woon ook nog thuis, dus de stress van eigen huishouden etc. heb ik gelukkig niet. Kosten voor mijn paard draag ik bijna helemaal alleen, dus zou ook geen appartement/kamer o.i.d. kunnen betalen. Dat vind ik eigenlijk het grootste nadeel, vooral omdat ik iets ben uitgelopen met mijn studie en nu dus 23 ben en nog thuis woon. Aan de andere kant heb ik kei lieve ouders die me altijd steunen en overal mee helpen, dus neem het voor lief dat ik nog eventjes thuis blijf.

ElfiL92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 14:53

Ik ben ook student (studeer HBO - 4e jaars) en heb daarnaast 1 paard van mezelf en 1 paard dat ik rijd voor iemand anders.

Ik woon wel nog thuis en mijn school is 10 min. met de auto en 20 min. met het openbaar vervoer van thuis. Mijn paarden staat 15 min. van huis af.
Ik ga elke dag naar stal. Rijd 5 dagen per week (soms dus ook 2 paarden op 1 dag :) ) Ik moet zeggen dat het pittig is, zeker omdat ik ook nog een vriend heb die ik regelmatig wil zien :P. Maar ik moet zeggen dat ik nooit de overweging heb gemaakt om mijn paard(en) te verkopen of een bijrijder te zoeken. Als je goed plant, moet het gewoon goed te doen zijn.

Het scheelt natuurlijk wel dat ik niet op kamers zit ofzo :)

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 14:59

Hier ook een student met eigen paard. Ik studeer nu 3 jaar en ga elke dag (in de winter zelfs twee keer per dag, lukt niet altijd maar meestal wel vijf dagen 2x). Ik heb vaak een heel gunstig rooster. Ik heb verder ook geen verzorgster. Ja, een meisje van 11 jaar die rijdt haar een keer per week, maar daar ben ik zelf bij, haha.

Het gaat goed, zeker nu ze overdag op de wei staat (half jaar). In de winter kan het wel pittig zijn. Als ik om 12 uur begin, ben ik om 8uur op stal om ze alvast los te gooien etc. Gelukkig doen we het onderling ook wel. Maar het is niet vast dat ze buiten komt s winters. Ben ik wel naar opzoek overigens. Verder doe ik zelf mesten, voer klaar zetten etc.

Oja en ik werk nog zo'n 10uur per week om m'n paardje te onderhouden. Ik betaal alles zelf. Stalling, hoefsmid, dierenarts (elke maand), fysio etc. M'n moeder sponsort me soms wel, aangezien ze een zorgenkindje is.

Ik laat er wel veel voor. Minder shoppen, minder uitgaan.. zeker in de winter. Maar ik heb het er voor over.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 15:00

Ik ben nu 3e jaars Engels. Woon op kamers in de buurt van Tilburg, mijn paarden; een haflinger van 2 en een shetxwelsh van 24, staan in Limburg bij mijn ouders aan huis, 24/7 buiten.

Paarden verzorgen zich redelijk zelf, in de zomer worden ze niets bijgevoerd (kreeg zondag nog de vraag of mijn RUIN een veulentje zou krijgen >;) ). Water wordt doordeweeks in de gaten gehouden door mijn vader (kwestie van even de tuinslang in de bak hangen en aan zetten) in de winter voert m'n vader doordeweeks hooi (het is een engel die vader van mij <3 )

Ik kom elk weekend nog naar huis, o.a. voor mijn paarden en met mijn pony men ik, dat doe ik iig 1 keer in het weekend, soms vaker. Soms ook een paar weken niet, bijv in de winter :+ Mijn haf doe ik in het weekend ook wat poetsen, fietsen en/of wandelen, maar soms als ik geen zin heb doe ik dat net zo makkelijk niet. Paarden staan prima 24/7 in de wei, die zitten er niet mee als er niets met ze gedaan wordt.

Maargoed, niet iedereen heeft die luxe zoals ik 'm hierboven heb. En niet iedereen heeft dezelfde doelen. Ik ben puur recreatief bezig en doe wat met m'n paarden als ik daar zin in heb, zo niet is dat voor m'n paarden ook prima. Maar als je echt wat verder wil komen in de sport dan is dat natuurlijk wat anders, maar als je je paarden wilt combineren met je studie zou ja allicht ook (tijdelijk) je doelen kunnen bijstellen.

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 15:01

Ik heb mijn paard gekocht tijdens mijn studies :+
Na 1 jaar te studeren heb ik mijn paard gekocht, toen veranderd van richting en vervolgens 6 jaar gestudeerd!
Mijn paard stond wel in een pension (ik moest dus niks doen, alleen genieten) en ik ging 3-4 keer in de week rijden . In drukke perioden wat minder. Ik vond mijn paard een hele goede manier om te ontspannen. Het grootste deel betaalde ik zelf van zakgeld en in de zomer te gaan werken (alles ging wel naar mijn paard).
Ik ben wel steeds thuis blijven wonen!
TS, ik vraag me ook iedere keer af waarom paarden weg moeten omdat iemand moet gaans studeren. Maar mss zat ik gewoon in een super positie....
Laatst bijgewerkt door Ka_tje op 20-05-14 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 15:18

Ik heb ook een eigen paard en een enorm drukke,lange studie. Financieel en qua tijd valt het enorm tegen, zou het niemand aanraden. Niet dat ik mijn paard zou willen missen hoor en dat ik er spijt van heb maar makkelijk is het echt niet!

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 17:30

_Marjoo_ schreef:

Dat is altijd goed om te horen :D Paard mee is helaas geen optie omdat hij ook gedeeltelijk van mijn zusje is. Maar is ga gewoon hard me best doen en dan zie ik wel hoe het loopt.
En ja super leuk diergeneeskunde, is echt al me droom sinds de basisschool, maarja dat stomme lotingssysteem zit me in de weg -O-

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 17:35

Esmeehh schreef:
Ik ga de uitdaging aan ! Vrijdag arriveert mijn nieuwe paardje en in september begin ik ook op een opleiding in Wageningen :)

Aaah gefeliciteerd met je nieuwe paard!!
Welke opleiding ga je doen?

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 17:39

Arantes schreef:
_Marjoo_ schreef:

Dat is altijd goed om te horen :D Paard mee is helaas geen optie omdat hij ook gedeeltelijk van mijn zusje is. Maar is ga gewoon hard me best doen en dan zie ik wel hoe het loopt.
En ja super leuk diergeneeskunde, is echt al me droom sinds de basisschool, maarja dat stomme lotingssysteem zit me in de weg -O-

Lol, dit heb ik nou ook...ik heb ook een zusje waar ik mijn paard mee deel |o (die ander is wel helemaal van mij gelukkig)
Probleem is dat m'n zusje maar zin heeft om zo'n 1x in de week te gaan, als het mooi weer is natuurlijk, en als ze niet liever andere dingen doet...
Nu wil mijn zusje (en mijn ouders) dat paard ook nog verkopen, dus ik heb aangegeven hem te willen aanhouden en zelf onderhouden en alles, maar dat zien mijn ouders niet gebeuren... :=