Oud paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Doggylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 14:29

mijn bijrijd/verzorgpaard is Kimberley een kwpner merrie 1.75 en 25 jaar oud .
Tot vorige week zondag was er nog niets aan de hand en liep ze nog heerlijk voor de koets -korte ritten voor haar doen '' van min 2,5 uur en vol plezier *\o/* ''
Ook onder het zadel straalde ze heel veel plezier uit en ze was prettig te rijden vond ik , en was ze erg vrolijk ze heeft vroeger veel spring wedstrijden gereden ;) .
Helaas is ze opeens ziek geworden afgelopen week en kreeg uit het niets een heel dik oog en koorts ?!
waar het precies door komt word hopelijk vandaag duidelijk door de veearts die er al diverse keren bij is geweest .
hopelijk komt ze hier weer boven op van, en dat ze nog lekker lichtjes weer aan het werk kan want ze genoot er nog zo van en haar oude eigenaar ook ... ;(
dus zolang een ouder paard nog in beweging kan blijven en lol er in heeft is dat geweldig mooi om te zien.

jihoe

Re: Oud paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 10:48

ik zie voornamelijk antwoorden van mensen met een oud en topfit paard, helaas lees je weinig reacties van mensen waarbij hun paard met 18 + al echt oud is, want die heb je natuurlijk ook.

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 11:05

De mijne is nu 23.
Merk er eigenlijk niet aan dat hij wat ouder word... is nog even werklustig, soms zelfs meer...
Ik geef wel een supplement bij voor de iets oudere paarden en heb ook z'n voeding aangepast.

Ik heb hem nu 10 jaar ongeveer.
Zelf zou ik, bij aankoop van n nieuwe, eentje kopen die iets jonger is dan 23. Is inderdaad niet gezegd dat ze allemaal zo fit en gezond blijven...

nikkie722

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 05:38

heb mijn paard gekocht toen hij 18 was, nu 21 en nog steeds topfit.
de verzorging bij de manege waar ik hem kocht was niet geweldig.
het heeft lang geduurd om hem zo te krijgen als nu, 1 jaar ben ik met hem bezig geweest.
hij heeft wel is wat, vroeger had hij om de haverklap hoefzweren maar bij de juiste verzorging van nu niet meer gehad, ijzers eronder gedaan, hoeven 1 x per week in Biotex weken.
maar tot nu toe (afkloppen ;) ) heeft hij nog nooit wat bijzonders gehad.

ik moet zeggen dat ik niet meer met hem de malle molen in ga naar dierenartsen en klinieken en weet ik veel mocht hij wat krijgen, maar volgens die dierenarts is hij gezond, wel een beetje artrose maar het gaat super.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 08:05

Ik zou zelf verder kijken. Ik vind 23 jaar wel oud om een paard te kopen. Paarden gaan nu eenmaal eerder wat mankeren en je zal niet zo lang meer in het werk kunnen houden.
Als je een paard wil om relaxt mee buiten te rijden, zou ik verder zoeken naar een ervaren rustig paard van rond de 15 jaar.

Mijn paard is 24, maar die heb ik al 15 jaar. Dat is toch wat anders. Die verzorg ik nu omdat ik dat aan haar verplicht ben.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 14:11

Hier een oudje van 25 staan, beresterk dier, heeft tot aan zijn 21ste op nationaal nivo in de sport gelopen. Toch is ie in een jaar tijd ineens erg oud geworden, en ook niet meer geschikt voor reacreatief gebruik.

Ik mis eigenlijk je doel wat je voor ogen hebt met je paard. Ja, buitenritjes. Maar hoe lang wil je met je paard van buitenritjes genieten? Is dit voor een jaar, of wil je toch verschillende jaren recreatief aan de gang met die buitenritjes? Want dan, niet doen. Je weet nooit hoelang een oudje nog meegaat voor dit doel. Het risico dat een paard al snel niet voldoet hiervoor is toch vele malen groter met zo'n oudje dan wanneer je een jonger dier koopt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 18:57

jihoe schreef:
ik zie voornamelijk antwoorden van mensen met een oud en topfit paard, helaas lees je weinig reacties van mensen waarbij hun paard met 18 + al echt oud is, want die heb je natuurlijk ook.

Jawel, die zullen er wel zijn maar ze zijn best zeldzaam. De enkeling die dat wel heeft, heeft meestal ook een leven achter de rug wat niet bepaald gericht was op gezond oud worden; hetzij door onkunde, hetzij door prestatiedrang (van de ruiter) maar nog vaker door een combi van beiden..........

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 10:44

Mijn bijrijdpaard is 20 en we gaan in het M2 starten binnenkort. :)
Maar daarnaast heeft een stalgenootje van mij een paard die toen hij 21 was al echt oud en enorm stijf was. Maar dat is dan ook een paard die altijd een beetje rondgehobbelt heeft zijn hele leven. Die van mij houden we echt soepel door altijd lang los te werken met rijden en regelmatig de osteopaat en masseur te bezoeken.

Ik zou zelf niet snel voor een paard van 21 kiezen. Je weet niet wat hij in zijn verleden heeft gedaan en hoelang hij nog mee gaat. Misschien nog wel 6 of 7 jaar, maar voor hetzelfde geld is hij over 1 of 2 jaar al op...

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 10:48

janouk schreef:
Ik zou zelf verder kijken. Ik vind 23 jaar wel oud om een paard te kopen. Paarden gaan nu eenmaal eerder wat mankeren en je zal niet zo lang meer in het werk kunnen houden.
Als je een paard wil om relaxt mee buiten te rijden, zou ik verder zoeken naar een ervaren rustig paard van rond de 15 jaar.

Mijn paard is 24, maar die heb ik al 15 jaar. Dat is toch wat anders. Die verzorg ik nu omdat ik dat aan haar verplicht ben.

Ben ik het wel mee eens. Ik heb mijn vorige paard gekocht toen hij 18 was. Hij is 27 geworden maar vanaf zn 23e was het vooral zorgen. Artrose en what not.. ik heb hem tot zn dood verzorgd met veel liefde en plezier hoor. Maar die lekkere buitenritjes hebben niet heel lang geduurd, en heb hem evengoed 9 jaar gehad.
ik heb nu eentje van 4, dat is weer een ander verhaal :D maar ik zou ook gaan voor eentje van 14,15 en een rustig karakter!

Skye1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 10:56

Interessant onderwerp, aangezien ik ook aan Hetty kijken ben naar een lief leuk familiepaard en zelf de voorkeur heb voor een fries. Nu heb ik een leuke Friese ruin van 14 jaar gezien en krijg van verschillende mensen te horen dat dat te oud is voor een fries, daar schrik ik dan weer van want ik denk juist dan een leuke leeftijd omdat hij meer ervaring heeft en mij als ruiter met een onzekerheidje door iets uit het ereleden juist weer mij zelfvertrouwen hiermee kan opbouwen.
Vinden jullie een fries van 14 ook oud? Voor enkel wat dressuur op Max L nivo en lekkere buitenritten ?

Skye1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 10:57

Fijn die automatische correctie... Hetty = het en ereleden = verleden :)

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 10:58

Skye1973 schreef:
Interessant onderwerp, aangezien ik ook aan Hetty kijken ben naar een lief leuk familiepaard en zelf de voorkeur heb voor een fries. Nu heb ik een leuke Friese ruin van 14 jaar gezien en krijg van verschillende mensen te horen dat dat te oud is voor een fries, daar schrik ik dan weer van want ik denk juist dan een leuke leeftijd omdat hij meer ervaring heeft en mij als ruiter met een onzekerheidje door iets uit het ereleden juist weer mij zelfvertrouwen hiermee kan opbouwen.
Vinden jullie een fries van 14 ook oud? Voor enkel wat dressuur op Max L nivo en lekkere buitenritten ?

Laten keuren! Zolang hij in goede gezondheid is zou ik niet weten waarom niet! Als zijn karakter top is zeker voor gaan. 14 is helemaal niet oud.

Skye1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 11:01

En met keuren bedoel je alleen klinisch of ook röntgen?

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 11:02

Skye1973 schreef:
En met keuren bedoel je alleen klinisch of ook röntgen?

Ik zou allebei doen. Maar in elk geval klinisch! En een paar keer gaan kijken, rijden. Laten voorrijden etc :)

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 11:13

Een oud paard röntgenologisch laten keuren heeft geen enkele zin. Je vindt zeker wat. Belangrijk is hoe hij klinisch is. Hier ook veel ervaring met oudere paarden. Ik heb er nooit een dag spijt van gehad. Alledrie zijn ze nog kerngezond (24, 23 en 20 en lopen alledrie nog in de sport). Mijn DA zegt ook steeds als ze zonder problemen 17/18 jaar worden (in de sport) dan blijven ze nog wel een tijd goed. Juist met jongere paarden loop je meer risico omdat je nog niet weet hoe goed die bestand zijn tegen intensieve training. Mijn 13-jarige merrie kreeg de ene na de andere peesblessure.
Je moet er wel goed over nadenken wat je met het paard gaat doen als hij bv 27 is en ook niet meer voor buitenritjes kan dienen. Kan je hem dan een goede oude dag bieden? Zo ja zou ik er voor gaan. Garanties krijg je sowieso niet.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 11:18

Mijn pony is nu 31 en heb haar gekocht met 28.Toen kon ze alles nog goed wel iets rustiger natuurlijk.Mijn dochter van 11 rijd op haar.En dat is nu een klein probleem.Mijn dochter wil nu meer bv een beetje springen ,buitenrit van een uur.Elke dag even rijden.Maar dat kan niet meer door haar leeftijd.Buitenrit wel maar een kwartier heen en weer terug.In rengalop door de wei gaat ook niet.En dat mist mijn dochter wel.Een vriendin heeft een jonger paard en ze is dan toch een klein beetje jaloers dat zij dat wel kan.We willen britta voor geen goud missen hoor.Maar als ze niet meer kan koop ik denk ik wel een iets jonger paardje erbij voor mijn dochter.

Skye1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 11:20

Dankjulliewel voor de reacties. Deze ruin is met 4 jaar ingereden en altijd bij dezelfde eigenaar gebleven en ze vinden het geen enkel probleem als ik hem wil keuren. Ik ga binnenkort kennismaken en hoop dat de klik er is en zo ja, laten keuren.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 11:22

Skye1973 schreef:
Dankjulliewel voor de reacties. Deze ruin is met 4 jaar ingereden en altijd bij dezelfde eigenaar gebleven en ze vinden het geen enkel probleem als ik hem wil keuren. Ik ga binnenkort kennismaken en hoop dat de klik er is en zo ja, laten keuren.

Leuk!! En dan fotos spammen natuurlijk :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 11:23

Ik vind het altijd zo een rot idee, dat mensen een paard van 23 jaar nog te koop zetten, onder het mom van het is een fijn leerpaard; Als het dier in kwestie jou dan al die tijd tot trouwe dienst is geweest en jij komt er niet meer verder mee, gun het dan gewoon zijn pensioen, maar probeer er niet nog een paar centen aan te verdienen...

Ik zou er in ieder geval nooit voor gaan betalen, want hoe je het ook wend of keert; ouderdom komt nu eenmaal met gebreken, wat vaak een hoop extra kosten met zich meebrengt, die jij dan mag ophoesten...

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 11:26

Na 19 jaar vind ik dat wel erg ja. Mijn paard is ook van zijn 4e tot zijn 17e bij dezelfde eigenaar geweest. Die verkochten hem ivm echtscheiding en de dochter die naar het buitenland ging. Maar 17 is geen 23 natuurlijk.

Simone_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 13:32

Als je dit paard een kans wilt geven is dat heel mooi, weinig mensen zullen een ouder paard kopen! Ik zelf zou toch een wat jonger paard kopen

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 13:39

Ben benieuwd hoe het met de aspirant kopers is afgelopen is het paardje van 23 jaar nog wat geworden of de 14 jarige fries nog aangeschaft?

NWOBHM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 13:25

@Patt we hebben besloten het niet te doen aangezien veel ervaren paardenmensen in mijn omgeving het afraadden i.v.m nu al zichtbare artrose (ik heb zelf niet zo'n kijk daarop). Na een tijd verder zoeken hebben we nu een heel leuk paardje gevonden :)

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 00:37

Mooi te horen maare vertel!..... :P

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 01:45

Bij ons op stal staat d'r 1 van 30 die nog rustig wat rondjes wil/kan galopperen