pony met rijtechnisch probleem kopen of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 23:33

Bij een (talentvolle) kinderpony dient karakter mijn inziens altijd op 1 te staan. Uiteindelijk vormt karakter de combinatie die maakt dat je wint of verliest. in ieder opzicht.
Het behouden van vertrouwen en plezier maakt het veel gemakkelijker om iedere willekeurige pony naar hoger niveau te rijden; Je stuurt je kostbaarste bezit (je dochter!) toch niet weg op een kreng van een dier waar zij uiteindelijk met angst en beven bovenop moet gaan zitten?

Een échte toppony is niet ineens te koop voor een schijntje; Een 'beetje staken' is nimmer aanleiding om een dier voor veel minder geld te verkopen. Hoewel de 'druk' bij professionals hoger ligt, moet je je ook realiseren dat zij betaald krijgen om een pony correct te trainen. Zij zullen alle het mogelijke in het werk stellen om hun goede naam te behouden, en alles doen wat binnen de mogelijkheden ligt om een correct 'product' af te leveren. Lukt het niet? Dan verdwijnt zo'n dier voor een schappelijke prijs via de achterdeur, uit het zicht, uit de kijker, onopgemerkt... . Het feit dat je ook niet direct antwoord lijkt te hebben gehad op je vragen onderbouwd dit alleen maar, dit vertellen ze je liever onder 4 ogen.

Ik raad het je persoonlijk af. Als je dan toch wilt gaan kijken, laat je instructeur zijn of haar leven maar wagen en houdt je dochter veilig op de grond totdat je zeker weet dat je echt een betrouwbaar dier voor je neus hebt staan.

anneliesdj

Re: pony met rijtechnisch probleem kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 23:45

Hoe ervaren is je dochter met rijden? Dat zal vooral het hekel punt zijn denk ik.
En als het een talentvolle pony is, zal het allicht al op meerdere manieren geprobeerd zijn; met druk, zonder druk, tijdje op rust enz. Een pony van 25.000 geef je niet voor een schijntje weg alleen omdat hij een keer zijn dag niet heeft. Dan probeer je alles om hem weer aan het lopen te krijgen zodat je toch geld gaat vangen.
Ik vind het klinken alsof het iets is voor iemand met een lange adem, danwel iemand die geen of weinig ambitie's heeft. Maar als jij verwacht er over 2 maanden Z2 mee te kunnen starten, dan zul je zeker bedrogen uitkomen.
Daarbij moet je bedenken dat het voor het plezier van je dochter is en dat zij er geen lol aan beleeft als zij elke week van wedstrijd terug komt met nullen op papier of uitsluiting, om het maar even niet te hebben over de ongelukken die er kunnen gebeuren en dan ga ik er ook nog vanuit dat de pony thuis gewoon loopt zoals zou moeten.

Voor mezelf zou ik dit wel aandurven, voor mijn kind nooit of te nimmer. Die moet plezier hebben in het rijden en niet vechten met een draak om er net die 2 stappen uit te krijgen die bewijzen dat het er ergens diep van binnen wel in zit.
Wat is het dat je het overweegt? Is het puur een geldkwestie? Trekt de uitdaging je aan? Of val je op deze pony in het bijzonder?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 23:49

spekenham schreef:
Uiteraard waarde naar kwaliteit dus snap ook wel dat deze pony anders toch wel die 25.000 waard was geweest en nu door dat gedrag misschien niet eens een schijntje.

Wie heeft je wijs gemaakt dat die pony 25 duizend waard is?
Heeft die eigenaar dat gezegd? Want dat zegt natuurlijk niet zoveel.

spekenham schreef:
tamary schreef:
Pony moet bij de ruiter passen, dat is in dit geval je dochter. Prijs en papier is daar ondergeschikt aan.

dat is eerste vereiste, gezondheid tweede, karakter derde en dan volgt de rest.

Vreemd dat jij karakter pas op de 3e plek zet terwijl de pony voor je dochter is.
Jij hebt dus liever een gezonde pony die je dochter er elke dag af kiepert dan een brave die elke maand een nieuw kwaaltje heeft?

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 23:55

Ik zou er niet aan beginnen zijn echt nog genoeg pony's voor minder die ook kwaliteit hebben. Je wilt toch wel dat je dochter veilig op der pony kan stappen.

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 10:24

[
spekenham schreef:
tamary schreef:
Pony moet bij de ruiter passen, dat is in dit geval je dochter. Prijs en papier is daar ondergeschikt aan.

dat is eerste vereiste, gezondheid tweede, karakter derde en dan volgt de rest.

Vreemd dat jij karakter pas op de 3e plek zet terwijl de pony voor je dochter is.
Jij hebt dus liever een gezonde pony die je dochter er elke dag af kiepert dan een brave die elke maand een nieuw kwaaltje heeft?[/quote]

Ik denk dat je het verkeerd leest, als een pony bij mijn dochter past dan neem ik aan dat ze de pony leuk vind en fijn vind rijden dus dan zal het karakter ook wel bij haar passen.

Of de pony zoveel waard was is moeilijk zeggen maar hij stond wel in die prijsklasse geadverteerd.

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 10:27

spekenham
[quote="tamary schreef:

dat is eerste vereiste, gezondheid tweede, karakter derde en dan volgt de rest.[/quote]
Jij hebt dus liever een gezonde pony die je dochter er elke dag af kiepert dan een brave die elke maand een nieuw kwaaltje heeft?[/quote]

Ik denk dat je het verkeerd leest, als een pony bij mijn dochter past dan neem ik aan dat ze de pony leuk vind en fijn vind rijden dus dan zal het karakter ook wel bij haar passen. maar dat je suggereert da teen brave met allerlei kwaaltjes een beter keus zou zijn begrijp ik ook niet helemaal.

Of de pony zoveel waard was is moeilijk zeggen maar hij stond wel in die prijsklasse geadverteerd.[/quote]

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 11:14

Als de pony in eerste instantie in die prijsklasse stond geadverteerd, dan is het aannemelijk dat hij nu een röntgenologische bemerking heeft gekregen waardoor deze niet meer voor de volle mep verkocht kan worden. Of er mankeert écht iets aan het karakter.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 11:25

Als jouw dochter zo goed kan rijden dat ze al z2 is geweest waarom dan niet een vijf/zesjarige die goed is opgeleid en m1/m2 loopt. Problemen kun je krijgen maar ook opzoeken en volgens mij gaat dat wel gebeuren als je deze pony gaat kopen. Ik erger me wel aan de opmerkingen zoals eigenwijze pony, moet goed doorgereden worden enzenz. Een pony op dit niveau met een kaderruiter op zijn ruge die voor een schijntje weg gaat, dan gaan alle alarmbellen rinkelen. Ook al geef je het een half jaar, in de Z moeten ze met verzameling en oprichting lopen , ook bij de pony's. Grote kans dat dit dier een aandoening heeft waardoor hij het helemaal niet kan. Keer je hem/haar binnenste buiten dan ben je 1000 euro verder en dat kun je beter in een solide m1/m2 pony stoppen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 11:26

Ver van weg blijven... Klinkt als een verhaal waar iets fout aan is. Er zijn best goede pony's te vinden (maar niet Z klaar nee) met de goede instelling.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 11:27

Mijn advies: niet doen.. Er zijn al genoeg redenen in dit topic gegeven.

Wat moet je sowieso met met een een pony die geen werkwillig karakter heeft? Je dochter wil toch de sport in en dan blijft dat altijd tegenwerken. Al geloof ik er geen moer van en denk ik dat er veel meer speelt.

Genoeg leuke pony's met potentie te koop.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 11:55

Als je dochter goed kan rijden dan zou ik eerder voor zoiets als onderstaande pony gaan.
http://www.sporthorses.nl/advertentie/8 ... 2InNiyKA5s

Dan is je dochter net vijftien en kan ze de Z met haar in, voordeel is dat de pony weer redelijk jong te koop komt en dan Z2 loopt, het narijden van andere pony's kun je misschien veel van leren maar een dier door en door kennen en opleiden geeft voor een jonge ruiter een toegevoegde waarde.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 12:04

Staken en gebrek aan werkwil heeft een reden. Overvraagd kan, maar de kans op lichamelijke gebreken is vele malen groter. Als je ervoor gaat doe je er slim aan de pony klinisch en met röntgen te laten keuren.

Stel bij de verkoper voor dat de kosten daarvan voor jou zijn als hij volledig wordt goedgekeurd en voor hem als dat niet zo is. Gaat hij daarmee niet akkoord, dan kan dat een goede reden zijn om achter je oren te krabben.

Gezien je verhaal gok ik op lichamelijke probleem

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 12:05

-> PP

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 12:13

Ik vrees dat pony stuk is.
Waarom gaat ie anders met gebreken weg? Misschien valt het op te lossen, maar straks wordt het erger en heb je een grasmaaier..

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 12:17

spekenham schreef:
o jawel maar ik wil wel een goede pony, een pony met genoeg potentie, eten doen ze toch en lessen kosten toch duur dus dan maar op een pony die mij aanstaat.

helaas zijn vaak de prijzen zo hoog dat je bijna niet de kans krijgt een talentvolle pony te kopen, talent heeft deze pony in overvloed maar ja wel een gecompliceerd gedrag.

Uiteraard waarde naar kwaliteit dus snap ook wel dat deze pony anders toch wel die 25.000 waard was geweest en nu door dat gedrag misschien niet eens een schijntje.

sorry vergeet te quoten is bedoeld als reactie op rianne h

Ik vond het wel een goede vraag die gesteld werd: wat trekt je zo aan aan deze pony? Is puur het idee dat hij voor 25.000 te koop stond dan zoveel waard. Er zijn meer dan genoeg ponies met potentie, alleen krijgen de meeste ponies de kans niet omdat ze niet door professionals worden bereden.

Deze heeft nu juist bewezen dat hij dat potentieel míst, hij heeft alle kansen gehad en toch maakt hij het niet waar. Ook de beste afstamming, de beste bouw en de beste gangen garanderen beslist niet dat een paard het talent of potentieel heeft, aangezien een (belangrijk) onderdeel van succes ook de wíl om te presteren is.

Da's net zoals bij mensen, een gemiddeld intelligente leerling bomvol motivatie heeft meer kans de universiteit te halen dan een hoogbegaafde zonder motivatie.

En dan gaan we nog even helemaal niet uit van fysieke problemen, die uiteraard ook debet kunnen zijn aan het verzet.

Laten we eerlijk zijn; een top-pony op niveau gaat alleen voor top-prijs weg. Als een pony voor een recreatie prijsje weg gaat kun je er van uit gaan dat het ook niet meer dan een recreatie pony is.
Laatst bijgewerkt door sallandval op 01-05-14 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 12:18

Waarom zoek je geen pony die net zo veel talent heeft zónder gebreken?

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 12:32

Ik zou het niet doen, de kans dat er meer mis is dan staken door te veel druk is erg groot.
Er staan zoveel leuke pony's met potentie te koop en die hoeven ook de hoofdprijs niet te kosten. even een snelle blik geworpen op www.sporthorses.nl en ik zie er genoeg staan.
Met deze pony, lijkt de kans op hoog in de sport komen mij bijvoorbeeld veel groter en zo staan er meer te koop.

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 12:43

bigone schreef:
Als je dochter goed kan rijden dan zou ik eerder voor zoiets als onderstaande pony gaan.

Dan is je dochter net vijftien en kan ze de Z met haar in, voordeel is dat de pony weer redelijk jong te koop komt en dan Z2 loopt, het narijden van andere pony's kun je misschien veel van leren maar een dier door en door kennen en opleiden geeft voor een jonge ruiter een toegevoegde waarde.

die pony is toch veels te klein 1.42 die gaat het het echt niet maken tussen al die grote d pony's

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 12:44

spekenham schreef:
bigone schreef:

die pony is toch veels te klein 1.42 die gaat het het echt niet maken tussen al die grote d pony's
Op die site staan niet alleen maar kleintjes. Nogmaals; Waarom zoek je geen pony die net zo veel talent heeft zónder gebreken?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 12:44

Sallandval ik ga geheel mee in jou post!

Persoonlijk zou ik niet snel aan zo'n pony beginnen. Maar goed ik sta niet in de schoenen van TS...
Mij verbaasd het dat het een toppony zou zijn en flink onder de prijs weg gaat terwijl hij dus al door profs is gereden... Je zou verwachten dat een prof alles uit zo'n talentvol dier kan halen en een beetje staakgedrag wel zou weg kunnen "poetsen"... Ik heb flinke vraagtekens bij zo'n pony!

Maar TS er zijn toch nog genoeg andere "talantvolle" pony's te koop waar ze geen 25000 voor vragen?
En wat is talentvol? Voor mij is talentvol een dier met fijne gangen en een goed karakter en dan hoeft ie niet eens heel spectaculair te lopen dat ie zijn voorbenen in zijn nek kan leggen om het zo maar te zeggen... Met goed rijden kun je een hele hoop uit een dier halen als ie een fijn karakter heeft!

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 12:47

sallandval schreef:
spekenham schreef:
o jawel maar ik wil wel een goede pony, een pony met genoeg potentie, eten doen ze toch en lessen kosten toch duur dus dan maar op een pony die mij aanstaat.

helaas zijn vaak de prijzen zo hoog dat je bijna niet de kans krijgt een talentvolle pony te kopen, talent heeft deze pony in overvloed maar ja wel een gecompliceerd gedrag.

sorry vergeet te quoten is bedoeld als reactie op rianne h

Ik vond het wel een goede vraag die gesteld werd: wat trekt je zo aan aan deze pony? Is puur het idee dat hij voor 25.000 te koop stond dan zoveel waard. Er zijn meer dan genoeg ponies met potentie, alleen krijgen de meeste ponies de kans niet omdat ze niet door professionals worden bereden.

Deze heeft nu juist bewezen dat hij dat potentieel míst, hij heeft alle kansen gehad en toch maakt hij het niet waar. Ook de beste afstamming, de beste bouw en de beste gangen garanderen beslist niet dat een paard het talent of potentieel heeft, aangezien een (belangrijk) onderdeel van succes ook de wíl om te presteren is.

Da's net zoals bij mensen, een gemiddeld intelligente leerling bomvol motivatie heeft meer kans de universiteit te halen dan een hoogbegaafde zonder motivatie.

En dan gaan we nog even helemaal niet uit van fysieke problemen, die uiteraard ook debet kunnen zijn aan het verzet.

Laten we eerlijk zijn; een top-pony op niveau gaat alleen voor top-prijs weg. Als een pony voor een recreatie prijsje weg gaat kun je er van uit gaan dat het ook niet meer dan een recreatie pony is.

Nou pony is echt een eyecather die alles in huis heeft behalve dan dat rijtechnisch probleem dus zou wel erg dom zijn om het niet eerst goed uit te zoeken wat er precies aan scheelt dan meteen te zeggen doe ik niet want hij is lastig te rijden. Ik heb al veel pony's gezien maar aan iedere pony scheelt wat ook aan de toppony's waar je de volle mep voor betaald

Dus is nu de afweging of je het riscico durft te nemen , zou ik gaan kijken gaat er nog eens flink gebabbeld over worden en een complete keuring eroverheen , en stuk gereden lichamelijk is dan denk ik wel op te sporen mentaal ja daar loop je een risico.

Ben er nog niet over uit het te doen hoor toevallig net ook gebeld of ze een m2 pony wil gaan rijden zou ook een goede oplossing zijn maar ja ook die pony moet in de winter verkocht worden dus is ook weer niet ideaal.

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 12:53

Rianneke schreef:
Sallandval ik ga geheel mee in jou post!

Persoonlijk zou ik niet snel aan zo'n pony beginnen. Maar goed ik sta niet in de schoenen van TS...
Mij verbaasd het dat het een toppony zou zijn en flink onder de prijs weg gaat terwijl hij dus al door profs is gereden... Je zou verwachten dat een prof alles uit zo'n talentvol dier kan halen en een beetje staakgedrag wel zou weg kunnen "poetsen"... Ik heb flinke vraagtekens bij zo'n pony!

Maar TS er zijn toch nog genoeg andere "talantvolle" pony's te koop waar ze geen 25000 voor vragen?
En wat is talentvol? Voor mij is talentvol een dier met fijne gangen en een goed karakter en dan hoeft ie niet eens heel spectaculair te lopen dat ie zijn voorbenen in zijn nek kan leggen om het zo maar te zeggen... Met goed rijden kun je een hele hoop uit een dier halen als ie een fijn karakter heeft!

Heb je al eens goed gekeken naar de prijzen, voor een simpele z geklasseerde pony vragen ze al 15.000 euro, dus zo veel talentvolle pony's voor normale prijzen zijn er niet hoor anders laat maar weten. En jonge pony's zit ook veel werk in en kosten ook tussen 5000 en 10000 euro dus ook daar is niet zomaar een talent te vinden

En talent is maar relatief een fijne pony is veel belangrijker maar dan wel 1 die gewoon goed mee kan draaien in het Z die kun je bijna nergens vinden. sommige pony lopen als een trein maar hebben toch niet het talent zoals haar d pony lopen als een tierelier maar in de ring zo flegmatiek als de pest, is echt heel jammer van die pony, het moet een mix zijn van alle positieve factoren.
Laatst bijgewerkt door spekenham op 01-05-14 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

XMaaiike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 12:57

spekenham schreef:
bigone schreef:

en de pony waar je nu over twijfelt wel? Ik snap dan niet helemaal het doel wat je wil bereiken met de pony? Wil je deze pony een nieuwe kans geven of wil je dat je dochter het maakt in de pony's? Dan zul je toch echt niet aan een stakende pony moeten beginnen.

Ik heb zelf ook mijn pony in dit segment te koop gehad, dat deze pony in de categorie 25.000 + werd geadverteerd zegt helemaal niks, vraag me af hoe de resultaten waren die de pony op wedstrijd gelopen heeft in het verleden, daarnaast komt er dan nog bij, zoals velen al genoemd hebben, dat er in de tussentijd van alles, zowel mentaal als fysiek mee gebeurd kan zijn.

Een goede Z2 pony wordt echt niet zomaar verkocht voor een schijntje. Ik zou er niet te naïef over denken. Ook al zou de pony goedgekeurd worden en ziet de instructrice het wel zitten, wie zegt dat je over een tijdje niet tegen dezelfde problemen aanloopt, pony zal toch de Z oefeningen weer moeten doen, immers de pony zou rechtstreeks met je dochter in het Z gaan starten geef je aan.

Ik vraag me serieus af waarom jezelf zo'n gedoe op de hals halen? alleen maar op de prijs??
Ga goed opzoek naar een goede (Z) pony die wel potentie heeft om door te groeien, ik ken er zat ;)

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 12:59

XMaaiike schreef:
spekenham schreef:
dochter goed kan rijden dan zou ik eerder voor zoiets als onderstaande pony gaan.

en de pony waar je nu over twijfelt wel? Ik snap dan niet helemaal het doel wat je wil bereiken met de pony? Wil je deze pony een nieuwe kans geven of wil je dat je dochter het maakt in de pony's? Dan zul je toch echt niet aan een stakende pony moeten beginnen.

Ik heb zelf ook mijn pony in dit segment te koop gehad, dat deze pony in de categorie 25.000 + werd geadverteerd zegt helemaal niks, vraag me af hoe de resultaten waren die de pony op wedstrijd gelopen heeft in het verleden, daarnaast komt er dan nog bij, zoals velen al genoemd hebben, dat er in de tussentijd van alles, zowel mentaal als fysiek mee gebeurd kan zijn.

Een goede Z2 pony wordt echt niet zomaar verkocht voor een schijntje. Ik zou er niet te naïef over denken. Ook al zou de pony goedgekeurd worden en ziet de instructrice het wel zitten, wie zegt dat je over een tijdje niet tegen dezelfde problemen aanloopt, pony zal toch de Z oefeningen weer moeten doen, immers de pony zou rechtstreeks met je dochter in het Z gaan starten geef je aan.

Ik vraag me serieus af waarom jezelf zo'n gedoe op de hals halen? alleen maar op de prijs??
Ga goed opzoek naar een goede (Z) pony die wel potentie heeft om door te groeien, ik ken er zat ;)[/quote]
oke kom maar op met die pony's?

Ben benieuwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 13:02