Oud & Nieuw. Wat doe jij met je paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 22:44

De meeste van de paarden bij ons op stal zijn al aardig gewend aan de rotjes. Ze worden al weken van te voren gegooid bij ons in de buurt.
Op de avond zelf laat de boer altijd de lichten aan en zet hij overal de radio aan.
Ik ben eens gaat kijken tijdens de herrie en echt alle paarden bij ons op stal stonden er rustig bij. OK dan!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 22:46

Niets. Ik ga 'm niet uit z'n gewone ritme halen. Ik ben normaal nooit om 12 uur 's nachts op stal, dus dan ook niet. Zo veroorzaak je juist onrust. Bovendien ziet de stalhouder me aankomen...

Verwacht in die buurt ook niet echt veel vuurwerk overigens.

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 22:55

Onze stal staat midden in het centrum. Dus er wordt nogal wat geknald en geschoten rond ons huis.
Maar och, beetje meer hooi zodat ze wat te doen hebben en deuren en ramen dichthouden (voor het geval er iets naar binnen schiet), dat is alles wat we er aan doen.
Ze staat ook altijd heel verstoort te kijken als ik even binnen kijk voor controle Haha!

La_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 22:56

Lady staat gewoon op stal. Ga ook niet bij haar langs om te kijken of het wel goed gaat. De eigenaar van de stal zal het ook allemaal wel in de gaten houden.
Heb ook niet het idee dan lady het eng vindt. Dat ze 3 jaar terug nog thuis stond ben ik een keer wezen kijken en ze keek er niet van op of om.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 23:05

dit jaar maak ik mij helemaal geen zorgen ,ze staan op een rustig pensionstal.

vorige jaren zetten ik ze in ieder geval op stal met de radio aan en voerde ik ze om kwart voor twaalf een hoop hooi. ik bleef er tot 1 uur s'nachts bij en ging dan weg.

ik maak mij meer zorgen om mijn honden!

Chantal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 23:11

die van mij gaan gewoon op stal.
Beetje hooi erbij, radio aan.
Elk jaar is het nog goed gegaan dus verwacht nu ook niks raars!! Lachen

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 23:12

Mist schreef:
Paarden staan aan huis, dus ik heb ook altijd huisarrest met O & N, bij mij in de straat (alle 5 huizen) wordt geen vuurwerk afgestoken omdat iedereen dieren heeft en het bovendien nutteloos vind.
Met die grote van mij moet ik altijd buiten staan want die vindt het geweldig om naar te kijken (in de verte kun je het dorp zien en daar steken ze wel af) dus ik ben altijd verplicht om (meestal in de vrieskou) tot 1 uur naast knollie te staan, reuze gezellig vind ze dat.

Wat gezellig! Haha!

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 23:22

Tos heeft afgelopen 2 met O&N afgelegen gestaan, maar in maart verhuisd van stal, en die ligt echt tegen een woonwijk aan.
Mabel is ook wel een coole kikker, maar geloof niet net zo erg als Tos (wel eens van de club naar huis dat kinderen lollig vuurwerk afstaken als ik langs kwam) die er niet echt bang voor was.

Maar de stalhouder zorgd dat er iemand is, en ik denk juist dat hoe meer ze merken dat er iets is, omdat er middan in de nacht ineens mensen komen, hoe drukker ze worden.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 23:29

Ik doe niks, heb er zelfs helemaal niet aan gedacht, vorig jaar ook niet. Ze staat in de rand van het dorp, nou ja de radio staat al aan ze krijgen 's avonds altijd al iets meer. Tja ik heb toch wel een beetje feest op O&N en ik denk dat ze niks doet anders had ik dat vorig jaar wel gehoord hoor.

Visitor2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 23:32

paardjes binnen, deurtjes dicht, nix aan de hand

we hebbe dit jaar wel voor ut eerst de 2 shetties van de hoefsmid erbij, weet niej hoe die zullen reageren (zijn nogal zenuwenleiers) maar die zet ik wel bij de andere shet, hebbe ze elkaar nog Haha!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 00:39

Gewoon lekker op stal, niets anders dan normaal...

@smousje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 00:43

Bij ons op stal blijven de lampen aan,radio en krijgen ze van de staleigenaar een pluk kuil.
Ikzelf geef mijn paarden als ik weg ga een kruidenliksteen(zo een plakkerd Haha! )
Daar zijn ze dan lekker zoet mee en de volgende dag is deze meestal op Verward .
De staleigenaar houd het ook allemaal goed in de gaten dus ik laat ze met een gerust hart achter.
Gelukkig staan ze bij een natuurgebied en wonen er niet veel mensen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 01:22

Ik ben al 3 weken bezig om ze te leren verantwoord om te gaan met vuurwerk.... en vooral dat aansteken is een probleem..zelfs met een aansteek-lont lukt het niet Verward

Geintje..
Hierzo beginnen ze nu al met melkbussen schieten en over een dag of wat zal het "gewone"vuurwerk wel beginnen...wennen ze er gelijk aan.
Ik ga nu ook elke avond tegen 23.00 uur voor de laatste keer naar stal (om water te geven) en met O&N ga ik meestal even kijken op afstand (geen brand od (ivm halfopen stallen en open hooiopslag) Ik heb zoiets van: het begint langzaam met af en toe een knal en de kanllen en pijlen wordt opgebouwd tot 24.00 uur en neemt dan weer af, ze moeten het maar accepteren...

Heleen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 01:45

Mijn 3 IJslanders gaan voor het eerst op de stal die ene nacht, tussen de grote paarden. Vorig jaar waren ze een beetje over de rooie en dat duurde daarna ook nog een paar dagen. Nu zijn er toch wat stallen vrij en kunnen ze lekker naast elkaar op stal. Ook bij ons gaat de radio aan en wordt er voor die tijd nog hooi gevoerd. Mijn veulen hebben we net vrijdag naar Lieren gebracht en hoe het daar gaat weet ik niet. Ze staan daar met 7 veulens en er is geen stal. Gelukkig is Thanki geen zenuwpees, hoop de rest ook niet.

Dune

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 02:17

Wij hebben de paarden aan huis staan en net over 12ven gaan we naar buiten om de paarden allemaal een grote emmer wortelen te geven, dan maken ze zelf zoveel lawaai dat ze het vuurwerk niet horen, werkt echt geweldig vooral bij de wat zenuwachtiger paarden. Uiteraard hebben we ook het licht / radio aan en alle deuren dicht.

Greetz Mirriam

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 08:52

norm gaat gewoon om vijf uur s'middags naar binnen
Dan snachts om 23.45 gaat de stal baas alle lichten in de stal aan doen en de paarden hooi geven zodat ze rustig van hun hooi gaan knabbelen
dan rond 00.30 gaan de lichten weer uit en is er weerrust op stal

we hebben nog nooit een paard gehad wat gek werd op stal en we staan naast een woonwijk dus een herrie is het wel s'nachts

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 11:18

Tong uitsteken Ik vind het wel lekker zo, ik hou er helemaal niet van om met Oud en Nieuw van huis te gaan. Iedereen is welkom bij ons, maar wij blijven lekker thuis. En vanwege de paarden hebben we dus ook geweldig excuus om uitnodigingen af te slaan

Als de rust enigszins is teruggekeerd buiten gaan we wel altijd naar de buren, soort rondje waarbij we ieder jaar bij iemand anders afsluiten met z'n allen. Hardstikke gezellig! Haha!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 13:16

Paarden staan gewoon buiten op het land.

De pensioneigenaar gaat wel altijd even een rondje doen om 12 uur.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 19:38

Ook middenin de polder hoor je flink geknal Knipoog

Het dorp 4km verderop, andere dorp 5 km. Maar je hoort het nog goed, de katten gaan altijd over de zeik. Spike vond het ieder jaar weer superinteressant. Die stak z'n koppie door het hek en genoot van het uitzicht (Tenminste; zo leek het dan Tong uitsteken )
Vorig jaar geen problemen gehad met Leo ook. Zij stond gewoon te kauwen op het hooi wat we als voorzorg in haar stal hadden gelegd.

Wij hebben een ruime uitloop buitenbox, met een stenen paddockje voor de box. De paarden blijven dus gewoon staan Gaat Leo bonje geven, sluiten we de stal af, en geven haar een slobber. Is ze meteen afgeleid Knipoog

Matti90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 19:51

Wij geven ze gewoon wat hooi om op te knabbelen. En doen de lichten aan zodat de paarden weten wat er aan de hand is. Later alles weer gewoon... Knipoog en weer rustig, ze geven nooit problemen

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 20:42

Ik kan mijn pony ook met een gerust hart achterlaten. De manege ligt ook aan de rand van een woonwijk, en er wordt toch redelijk veel geknald. De stalhoudsters zijn allebei druk bezig alles onder controle te houden. De hele dag staat de radio aan op zijn hardst, de lampen blijven uiteraard ook aan. Voeren, voeren en nog eens voeren. En als het echt uit de hand loopt krijgen ze een spuitje (niet om in te laten slapen natuurlijk!). Misschien is het op een plaats met meerdere paarden toch anders. Ze steken elkaar aan. Er is er bij ons toch altijd wel eentje bij die in paniek raakt. En dan... worden er meer onrustig.

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 20:56

tja ik zou het niet weten of ze bang er voor is denk et wel mar ik weet het echt niet!

Joyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 20:59

Mijn pony staat gewoon op stal met oud & nieuw. Net als iedere nacht. Ze staat op een boerderij en de eigenaar is gewoon thuis voor het geval dat er een vuurpijl verdwaalt ofzo Knipoog Ik ben er erg blij mee en moet er eigelijk niet aan denken haar buiten te hebben staan..

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 21:48

Yorghos staat gelukkig wel achteraf, dus wij hebben nooit veel last van vuurwerk. Ik ga altijd wel een keer kijken of alles goed is.
Een paard dat normaal binnen staat, zou ik niet uit zijn ritme halen. Juist buiten heb je dan kans dat hij door een hek breekt als hij bang wordt.

beautyfull_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 22:09

Margreet schreef:
Niets. Ik ga 'm niet uit z'n gewone ritme halen. Ik ben normaal nooit om 12 uur 's nachts op stal, dus dan ook niet. Zo veroorzaak je juist onrust. Bovendien ziet de stalhouder me aankomen...

Verwacht in die buurt ook niet echt veel vuurwerk overigens.

dat is dus wat ik ook bedoelde,bij ons gaat het zoals de andere nachten.
maar erna loopt de stalhouder wel even door de gang om te kijken of alles goed is enzo.