Een veulen/onbeleerd paard als eerste paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Een onbeleerd paard of veulen als eerste paard?

Ja
21 (25%)
Nee
62 (74%)

Totaal aantal stemmen: 83

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:37

Sneeuwpop, het was de combinatie van beiden.
We hebben mensen gevonden die ons eindelijk konden uitleggen hoe paarden denken en hoe wij dit kunnen gebruiken in onze communicatie met hen.
En anderzijds door de aankoop van een jong paard hebben we een gans proces doorlopen, met haar in haar opleiding, dat we anders nooit hadden kunnen ervaren en waaruit we heel veel geleerd hebben.

Veel ervaring met paarden en hoog niveau competitie zijn geen garanties om een paard goed op te leiden.
Ik heb heel wat engelse en enkele western trainers en ruiters aan het werk gezien waar ik nooit een paard zou aan toevertrouwen omdat ze een schrijnend gebrek aan inzicht in de psychologie van paarden hebben.
Onze trainers zijn mensen waarbij de natuurlijke ontwikkeling van paard en ruiter steeds op de eerste plaats staan en competitie past daar enkel in als het een bijdrage levert aan deze ontwikkeling.

Plien80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 14:01

Vrij oud topic al, maar wilde toch even reageren. Ik ven van mening dat het niet meteen inverstandig hoeft te zijn om een veulen of erg jing paard als eerste eigen paard te kopen. Dat ligt natuurlijk helemaal aan hoe ervaren je zelf bent met andere paarden en met verstand je met het dier om gaat.

Ik zelf heb een haflinger van inmiddels bijna 2 jaar. Hij kwam bij mij toen hij 5 maanden oud was. Helaas ging het niet goed bij zijn moeder en de fokker en was al met 4 maanden afgespeend. De fokker zorgde vervolgens ook niet goed. Hij was erg ziek toen ik hem kreeg. Dus buiten de normale investering om en het geduld dat je moet hebben, heb ik ook veel zorgen om hem gehad. Omdat hij ziek was en daardoor niet bij de groep kon staan stond hij alleen. Dus ik heb in die tijd heel veel met hem gedaan om toch voor zover het kon de eenzaamheid te bestrijden en hem wat bezigheids therapy te bieden. En echt...het was het braafste paardje van stal en kende al heel veel voor hij uiteindelijk naar de opfok kon toen het uiteindelijk beter met hem ging.

Je moet vooral een keuze maken die het beste bij je past. Ik heb gekozen voor een veulen, omdat ik echt alles van mn paard wilde mee maken. Voor het geld hoef je het niet te doen, want inderdaad je bent uiteindelijk duurder uit dan wanneer je een ouder paard koopt voor je erop kan rijden. Neemt niet weg dat je niks kan doen tot 3 jaar. De normale omgangsvormen aanleren hebben zowel ik als mijn paard erg leuk gevonden, zolang het spelenderwijs gaat en niet te lang achter elkaar.

Van het weekend komt hij uit de opfok en dan gaan we vooral lekker veel wandelen door het bos en rustig aan lekker laten wennen aan van alles en nog wat.

Doe wat bij je past. Lees je goed in en vraag om hulp wanneer nodig.

Hutcherson

Re: Een veulen/onbeleerd paard als eerste paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 23:42

Ik heb mijn eerste paard gekocht vorig jaar toen hij 11 maanden was. Ik had 15 jaar ervaring toen en 1 paard beleerd en zelf ingereden en alles geleerd. Ik had inderdaad ook de voorkeur om mijn paard alles zelf te leren want die band die je dan krijgt is onbetaalbaar en ook niet na te bootsen met een al ingereden paard. Ik denk verder niet aan wat het goedkoopste is, want dan moet je denk ik geen paard kopen. Ik kies voor een paard en voor de klik en voor het hele groeiproces en het ongeduldig afwachten maar het zo trots kunnen zijn als je paard in een fakking appel bijt of in zijn stalletje ligt te dutten (ja, pennymeisje overly attached).. Dat is zo anders met je eigen jonge dier dan met n paard dat al veel kent.