niet goed voelen bij een zwarte fell pony.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Skittlez

Re: niet goed voelen bij een zwarte fell pony.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 11:27

Neehoor minimaal een ambulance? Eigenlijk helemaal niet meer. Ik kom er elke week. daarbij vaak elke dag. En ik heb geen commentaar op de groene heuvel want het is zeer goed (vind ik) dit gaat niet om "Alle" paarden he. Alleen dropshot. Dusja :#

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 11:40

Gewoon aangeven bij je instructrice dat je niet meer op deze pony wilt rijden.
Je gaat naar de manege om te leren, en natuurlijk kan het dan niet altijd goed gaan. Maar er zit een verschil tussen leren en je leven wagen op een paard. Paardrijden blijft altijd een risico, maar ken je eigen grenzen en kom voor jezelf op.

Ik snap overigens niet waarom de manege deze pony in jouw les laat mee lopen. Of dit nu veroorzaakt wordt door teveel energie/slechte opvoeding/fysiek danwel mentaal probleem/onkunde van de ruiter/iets anders kan ik natuurlijk niet oordelen vanaf hier. Maar deze pony is, wanneer hij helemaal in orde is en passend tuig heeft, duidelijk niet geschikt voor het niveau van jouw les. Onverantwoord van de manege om deze pony zo rond te laten lopen.

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 12:04

Skittlez schreef:
Neehoor minimaal een ambulance? Eigenlijk helemaal niet meer. Ik kom er elke week. daarbij vaak elke dag. En ik heb geen commentaar op de groene heuvel want het is zeer goed (vind ik) dit gaat niet om "Alle" paarden he. Alleen dropshot. Dusja :#

Ik zeg niet dat het nu nog zo is he ;)
Want er schijnt ook wel heel veel veranderd te zijn.
Maar ik heb meerdere verhalen gehoord, uit echt wel betrouwbare bronnen. Zaten goede tussen, maar overwegend slecht.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 12:24

Er is veel veranderd inderdaad, veel andere paarden en andere eigenaar en instructrices. Ik kan dus over de meeste paarden die er nu nog staan geen uitspraak doen, maar ik weet wel dat ze gewoon allemaal niet zo bomproof zijn. Op buitenrit was altijd een avontuur, er hoefde maar iets te gebeuren of die beesten schoten in de stress. Schreeuwende kinderen, bewegende mensen, muziek, ramen, was al genoeg om die paarden aan het schrikken te maken.

Er liepen daar ook gewoon veel paarden rond die iets mankeerden, alleen destijds zag ik dat niet. Je bent jong en je neemt alles aan wat je instructrice zegt, want zij zullen het wel weten. Er waren een aantal paarden die je niet zelf mocht opzadelen omdat ze beten of trapten, er waren paarden die regelmatig gigantische bokken gaven bij het aangalloperen. Ik heb destijds een nieuw zadel mogen testen op Winnie, ze stond er bekend om pijn in haar rug te hebben. Ik wist van niks en lag er 5 minuten na aanvang van de les al af, omdat blijkbaar het zadel pijn deed. Dat soort dingen kun je gewoon niet maken als manege zijnde. Welke idioot zet er nou een lesklant op een pony dat voor het eerst met een nieuw zadel rijd en rug problemen heeft?! Willen er niet zelf afklappen dus dan zo'n lesklantje maar.

Zo kweek je dus wel angst bij die kinderen. Ik ben ook erg lang angstig geweest, als ik voelde dat paarden hun spieren aanspanden schoot ik in de stress. Nu weet ik dat die paarden pijn hadden en dit niet deden om vervelend te doen, maar op dat moment heb je daar geen weet van.

Ik wou dat ik eerder weg was gegaan, dan had ik misschien nu nog een hele rug gehad :+ Ik zou je aanraden om rustig rond te kijken naar een andere manege, TS. Vinden je ouders waarschijnlijk ook leuk want de GH is er niet goedkoper op geworden :+ Faciliteiten zijn namelijk wel dik in orde.

Liekess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 12:38

Skittlez schreef:

Toen ik 11 was vond ik het ook goed :) Absoluut niet vervelend of aanvallend bedoelt hoor! :)
Maar als je 11 bent heb je waarschijnlijk nog niet veel anders gezien dan de manege en heb je geen objectief beeld van hoe je paarden houdt op een gezonde manier. Pas toen ik ouder was kwam ik erachter dat het helemaal niet normaal is dat paarden allerlei gedragsproblemen hebben, en dat je bijvoorbeeld een paard niet 'aan de teugel' rijdt door 'kneden' zoals ze het daar noemen.

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 12:44

Liekess schreef:
Skittlez schreef:

Toen ik 11 was vond ik het ook goed :) Absoluut niet vervelend of aanvallend bedoelt hoor! :)
Maar als je 11 bent heb je waarschijnlijk nog niet veel anders gezien dan de manege en heb je geen objectief beeld van hoe je paarden houdt op een gezonde manier. Pas toen ik ouder was kwam ik erachter dat het helemaal niet normaal is dat paarden allerlei gedragsproblemen hebben, en dat je bijvoorbeeld een paard niet 'aan de teugel' rijdt door 'kneden' zoals ze het daar noemen.

Wat uiteindelijk zagen wordt xD

Brinta12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 12:56

ponypret123 schreef:
Wij hebben ook een paar "uberdrukke" pony's, als je het echt niet wilt niet doen. Maar ze bestaan, ik probeer het altijd en meestal zijn ze wel lief. Maar niks doen wat je niet wilt
maar sommige reacties vind ik wel beetje overdreven, kijk een pony als dropshot oke dat gaat wel ver maar op een manege staat heus niet alleen maar lieffies, en het is vooral niet "rondhobbelen"
veel succes, en doe niks waar je je niet goed bij voelt. En is er een reden waarom dropshot zo doet? Is er iemand die hem het af kan leren

xx ponypret123

Uuuh... Iemand die het gedrag kan afleren?! Dit gedrag kan uit een slecht passend zadel of te energierijk voedsel o.i.d voortkomen. Dus je moet niet zomaar iets 'afleren' voordat je de mogelijke oorzaken hebt bekeken. Anyway, TS ik zal duidelijk aangeven dat je liever op een andere pony wilt rijden.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 12:58

Er is vast en zeker een reden waarom Dropshot zo doet :j Maar er wordt niet naar oorzaken gekeken, er wordt naar symptoombestrijding gekeken.

esmeeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 19:36

Liekess schreef:
Skittlez schreef:

nou.... ik ben ook 11 en ik denk ook zo over mijn vorige manege hoor!
Daar ben ik vanaf vandaag af.
ik vindt hun ook slecht omgaan met paarden en pony's enzo
(ook weer niet zo erg als daar hoor! (zoals ik de verhalen lees))

Skittlez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 14:29

Moest vandaag weer op dropshot.
Nu was ie wel weer lief! Vorige week misschien een rotbui? :):)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 14:33

En dus heb je eigenlijk voor niets een topic gemaakt waardoor de betreffende manege wat slechte reclame krijgt?
Heel fijn dat je vandaag wel lekker op hem gereden hebt, op naar de volgende keer! :-)

edit: ik ken de manege en de pony waar het over gaat en heb al een paar keer op mijn vingers moeten tikken om niet mijn mening te geven over dit topic omdat TS nog wel erg jong is.

Skittlez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 15:09

Jup! Maar hij vond het leuk om op de ruiterpad te lopen dus ja het was heerlijk weer ! {:}

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 15:14

TS wat k je mee kan geven is,
Luister naar je gevoel.. vind je dit gewoon eng? dat kan en dat mag ook! je moet nooit iets doen als je er zelf niet achterstaat ;)
Misschien is het een optie om te vragen of je soms op hem mag rijden mett goede begeleiding zodat je er wel rustig mee leert omgaan... dat hoeft niet metéén maar op ten duur.
En je betaalt immers voor een leuke , leerzame manege les.. als dat niet op die fell pony is moet je dat gewoon aangeven hoor!

Succes :)

joosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 11:48

Wat jammer om te lezen allemaal.. Dropshot is mijn oude verzorgpony en ik ken haar al vanaf haar geboorte. De eigenaar heeft haar verkocht aan manege de Groene Heuvel en ik dacht eigenlijk dat ze een fijn plekje daar had. Maar zij staat daar dus duidelijk niet op haar plek... Bij ons was ze altijd een super lieve merrie, stond altijd als eerste bij het hek, alle aandacht vond ze geweldig. Met rijden was ze voorwaarts, maar heeft nooit gebokt/gesteigerd, nergens bang voor... ze reageerde heel goed op de beenhulpen, kleine aanwijzingen waren al voldoende voor haar.

Skittlez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 15:53

Ze is weer normaal vorige week op haar gereden ze had twee weken geleden zeker een rotbui!

koenborias

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 18:35

Ik sta nu al ruim 3 jaar met mijn paarden op manege de groene heuvel en heb het er erg naar mijn zin. Mijn paarden staan er goed en de faciliteiten zijn prima. De manege paarden die ze nu hebben staan zijn erg braaf. De meeste paarden zijn bomproef buiten en gaan van de zomer regelmatig mee op buitenrit. De manager en het stal personeel wat er nu is houden ook rekening met de paarden, als ze iets mankeren worden ze echt niet ingezet in de lessen. Ze hebben het beste voor met het welzijn van de paarden. En zoveel ambulances komen er ook niet meer op stal. Dat komt zelde voor.

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 18:41

Als ik dit allemaal zo lees snap ik niet waarom ze een veiligheidscertificaat hebben...

AnimalCare9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 09:08

Ik kan geen uitspraken doen over deze manege, want ik ken de manege waarover het gaat helemaal niet. Wel weet ik dat het wel op meer maneges gebeurt dat de foute paarden in de foute lessen ingezet worden. Zo komt het in een vorige manege van mij zelden voor dat er in een beginnersles niemand van zijn/haar paard/pony valt aangezien ze daar de pony's die het snelst schrikken in de beginnerslessen zetten. Terwijl in de gevorderde lessen mensen zich dood vervelen omdat ze op een paard rijden dat aan geen kanten vooruit gaat en helemaal nergens op reageert. Soms moeten ze gewoon wat beter nadenken over welk paard in welke les en met welke ruiter vind ik maarja

Skittlez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 15:05

Geen commentaar heb ik over de groene heuvel, maar dropshot is vaker in zo'n bui.
Dus dat is geloof ik niks nieuws!

ponypret123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 15:09

Bij ons is een pony ook wel is 'verschrikkelijk' maar dat heeft niks met de manege te maken, ed zijn ook moeilijkere pony's voor betere ruiters nodig. Als je er niet op wikt gewoon niet doen
Mijn mening;)

Manou_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 21:04

DROPSHOT ?! Ik rij dagelijks bij de groene heuvel en behalve af en toe een bokje op buitenrit heb ik nog nooit iets geks met hem meegemaakt! Nou heb ik er zelf al een tijdje niet meer op gereden omdat ik helaas te groot word, maar hij rijdt vrijwel elke week mee in de les en zet geen stap verkeerd! Evenals Dino. Ik herinner me nog goed mijn allereerste paardrijlessen op Dino. Ook nooit een stap verkeerd gezet! Wat gek! In welke les rij je?

Skittlez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 13:13

Manou , haha rustig. Volgens mij had hze gewoon een rotbui!
Maar ik ben pas begonnen met rijden 6 weken als het goed was.
In welke les zit jij? Ik zeg wel dat ze heel lief is maar ze kan ook pittig zijn.

Skittlez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 13:15

Skittlez schreef:
hoi!
elke woensdag moet ik rijden bij manege de Groene heuvel in santpoort (velsen-zuid)
vorige week moest ik op een zwarte fell pony dropshot van 1.42 hoog. misschien wat hoger.
maar toen ik het al hoorde kreeg ik rillingen over mijn lijf.
want 1 les daarvoor zat er een meisje op dropshot en ging in galop door de bak.
in de bak wou hij niet dat ik opstapte. hij mag ook niet bij andere paarden in de buurt komen want dan gaat ze bazig doen
het ging allemaal goed todat hij in galop door de bak raasde.
hebt iemand tips?! :)

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 17:22

Liekess schreef:
aeolusnr1 schreef:
Tja nu ineens gaan roepen dat dit de schuld van de manege is ????? ik ben het daar zeer zeker niet mee eens.
Paardrijden is gevaarlijk, punt uit, als je een gevaarlijke sport wil doen ok ik doe het zelf ook, maar dan moet je dus er leren mee om te gaan, en zeer zeker een deel toch ook een beetje lef hebben.
Er zijn idd te veel ruiters die denken dat paarden alleen maar lief zijn, en die liever enkel paarden rijden die amper vooruit te branden zijn, dit zijn geen paarden meer hé, wees een beetje eerlijk naar jezelf toe dan.
Maar idd als de stap te groot is, er over praten met de instructie en dan idd een makkelijker paard rijden, maar doel is wel ooit ook dat moet ik kunnen rijden.

Als je de manege zou kennen zou het er zeker mee eens zijn dat het wel de schuld van de manege zelf is.. :)
Paarden daar komen nooit buiten, slecht passende zadels, en waar een ander gelijk de conclusie zou trekken dat het paard nagekeken moet worden door DA zeggen ze op de Groene Heuvel dat 'ie gewoon een paar klappen moet hebben. Geen wonder dat die paarden daar stuk voor stuk gestoord zijn (en dat is geen overdrijving, ze hebben serieus allemaal wel 'iets')

De paarden komen echt wel genoeg buiten hoor, niet alleen de pensionpaarden maar ook de manegepaarden. Ik rijd er ook en ik help er best vaak. Zomers (april-september) gaan de paarden het land op (word netjes opgebouwd ze gaan NIET in 1x een hele dag), soms ook snachts maar niet altijd dat ligt aan het weer. In de koudere maanden (oktober-maart) komen ze ook buiten! Ze gaan dan een uurtje tot 2 uurtjes de paddock in. Behalve als het te koud is, dan blijven de paarden binnen.

En dat laatste is ook niet waar! Er word zeker niet gezegd dat het paard maar een paar klappen moet hebben. Als ze merken dat er iets is dan halen ze er echt wel een DA bij hoor.

Skittlez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 18:54

[/qoute]De paarden komen echt wel genoeg buiten hoor, niet alleen de pensionpaarden maar ook de manegepaarden. Ik rijd er ook en ik help er best vaak. Zomers (april-september) gaan de paarden het land op (word netjes opgebouwd ze gaan NIET in 1x een hele dag), soms ook snachts maar niet altijd dat ligt aan het weer. In de koudere maanden (oktober-maart) komen ze ook buiten! Ze gaan dan een uurtje tot 2 uurtjes de paddock in. Behalve als het te koud is, dan blijven de paarden binnen.

En dat laatste is ook niet waar! Er word zeker niet gezegd dat het paard maar een paar klappen moet hebben. Als ze merken dat er iets is dan halen ze er echt wel een DA bij hoor.[/quote]

Paard bij ons heet Hey You! Twee keer op gereden.
Rij je daar ook? Zo ja, vandaar die naam.. O:) O:)