Te zwaar en te groot voor een Tinker. Of onzin?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 19:27

Wel goed zeg van de eigenaar van de Tinker! Iemand van bijna 100kg hoort niet op een paard thuis. (ook niet een Ijslander)
Denk eens aan mennen!

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 19:32

Voor Dublin bijvoorbeeld zou ik maximaal 70 kg en broekmaat 38 doen. Die maar heb ik en is echt maximaal voor zijn rug. Ik persoonlijk vind het helemaal niet raar, eerder raar dat ze het paard zouden verkopen aan iemand die er qua broekmaat helemaal niet op past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 19:34

Amalarab schreef:
Wel goed zeg van de eigenaar van de Tinker! Iemand van bijna 100kg hoort niet op een paard thuis. (ook niet een Ijslander)
Denk eens aan mennen!

Ik ben het met de meeste mensen hier eens dat er misschien gekeken moet worden naar een paard in een iets groter maatje, wellicht wat robuuster, maar dit vind ik ook weer erg overdreven. Beetje beledigend ook. Ook voor mensen die zwaarder zijn lopen er genoeg paarden rond op de wereld. Ze moet alleen gaan zoeken naar een wat groter formaatje, wellicht een trekpaard of iets in die trant.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 19:35

Ga met bovenstaande mee... Als je maat 44/46 heb heb je zeker een ruime 18" zadel nodig... Bijna geen een tinker zal dat passen zonder dat t te lang is. Gewicht blijven altijd de meningen over verdeeld.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 19:41

Ik moet wel lachen om alle reacties!

Het zou betekenen dat het gros van de ruiters acuut van zijn paard/pony zou moeten stappen als we blijven uitgaan van 70kg.
Haal daar dan nog eens het zadel vanaf en je moet wel een erg sprietje zijn wil je nog op een paard kunnen.

Leuk voor alle jongelui maar eenmaal volwassen mag je bijna niet meer rijden, mannen al helemaal niet .

Mijn zadel weegt al rond de 20 kg, dan zouden mijn dochters niet eens meer mogen rijden waarvan eentje echt te licht is , maar wel 1.80 lang is.

De bouw en vooral de bouw van de rug is heel belangrijk en natuurlijk wat robuster beenwerk.
In het hele gewicht gezeur wordt totaal niet meegenomen welk type paard er bij dat gewicht hoort.

Een arabiertje van 1.50 is totaal niet te vergelijken met een stevige kort gebouwde tinker.
De moderne fries heeft meestal een wat zwakkere langere rug terwijl welsh-cobs over het algemeen meer het vierkants model hebben.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 19:47

Groot gelijk geef ik de verkoper :) Met 90 kilo hoor je niet op een paard.

En ja, dat is klote, maar wel eerlijk tegenover je paard. Zelf ben ik ook gestopt met paardrijden door mijn gewicht. Eerst flink afvallen en dan weer genieten van het paardrijden.

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 19:49

spatter schreef:

Het zou betekenen dat het gros van de ruiters acuut van zijn paard/pony zou moeten stappen als we blijven uitgaan van 70kg.
Haal daar dan nog eens het zadel vanaf en je moet wel een erg sprietje zijn wil je nog op een paard kunnen.

Leuk voor alle jongelui maar eenmaal volwassen mag je bijna niet meer rijden, mannen al helemaal niet .

Mijn zadel weegt al rond de 20 kg, dan zouden mijn dochters niet eens meer mogen rijden waarvan eentje echt te licht is , maar wel 1.80 lang is.

De bouw en vooral de bouw van de rug is heel belangrijk en natuurlijk wat robuster beenwerk.
In het hele gewicht gezeur wordt totaal niet meegenomen welk type paard er bij dat gewicht hoort.

Een arabiertje van 1.50 is totaal niet te vergelijken met een stevige kort gebouwde tinker.
De moderne fries heeft meestal een wat zwakkere langere rug terwijl welsh-cobs over het algemeen meer het vierkants model hebben.

Dit dacht ik dus ook, wat een onzin haha.
Dan zou ik dus ook niet meer op mijn paard mogen stappen, weeg zelf echt geen 70 KG en heb een slanke arabier kruising _O-

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 19:50

spatter schreef:

Veel Tinkers hebben juist een weke rug en dan is 95 kilo (+ kleding/tuig) voor een tinker van 1,45m gewoon te zwaar.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 19:52

Ik wil wel eens zien hoe al die jonge ruiters denken als ze de 30 gepasseerd zijn, een paar koters hebben gebaard en dan nog hopen dat ze rond de of zelfs minder dan 60 kg wegen.

Ik heb zwanger door gereden, totaal geen probleem maar kwa gewicht oei oei, mijn arme paardje, die er trouwens totaal geen moeite mee had. :D

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 19:53

Ik weet iemand die een tinker kruising (waarschijnlijk tuigpaard) heeft van bijna 1.60 merrie licht bereden en betuigd. Is zoiets niet iets voor jullie? Paard moet nog doorgereden worden maar is al 8 jaar dacht ik

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 19:53

Tsja dan had ik je ook weg gestuurd met die mededeling denk ik :)

95 kg vind ik echt te zwaar voor op een doorsnede paard. Wellicht kijken naar iets in de richting van bels of drumhorse?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 19:54

Brainless daarom schreef ik al dat ze naar wat groters moest kijken, die zijn gelijk ook wat zwaarder van bouw en de meeste tinkers hebben geen zwakke rug, wel worden er veel gereden door ruiters die weinig dressuurmatig rijden.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 19:55

spatter schreef:
Ik wil wel eens zien hoe al die jonge ruiters denken als ze de 30 gepasseerd zijn, een paar koters hebben gebaard en dan nog hopen dat ze rond de of zelfs minder dan 60 kg wegen.

Ik heb zwanger door gereden, totaal geen probleem maar kwa gewicht oei oei, mijn arme paardje, die er trouwens totaal geen moeite mee had. :D

Dat is toch geen goede reden? Ik wil niet zeggen dat jij te zwaar bent, dat iedereen boven de 30 te zwaar is of dat boven de 60 kg te zwaar is,

maar stel je bent echt te zwaar, dan boeit het je paard echt niet hoe oud je bent en hoeveel kindjes je hebt gehad. Te zwaar is te zwaar.

Alexandra_

friesam schreef:
Ik weet iemand die een tinker kruising (waarschijnlijk tuigpaard) heeft van bijna 1.60 merrie licht bereden en betuigd. Is zoiets niet iets voor jullie? Paard moet nog doorgereden worden maar is al 8 jaar dacht ik

En waarom mag dit dan wel, is dat per definitie een sterker paard als in de OP :?

Kuggur

Alexandra_ schreef:
Dan zou ik dus ook niet meer op mijn paard mogen stappen, weeg zelf echt geen 70 KG en heb een slanke arabier kruising _O-

Dit vind ik dus altijd wat, hoe zal ik het zeggen "aparte" logica....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 19:58

Kijk 60 kilo is natuurlijk weer heel weinig voor een standaard volwassen vrouw.
Maar er is wel een verschil tussen 95 en bv 75 kilo.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 19:58

Citaat:
Een slanke ruiter die niet goed zit kan meer kwaad dan een zwaardere ruiter die een onafhankelijke zit heeft.

Gaan we weer :Y) . Kul!! Of je onafhankelijk zit of niet bepaald niet het aantal kilo s! Je wordt niet lichter van goed zitten.. laatst met bekende paardenfysio over gehad en die was van mening dat mensen rond de 100 kilo niet op een paard thuis horen. Wel of niet oke zitten van lichte ruiter weinig mee van doen, ja paard kan last hebben van een niet zo fijn zittende lichte ruiter. Maar dat is dan geen last hebben van het gewicht.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 19:59

Alexandra_ schreef:

Ok, dus jij zit met 95 op een kruising arabier van 1,45?
Want daar gaat het hier over.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 20:00

Ik kijk niet naar gewichten!
Ik kijk naar type bouw paard en hoe goed de ruiter kan rijden, dat is veel belangrijker als dat gezeur om gewicht.

Natuurlijk zit er uiteindelijk altijd een grens waarop je je moet afvragen of het nog verstandig is.
Maar een kort gedrongen persoon met veel gewicht rond benen en buik is vervelender voor een paard als een lang persoon met hetzelfde gewicht netjes verdeeld, daarbij dan wel vermeld dat een lang persoon niet op een pony van 1.45 moet gaan zitten.

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 20:00

Brainless schreef:
Kijk 60 kilo is natuurlijk weer heel weinig voor een standaard volwassen vrouw.
Maar er is wel een verschil tussen 95 en bv 75 kilo.

en er is een groot verschil tussen keurig in het zadel passen en er aan alle kanten uitpuilen :o

BigOne

Re: Te zwaar en te groot voor een Tinker. Of onzin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 20:02

Buiten het feit dat ik haar redelijk aan de lange en zware kant vind, het staat toch ook van geen kant als iemand van 185 en 95 kilo op een pony van 150 zit.

Kuggur

vencedor schreef:
Citaat:
Een slanke ruiter die niet goed zit kan meer kwaad dan een zwaardere ruiter die een onafhankelijke zit heeft.

Gaan we weer :Y) . Kul!! Of je onafhankelijk zit of niet bepaald niet het aantal kilo s! Je wordt niet lichter van goed zitten.. laatst met bekende paardenfysio over gehad en die was van mening dat mensen rond de 100 kilo niet op een paard thuis horen. Wel of niet oke zitten van lichte ruiter weinig mee van doen, ja paard kan last hebben van een niet zo fijn zittende lichte ruiter. Maar dat is dan geen last hebben van het gewicht.

Inderdaad, jammer voor al die te zware bokkers, maar massa is massa...

youngster

Ik vind het zelf altijd wat vreemd dat er aan de paarden eisen worden gesteld qua gewicht. Mag zeker niet te zwaar zijn want dan kunnen er ziektes optreden ( oa hoefbevangheid, om maar eens wat te noemen).
Maar een ruiter hoeft dat niet???
Ik vind het echt een kulargument om te zeggen ja na je 30ste ben je toch al zwaarder en na kinderen al helemaal. Moet je als moeder als een kloede door het leven? Je wilt toch gewoon gezond zijn (ook voor je kinderen)?
Maat 44-46 is zeker niet normaal, en het ernstig dat het als normaal wordt gezien tegenwoordig. Het is niet voor niets dat de zwaarlijvigheid en diabetes zo'n issue is.
Niks ten nadelen van de vriendin van de TS, maar ik zou dat ook niet willen op mijn paard.

spatter

vencedor ik zou diegene is naar een grote reiningshow sturen, kan ze haar/zijn lol op!
Kan hij/zij bijna iedere ruiter van het paard sturen .

Wesco

En waaraan zie je dan dat een persoon te zwaar is voor het paard?