Stelling: een sportpaard kan niet 24/7 buiten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kan een sportpaard 24/7 buiten

ja
656 (87%)
nee
90 (12%)

Totaal aantal stemmen: 746

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:21

Definieer sportpaard. :)

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:22

LuckyLuna schreef:
Cassidy schreef:
Ik zeg dat het wel zou kunnen maar dat je dat niet gaat willen. Een paard met een serieuze grasbuik, en de hele dag buiten (daar worden wij ook rozig van) gaat niet het beste geven in de wedstrijdring. Ja, naar buiten, goed voor dat koppie, maar geen hele dagen. En al helemaal geen hele dagen op gras.

Voor dat koppie, daar is het toch juist het belangrijkste voor!!

daarnaast als je vind dat het beestje te veel gras krijgt kun je altijd een graasmasker voor doen.
nog daarnaast hoort het beestje altijd te kunnen eten![/
quote]
Dat is zo, je kan er veel brok in gooien en geen ruwvoer, dan krijg je maagzweren (hoe het helemaal zit, zuur en basisch, moet je me niet meer vragen :') )

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:23

LuckyLuna schreef:
daarnaast als je vind dat het beestje te veel gras krijgt kun je altijd een graasmasker voor doen.
nog daarnaast hoort het beestje altijd te kunnen eten!

Mijn paard zou naar buiten gaan, zonder graasmasker. Maar niet hele dagen. Heb niet zo beste ervaringen met graasmaskers. De paarden waar ik ze op heb gezien wisten ze af te werken. En ze hadden snel genoeg door dat je ze op een gegeven moment alleen maar opzocht om dat ding weer om te doen. Gevolg: ze wilden niet meer bij je komen.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:23

In een Paddock inderdaad of op een wei met uitloop naar een paddock.
Ik heb mijn paard zo zien veranderen toen ik naar een andere stal ben verhuisd.
Ik stond op een stal waar ze niet zo vaak buiten kwamen.
En nu sta ik op een stal waar ze elke dag lekker buiten komen. Zowel in de paddock als op de wei.
In de winter staan ze lekker op de paddock en in de zomer op wei. Tenzij het zo hard heeft geregend dan staan ze in de paddock.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:24

eclair98 schreef:
Dat is zo, je kan er veel brok in gooien en geen ruwvoer, dan krijg je maagzweren (hoe het helemaal zit, zuur en basisch, moet je me niet meer vragen :') )

Wie heeft het over alleen brok en geen ruwvoer? Waar komt dat nou in hemelsnaam vandaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:24

naomi_1998 schreef:
Waratje schreef:
Mits het gaat om een fatsoenlijke versie 24/7, zeker. Maar wel met voldoende droge ondergrond en schuilmogelijkheid, correcte voeding en verdere verzorging.

Geldt dat niet voor recreatie paarden dan?

is offtopic, gaat hier over sportpaarden, niet over recreatiepaarden.

Wat daarvoor geldt, hoort niet in dit topic :)
Cassidy schreef:
Maar wat hoe wil je dan dat een dier zijn dagen vult? Hele dagen op een zandpaddock, alleen maar "for the sake of it", gaat ook heel snel vervelen.

Paarden zijn gemaakt om de hele dag te eten. Naar buiten maar zonder weide is geestdodend.

Da's maar hoe je het inkleedt, maak een track, hang hooinetten op, zorg voor vriendjes.....

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:25

Ik vind het woord sportpaard altijd zo apart.
Wanneer is een paard een sportpaard dan?
Mijn pony loopt Z dressuur tussen de paarden... is het dan een sportpaard (eh pony?)?
Die heeft haar hele leven 24/7 buiten gelopen.
Grasbuik had ze niet hoor... stond op kale wei met op gezette tijden ruwvoer, anders werd ze veel te dik.
Mijn pony is altijd werklustig en heet.
Ik ben een aantal maanden geleden van stal veranderd, naar een stal waar mijn pony snachts op stal gaat. Ze loopt overdag gewoon nog steeds de hele dag buiten.
Ik merk geen verschil bij haar. We zijn ook niet verhuist om het 24/7 buiten.
Als ik een andere goede stal had kunnen vinden waar ze 24/7 buiten had gekund onder goede omstandigheden had ik dat zo weer gedaan.
Ik merk wel dat ik het op deze stal wel erg makkelijk vindt dat we binnen kunnen poetsen etc. als het regent. Ook vlechten en wassen etc. gaat hier wat makkelijker. Als je paard droog moet zijn voor de osteopaat kan ze ook binnen opdrogen.
Maar dit zijn meer de gemakken voor de mens.

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:26

eclair98 schreef:

Sorry snap niet waar jou opmerking weg komt?

xSlvna

Cassidy schreef:
Ik zeg dat het wel zou kunnen maar dat je dat niet gaat willen. Een paard met een serieuze grasbuik, en de hele dag buiten (daar worden wij ook rozig van) gaat niet het beste geven in de wedstrijdring. Ja, naar buiten, goed voor dat koppie, maar geen hele dagen. En al helemaal geen hele dagen op gras.

Serieus, omdat? Alsof bespiering/energie etc. minder wordt van het buiten staan, ja joh.

Het voorkomt blessures, paarden hebben minder snel spierpijn en zijn dus 'nooit' stijf.

Als je correct traint krijgt zo een dier geen grasbuik, bij mijne kon je de ribben tellen en die kreeg toch echt 24/7 gras, mooi in de bespiering.

damian23

Cassidy schreef:

ik sluit me helemaal hierbij aan. Sportpaarden kunnen prima een paar uur per dag naar buiten (wei of paddock) maar 24/7 zal je niet echt topprestaties moeten verwachten. Hier staan ze in de zomer max 5 uur op de wei anders lopen ze echt niet (rozig en dikke buik). En voor het werk gaan ze zeker even op stal om een tukkie te doen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:27

Cassidy schreef:
Maar wat hoe wil je dan dat een dier zijn dagen vult? Hele dagen op een zandpaddock, alleen maar "for the sake of it", gaat ook heel snel vervelen.

Paarden zijn gemaakt om de hele dag te eten. Naar buiten maar zonder weide is geestdodend.

En bedankt. Dus jij vind dat mijn paarden in een geestdodende omgeving staan? Nee, 10 uur lang in een hok van drie bij drie, dat is spannend. Wat gebeurt er volgens jou s' avonds en s' nachts op stal voor bijzonders dat mijn paardjes missen?

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:28

Nee geen 24/7 puur omdat het dan verdomd lastig wordt om nog te trainen met je paard. Maar max 22/7 moet kunnen vind ik.
Sowieso is het goed als ze in iedergeval een paar uur buiten komen per dag. Mijn paard maak ik er niet gelukkig mee als hij 's nachts buiten met zijn vriendjes staat. Want dan staan zijn vriendjes nog op de wei te grazen en hij staat voor het draad te draaien dat die naar binnen wil.
Over die grasbuik dat is een fabel. Grasbuik ontstaat omdat het gras in de dikke darm nog niet is verteerd, het wordt daar dan tijdelijk opgeslagen. (dit is wel heel kort door de bocht, maar anders wordt dit een heel lang verhaal :') )

Cassidy

Ik weet hoe ik het in zou kleden. Dagdeel naar buiten, in de avond op stal, in de middag of in de avond trainen. Hoeft geen paddock paradise voor gecreeerd te worden. Vriendjes bij een sportpaard zou ik niet doen. Ik ben niet zo'n voorstander om paarden die rondom op ijzers staan bij elkaar te zetten (vooropgezet dat ze dan beslagen zouden worden). En als in de kudde, dan alleen in een goed gesettelde kudde. Op gras, en niet op zand waar ze zich vervelen en dan op elkaar uitleven.

Anoniem

eclair98 schreef:
LuckyLuna schreef:

quote]

Ruwvoer hoeft niet per definitie gras te zijn :)

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:29

damian23 schreef:
Cassidy schreef:

ik sluit me helemaal hierbij aan. Sportpaarden kunnen prima een paar uur per dag naar buiten (wei of paddock) maar 24/7 zal je niet echt topprestaties moeten verwachten. Hier staan ze in de zomer max 5 uur op de wei anders lopen ze echt niet (rozig en dikke buik). En voor het werk gaan ze zeker even op stal om een tukkie te doen.

Sorry maar waarom kunnen ze dat niet als ze 24/7 buiten staan?
mischien moeten ze wat meer conditie krijgen?
of ietsjes harder trainen?

uiteindelijk krijg je er een beter sport paard van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:30

eclair98 schreef:
LuckyLuna schreef:

quote]

Ruwvoer hoeft niet per definitie gras te zijn :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:31

Cassidy schreef:
Ik weet hoe ik het in zou kleden. Dagdeel naar buiten, in de avond op stal, in de middag of in de avond trainen. Hoeft geen paddock paradise voor gecreeerd te worden. Vriendjes bij een sportpaard zou ik niet doen. Ik ben niet zo'n voorstander om paarden die rondom op ijzers staan bij elkaar te zetten (vooropgezet dat ze dan beslagen zouden worden). En als in de kudde, dan alleen in een goed gesettelde kudde. Op gras, en niet op zand waar ze zich vervelen en dan op elkaar uitleven.

Maar als jou paarden geen paard mogen zijn, dan zijn we snel uitgepraat. Je kunt nu eenmaal geen appels met peren vergelijken.

Cassidy

Gypsy schreef:
En bedankt. Dus jij vind dat mijn paarden in een geestdodende omgeving staan? Nee, 10 uur lang in een hok van drie bij drie, dat is spannend. Wat gebeurt er volgens jou s' avonds en s' nachts op stal voor bijzonders dat mijn paardjes missen?

Ik weet niet hoe je paarden staan, maar wat is de reden dat jij je aangevallen voelt?

Anoniem

damian23 schreef:

Dan moet je ze minder lang op de wei zetten, en gewoon hooi geven :)

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:32

Sportpaard kan prima 24-7 op de wei staan! Op de stal kunnen ze net zo goed blessures oplopen :)

Def

Gypsy schreef:
Cassidy schreef:

Paarden zijn in principe gemaakt om de hele dag te eten. Maar je vergeet dat paarden oorspronkelijk niet op de vette weides van Nederland leefden. De meeste sobere pony's en paarden met 24/7 eten hier in Nederland zouden zich bevangen eten en dat is erg ongezond.
Je kunt een zandpaddock zo inrichten dat je paarden door middel van slowfeeders zoveel mogelijk uur eten en zo lang mogelijk over doen. Je hebt tegenwoordig allerlei 'tracks', paddock Paradise etc etc.
Zo zwart wit als jij het schetst is niet echt meer van deze tijd...

Cassidy

Gypsy schreef:
Maar als jou paarden geen paard mogen zijn, dan zijn we snel uitgepraat. Je kunt nu eenmaal geen appels met peren vergelijken.

Mijn 3 paarden staan hele dagen buiten in de zomer en een dagdeel in een groep in een zandpaddock in de winter, puur omdat weidegang niet mogelijk is.
Maar ik bestempel ze dan ook niet als "sportpaarden". :D

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:33

Gypsy schreef:
Cassidy schreef:

met gypsy eens
hoe kan het blangrijker zijn om een paard op ijzers te hebben dan om hem met vriendjes te hebben lopen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:35

LuckyLuna schreef:
met gypsy eens
hoe kan het blangrijker zijn om een paard op ijzers te hebben dan om hem met vriendjes te hebben lopen?

Wat een geneuzel weer. Ik rijd western, maar niet wedstrijdgericht. In de sport die ik beoefen (reining) MOET je paard op ijzers als je echt voor wedstrijden gaat vanwege de sliding stops omdat je anders blessures krijgt. Maar met plates onder wil ik hem niet met andere paarden bij elkaar zetten, omdat de takken van de plates zo uitsteken dat een trap met die ijzers verwondingen geeft alsof je met een mes in je paard snijdt.

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:37

Def schreef:
Ik vind het woord sportpaard altijd zo apart.
Wanneer is een paard een sportpaard dan?
Mijn pony loopt Z dressuur tussen de paarden... is het dan een sportpaard (eh pony?)?

Die heeft haar hele leven 24/7 buiten gelopen.
Grasbuik had ze niet hoor... stond op kale wei met op gezette tijden ruwvoer, anders werd ze veel te dik.
Mijn pony is altijd werklustig en heet.
Ik ben een aantal maanden geleden van stal veranderd, naar een stal waar mijn pony snachts op stal gaat. Ze loopt overdag gewoon nog steeds de hele dag buiten.
Ik merk geen verschil bij haar. We zijn ook niet verhuist om het 24/7 buiten.
Als ik een andere goede stal had kunnen vinden waar ze 24/7 buiten had gekund onder goede omstandigheden had ik dat zo weer gedaan.
Ik merk wel dat ik het op deze stal wel erg makkelijk vindt dat we binnen kunnen poetsen etc. als het regent. Ook vlechten en wassen etc. gaat hier wat makkelijker. Als je paard droog moet zijn voor de osteopaat kan ze ook binnen opdrogen.
Maar dit zijn meer de gemakken voor de mens.

Ben het met je eens, ik maak in feite ook geen onderscheid tussen wat het ene en het andere paard doet maar zo wordt het wel gezien.

Hier lopen in totaal 4 sportpaardjes, twee staan samen in een paddock paradise met onbeperkt ruwvoer, paadjes, verschillende weides en soorten gras, een hooinet onder een afdakje en dus dag en nacht buiten.

De andere twee lopen ook samen, in een kudde van 5 en zij lopen op een stuk van weide van 1 hectare en een stuk weide van een halve hectare, onderverdeeld in een lange paddock en een weide met wat wat gras. 1 van de twee gaat 's nachts op stal.

Wij hebben hier erg veel verschil gezien in hoe de paarden waren toen ze nog veel op stal stonden en toen ze hier dag en nacht buiten konden staan. Een enkel geval veranderde zelfs van een 'onhandelbaar' en 'te heet' paard in een veel rustiger en makkelijker paard. Door constant maar in een hokje opgesloten te staan om vervolgens te moeten presteren is dit paard allerlei ondeugden, stress en dominantie spellen gaan ontwikkelen.

In mijn ogen kun je ieder paard dag en nacht op de weide laten, met de juiste voorzieningen en wellicht zoals eerder genoemd met niet te veel en de juiste weidegenootjes om de kans op blessures te verkleinen.