Plezier in rijden verloren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Plezier in rijden verloren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 23:05

@ ts: je vroeg hoe ik de lol in het rijden heb gekregen toen ik in een dipje zat? Ik ben van discipline veranderd, dat was voor mij het tijdstip waarop ik ben overgestapt op western.

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 23:09

haffylover schreef:
is het niet misschien dat jij zelf onbewust teveel bezig houd met dat dressuurmatige en de ontspanning?

Mijn paardje vind de bak verre van intressant maar ze doet alles heel braaf omdat ik dit van haar vraag en in ruil daarvoor doe ik iets wat ze wel leuk vind. Zij laat ook totaal niet merken dat ze het niet leuk vind ofzo.

Maar soms is goed om eens voor jezelf een time out te nemen van dressuur. Misschien eens een hele andere takt proberen??

mijn vorige bij rijpaard die vind dressuur kei leuk maar ontspande zich ook moeilijk. Toen ben tijdelijk gestopt met echt dressuur en ben ik eens western lessen gaan volgen en dan gewoon alleen de basis zo heeft hij leren ontspannen. Daarna ging met gewoon rijden ook super.

Heb je overigens al eens een masseur of iemand laten komen om te kijken of paardje niet een reden heeft waarom hij zich zo vast houdt?

Springen vindt ie geweldig dus dit moeten we binnenkort weer oppakken.
Normaal doen we met les de ene week springen, de andere week dressuur.
Door omstandigheden hebben we de afgelopen weken alleen dressuur les gehad, maar dat gaat binnenkort weer terug naar het oude.

Ik wilde een magnetiseur binnenkort langs laten komen (spierfit.nl)
Zij is al 2x eerder geweest verspreid over het afgelopen jaar en daar heeft hij heel veel profijt van gehad (en ik ook)

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 23:11

Ik lees even mee... Wij zitten ook in een dressuurdip. Verder kan ik echt alles met der en gaat ze echt voor me door het vuur.. maar dat dressuur...
Dit weer helpt ook niet mee... Verzopen rijbak :=

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 23:15

Cassidy schreef:
@ ts: je vroeg hoe ik de lol in het rijden heb gekregen toen ik in een dipje zat? Ik ben van discipline veranderd, dat was voor mij het tijdstip waarop ik ben overgestapt op western.

Hij kan met buitenrit keihard galoperen.
Misschien is racen wel wat voor hem hahahahaha

Western is vind ik opzich wel een prima tak.
Das puur rijden met je lichaam zonder druk op de teugels.
Geweldige manier van rijden is dat.
Dressuur is natuurlijk ook niet met druk / sjorren aan je teugels, maar toch...
Western ziet er betreft de mond toch vriendelijker uit.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 23:27

Staar je niet blind op dat plaatje van het eindproduct, namelijk een verzameld paard aan een lang teugeltje. Voordat je zover bent dien je toch echt met druk te rijden. Met dat verschil dat de aanleuning niet constant is, maar je aan signaalrijden doet. Ook heel fijn als je wilt dat je paard in een bepaald tempo blijft lopen. Jij geeft bijv. een galophulp en je paard dient dat uit te voeren zonder dat je hem bij iedere stap ondersteund. Je geeft je paard veel meer verantwoordelijkheden en leert hem mee te denken. Je zou zomaar een compleet ander paard onder je vinden als je een tijdje bezig bent met western.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 23:32

Uh Cassidy, ook bij de juiste dressuur is het absoluut niet de bedoeling dat je bij iedere stap ondersteund. Juist het zelf lopen na 1 hulp is ook belangrijk :)
Ik ben er van overtuigd dat basis dressuur en basis western(als je uitgaat van een juiste manier), bar weinig van elkaar verschilt.

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 23:33

Ja misschien wel.
Ik moet mijn paard inderdaad bij iedere galoppas ondersteunen anders valt ie terug in de draf.
Maar dit komt ook vooral omdat galop toch een lastig puntje is.
Hij is nml 50% draver en 50% fries (wie verzint zo'n combinatie hahaha :) )
Maar eerlijk is eerlijk, galop gaat hem steeds beter en makkelijker af als ik hem maar blijf ondersteunen.

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 23:34

Stap en draf daarentegen heeft ie geen ondersteuning nodig bij iedere pas. Dat gaat hem zeer goed af.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 23:35

TAO -> PP

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 23:40

Dravers en friezen kunnen beide galopperen hoor :D Bij echte dravers wordt het alleen afgeleerd op de baan waardoor het daarna moeilijker is om weer aan te leren.
Veel ondersteuning nodig is weinig balans.. en balans hoort wel bij de basis en dus bij een goede training. Hoe lang heb je al les van deze instructrice?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 00:52

Ik ben het ook een tijdje kwijt geweest en nu nog uit deze 'dip' aan het opklimmen. :')
Sommige dagen gaat het géweldig, dan zit ik op een roze wolk op een zwevend paard.
Andere dagen voelt alles stroef en zit ik er op als een domme idioot.
Ik probeer de dagen van de laatste categorie te negeren maar soms duren deze dagen zo lang...

In zo'n periode ga ik lekker springen, naar buiten en sinds kort heb ik longeren ook weer helemaal uitgevonden.
Maar ik kan niet wachten totdat ik ook weer lol in de dressuur krijg. Dat ik het gevoel heb dat de basisvoorwaarden echt goed voor elkaar zijn en ik kan gaan uitbouwen.
Nu heb ik het idee vast te zitten en na een fijne, korte, piek weer in een lang, diep, dal terecht kom.

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 08:10

Pion schreef:
Ik ben het ook een tijdje kwijt geweest en nu nog uit deze 'dip' aan het opklimmen. :')
Sommige dagen gaat het géweldig, dan zit ik op een roze wolk op een zwevend paard.
Andere dagen voelt alles stroef en zit ik er op als een domme idioot.
Ik probeer de dagen van de laatste categorie te negeren maar soms duren deze dagen zo lang...

In zo'n periode ga ik lekker springen, naar buiten en sinds kort heb ik longeren ook weer helemaal uitgevonden.
Maar ik kan niet wachten totdat ik ook weer lol in de dressuur krijg. Dat ik het gevoel heb dat de basisvoorwaarden echt goed voor elkaar zijn en ik kan gaan uitbouwen.
Nu heb ik het idee vast te zitten en na een fijne, korte, piek weer in een lang, diep, dal terecht kom.

Jij beschrijft precies hoe ik mij voel!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 08:22

Als ik het zo lees borrelt er diep in jouw toch een hoger doel dan wat je met je paard kunt bereiken.
Dat kan niet anders, anders zou het je niet zo frustreren.
Probeer vooral dingen te doen waar jullie beide goed in zijn, door die positieve ervaringen word het allemaal een stuk lichter en leuker.
Dagen die niet zo lekker gaan stop dan wat eerder met rijden, dat is toch geen ramp.
Als je verwachtingen hoog blijven en je komt met dit paard niet vooruit zul je toch anders moeten overwegen ben ik bang.

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 08:25

Air schreef:
Dravers en friezen kunnen beide galopperen hoor :D Bij echte dravers wordt het alleen afgeleerd op de baan waardoor het daarna moeilijker is om weer aan te leren.
Veel ondersteuning nodig is weinig balans.. en balans hoort wel bij de basis en dus bij een goede training. Hoe lang heb je al les van deze instructrice?

Ja ik weet dat ze beide kunnen galopperen.
Ik zeg ook niet dat ze het niet kunnen.
Ik zeg alleen dat dit moeilijk voor hem is.
:D

Ik heb nu een les of 15 gevolgt bij mijn instructrice en blijf erbij dat ik aan haar een goeie heb.
Vergeet niet dat ik hem als recreatie paard gekocht heb waardoor ik hem dressuur technisch kan vergelijken als een jong groen paard.

Hierdoor is hij inderdaad niet stabiel genoeg nog en is hem nooit geleerd om over zijn rug te lopen. Dit zijn 2 belangrijke punten die we hem aan het leren zijn. Het feit dat ik zeg dat ik wel altijd goed met hem eindig wil niet zeggen dat hij pas na een uur goed loopt. De ene x gaat het vrij snel de andere x pas na 20 minuten. Als je dan een half uur rijdt omdat de bak zwaar is dan is het als snel dat we goed eindigen. Ik probeerde er meer mee aan te geven dat ik tijdens het rijden niet het bijltje erbij neergooi

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 09:35

Volgens mij heb je vooral geduld en doorzettingsvermogen nodig...het is logisch dat je je paard eerst goed van achter naar voor en nageeflijk moet rijden voordat ie zakt en ontspant. Je bent hem nu als het ware aan het herscholen..echter is 15 keer les echt nog heel weinig en moet je gewoon een poosje doortrainen om dit te bevestigen en dan zal je paard er ook steeds makkelijker/sneller inzakken. Het rijden en trainen van een paard gaat altijd met pieken en dalen, maar het is belangrijk om te weten waar je mee bezig bent en dat uit te bouwen. Oefen de galop lekker aan de longe, ga eventueel aan de dubbele longe werken met hem..dan maak je het ook weer makkelijker voor jezelf ohz.

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 10:15

ja waarschijnlijk heb je gelijk Elisa.... geduld heb ik met hem, want ik trap of trek m niet naar beneden ofzo.
Dat zal ik ook NOOIT doen want dat werkt alleen maar averechts.
Het is alleen zo frustrerend... Ik weet dat ie het kan maar het kost zo godganse veel moeite.
Ik zal het posifief bekijken:
In die 15 lessen zijn we wel echt ontzettend vooruit gegaan al.
In het begin zat er geen buiging of ontspanning in. Beestje was zo stijf en vierkant dat ie bijna omviel in de bocht als het ware en liep met zijn neus tussen de sterren.
Oh ja en rennen als een gek! Heb hem echt een paar keer in het hek moeten parkeren.
Houding en buiging gaat al wel echt veel beter en wegrennen doet ie helemaal niet meer.

Ik zal me eigen maar over deze fase heen moeten gaan zetten en weer met volle moed beginnen vanaf donderdag (dan heb ik weer les).

Mensen die gereageerd hebben: bedankt!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 10:41

Moet je zien wat je al bereikt hebt dan! hartstikke goed op weg en geloof me, het is nu een kwestie van doorzetten maar je paard gaat steeds fijner worden en de moeite die je ervoor moet doen wordt dan dus ook steeds minder. Je hebt nu gewoon even de pech dat je tegen zijn slechte basisopleiding aanloopt waardoor je aan het omscholen bent en dat heeft tijd nodig. Sucses!

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:16

Ik ben al 2 jaar bezig ondertussen. Sommige dagen loopt ze geweldig, andere is een drama. Het is gewoon niet constant en dat vind ik vooral vervelend. Buitenrijden is nu ook niet echt een optie met dit weer en doordeweeks is het toch ook echt donker 's avonds :+
Ik hoop dat ons nieuwe zadel wat vooruitgang biedt, zadel wat ik nu heb kan ik namelijk zelf niet in zitten en dat maakt het niet makkelijker :+ En wat knap weer zo leuk zijn, hierdoor zit ik namelijk zelf ook niet lekker in mijn vel... Ik heb goede hoop :)
Gelukkig haal ik heel veel plezier uit het springen/crossen met haar en wat endurance :)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:26

Ik zit ook in een dipje met mijn bijrijhaflinger.
Op uitrit wil hij alleen maar hard , blijft constant dribbelen, na 3 maanden 2 keer per week privéles is die ontspanning er nog steeds niet, hij blijft ertegenaan hikken.
Hij reageerd de ene keer aanspringen op een hele kleine galopshulp, de volgende keer reageerd hij pas op een grote en als je dan de keer erna de grote geeft gaat hij bokken, want je had een kleine moeten geven.
Soms pakt hij het bit past, duurt het 50 meter voordat hij een overgang terug maakt enz. enz.
Ik moet zeggen dat ik er behoorlijk moedeloos van word, en eigenlijk heb ik geen zin meer in dressuur met hem, ik heb het gevoel dat wij als dressuurcombi niet gelaagd zijn :n
Wel doe ik nog uitrijden en springen, daar zit tenmminste nog verbetering in.

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 11:31

Ohw dat is wel erg jammer.... ik heb het geluk dat hij bij mij niet vervelend wordt en als hij niet snel genoeg reageert op mijn hulpen ga ik heel veel overgangen met hem rijden. Daar wordt hij allert van en ontspannen. Werkt dit niet bij jou?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:33

MissChrys schreef:
Ik ben nu alleen even op het punt dat ik in een soort rijdipje zit waardoor ik me eigen er echt toe moeten zetten om te gaan rijden.

Van dat gevoel wil ik af en vroeg me af wie hier ook mee te maken heeft gehad.

Al járen.
Als ik geen zin heb, dan rij ik ook niet. Het is hobby, dus waarom zou je je ertoe zetten? Paard krijgt er niets van om lekker vakantie te vieren.

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:35

MissChrys schreef:
Min paard en ik zijn een goede match kan ik je verzekeren :)
Genoeg positieve verhalen en leuke / goede ervaring.
Mijn verhaal komt een beetje negatief over misschien, maar zo is het zeker niet gelukkig.

Ik merk met rijden dat hij dressuur niet vervelend vind, want hij wordt niet vervelend.
Hij vindt ontspanning over zijn rug / achter de kaak gewoon erg moeilijk.
Hierdoor moeten we beide erg werken om deze ontspanning alsnog te krijgen en zoals ik al zei: we eindigen altijd goed.

Ik ben nu alleen even op het punt dat ik in een soort rijdipje zit waardoor ik me eigen er echt toe moeten zetten om te gaan rijden.

Van dat gevoel wil ik af en vroeg me af wie hier ook mee te maken heeft gehad.

een paard kan ook ontspannen lopen zonder dat zijn nek in de krul zit, om het zo maar te zeggen. Mijn paard wil dit namelijk gewoon niet, het is alleen dan niet meer dresuur gericht rijden maar meer western, met een losse teugel
Laatst bijgewerkt door spotterick op 12-02-14 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

romyloverrr

MissChrys schreef:
Ohw dat is wel erg jammer.... ik heb het geluk dat hij bij mij niet vervelend wordt en als hij niet snel genoeg reageert op mijn hulpen ga ik heel veel overgangen met hem rijden. Daar wordt hij allert van en ontspannen. Werkt dit niet bij jou?

Nee, helaas werkt het niet, van overgangen word hij net superdruk, dan is er niets meer mee aan te vangen.
Er is gewoon op geen enkel moment ontspanning te zien.
Eigenlijk altijd die je wel momenten waarop het paard beter komt, bv als je in middendraf zit, of stap richting halsstrekken, daar kun je dan op verderbouwen, maar dit soort momenten zijn er gewoon NIET.
Laatst bijgewerkt door romyloverrr op 12-02-14 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

meiske1577

Cassidy schreef:
Ik zou me eens gaan verdiepen in Parelli. Je begint vanaf de grond met grondwerk, leert je paard ook beter kennen en begrijpen. En vanaf grondwerk kun je opbouwen naar gewoon rijden. Echt, er gaat een wereld voor je open. Je moet wel even alles aan de kant zetten wat je tot nu doet, maar aangezien rijden op dit moment toch niet trekt moet dat geen probleem zijn. En als je de basis van Parelli hebt doorlopen, kun je weer terug naar de dressuur. Als je dat dan nog zou willen.

Ik ben voor grondwerk hoor, maar kwam dit filmpje tegen op facebook over parelli:
http://www.youtube.com/watch?v=xIjDkqkNXFw
vind dit dus echt niet kunnen het arme beest is potverdorie nog blind ook

Wat het probleem van TS betreft, ik denk dat je niet te veel moet verwachten. Rij je paard eerst eens een minuut of twintig los met gewoon langere teugel en laat hem op zijn eigen benen ontspannen/loswerken. Niet gelijk teveel druk erop zetten. Hou het simpel, ho is ho en been is weg. Daarna op zijn eigen benen door een volte kunnen lopen. Dat hoofd gaat dan vanzelf zakken als jouw paardje meer zijn eigen lijf leert te gebruiken.
Je vergelijkt hem met een groen paard, maar dat is het dus niet. Hij heeft hiervoor al een manier van werken aangeleerd. In mijn ogen begin je met een groen paard op nul, en kan het met een gereden paard best zo zijn dat je op -20 begint en eerst weer eens op nul moet zien te komen.
Komt heus wel goed, maar het duurt wel langer.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:49

Ik denk dat je wat meer naar jezelf moet gaan kijken, jezelf kritisch evalueren, zodat je kunt groeien. Daarmee help je je paard. Vaak zit spanning van het paard in de spanning van de ruiter (armen, benen, rug, houding) plus in het niet goed/correct losrijden.

Een andere (goede!) lesgever kan je ook net even dat duwtje geven die je nodig hebt. Nieuwe inzichten, frisse kritische blik kan je net even over dat dode punt heen helpen.

Ik heb ook pas geleden zo'n vreselijk dood punt gehad. Zelfs zo dat ik me afvroeg of dit het wel was en of ik dit wel zo wilde. Ik heb mezelf hard aangepakt (houding van lijf, benen, handen en armen) en nu beloont mijn paard mij ook met een enorme stap vooruit!