Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Giolli schreef:sevke schreef:Ik doe niet hysterisch, ik kan heus wel iets hebben, ben bepaald geen "paardenknuffelaar", maar ik vind de hindernis waar dat falabellatje uit je profiel over gesleurd wordt, niet direct een balkje dat op de grond ligt, die hindernis is bijna even hoog als het beestje zelf. Vrienden van mij hebben al 10 jaar een gerenommeerde springstal, en ik kan je zeggen dat daar geen veulens van 6 maanden oud over hindernissen gejaagd worden, dus waar jullie die "wijsheid" vandaan hebben is mij een raadsel. Men begint met vrijspringen met een tweejarige, niet vroeger. En dan nog heel rustig aan.
Goed voor een veulen ? Bullsh*t. Dat gebeente is niet gemaakt om sprongen te nemen. Een veulen dat uit zichzelf bokt en springt op de wei belast niet dezelfde spieren als bij het over een hindernis springen. Een veulen hoor je met rust te laten, en niet over hindernissen te jagen. Dat is wat IK ervan vind. Kun je er misschien meteen ook gaan opzitten, kweken ze direct al rugspieren ook.
Dit is nu het duidelijkste voorbeeld waarom ik absoluut geen "verzorgsters" rond mijn pony's wil. Want dan krijg je zulke toestanden.
Jeetje, voel je je aangevallen? Je hoeft niet zo fel te reageren hoor...
Dat jouw vriendin het niet doet betekend niet dat andere mensen het niet doen. Oogkleppen af!
Citaat:@Sevke dat jouw vrienden dat niet doen wil niet zeggen dat ze het bij veel springstallen wel doen.
Vaak om te kijken hoe de reflexen/aanleg van het veulen zijn.
Brainless schreef:Hier is niet de plek voor een dicussie.. maar (in)rijden op zeer jonge leeftijd heeft niet te maken met een veulen (beperkt) laten springen.
Maar dan wel vrij en niet aan een touwtje.
superpony schreef:Brainless schreef:Hier is niet de plek voor een dicussie.. maar (in)rijden op zeer jonge leeftijd heeft niet te maken met een veulen (beperkt) laten springen.
Maar dan wel vrij en niet aan een touwtje.
Waarom discussieer je dan? Dit is een WESTERN foto topic!! Het heeft alles met elkaar te maken als mensen vrijspringen van een veulen gaan zitten goedpraten. Nota bene gedaan door kinderen.
sevke schreef:Geen enkele springstal ? Dat heb ik niet gezegd. Ik zei dat ze het bij mijn vriendin NIET doen, dus is het ook niet iets wat iedereen doet en daarom maar als normaal aanzien moet worden.
En zoals ik al zei : door professionals, onder gecontroleerde omstandigheden is niet wat ik hier zie : namelijk aan een touwtje met kinderen erbij...
Een heel verschil in mijn ogen.
sevke schreef:Superpony :![]()
![]()
En hoogstwaarschijnlijk beseffen die kinderen zelfs niet eens dat ze verkeerd bezig zijn. Al zeker niet als niemand er iets mag over zeggen.
En gaan roepen : bij sommige springstallen doen ze het ook, kan diezelfde kinderen misschien aanzetten om op die pony te gaan zitten als hij twee is, want dat doen ze bij professionele westernstallen toch ook ? Die kinderen zijn geen trainers, noch van spring- noch van westernpaarden. Laat ze dan ook niet in de waan dat ze dat wel zijn !
@Giolli : een veulen aan een touwtje over een hindernis sleuren is in mijn ogen geen vrij springen, maar beulen met zo'n dier, niet gehinderd door enige kennis van zaken. En of dit hier nu het western of het spring of het weetikveelwat gedeelte is van bokt, als ik zoiets zie, vind ik dat het mijn recht is als paardenliefhebber om er iets van te zeggen.
Daarbij is het van ondergeschikt belang of ik nu een cap of een cowboyhoed draag.
Zou jij er ook zo happy mee zijn, moest dit jouw AMHA-veulentje zijn ? Ik al zeker niet.
tjessa schreef:wat kunnen sommigen hier zich toch aan stellen, ik ken zelfs erkende fokkers die een paar hindernissen op een pad naar buiten en binnen zeten en dan gaat het om een huppeltje van 30 cm. Die mankeren nooit wat. Dus kan echt geen kwaad hoor.
sevke schreef:tjessa schreef:wat kunnen sommigen hier zich toch aan stellen, ik ken zelfs erkende fokkers die een paar hindernissen op een pad naar buiten en binnen zeten en dan gaat het om een huppeltje van 30 cm. Die mankeren nooit wat. Dus kan echt geen kwaad hoor.
Zie je nu wat ik bedoelde ?
Een erkende fokker die zijn springgefokte veulens vrij over een laag hindernisje laat springen, dat wordt door jullie als hetzelfde beschouwd als twee kinderen van pakhembeet 13 jaar die een veulen van een miniatuurpaardje aan een touwtje over een hindernis zeulen die zo hoog is als het beestje zelf.![]()
Point proven.