Moeilijke keuze paard kopen, of toch laten gaan.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 23:40

daffie1986 schreef:
corinepgek schreef:
je paardje te kopen en flink gaan sparen

En jij kent mensen die dat gelukt is met paard???

Bokt staat vol met negatieve reacties op mensen die de DA niet kunnen betalen en toch raad iedereen TS aan om een paard te kopen ondanks de vooruitzichten die ze schetst :?

Ik heb 2 paarden en heb altijd kunnen sparen ja. Gewoon een kwestie van slimme keuzes maken. Als TS toch doorgaat met verkoop van het appartement dan zeg ik absoluut paard niet kopen. Maar ik neem aan dat TS en haar vriend beiden goed verdienen aangezien ze een huis van rond de 250.000 euro zoeken en daarbij de kk van 15.000?? en de restschuld van de oude woning kunnen betalen dus misschien wel 3 ton kunnen lenen bij de bank. Dan neem ik toch wel aan dat met de huidige maanlasten die ze nu hebben en 1 paard sober gestald genoeg per maand over houden om een flink bedrag te sparen.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 23:41

Zoals jij hem verzorgd, met eigen zadel, hoofdstel etc. en ook nog eens de kosten op je neemt van hoefsmid, tandarts en dergelijke, vind ik hem eigenlijk wel al heel eigen voor jou, bedenkend dat ze ook nog een mankement aan haar knie heeft, hoe is het daarmee in de toekomst? Een papier zegt mij persoonlijk niet veel, je rijd op het paard niet op het papier, maar als ik alles zo bij elkaar optel zou ik het niet redelijk vinden als ze jou meer dan de slachtprijs zouden laten betalen...

Ik zou het wel doen als ik je was, juist nu er nog geen kinderen en dergelijke zijn moet je je kansen pakken, als er wel eenmaal kinderen zijn gaat het niet eerder worden dan ze de deur weer uit zijn!

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 23:41

Of het de verstandigste keuze is weet ik niet maar ik zou het doen. Natuurlijk wel goed overleggen met je vriend, je woont qua stalling in een relatief goedkoop gebied. Je krijgt spijt als je het niet doet denk ik, misschien iemand zoeken die een klein deel wilt mee betalen? Succes met je keuze

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 23:42

Je krijgt geheid spijt als je haar niet koopt. Als het ook maar enigszins te doen is, zou ik het echt niet laten. Is het niet mogelijk om jullie huis tijdelijk te verhuren en zelf iets anders te huren of kopen tot de markt beter is?

Ik heb mijn droompaard (wegens mijn medische problemen) laten gaan. Hij is nu dood. Ik zal altijd spijt hebben van mijn beslissing.
Ik weet een ding zeker, als je het echt wilt (jullie hebben een goed salaris) is er echt een weg te vinden!

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 23:44

Amvbeek schreef:
De restschuld kunnen we grotendeels waarschijnlijk in eens aflossen zo veel hebben we al gespaard door de jaren heen. Alleen wordt dat grotendeels door mijn vriend betaald dus dan zelf een paard kopen voelt niet echt heel netjes.

Daarnaast moeten we ook geld sparen voor een toekomstig huis.

De ellende is dat je hier wel zwanger kan zijn maar dat je niet ff je huis verkoopt tijdens je zwangerschap. Het staat nu ruim 2 jaar te koop en door het grote aanbod in de omgeving verwacht ik niet dat de markt binnen een paar jaar aantrekt. Ondertussen sparen we uiteraard gewoon hard door zoals we al enkele jaren doen.

Ik zie in jullie appartement ruimte genoeg voor een baby dus heb je sowieso nog een tijdje om zwanger te worden, 9 maanden om zwanger te zijn en dan nog wel een jaar of 2 voor je een 2e krijgt?

Heel goed dat sparen!

En dat het niet goed voelt om een paard te kopen terwijl je vriend zoveel restschuld betaald, sja dat is iets tussen jullie 2. Dat moet je goed met hem bespreken en voor hetzelfde geld vind hij het geweldig voor je.

Als je toch doorgaat met de verkoop zou ik ook zo snel mogelijk die advertentie aan laten passen naar de huidige situatie, extra slaapkamer is natuurlijk veel breder publiek(en die makelaar mag ook wel wat doen voor zijn geld!) en dan het paard niet kopen...

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 23:46

Wat DA kosten betreft. Ik weet wat het kan kosten ik heb in het verleden mijn eigen paarden gehad met bijkomende dierenartsen ellende. Dat is eigenlijk de reden waarom ik destijds gestopt ben en toen riep dat ik er nooit meer aan zou beginnen omdat je er alleen maar ellende mee hebt.

Maar goed haar naar Hedel sturen voelt ook niet ok. Dat voelt voor mij als een enkeltje paardensalami heel lomp gezegd.

Dus ja dat is een risico en bij nood kan ik wel bij mij ouders terecht. Maar dat is natuurlijk niet het uitgangspunt..

Annem84

Re: Moeilijke keuze paard kopen, of toch laten gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 23:47

De makelaar is vorige week konen kijken en heeft de tekst inmiddels aangepast alleen voor de foto's wachten we op de fotograaf. De verbouwing is echt net een paar weken klaar.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 23:48

Je zou haar ook nog kunnen kopen en als het niet gaat kun je wel zelf een ander baasje zoeken ipv van Hedel.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 23:50

Amvbeek schreef:
De ellende is dat je hier wel zwanger kan zijn maar dat je niet ff je huis verkoopt tijdens je zwangerschap. Het staat nu ruim 2 jaar te koop en door het grote aanbod in de omgeving verwacht ik niet dat de markt binnen een paar jaar aantrekt. Ondertussen sparen we uiteraard gewoon hard door zoals we al enkele jaren doen.

Mijn schoonzus was zwanger van een 2-ling, in een 2-kamer appartement. Ze hebben nu een vliering boven hun slaapkamer gebouwd en dat wordt straks de kamer van de 2-ling. Je hebt het over een steile trap, je kunt het kindje ook gewoon in de slaapkamer beneden laten slapen. Er zijn voor een ongeplande zwangerschap/zwangerschap in een te kleine huis/appartement (overigens vindt ik die van jullie echt niet klein) genoeg dingen te verzinnen voor een tijdelijke oplossing.

Niet geweten dat het er financieel zo voor stond (dacht uit je eerdere posts dat het er slechter voor stond), maar ik zou het nog steeds niet doen maar dan meer met het oog op de kinderwens die je hebt. Maar daar komt bij mij een stukje eigen voorkeur bij kijken.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 23:55

Gooiske schreef:
Zoals jij hem verzorgd, met eigen zadel, hoofdstel etc. en ook nog eens de kosten op je neemt van hoefsmid, tandarts en dergelijke, vind ik hem eigenlijk wel al heel eigen voor jou, bedenkend dat ze ook nog een mankement aan haar knie heeft, hoe is het daarmee in de toekomst? Een papier zegt mij persoonlijk niet veel, je rijd op het paard niet op het papier, maar als ik alles zo bij elkaar optel zou ik het niet redelijk vinden als ze jou meer dan de slachtprijs zouden laten betalen...

Ik zou het wel doen als ik je was, juist nu er nog geen kinderen en dergelijke zijn moet je je kansen pakken, als er wel eenmaal kinderen zijn gaat het niet eerder worden dan ze de deur weer uit zijn!

Dat is ook het moeilijke, ik mag haar nu ook ongeveer als eigen beschouwen al is ze dat natuurlijk niet. Ik ben de enige die iets met haar doet.

Haar knie lijkt nu stabiel. Om alles zeker te weten zou ze op de foto moeten.
Maar ik laat haar nu al een jaar of 3 elke 8 weken binnenom bekappen waardoor haar beenstand iets anders is en zo heeft er eigenlijk nauwelijks last van. Door veel te trainen maak ik de omliggende spieren sterker en compenseer je de knie.

Ze kan hier gewoon oud mee worden mits ze getraind wordt en regelmatig bekapt. Wel is de kans op artrose in de knie wat groter op latere leeftijd.

kelly534

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 00:50

als ik jou was zou ik je hart volgen,
mijn vriendin heeft bijna een jaar geleden hetzelfde meegemaakt,
alles stond te koop het huis stallen en de paarden, zo ook haar verzorgpaard (ook een friesje)
ze heeft t beest 5 jaar lang gereden, en beschouwde haar ook als een soort eigen,
na lang twijfelen heeft ze helaas moeten besluiten dat t niet haalbaar was, (de eigenaar
vroeg er ook de hoofdprijs voor). ze is er zo lang verdrietig om geweest omdat ze niet wist
waar t paard naartoe was gegaan, uiteindelijk heeft ze haar paard na 6 maanden weer gevonden
die toen alweer te koop stond, toen heeft ze t paard wel gekocht omdat ze zich nooit meer
zo wou voelen. en ze is er nu heel gelukkig mee, ze redt t allemaal qua kosten, en heeft na tijdje
zoeken een stalling gevonden voor 165 p/m inclusief voer.

en zoals je zegt met t mankementje en t een papierloze fries is, wat brengt de toekomst voor haar?

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 01:07

Ik heb afgelopen jaar in een soortgellijke situatie gezeten. Kwam er toen op neer dat ik óf het paard over zou nemen, óf er per direct helemaal mee zou stoppen. Ik heb toen voor het paard gekozen, met het idee in mn achterhoofd 'te koop zetten kan altijd nog'

Ik zou nooit zelf voor een eigen paard gekozen hebben, juist vanwege mijn krap budget. Daarnaast heb ik op dit moment nog een opleiding naast mijn baan lopend. Paard heeft me nu al veel kopzorgen bezorgd, maar nog geen moment spijt gehad van dit besluit

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 01:21

Ik zou ten eerste goed gaan overleggen met je vriend hoe hij hier tegenaan kijkt.

Het lijkt me geen verstandige keus om het paard te kopen. Als het paard meer last krijgt van de knie en bijv. aan de pijnstilling moet nog heel heel lang dan word het toch duurder dan de maandkosten aan stalling. Er is duidelijk heel veel emotionele waarde en snap het toch willen kopen wel.
Wat ik me wel zou kunnen voorstellen is dat je zegt ik koop het paard zodat de tijd er is een fijne plek voor haar te vinden. Zolang het financieel goed op te brengen is kun je de verkoop vooruit schuiven maar het zou mijn keuze niet zijn.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 04:08

Moeilijke situatie zeg. Ik denk dat beide keuzes hun eigen voor- en nadelen hebben. Ik lees een beetje tussen de regels door en ik denk dat het belangrijk is om je af te vragen waar je gelukkig van wordt. Wil je een paard? Of zou je dit paard alleen nemen omdat je bang bent dat er geen goed baasje voor gevonden wordt? Of zou je haar alleen niet nemen uit een soort schuldgevoel naar je partner toe omdat hij al zoveel geïnvesteerd heeft en je het niet eerlijk vindt dat er nu weer kosten voor jouw plezier gemaakt worden. Wees eerlijk voor jezelf en praat er samen met je vriend over. Er is geen goed of fout in dit verhaal, maar het is belangrijk dat jij een keus maakt waar jij achter staat en waar je vriend achter staat. Ik begrijp de financiële situatie, ik zit er zelf ook zo'n beetje in met 2 paarden, maar als dat paard jou gelukkig maakt is het op te brengen. Voor mij geldt dat mijn paard me juist overal doorheen sleept, maar ik ken ook ruiters die gestopt zijn met paarden toen ze kinderen kregen, dus dit hangt helemaal af van wat voor persoon jij bent en hoe je hier tegenaan kijkt. Als je besluit dat je haar eigenlijk niet wilt is het misschien een idee om in overleg met de eigenaren nu alvast op zoek te gaan naar een nieuwe baas, op die manier heb je veel meer tijd want het verkopen van hun huis zal waarschijnlijk ook tijd kosten. Zo kun je misschien voorkomen dat ze bij een handelaar terecht komt.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 07:24

Wat ook een optie is om haar te kopen en zelf te zoeken naar een fijn nieuw huis. Haar dus zelf te koop zetten zodat ze niet op de markt terecht komt.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 08:27

Moeilijke keuze, je kan niet alles hebben inhet leven. Als dat paard is wat je zoekt, gaat dit de restant je leven in je hoofd blijven hangen.
Het appartement is prachtig, vind het ruim genoeg maar ja zoals je zegt ben je met twee en het is geven en nemen int leven.
Je weet nooit wat er met het paard gaat gebeuren als hem niet neemt, dat is het rottigst om deze beslissing te nemen.
Ik zou best soberder of kleiner willen wonen om een paard te kunnen houden, maar als je kids wilt ga je sowieso minder tijd hebben. Je moet er veel voor opofferen.
Wat vind je vriend er eigenlijk van?

Harmonie6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 08:37

Als een paard in je hart woont, is het onmogelijk om zo'n dier eruit te zetten.
Volg je hart.

Een echte klik hebben met een paard is het mooiste wat er is, heb in het grijs verleden door ziekte mijn paard verkocht, dacht dat ik er goed aan deed, hij stond stil , wou werken en ik kon hem dat niet geven, nu 16 jaar verder heb ik hem nog niet terug gevonden en het is altijd blijven knagen.

Sterkte met je beslissing.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 08:47

Jouw appartement is echt niet klein. Ik heb veel mensen gekend die met een of zelfs twee kinderen jarenlang op een kleiner oppervlak (30-40 m2) woonden. De eerste 1-2 jaar is het sowieso geen probleem.

Dat paard... Je gaat haar zo missen. Ik zou het eerst proberen en
helemaal afgezien van het paard... nog niet verkopen tot de markt aantrekt. Tot die tijd woon je relatief goedkoop en verlies je niet zoveel geld op de verkoop.

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 08:50

Gewoon doen! Wij hadden ook een appartement met restschuld. Nu wonen we heerlijk in een dorpje met de paarden achter huis. Ik ben erg blij dat ik ze nog heb, er komt altijd wel een oplossing. En anders is het keuzes maken. Bijvoorbeeld minder vaak stappen/nieuwe kleding.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 09:02

't is een jong paard. Wat betreft leeftijd zit je goed om haar te kopen. Wanneer dan over een tijdje blijkt dat het financieel niet haalbaar is, is ze nog op een leeftijd dat je haar nog kunt verkopen. Maatjes zijn jullie al, dus het missen zal er dan niet minder om zijn dan dat dat nu is. Maar dan heb je het in ieder geval wel geprobeerd en geef je haar nog een prima tijd!

Betreft gebrek, wanneer ze naar Hedel zal gaan, dan weet je dus eigenlijk helemaal niet wat er met haar gaat gebeuren. Wanneer je haar t.z.t. zelf zal moeten verkopen, dan heb je dit wat meer zelf in de hand.

Eigenlijk weet je zelf al wel je antwoord :)

Wel zou ik heel goed overleggen met je vriend, of hij er ook achter staat, denk daarbij ook aan financiele gevolgen bij ziekte etc.

Carrotcake

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 09:16

Ik kon het paard wat ik eerst bijreed ook overkopen omdat ie te koop stond. Ik zat te twijfelen ivm met mijn gezondheid en ook financiele rededen. Maar tot op de dag van vandaag mis ik haar nog steeds en heb ik er spijt van.....

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 09:21

Mag je haar niet kopen, en bij die mensen laten staan totdat je wat spaargeld hebt opgebouwd? (Sorry als dit al gezegd is, mobiel werkte niet mee)

Ik woon redelijk bij jou in de buurt, ik weet nog wel een goedkope maar goede stal, maar is denk ik nog wel een stukje rijden. PB me maar eens als je meer wil weten.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 09:24

Hoe staat jouw vriend er in?

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 09:25

Ik zou alles eerst even afwachten.
Misschien heeft de eigenaar zijn boerderij pas over 2 jaar verkocht en is het dan pas aan de orde.
Wie weet zitten jullie dan zelf al in een nieuw huis en rust, regelmaat en zekerheid.
Dan kan je beter een beslissing nemen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 10:02

TAO -> PP