Toch niet het geschikte paard/pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bmamavan2

Re: Toch niet het geschikte paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 16:20

We gaan in ieder geval nog door.
Heb duidelijk gemaakt dat het geen pakje boter is dat je zomaar wegdoet.
Ze moet er wel voor gaan, anders is paardrijden misschien niet de juiste hobby!

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 16:27

Heel goed, maar wel onder bekwame begeleiding want het helpt bepaald niet als ruiter en ouder bang zijn.

Mijn ouders hebben (lang geleden) een pony verkocht die geen enkel probleem had, ruiter was eruit gegroeid. Na een tijdje kwamen klachten van het nieuwe adres, pony zou gevaarlijk en onberijdbaar zijn. Oude ruiter komt er een keer bij, kan los in de wei de hoeven controleren, springt er zonder zadel of halster op, allemaal geen probleem. Lag dus niet aan de pony, de nieuwe eigenaren hadden gewoon wat meer begeleiding nodig in de omgang met paarden.
Laatst bijgewerkt door Rex_Rolfo op 13-01-14 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 16:27

Ik zou om het plezierig te houden voor je dochter op zoek gaan naar een pony waar ze meer lol aan kan beleven. een pony die al wat wedstrijdjes heeft gelopen en al wat van de wereld gezien heeft
niet zo snel onder de indruk is en bovenal er niet steeds in galop van door gaat daar zou ik ook niet vrolijk van worden

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 16:31

@jiperdepip; dat houden wij wil in ons achterhoofd hoor. Zodra zij aangeeft echt niet meer te willen/durven, zodra wij of de instructrice het niet meer verantwoord vinden, dan gaan we echt verder kijken. Nu gaan we er eerst weer vol tegenaan!

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 16:39

Nens77 schreef:
Maar ik denk dat je ook bij een rustiger exemplaar tegen deze problemen aan kunt gaan lopen, een paard neemt immers de ruimte die hij krijgt en als je dochter daar hem geen grenzen kan geven, zal elk paard steeds een stapje verder gaan.

Daarin ga ik met Nens77 mee. Het hele voorwaartse kan nog in het dier zitten, maar gezien de ontwikkelingen bij vd en het poetsen ziet het er idd naar uit dat ie gebruik maakt van de ruimte die hij krijgt. En dat zal ook meteen de oplossing (of een groot deel ervan) zijn: leiderschap nemen. Niet vragen, niet op hoge poten eisen, gewoon als vanzelfsprekend nemen werkt meestal het beste. Als dochter dat onder de knie krijgt neemt ze dat haar hele leven mee.

*krijgt al medelijden met toekomstige vriendjes :+

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 16:43

Ik heb wel goede ervaringen bij het laten bijrijden door een ervarener ruiter/amazone. Destijds waren mijn kids ook nog niet mans genoeg om de truukjes van onze haflinger te doorzien en ikzelf al helemaal niet, door de pony 2 a 3x in de week bij te laten rijden is dit helemaal goed gekomen alhoewel ik destijds wel eens heb verzucht 'waar zijn we aan begonnen'. Zij was trouwens buiten het rijden om wel heel braaf en makkelijk. Als moeder je kind gelanceerd zien worden of als een speer de bak door zien gaan is helemaal niet grappig! Bijkomend voordeel van een ervarener amazone/ruiter op de pony was ook dat de kids zagen waar het naartoe kon gaan met rijden en dat motiveerde ze wel extra. In het begin heb ik ze overigens zelf niet meer met de pony laten galopperen, dat is later pas weer opgepakt en pas toen ze het zelf wilden (1 van de 2 is toch nog afgehaakt, de ander heeft het nog tot het M1 met haar gebracht). Bovendien vind ik wel dat je het reëel moet blijven bekijken. Een pony (of paard) aanhouden waar niemand meer zin in heeft of bang voor is, is ook voor het dier niet eerlijk. Die is dan misschien beter af ergens anders. Succes met wat je ook beslist!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 18:10

Bij mij is het een beetje anders gegaan.. Ik was opzoek naar een brave buitenrijpony en
die had ik gevonden. Buiten super braaf, in de bak dressuurmatig niets gewend maar dat
vond ik niet erg. (dit was in oktober)

Na een maand werd ze ziek, enorm hoesten en verkouden. De DA constateerde dat ze
bronchitis heeft en dat kan ze niet zo snel opgebouwd hebben in de tijd dat ze bij mij was en de
verkoper heeft er niets over gezegd. Moet bij de vorige eigenaar
ook al zo zijn geweest maar hebben ze waarschijnlijk niet door gehad. Heleboel medicijnen, rust
en DA bezoeken later ging het nog niet beter. Overgegaan op 24/7 buitengang. Dat hielp,
maar 24/7 buiten had voor mij (in de winter) niet de voorkeur maar goed.. Pony was
verder zo lief dat ik dacht; oke het moet maar..

Paar dagen later stond ze te ijlen met 40 graden koorts.. Een darminfectie. Arme beestje
wilde niets eten, drinken en stond zielig in een hoekje. Weer de DA er 2x bij, volgespoten
met antibiotica en pijnstilling. Daarna nog een middel tegen de diarree die na een week
nog niet overging.. En daarna ging het ein-de-lijk iets beter. Haar conditie was 0,0 en ik had
haar net een maandje.

Iedereen vond dat ik een enorme miskoop had gedaan en deze pony gewoon 'niet goed' was.
Zelf had ik meteen een enorme klik met het beestje, ze hinnikt me vanaf dag 1 tegemoet, ze is
super aanhankelijk dus ik kon het niet over mijn hart verkrijgen haar weg te doen. Heb er wel
over getwijfeld maar ben momenteel erg blij dat ik het niet gedaan heb :)

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 09:08

Zo, gisteren had mijn dochter het licht gezien.
Ze wilde zondag eigenlijk niet eens de wedstrijd op hem rijden maar haar instructrice vond dat zo belachelijk ;-). Dus wij hebben toch nog eens aangegeven dat ZIJ die pony wilde en geen gemakkelijkere en dat ze, nu het even wat moeilijker gaat, niet kan verwachten dat we het beestje zomaar aan de kant zetten.
In de les moest ze recht de bak oversteken. De ponuy wilde het eigenlijk niet en boog steeds snel af. Maar mijn dochter moest hem dus voor zijn en hem die kant op laten lopen waar ZIJ naar toe wilde. Pony pissig maar het lukte. Op een gegeven moment wilde hij niet aansluiten in de groep dus toen moest ze hem even flink aanpakken. Pony over de zeik maar het lukte. Dochter trots en poiny had volgens mij zo iets van "Sjips, wat doet ze nou, ze neemt de leiding?"
Hoop dat ze het weet door te zetten.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 10:24

*roept over moeder heen
Goed zo meid, laat je niet ondersneeuwen door die pony. De assertiviteit die je nu oefent heb je nog veel plezier van bij je latere studie, bij vriendjes, op het werk enz. :D

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 10:26

Super! Top van je dochter!

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 11:40

@ Rex Rolfo, ja ik was ook echt trots op haar. Hoop dat wat ze nu leert ze straks ook in haar dagelijkse leven (studie, werk, omgang met vriendinnen e.d.) leert gebruiken. Ze laat zich nu ook makkelijk onder de voet lopen door assertievere vriendinnen.
Vond echt die blik van haar toen het lukte, maar ook van de pony ;-), goud waard!

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 12:55

Bmamavan2 schreef:
Zo, gisteren had mijn dochter het licht gezien.
Ze wilde zondag eigenlijk niet eens de wedstrijd op hem rijden maar haar instructrice vond dat zo belachelijk ;-). Dus wij hebben toch nog eens aangegeven dat ZIJ die pony wilde en geen gemakkelijkere en dat ze, nu het even wat moeilijker gaat, niet kan verwachten dat we het beestje zomaar aan de kant zetten.
In de les moest ze recht de bak oversteken. De ponuy wilde het eigenlijk niet en boog steeds snel af. Maar mijn dochter moest hem dus voor zijn en hem die kant op laten lopen waar ZIJ naar toe wilde. Pony pissig maar het lukte. Op een gegeven moment wilde hij niet aansluiten in de groep dus toen moest ze hem even flink aanpakken. Pony over de zeik maar het lukte. Dochter trots en poiny had volgens mij zo iets van "Sjips, wat doet ze nou, ze neemt de leiding?"
Hoop dat ze het weet door te zetten.

Super !!
Bij mijn dochter viel ook ineens het kwartje hoor !
Toen ze doorkreeg dat haar pony ging luisteren als ze boos werd (in plaats van nog vervelender te worden), gingen we de goede kant op :D
En mijn dochter heeft ook met de galop grote problemen gehad, is ook goed gekomen, als ze merkt dat ze in de andere gangen controle uit kan oefenen op deze manier, komt de galop ook nog wel....
PS het is ook een lastige leeftijd hoor

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 17:17

Vertel mij wat ;-)

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 09:02

Gisteren heeft een jongen die bij ons in de buurt woont op hem gereden.
Hij is net iets groter en iets ouder dan mijn dochter en rijdt veeeeel langer ( ;) ) maar je zag gelijk het verschil.
Hij stapte op, reed weg, pony aan de teugel en het dier heeft geen stap verkeerd gezet en dat terwijl we in het donker in de buitenbak reden!
daarna heeft mijn dochter nog even gereden en dat ging ook goed tot de tweede galop, toen kletterde hij erweer vandoor jammer genoeg. Zie ook dat zij toch ook met wat meer spanning op hem zit dan die jongen. Hoop dat dit er nog uitgroeit (iemand ervaring mee)?
Verder wil deze jongen hem dus wel een of twee keer per week gaan rijden wat misschien wel helpt om hem weer even terug te rijden waardoor het voor mijn dochter niet elke keer een gevecht wordt en dus meer ontspannen?

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 10:07

Bmamavan2 schreef:
Gisteren heeft een jongen die bij ons in de buurt woont op hem gereden.
Hij is net iets groter en iets ouder dan mijn dochter en rijdt veeeeel langer ( ;) ) maar je zag gelijk het verschil.
Hij stapte op, reed weg, pony aan de teugel en het dier heeft geen stap verkeerd gezet en dat terwijl we in het donker in de buitenbak reden!
daarna heeft mijn dochter nog even gereden en dat ging ook goed tot de tweede galop, toen kletterde hij erweer vandoor jammer genoeg. Zie ook dat zij toch ook met wat meer spanning op hem zit dan die jongen. Hoop dat dit er nog uitgroeit (iemand ervaring mee)?
Verder wil deze jongen hem dus wel een of twee keer per week gaan rijden wat misschien wel helpt om hem weer even terug te rijden waardoor het voor mijn dochter niet elke keer een gevecht wordt en dus meer ontspannen?

Het is altijd prettig om er iemand bij te hebben die er relaxt op zit en je paardje weer met vier benen op de grond zet.
Ik zie bij ons op stal een groot verschil tussen de meiden van 10/11 jaar en die van een jaar of 13. Die zijn vaak hun onzekerheid en angst voorbij, worden wat brutaler en laten zich niet door hun ouders :Y) en ZEKER niet door hun pony op hun kop zitten. Ze worden dan zelfverzekerder en stralen dat uit naar het dier, waardoor die leiderschap voelt en zich netjes gaat gedragen....
Ik zou inderdaad de bijrijder erbij houden zodat het gedrag van je pony niet uit de hand loopt en verder zal je dochter door ervaring en spierkracht opbouwen straks hetzelfde kunnen als die jongen.
Succes, het komt wel goed zo te horen ;)

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 11:29

Nens77 schreef:
PS het is ook een lastige leeftijd hoor

*\o/* er komt dus ook nog een niet lastige leeftijd *\o/*

Als de buurjongen de pony wil blijven rijden is dat heel goed. Het diertje weet best het verschil tussen de ene ruiter en de andere, maar het draagt er zeker aan bij om te voorkomen dat het langzaam aan escaleert.

Wat betreft de galop, gewoon even niet doen. Maar die conclusie hadden jullie zelf waarschijnlijk ook al getrokken. Het is niet verplicht om bij elke keer rijden te galopperen. Als dochter een paar keer kan rijden zonder negatieve ervaring neemt het zelfvertrouwen toe en komt het geheel met wat geluk in een positieve spiraal.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 12:42

Op zich kan ze wel galloperen met hem maar ze moet leren dat ze op tijd moet stoppen als het goed gaat en dan niet toch nog even door willen gaan of even later toch nog een rondje willen doen, want dan is haar concentratie minder en dus haar gevoel anders en gaat het mis.
Ze moet m.i. teren op succesmomenten, dus een, of een half rondje goede galop is prima maar dan ook stoppen. Zij leert dat het wel kan en de pony leert (hopelijk) dat hij bij haar ook rustig kan/moet galloperen.