2014 begint met een paardendilemma... *update pagina 5*

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:36

Een verzorger voor de haf lijkt me een optie? Een vriendin van mij verzorgt ook een jaarling en het is ontzettend leuk. :j (EDIT: eh, Suuskipje bedoel ik dus :Y) )

De merrie heeft misschien wel je toekomstbeeld en is een wat veiligere optie. Als een verzorger voor de haf echt geen optie is, dan zou ik deze toch weg doen. Het is maar waar je idealen liggen.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:43

b485 schreef:
Je hebt geen tijd om er 3 intensief te rijden, maar wel voor 2. Dan zie ik momenteel geen probleem. Je haflinger is nog een jaarling (of tweejarige). Dus die hoef je de eerste paar jaar nog niet intensief te rijden. Wie weet wat er in de tussentijd gebeurt. Misschien lost het probleem zich tegen dan vanzelf wel op.

Precies mijn gedachte. Mocht je al wel echt nu een besluit willen maken dan zou ik de haflinger weg doen. Het is maar afwachten of die klik onder het zadel er ook is, terwijl je zeker weet dat die er met de merrie van je zus wel is. Een paard waar je fijn mee kunt rijden en alles mee kunt doen wat je wilt is echt goud waard. En mooie haflingers zijn er over een aantal jaar (als je zus de merrie zelf weer rijd oid) ook wel weer.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 12:46

Als ik de merrie niet kan overnemen wordt deze op termijn verkocht omdat mijn stiefzus uiteraard ook niet gaat blijven betalen voor een paard waar ze niets mee doet. Dus de merrie zo maar laten staan heeft ook geen nut en financieel alle kosten ophoesten voor 3 paarden gaat het ook niet worden helaas. Anders was het zo beklonken :)

Helaas wil ik echt geen verzorger. Ik heb de paarden voor mijn plezier en niet voor dat van iemand anders. Er mag altijd iemand mee etc maar uiteindelijk ben ik degene die het met de paarden moet doen natuurlijk.

De haf wordt deze zomer zadelmak gemaakt. Die wordt uiteraard dan niet intensief gereden maar er wordt wel beweging gegeven en of ik de merrie of hem moet opzadelen dat blijft evenveel tijd.
Ik heb ook niet altijd zin om er 3 te doen natuurlijk. :)

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:50

misschien een rare vraag hoor. maar hoe oud zijn die je al rijd.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:50

Yontheke schreef:
Als ik de merrie niet kan overnemen wordt deze op termijn verkocht omdat mijn stiefzus uiteraard ook niet gaat blijven betalen voor een paard waar ze niets mee doet. Dus de merrie zo maar laten staan heeft ook geen nut en financieel alle kosten ophoesten voor 3 paarden gaat het ook niet worden helaas. Anders was het zo beklonken :)

Helaas wil ik echt geen verzorger. Ik heb de paarden voor mijn plezier en niet voor dat van iemand anders. Er mag altijd iemand mee etc maar uiteindelijk ben ik degene die het met de paarden moet doen natuurlijk.

De haf wordt deze zomer zadelmak gemaakt. Die wordt uiteraard dan niet intensief gereden maar er wordt wel beweging gegeven en of ik de merrie of hem moet opzadelen dat blijft evenveel tijd.
Ik heb ook niet altijd zin om er 3 te doen natuurlijk. :)

Ik snap dan niet zo goed wat je nu van ons wilt horen eerlijk gezegd.
Je zit in een onwijze luxepositie met 3 paarden, als je het niet aankan doe dan of de haf of de merrie weg. Wij kunnen de keuze niet voor je maken en onze opties gooi je van tafel.
Ik wens je veel succes met je beslissing.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 12:55

Ik wilde toch even kijken wie er welk paard zou wegdoen en waarom..
Ik snap iedereen zijn punt hier zeker wel.

Het enige probleem is dat ze niet met zijn drieën blijven. Als ik besluit om de merrie niet over te nemen wordt ze (uiteraard indien het lukt) verkocht. Mijn zus gaat haar niet meer rijden.
Het gaat dus echt om de merrie of de haf. Als ik besluit de haf te houden, gaat de merrie op termijn weg.
Het is dus niet zo dat ze alle drie blijven.
Als mijn zus ze sowieso zou houden en de kosten zou blijven dekken, was er niets aan de hand :D Dan mag ze van mij zo op de weide blijven staan.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 13:00

Ik zou de merrie en de haf beide te koop aanbieden en wie er het eerst verkocht wordt gaat.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 13:05

Yontheke schreef:
@ knert: De ruin gaat inderdaad nooit meer weg. Ik "kan" er wel 3 hebben. Dit is al 3 maanden zo. Maar dan moet ik er inderdaad gewoon 1tje niet rijden. En als ik de merrie dan laat stilstaan vind ik het zonde van de tijd die ik er qua verzorging etc moet insteken.

De merrie staat zowiezo al tot de zomer bij mij. Ze kan en mag in principe ook gewoon verkocht worden. Maar wat als ik daar dan spijt van krijg? Ik rij haar namelijk echt wel graag. Kan beregoed springen en is in het bos ook heel erg fijn te trainen. Heeft wedstrijdervaring etc. Mijn ruin is helaas niet zo makkelijk. Wie weet valt de haf onder het zadel dan wel tegen.

Dit is het hem juist. Ik kan van alles een punt maken en blijf dus eeuwig twijfelen.

nou dan is je keuze al gemaakt. Als je toch het idee hebt te moeten kiezen, zie ik hier je keuze.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 13:05

Het is niet een heel fijne tijd om te verkopen dus misschien dat je de merrie ter lease kan aanbieden voor een x aantal dagen in de week. Zo kan je haar op bepaalde dagen zelf nog rijden en worden de onkosten toch nog deels vergoed :)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 13:07

JJane schreef:
Ik zou de merrie en de haf beide te koop aanbieden en wie er het eerst verkocht wordt gaat.

Dat is nog eens een gewaagde :D
Weet niet of ik me er dan bij kan neerleggen als ik zelf in mijn hoofd de keuze niet gemaakt heb.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 13:09

Misschien is het makkelijker als je ziet dat de potentiële eigenaar er echt een klik mee heeft. En anders besluit je als nog om het niet te doen. Dan heb je ook je beslissing.

Sicayes

Re: 2014 begint met een paardendilemma...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 13:13

Gooi een muntje in de lucht, kop is haf weg- munt is merrie weg. Tijdens het gooien betrap je jezelf er waarschijnlijk al snel op waar je op 'hoopt' dat het muntje valt ;) hoef je nieteens te kijken wat het geworden is.

NaomiJouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 13:14

De merrie denk ik omdat het niet echt je eigen paardje is en altijd nog verkocht kan worden..

Zjoukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 13:30

Sicayes schreef:
Gooi een muntje in de lucht, kop is haf weg- munt is merrie weg. Tijdens het gooien betrap je jezelf er waarschijnlijk al snel op waar je op 'hoopt' dat het muntje valt ;) hoef je nieteens te kijken wat het geworden is.

Volg inderdaad je hart, daar ben je uiteindelijk altijd het gelukkigste mee.
Ik ben me aan het orienteren om op termijn een paardje te kopen en elke keer kijk ik ook naar jongere paarden omdat je daar langer mee vooruit kunt, maar stiekem komt toch niets in de buurt van een pony die de 20 al ruim is gepasseerd en waarmee ik een geweldige band heb ;)

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 13:45

Denk dat wat ze zegt wel goed is: Beiden aan bieden en zien wie het eerste verkocht kan worden:) Zo hoef jij de keuze niet te maken. En denk als je ziet dat het bijvoorbeeld erg goed klikt met de nieuwe mensen dat het makkelijker wordt om je er over te zetten> En je kan altijd op papier proberen de afspraak te maken dat het paard terug kan als het niet gaat? Of mensen zich daar aan houden is lastiger;)

En tja je moet niet te hoog in prijs zitten nu. Zeker niet met een probleem paard met COPD dat verkoopt niet gewoon helaas. Mensen zijn bang voor medische kosten er aan op lange termijn. Kan nu fit zijn maar ja..en haflingers zie ik enorm veel te koop staan dus vraag is hoe snel die weg komt. Dan moet de prijs de doorslag geven. Dat is niet leuk maar ja dat zijn keuzes.

Of toch een verzorgster/bijrijdster vinden zodat de druk er voor jou af gaat kwa alles. Ik heb die keuze gemaakt voor nummer 4 kwam:) Verzorgster nog niet gevonden dus train ze nog alleen. Ik heb nu 2 mini's welke 1 in het tuig kan en niet fit is op het moment. Een jonkie mini die ik nu aan het opleren ben voor in het tuigje te gaan:) Maar die staat meestal als eerste stil. Dan 2 rijpaarden. Een paard van 168 welke ik erg graag rijdt en mijn eerste eigen paard was en blijft. Daar doe ik alles mee en die gaat voor alle andere. Dan nog eentje van 147 en die is ingereden en braaf maar niet helemaal netjes in omgang en met opzadelen daar werk ik nu aan de grond mee:) Ik werk ook 3 dagen en geen licht bij de piste nog. En 2 kleine kinderen waar ik mee moet schipperen op de andere dagen:) Dus ook teveel maar ik wil er geen kwijt:) En zoek dus een goede verzorger/bijrijdster voor beiden paarden die wisseld met mij. Of de dagen rijdt dat ik werk. Zo hoef ik niets weg te doen. Maar nu heb ik een schema zoals hierboven genoemd en ook ik heb andere dingen te doen:) Probeer die te plannen op een dag dat de paarden vrij zijn allemaal of weekend waar ik meer tijd heb voor alles:0 Maar het vraagt veel discipline en weet ook dat winter meer werk is dan zomer:) Nu is het ook hooi voeren, weides en stallen uit doen enz. Zomer is dat minder allemaal. Maar moet ik de weides weer onderhouden en hekwerk na lopen elke dag op het stuk waar ze staan:) En zo blijf je bezig..maar ik zou niet anders meer willen.

Hoewel ik wel denk als het jonkie mini het goed doet in het tuigje die met een baasje wat meer met hem doet beter af is:) Hij is heel leuk en slim. Dus daar denk ik dan wel over maar met voorwaarden goed huis hoofdprijs hoef ik niet als hij maar goed staat:) En dat is dan belangrijker dan een bedrag vangen zeg maar.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 13:51

Voor de merrie vragen ze in mijn ogen zeker niet teveel geld. Ik snap zelfs niet dat ze haar niet kwijt raken.. Ik vind het een fijn beest.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 13:59

Ik zou denk ik gaan voor het houden van de merrie en het wegdoen van de haf.
Van de merrie heb je zekerheid dat ze is wat je wil dat ze is. Je kan er je ei mee kwijt in de sport en je hebt een klik. Van de haf weet je nog niet wat er van gaat worden.

Ik vind verder het te koop zetten van beide paarden ook een goed idee :j Zo wordt de beslissing al voor je genomen.

Mila11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:03

*heeft topic niet doorgelezen*

Paarden zijn idd een dure hobby, en ik zou zeggen dat je er 100% van moet genieten. Altijd! Met het knuffelen maar ook met het rijden. Daarom zou ik het paard wegdoen waar je geen 'klik' mee hebt...

Lo91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:15

Als ik het zo lees, zou ik toch de merrie niet aannemen. Je geeft zelf aan dat je buiten het rijden om niet een geweldige klik met haar hebt, dit is voor mij toch wel een belangrijk punt.

Je ruin zou je niet weg doen, en wie weet wat je over een poosje allemaal met je haf kan gaan doen:)

xsophiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:18

paradisex schreef:
Of je kan een verzorger zoeken die regelmatig kan komen rijden ? :j

Dit ja!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:24

Ik zou de haflinger weg doen. Waarom?

Je ruin kan niet weg. Dus blijft de haflinger en merrie over.

Je geeft aan echt te genieten van de merrie met rijden en dat ze alles is wat je in een rijpaard zoekt. Daarbij is ze niet 100% gezond. Dus krijg je haar toch niet verkocht (momenteel staan er zat fijne gezonde paarden te koop).
Dan blijft de haflinger over. Daar zul je eerst nog een aantal jaar geld in moeten steken. En je weet nog niet of het het paard word waar je van kunt genieten. Daarbij is die gezond en jong en heeft dus de beste kansen op de markt en op een fijn te huis.

Daarbij heb je het over de sport in gaan. Dan zou ik de merrie sowieso voorop stellen. Die heeft ervaring en dat is ook wel heel fijn rijden.

Leonyvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:38

Misschien is het al gezegd maar kun je de ruin niet naar een kudde in een natuur gebied doen? Of verkopen als gezelsschapspaard. Het lijkt mij een moeilijke keuze, succes er mee!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 14:43

Kijk, aan deze reacties heb ik echt iets! De Haf heeft op het gezond oogpunt natuurlijk het meeste kans om goed terecht te komen dat is waar. Anderzijds doe ik dan natuurlijk mijn enigste gezonde paard weg :D

Leonyvk schreef:
Misschien is het al gezegd maar kun je de ruin niet naar een kudde in een natuur gebied doen? Of verkopen als gezelsschapspaard. Het lijkt mij een moeilijke keuze, succes er mee!

De ruin wordt ook nog gewoon getraind. Die heeft nergens last van. Is enkel slecht op de foto. :) Is vorig jaar verkocht geweest als gezelschapspaard onder contract. Hebben ze als gezond sportpaard weer verder verkocht.
Hier is nog een hele heisa over in ieder geval dus dat doe ik niet weer.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:46

Kan jou stiefzus zo besluiten het paard zo te verkopen? Zo ja dan zou ik ervoor kiezen om het paard nu samen te koop aan te bieden. Als je haf straks niet bij je past onder het zadel kan je die ook altijd nog verkopen en opzoek gaan naar een leuk paard voor jezelf. Er lopen echt veel leuke paarden rond en je kan altijd iets kopen dat bij je past mocht de haf uiteindelijk niet zijn wat je hoopt. Ik zou namelijk zelf het risico niet willen lopen dat ik een dier (in dit geval de haf) verkoop om een andermans paard te rijden die ineens ook over 2 maand weg kan zijn omdat ze zelf toch besluiten het te verkopen. Dan ben je beide kwijt en heb je de haf geen kans gegeven.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 14:48

MarjanB schreef:
Kan jou stiefzus zo besluiten het paard zo te verkopen? Zo ja dan zou ik ervoor kiezen om het paard nu samen te koop aan te bieden. Als je haf straks niet bij je past onder het zadel kan je die ook altijd nog verkopen en opzoek gaan naar een leuk paard voor jezelf. Er lopen echt veel leuke paarden rond en je kan altijd iets kopen dat bij je past mocht de haf uiteindelijk niet zijn wat je hoopt. Ik zou namelijk zelf het risico niet willen lopen dat ik een dier (in dit geval de haf) verkoop om een andermans paard te rijden die ineens ook over 2 maand weg kan zijn omdat ze zelf toch besluiten het te verkopen. Dan ben je beide kwijt en heb je de haf geen kans gegeven.

Als ik besluit de Haf weg te doen, neem ik de merrie volledig over.
Daarom zit ik dus ook met het dilemma. Ik kan ook zo verder doen (maar dan heb ik eigenlijk niet genoeg tijd voor alle drie) maar dan kan het zijn dat de merrie verkocht wordt en als mijn Haf dan uiteindelijk niet leuk onder het zadel is, heb ik haar laten schieten :)

Alles gebeurd trouwens wel in goed overleg. Het is niet zo dat ze opeens van de ene op de andere dag weg zal zijn maar verkocht is uiteraard verkocht.