Hupje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Celiien

Re: Hupje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 21:09

Sporen gebruik je pas op het moment dat je ze niet meer nodig hebt :)

;)

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 21:12

zou ik er dan ook maar een slof om gooien want dat kan hij zijn hoofd niet meer omhoog doen?
en een zweep zodat hij door loopt en de scherpste sporen die er zijn zodat hij wel loopt?
je wil toch juist proberen met zo minmogelijk hulp iets te doen? ik leg mijn been iets naar voren en hij draaft. maak geluid en hij gaat harder heb niet eens been nodig.

yakari123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 21:16

Ik denk niet dat dat bij elke pony zo is

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 21:27

Mijn pony doet hetzelfde TS, dit komt doordat ze nog niet los genoeg is in haar rug. Eerst lekker lang en laag laten lopen voor je hem aanspringt. Verder is het belangrijk dat je niet van voor vasthoudt en dus genoeg ruimte in de teugel geeft. Je doel is dat je pony niet meer omhoog springt maar lekker voorwaarts is bij het aangalopperen.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 21:42

yakari123 schreef:
Hebben jullie ooit met sporen gereden?

Ja, maar niet omdat mijn paard huppelt. Basis dressuur zou ieder paard zonder sporen aan moeten kunnen. Hoe gaat dat bij jou als de oplossing niet sporen blijken te zijn, scherpere sporen?

yakari123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 06:48

Nee ,, gwn met mijn lesgever oefenen

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 10:44

Nogmaals yakaro, sporen gebruik je pas als je ze niet meer nodig hebt. Te pas en te onpas sporen om doen omdat hij niet luistert vind ik not done

indyvoortman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 12:13

LicentioFide schreef:
yakari123 schreef:
Sporen??

Waar slaat dat nou weer op? Als mijn vriendin elke keer een paar minuutjes te laat is zeg ik toch ook niet, slaan??

ho ho niet zoo boos

maar ik zag op tv al een tijdje geleden die had het zelfde probleem had en die heeft les van anky van grunsven gehad en is het probleem opgelost. maar weet niet meer hoe dat moet maar zij had geen sporen!
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 09-12-13 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, editknop gebruiken aub.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 12:18

Ja, zo werkt dat dus niet. Gewoon lessen etc. bij een goed instructie dan komt het vanzelf goed!

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 12:43

Sunneva schreef:
Mijn pony doet hetzelfde TS, dit komt doordat ze nog niet los genoeg is in haar rug. Eerst lekker lang en laag laten lopen voor je hem aanspringt. Verder is het belangrijk dat je niet van voor vasthoudt en dus genoeg ruimte in de teugel geeft. Je doel is dat je pony niet meer omhoog springt maar lekker voorwaarts is bij het aangalopperen.

Amen, het enige juiste antwoord! Zoek de oplossing bij jezelf en niet bij je pony. Doordat een ruiter (onbewust) vast houdt, houdt de ruiter de pony vaak hierdoor tegen en kan het dier zijn pas niet goed maken. Om dan toch de stap voorwaarts te maken, moet de pony compenseren en maakt een hupsje. De oplossing is dus meer ruimte geven en mee gaan in de beweging.
Nog Iets: geen enkel paard houdt vast. Het is de ruiter die vast houdt en een paard houdt de ruiter een spiegel voor. Laat de ruiter los, geeft de ruiter na, dan zal het paard dit ook doen.

Wat een onzin allemaal over bijzet en sporen.....
Vast al wel bekend, maar ik laat het niet na om het nog eens te herhalen: daar waar de ruiterkunst ophoudtm beginnen de hulpmioddelen....

indyvoortman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 12:52

Trennie schreef:
Sunneva schreef:

Amen, het enige juiste antwoord! Zoek de oplossing bij jezelf en niet bij je pony. Doordat een ruiter (onbewust) vast houdt, houdt de ruiter de pony vaak hierdoor tegen en kan het dier zijn pas niet goed maken. Om dan toch de stap voorwaarts te maken, moet de pony compenseren en maakt een hupsje. De oplossing is dus meer ruimte geven en mee gaan in de beweging.
Nog Iets: geen enkel paard houdt vast. Het is de ruiter die vast houdt en een paard houdt de ruiter een spiegel voor. Laat de ruiter los, geeft de ruiter na, dan zal het paard dit ook doen.

Wat een onzin allemaal over bijzet en sporen.....

wil niet veel zeggen hoor maar dat doet hij bij elke ruiter/amazone

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 13:06

Dat geloof ik direct. Het wordt op den duur een gewoonte / aangeleerd gedrag. Je moet voor de grap eens kijken op wedstrijden oid hoe veel paarden vooral in stap kort lopen. Soms zelfs zoveel taktfout hebben dat ze latheraal lopen.
Is het je eigen pony of manegepony?

Edit: Ik zie het al. Manegepony. Dat is niet zo vreemd dat het bij ieder ruiter gebeurd. Dat is aangeleerd ghedrag en als de pony al iets wordt tegen gehouden, dan vervalt hij hier snel in. Het is wel op te lossen door goed voorwaarts te blijven rijden. Moet de pony ook goed op het been zijn. En vooral niet te veel aan de voorkant te zitten. Maar wanneer er meerdere mensen op rijden wordt het uiteraard al wel iets lastiger omdat je inzet en resultaat ook snel weer te nioet worden gedaan.
Laatst bijgewerkt door Trennie op 09-12-13 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

yakari123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 13:08

Het is een manege pony

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 13:10

yakari123 schreef:
Het is een manege pony

Ja ik las het inmiddels. Ik was bezig mn vorige post te bewerken om aan te vullen.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 13:13

En dan , om het maar zo te zeggen, hebben we het over een manege. Ik durf te zeggen dat zo'n 80% vd maneges geen zadelmaker/passer laten komen voor hun paarden, al dan niet meer. Drukt hij/zij ook echt zn rug weg? Als het zadel
Niet past kan hij ook niet over de rug lopen/ontspannen :)

Binkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 13:13

Ik zou gewoon veel oefenen met de overgang maarja op een manege pony werkt dat alleen als elke ruiter die erop gaat zitten dat doet :) en helaas is dat meestal niet het geval. succes iig

indyvoortman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 15:42

nou cillien dat is niet zooo

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 16:18

Spring je in de hoek aan of de lange zijde?
sommige pony's gaan makkelijker in galop in de hoek.

yakari123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 16:26

Ze zit hier naast me en ze springt in de hoek aan

indyvoortman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 12:56

ik spring in de hoek aan *D

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 17:19

blijven oefenen en blijven volhouden. en als het echt niet lukt tips vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 17:21

Ze vraagt hier nu toch tips?

indyvoortman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 18:01

jaah

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 18:03

indyvoortman schreef:
jaah