Teleurgesteld:merrie blijft te klein voor mij:hoe nu verder?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:26

Ik heb even haar naam ingetypt op google ;) als het die leuke bonte is met bles dan klopt het :P Ik heb nu volgens mij ook een foto zien staan van haar naast je MEGA tinker/fries en natuurlijk is het logisch dat jij vind dat ze klein is (ze is ook niet heel groot natuurlijk)! maar dat is enkel omdat jij dat stevig gebouwde paard gewend bent ;) ik denk zoiezo dat er meer bespiering op komt ,maar dit is zeker geen iel gebouwd paardje en jij kan er gewoon op ;) misschien nog een aantal maanden laten staan en dan eens langzaam aan het werk gaan (ik denk dat je haar ook best zelf in kan rijden hoor kwa gewicht en lengste etc. ik weet natuurlijk niet hoeveel ervaring je hier mee heb dus daar kan ik niks over zeggen :P) ik denk ook dat ze nog wel een beetje zal groeien en miss nog wat in de breedte ;) heel veel succes met je leuke paardje en geniet ervan en maak je vooral geen zorgen ! volgens mij komt het helemaal goed

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:31

Pelryo schreef:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-T3RTZ7OL-D.jpg

deze foto?

ik vind joapie ook wel echt een buffel hoor :D

Of ze staat hier heel raar of ze is nog behoorlijk overbouwd, wat een teken kan zijn dat ze nog wel een eindje de lucht in gaat!
Verder denk ik dat je gewoon af moet wachten en rustig aan moet gaan beginnen, dan kan ze vast een beetje body krijgen in de zin van spieren en dan sla je misschien nog wel steil achterover van hoe ze is veranderd. Ze is zo te zien zeker niet iel, dus ik verwacht dat je er nog wel prima op past hoor.
Pas inderdaad op dat je niet de vergelijking maakt met joapie, dat is nogal een bakbeest. :D

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:37

Even snel Khavanna ingetypt op google en jee, wat een leuk paard is dat zeg!

Heel begrijpelijk dat je wat teleurgesteld bent over haar hoogte maar wie weet gaat ze toch nog een paar centimeters groeien en wat uitzwaren. Ik denk dat je er qua gewicht en lengte nog wel op zou passen maar voor het mooie is het misschien wat minder. Maar agh, wie maakt dat uit? Je mag dr altijd nog ruilen voor Muis, die is groot zat namelijk :Y)

Is onder begeleiding gaan mennen geen optie? Wie weet pakt ze het wel heel leuk op!

Tsja beleren...ik denk dat je - als je de ervaring en kunde ervoor hebt- dat het beste zelf kunt doen. Jij kent haar het beste , jij kan het beste inschatten wat ze kan en niet en of het niet te snel gaat. Heb je anders geen leuk buurmeisje/jongen die een beetje handig is met paarden ?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 18:03

Even foto's uit een ander topic van je gepikt. Ik vind dit dus geen 'iele' pony hoor. Ze is duidelijk nog niet 'af' maar nu al stevig zat en ik vermoed dat die nog wel een maatje steviger gaat worden ook.
Geen probleem om daar straks zelf op te stappen. En ik ben qua inrijden toch al snel van het 'zelf doen' tenzij je daar zelf de ervaring niet voor hebt, dan zou ik het uitbesteden maar wel aan iemand die je daar 200% in vertrouwt.

Afbeelding

Afbeelding

tamary

Re: Teleurgesteld:merrie blijft te klein voor mij:hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 18:14

Of ze te klein is kom je eigenlijk pas achter als je er op gaat. Dan pas kan je zeggen of je netjes kan zitten zonder je handen te hoog te hebben, of je qua beenlengte niet in de knoop komt, etc. Belangrijkste beperkende factor in dit soort gevallen is eerder of je een passend zadel voor haar kan vinden waar jij ook in past.

Zolang je haar niet in de weg zit en geen (dressuur)wedstrijden wil rijden kan er qua stokmaat erg veel.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 18:22

Haha,ten eerste zo veel en zulke reacties had ik totaal niet verwacht! Heel erg leuk!

@daisyjazz:ja het is"die leuke met die bles" maar op die foto naast de MEGA tinker x fries is ze ongeveer anderhalf jaar....dan lijkt ze helemaal een dwerg natuurlijk.. ze is nu 4 jaar Jaopie is overigens nu wel minstens zo'n 100 kg lichter dan op die foto, nu hij weer gereden wordt.

@lisannee93: op die foto is ze iets van 2,5 of 3 jaar, en ze staat zowel raar (met achterkant op een hoger stuk wei)als overbouwd. Ze is nu in mei 4 jaar geworden. Is nu allang niet meer overbouwd. Maar gewoon KLEIN gebleven.

@switt: nou nee, zo'n enorme MUIS zoals die van jou lijkt me nu ook weer niks, dan zie ik er weer uit als een dwerg

Ik vind het overigens heel vervelend dat ik via MIJNALBUM niet meer foto's en recentere van Khava kan plaatsen, nu kijkt men steeds naar foto's van jaren geleden, dat geeft geen goed beeld. Ze is natuurlijk nu ook weer niet zo'n piepklein ding als op de foto's van 1-2 jaar terug gebleven.

Dat moet ik dan nog even uit zien te zoeken, hoe dat werkt, anders hoopp ik dat ik iemand via e-mail de meest recente foto's mag sturen, en dat die ze er dan hier op zet?

Buiten dat is de toon van de reacties dus wel zo'n beetje in dezelfde trant: ik maak me te druk, even afwachten nog, en het zou mee kunnen vallen qua maten.

Okee, dan.

Edit: hartstikke bedankt voor het plaatsen van de foto's van Khavanna (is ze wel ruim, een jaar jonger)in dit topic.
Ze is daar net drie jaar.
Geen ieletje ? Ik vind het een Gazelle...
Ik lijd aan barokke ("Jaopie") blindheid waarschijnlijk, want de fokker de Arabo Friezen een paar boerderijen verder in dit dorp zegt: die Khavanna is absoluut niet iel of tenger gebouwd, hoe kom je daarbij dat is een stevige meid hoor, beetje klein gebleven. En die helpty mij iedere 6 weken om Khava mee naar voren te nemen voor de bekapbeurten... het zal echt aan mij liggen, ik had altijd Friezen, nu Bonte Jaopie, en nu zo'n klein half warmbloed troeltje... dan lijkt alles klein, denk ik.
Ja ik ga het nog eens even voor haar en mij de tijd geven, beleren gaat toch pas in het voorjaar gebeuren..
Ontzettend bedankt voor alle invalshoeken.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 19-11-13 18:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 18:23

Als ze het echt is op de foto's hierboven, dan vind ik haar al behoorlijk stevig gebouwd hoor. Ze is ook nog jong, het echte uitzwaren gaat nog wel komen, en er komen waarschijnlijk ook nog wel wat centimeters bij.
Ik zou me persoonlijk niet druk maken, denk dat je er straks prima op past :j

edit: Oh, lees nu je eigen reactie :) Slim om gewoon nog even af te wachten :)

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 18:37

Hoi Hoi, hier even iemand met ongeveer hetzelfde verhaal.
Ikzelf ben 1.78, mijn veulen (5jarige ondertussen) is 1.63 ongeveer, is niet veel te klein, maar naar mijn gewicht toe wel.
Ik heb haar zelf gefokt, en toen ze 3,5 (en ongeveer 1.58m) was en bleek zo klein uit tevallen heb ik besloten om te zien waar we stranden (toen woog ik nog niet zoveel als nu).
Ben dan ook samen met mijn lesgever en moeder begonnen haar zadel mak te maken en in te rijden. Nu ze bleef voor mijn gevoel te klein, maar super lelijk was onze combinatie niet (zie foto's in profiel).

Vlak nadat deze foto genomen zijn, en mijn schatje 21x onder het zadel was ben ik fysiek uitgevallen om te rijden. Ondertussen had ik iemand leren kennen die niet super goed kon rijden, maar wel luisterde en wou leren, maar vooral een zachte hand had. Heb haar de kans gegeven om het te proberen, en met dat ze erop zat was het een wow combinatie.

Ondertussen zijn we ongeveer 2 jaar verder, ik heb sinds zondag zelf terug paarje om te rijden. En dit meisje blijft als het aan mij ligt samen met mijn 2 nichtjes voorgoed op mijn lieve schat rijden. Dit was gwn een combinatie die klikte en goud waard is.
Msch als ik terug genoeg ben afgevallen dat ik er terug opga (denk het wel). Want zoveel te groot ben ik niet. Volgens vele is het een Ideale combinatie met mijn gewicht zoals het moet zijn. Maar IK persoonlijk vind ook dat ik te groot ben :) Omdat ook ik groter gewend ben.

dus het moraal uit het verhaal, zie hoever jezelf geraakt, wat je paardje aangeeft, of ze je lengte aan kan, en of het haar niet stoort. en kijk een beetje rond, msch vind je ook wel iemand die een klik heeft met haar. En tot dan, geniet ervan. Msch als ze toch nog wat uitzwaart dt je er anders over denkt. Maar denk niet dat jullie een lelijke combi gaan vormen... Zoals je zelf al zegt ben je te overbezorgd

Veel succes en plezier nog !!!

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 20:57

Ik herken je verhaal helemaal, mijn eigen gefokte Haflingermerrie haalt net wel, net niet de 1,40 meter. Haar moeder is 1,44 en eigenlijk was mijn doel een grotere nakomeling te fokken, maar helaas. Zelf ben ik 1,75 en rond de 68 kilo. Ze is echt mijn meisje, verkopen is geen optie.
Vorig jaar heb ik haar licht ingereden, helaas heeft ze daarna ook nog eens haar rug geblesseerd in de trailer en ben ik pas afgelopen zomer verder gaan rijden. Mijn instructrice masseert ook en loopt haar zo nu en dan na en na haar ongelukje komt de osteopaat nog regelmatig. Ik heb beiden op het hart gedrukt om het echt te zeggen als ze merken dat het niet gaat, maar tot nu toe gaat het prima. Ze geeft ook zelf prima aan wat ze wel en niet leuk vindt en rijden vind ze leuk. Ze is nu zes jaar en ik wil haar nu wel door gaan pakken.

Overigens wil ik niet zwaarder worden dan dit en rij ik niet elke dag. Het plaatje is niet heel geweldig mooi, ik heb geen dressuurplannen om die reden. Wel hopelijk trec en/of endurance. Wat wel een aandachtspuntje kan zijn is het zadel, Saphira heeft een korte rug (erg compact paardje), zeker voor mijn volwassen kont. We rijden nu boomloos, maar binnen de standaard zadels met boom ga ik het niet redden, dan wordt het maatwerk.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 17:06

Ik heb zelf een D pony en ben 1.68 en weeg 68 kilo. Mijn pony is een kruising quarter x haflinger en het past prima hoor.

Nee ik moet niet zwaarder worden maar nu gaat het heel goed. Ze is heel breed en sterk.

Dus ik vind jou zeker niet veel te groot voor je pony :n

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 17:17

Ik had een 3 jarige tinker hengst (ook van veulen) die nu verkocht is maar die was ook maar 1.38 en daar zou ik met 1.70/63 kilo gewoon gaan berijden, dat kunnen ze makkelijk hebben. Nu heb ik hem voor hij beleerd werd aan een super tehuis kunnen verkopen dus is het er niet van gekomen maar Ik zou zeggen probeer het gewoon eens uit :) Ik vind haar trouwens ook niet ieletjes. Die zwaart nog wel uit.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 19:16

Ik denk dat het ook goed gaat passen hoor! Het zal voor jou misschien even een flinke omschakeling zijn qua grootte, maar als ik naar mezelf kijk, ik ben dan net een tikkie kleiner dan jou, en pas nog makkelijk op 'normale' d pony's. Zelfs voor het plaatje, dan denk ik zeker wel dat jij op jouw iets stevigere d gaat passen hoor! Zeker ook omdat je niet zwaar bent.

Verder kun je misschien je foto's uploaden via www.tinypic.com dan kunnen wij ze ook zien. :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 19:21

Ik snap overigens wel waar de maat vandaan komt moet ik zeggen.

Er zitten Haflinger genen in en Hackney( via het Tuigbloed) Hackney's grote maat kunnen in nog erg klein zijn:-)

Jammer dat ze klein blijft.

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 19:23

roep niet te vroeg joh....
mijn Forest is in juni 4 geworden en ingereden
in juni is hij gemeten op 1.36
hij is vorige week gemeten op 1.385
en hij zal nog wel wat groeien
mama is 1.45 en papa zit ook bovenin de D maat

ikzelf ben 1.64

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 20:14

prachtige merrie, en zeker niet tenger. qua rassen die erin zitten zou je zeggen dat ze nu nog wel wat uit gaat zwaren. je geeft al aan dat het een laatbloeier is, mijn new forest merrie was dat ook. met 4 ingereden maar geestelijk en lichamelijk nog een puppypaard,
ze is nu 6 en nog flink wat gegroeid sinds ze bij mij is. heb haar gekocht met 1,43 en nu is ze 1.49. in 2 jaar tijd dus nog een beste groeispurt gehad.er is nog hoop.
en inderdaad doet haar maatje ook een hoop qua beeld, naast een andere pony zal ze wel groot/breed tonen.
gewoon lekker mee aan de gang gaan als ze toch blijft, misschien valt het je 1000% mee als je jezelf erop ziet.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-13 18:50

Nou, alleen maar bemoedigende en hele meedenkende ervaringen en reacties hier... dus... ik ga het lekker nog even afwachten, en in de tussentijd zo veel mogelijk zelf met haar doen , ik gooi er dan nog maar een jaartje bij op (wat maakt het mij uit?), want weg gaat ze ABSOLUUT niet (wat dan: haar voor een niks prijs verkopen en niet weten hoe dat verder gaat en een grotere merrie aanschaffen... nou nee, ik ken haar te goed en ze is veel te leuk geworden, en Jaopie kan ik niet zonder vriendinnetje laten) Ik wil trouwens ook helemaal niet van haar af, ondermaats of niet

Zo bezien staan alle mogelijkheden dus nog weer open, en ben ik weer gemoedsgerustgesteld. En gemotiveerd.
Dank jullie, hoewel ik vrij goed mijn weg weet in Paarden Wereld , heb je soms even wat feedback nodig.
Uiteraard zal ik proberen nog recente foto's van haar te plaatsen.
Thanks so far!!!!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 19:03

Ik zie op de foto's ook geen iele pony of dunne pijpbenen :=

Ook ik denk dat je jezelf te druk maakt. Je geeft zelf al aan dat je geen wedstrijdambities hebt, dus voor het mooie hoef je het niet te laten.
60 kilo is een mooi gewicht, pas boven de 75 zou ik zeggen oke zoek wat groters en sterkers.
Maar over het beleren, als je zelf zo onzeker bent als dat je klinkt zou ik een goede beleerder zoeken , een goede overvalt het dier op de juiste manier, juist weken lopen tuttelen is slechter dan wanneer je het dier wat overbluft door erop te gaan zitten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 16:51

Terpetijn hier precies het zelfde gehad en nog. De ruin merens is 1.47 en echt barok (rijdt mijn man op die 1.80 is en 80 kg en het staat super) en de merrie is 1.43 en modern gefokt. Ik zelf ben 1.76 en 68 KG dus met gewicht zit jij al vele male beter want zeg nu zelf wat is 3 cm verschil.
Inderdaad met rijden zijn mijn benen wellicht wat te lang, zo ervaar ik het wel, maar deze hete sensibele paardje rijdt zo verschrikkelijk gaaf en zit zo super dat ik het nooit over mijn hart kan verkrijgen om haar weg te doen ondanks dat ik haar zelf als iets te klein beleef. Mijn omgeving vindt het wel los lopen want na al die jaren is het iele wel verdwenen en heeft mijn paardje al aardig wat dressuur billen gekweekt. Ook met wedstrijd haalde ik met gemak winst, dus de jury zag ook het probleem niet. Kreeg altijd positieve opmerkingen.
Ik denk dat je het voor het gewicht dus niet hoeft te doen en ik zou dan ook gewoon beginnen met beleren en niet wachten totdat ze wat hoger wordt tenminste als er in haar koppie nu wel aan toe is. Als je beleren zelf kunt gewoon zelf doen en niet uit handen geven want jij hebt de band met dit paardje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 19:44

Ik heb wel het idee dat ze een korte rug heeft...zou er een zadel op passen waar jij ook fijn in kan zitten?

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:34

Blij gewoon goed naar haar kijken. Zelf heb ik mijn omgeving, ook mijn osteopaat, gevraagd om mee te kijken en daarin eerlijk te zijn. Zo lang ze in mijn geval meer plezier heeft in rijden dan in longeren heb ik er vertrouwen in. Nu ben ik ook gezegend met een paard dat duidelijk haar mening laat merken ;-)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:39

Toen je zei ielig dacht ik daar moet je niet op willen gaan zitten. Maar op de foto's zie ik geen ielig dier. Ik zou haar gewoon rustig gaan oppakken, eerst lekker aan het werk zetten aan de dubbele longe. Kun je alvast (rug)spieren kweken. En dan zou ik het gewoon eens proberen, kijken hoe ze reageert en hoe het plaatje is. Mocht je het idee krijgen dat het toch niet de juiste combi is jullie samen dan kun je altijd nog gaan mennen. Dat doe ik nu ook met mijn pony van 136. Maar mijn pony is wel iets smaller dan die van jou, al is ze niet ielig.

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 21:46

Ik denk dat het prima gaat passen, ze is alleen klein vergeleken bij je andere paard. Ik denk als je haar nog een jaartje laat staan dat ze uitgegroeid is en dat je er dan goed op kan rijden hoor!

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 21:54

ik zeg hopp snell beleren en er op is weet haast zeker dat het niet zal misstaan
t is niet de aller grootste maar zal zeker niet misstaan met een ''grotere'' ruiter

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 21:58

Een paard is pas volledig uitgegroeid bij minstens zes jaar, vaak nog langer. Ik rijd met mijn 1,73 ook op een d-pony en dat past ook gewoon dus ik zou eerst kijken hoe het er eenmaal uit ziet als je er op zit! :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 09:25

-> PP