Hoeveel kilo op een E pony?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
420BlazeIt

Berichten: 2106
Geregistreerd: 10-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 20:22

Één rondje stappen kan toch wel? Een kwartiertje kan toch wel?
Hoe dik is je moeder, in kilo's uitgedrukt?
Rijden kan niet idd. Maar een rondje stappen wel. Als je ziet dat de pown er toch last van heeft eraf halen, maar vijf minuutjes tot een kwartiertje stappen kan wel imho ... of je moeder moet echt te dik zijn.

En je doet je moeder er ook een groot plezier mee, als is het maar tien minuutjes stappen!

Farome
Berichten: 683
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 20:25

:o Niet stom bedoeld(!!!)... maar wil je moeder echt serieus veel gaan afvallen om een rondje op je vp te zitten?

cashje
Berichten: 135
Geregistreerd: 12-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 20:26

Sorry hoor maar vind bokt altijd zo eenzijdig in dit soort dingen.
Volgens de meesten mogen de ponys bijna niks dragen!
Let wel ik zeg niet dat je een een heel zwaar persoon op een pony moet zetten.
Maar jullie vergissen jullie er behoorlijk in wat een gemiddeld mens tegenwoordig weegt!!
De meesten zitten qua normaal gewicht op 70 tot 80 kilo! Uit deze verhalen begrijp ik dat deze personen dus geen paard mogen rijden. Ik woog 75 kilo toen ik mijn new forrest pony reed van 1.45. Heb haar 12 jaar intensief gereden.
Geen problemen en er heeft nog nooit een instructrice, dierenarts of jurylid gezegd dat ik te "dik" was voor mijn pony.
Naar mijn mening kan jou paardje voor 1 rondje uitstappen dit best aan.
En als je echt wilt weten wat jou pony zou mogen dragen zonder rug of been problemen te krijgen zou ok gewoon even een dierenarts vragen. Maar deze reacties vind ik persoonlijk wel vrij overdreven.

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 20:26

80 kilo is het officiele maximale gewicht toch ?

Pam87

Berichten: 4372
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 20:29

Mij lijkt het teveel, maar als ze erop zit zie je dat meteen aan je pony of ze het aankan hoor.
Als ze het niet 'fijn'vinden zie je het meteen, dus je kan het proberen.

Elise_K

Berichten: 3804
Geregistreerd: 27-07-05
Woonplaats: Nijkerkerveen

Re: Hoeveel kilo op een E pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 20:36

Als je moeder zo graag op een paard wilt zitten, waarom ga je dan niet naar een manege en doe je daar een privé lesje van een half uur? Er zijn zat maneges waar je terecht kan met 90 kilo!

Selina

Berichten: 14365
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 20:52

Xloveskanjer schreef:
:o Niet stom bedoeld(!!!)... maar wil je moeder echt serieus veel gaan afvallen om een rondje op je vp te zitten?


Nee, ze wilt gewoon afvallen en zoekt motivatie :P


Ik ga wel even overleggen met de eigenaar. Me moeder wilt volgens mij gewoon weten hoe het voelt om op een paard te zitten.

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 20:57

Vroeger reed ik op een manège waar zwaarlijvige mensen zich elke keer moesten wegen voor de les. Wogen ze boven de 90kg kwamen ze niet op de paarden, dan was het maar gaan diëten of een andere hobby gaan zoeken.
Mijn moeder heeft zelf ook een E-pony, maar is maar rond de 1,55 groot en weegt ook iets van in de 50 kg. Nu zal 90kg geen kwaad kunnen om even te stappen, maar om echt te rijden is ze echt wel te zwaar dan..

Nebuko

Berichten: 68
Geregistreerd: 25-04-13

Re: Hoeveel kilo op een E pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 21:05

Er zijn gewoon bepaalde factoren die meetellen buiten het gewicht van de ruiter om, nl:
- Hoe zwaar is je paard gebouwd, breed en stevig of smal en iel
- Hoe goed staat hij in training, heeft hij genoeg spieren om te dragen
- Ligt het zadel correct, drukverdeling van gewicht, en past iemand in het zadel
- Wat wil je gaan doen op de rug van het paard (pony)
Dit zijn als voorbeelden al een paar factoren die veel verschil maken in of er uberhaupt een wat zwaardere ruiter op zou kunnen.
Ik geloof dus ook niet dat je vanaf bokt een gewicht aan het belastbare van een pony kunt plakken...
Dit is voor iedere pony, situatie en doel (wat wil je doen) anders.

Arc_En_Ciel

Berichten: 4219
Geregistreerd: 02-08-12

Re: Hoeveel kilo op een E pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 21:12

TS, ten eerste heel veel succes voor je moeder! Mijn moeder was op een gegeven moment ook veel te zwaar vanwege een aandoening (schildklier), ze is 60 kilo afgevallen en zit nu op een mooi, gezond gewicht dus het is zeker mogelijk!
Ten tweede gaat 90 kilo niet passen, maar dat was vast al duidelijk.

Patchje

Berichten: 277
Geregistreerd: 07-04-13
Woonplaats: Budel-Dorplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 21:37

Slina schreef:
Patchje schreef:
Nou juist mooi doel voor je moeder om nog meer af te vallen! Als ze wat lichter is kan ze er wel op hoor.


Nja, dat kan ze niet zo makkelijk. Ze heeft chronische ziekte dus ze kan alleen maar afvallen dmv voeding en geen beweging en dan gaat het niet zo snel :P


Ach gossie, wat rot voor je moeder! Maar ze zal toch moeten afvallen om "echt" op een E pony te kunnen rijden, maar wel rottig voor haar ! Wens haar natuurlijk wel het beste!

Selina

Berichten: 14365
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 21:40

Patchje schreef:
Ach gossie, wat rot voor je moeder! Maar ze zal toch moeten afvallen om "echt" op een E pony te kunnen rijden, maar wel rottig voor haar ! Wens haar natuurlijk wel het beste!


Lief dat je dat zegt.

Ik kan altijd nog kijken of ik een groot paard kan vinden voor dr.

420BlazeIt

Berichten: 2106
Geregistreerd: 10-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:20

Slina schreef:
Patchje schreef:
Ach gossie, wat rot voor je moeder! Maar ze zal toch moeten afvallen om "echt" op een E pony te kunnen rijden, maar wel rottig voor haar ! Wens haar natuurlijk wel het beste!


Lief dat je dat zegt.

Ik kan altijd nog kijken of ik een groot paard kan vinden voor dr.


Een rondje stappen kan heus geen kwaad hoor. Hoe zwaar weegt je moeder precies? Want met 90 kg kan je nog wel een normaal rondje stappen ...

Selina

Berichten: 14365
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 22:21

xEmily schreef:
Een rondje stappen kan heus geen kwaad hoor. Hoe zwaar weegt je moeder precies? Want met 90 kg kan je nog wel een normaal rondje stappen ...


Nu weegt ze 92.

Ze heeft sinds gister Bokt, beter snapt ze niet hoe ze op het forum moet komen xd
Laatst bijgewerkt door Selina op 17-11-13 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Urion
Berichten: 779
Geregistreerd: 24-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:23

Ik vind jouw pony niet stevig gebouwd hoor, gewoon een slanke pony. Ik heb een haflinger maar mijn moeder van 90 kilo laat ik daar al niet op. Ik vind het te belastend.

Selina

Berichten: 14365
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Hoeveel kilo op een E pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 22:29

Heb eigenaresse een whatsappje gestuurd, zij zegt dat het best moet kunnen, dus ik ga het gewoon proberen. Mijn moeder heeft zooooo'n rottijd achter de rug en alleen maar tegenslagen, ik gun haar dit gewoon.

Lianne86
Berichten: 3730
Geregistreerd: 21-12-12

Re: Hoeveel kilo op een E pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:34

En die formules die kun je aanhouden als richtlijn, maar slaan kant nog wal :) Zijn zo veel dingen die meespelen... Ken een paard van ruim 1,75, maar die heeft snel last van zijn rug, daar zou ik sneller een lichter iemand opzetten dan bijvoorbeeld op mijn pony. Er spelen zo veel factoren mee... En dan wil ik even niet banketstaaf doen, maar kijk eens naar sommige mannelijke ruiters ;) die zijn ook geen 70 kilo... En die springen bijvoorbeeld nog Z of wat dan ook... Dus mjah... Voor de rest hou ik mijn mond... het is gewoon een zinloze discussie...

Maar hierover zijn al zo veel discussies.. Bespreek het gewoon even met de eigenaar en klaar :) Lees nu net dat het mag! Leuk voor je mams :)

zoutenootjes

Berichten: 1799
Geregistreerd: 19-04-11
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:37

Slina schreef:
Heb eigenaresse een whatsappje gestuurd, zij zegt dat het best moet kunnen, dus ik ga het gewoon proberen. Mijn moeder heeft zooooo'n rottijd achter de rug en alleen maar tegenslagen, ik gun haar dit gewoon.


In dat geval zou ik het gewoon gaan proberen. Heb je er hulp bij? Misschien kun je een krukje regelen voor het opstappen en afstappen. Dat scheelt ook weer een stukje voor je moeder.

Wil je moeder liever in haar eentje een rondje maken, of mogen er ook anderen bij om haar te helpen? Dan kun je er met je stalgenoten iets speciaals van maken voor je moeder. Foto maken als aandenken is ook leuk. Lief van je om zo iets te regelen voor je moeder.

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Re: Hoeveel kilo op een E pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:42

Ik mocht met mijn 58 kg al niet meer op een E pony hier op de manege. Ik was te lang en dus was ik ook vast te zwaar.

Ik heb niet alles gelezen, maar zou ze niet eens op een heel groot en zwaar paard kunnen rijden?

Selina

Berichten: 14365
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 22:44

zoutenootjes schreef:
Slina schreef:
Heb eigenaresse een whatsappje gestuurd, zij zegt dat het best moet kunnen, dus ik ga het gewoon proberen. Mijn moeder heeft zooooo'n rottijd achter de rug en alleen maar tegenslagen, ik gun haar dit gewoon.


In dat geval zou ik het gewoon gaan proberen. Heb je er hulp bij? Misschien kun je een krukje regelen voor het opstappen en afstappen. Dat scheelt ook weer een stukje voor je moeder.

Wil je moeder liever in haar eentje een rondje maken, of mogen er ook anderen bij om haar te helpen? Dan kun je er met je stalgenoten iets speciaals van maken voor je moeder. Foto maken als aandenken is ook leuk. Lief van je om zo iets te regelen voor je moeder.


Ha, me moeder rent hard weg als ze allemaal aandacht krijgt als ze kon rennen dan

Ga denk ik een trappetje gebruiken. En ga er gewoon naast lopen.

420BlazeIt

Berichten: 2106
Geregistreerd: 10-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:46

Heel fijn dat het mag!
Ik zou je moeder wel van te voren adviseren hoe ze op het paard moet stappen.
Dus beide handen voor aan het zadel houden (niet een hand achter op het zadel), linker been erin (niet gedraaid zoals sommigen doen) en zo snel mogelijk eroverheen zwiepen en zachtjes landen uiteraard. Dan hoeft er minder gewicht verplaatst te worden wat fijner is voor het paard.

Selina

Berichten: 14365
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 22:47

xEmily schreef:
Heel fijn dat het mag!
Ik zou je moeder wel van te voren adviseren hoe ze op het paard moet stappen.
Dus beide handen voor aan het zadel houden (niet een hand achter op het zadel), linker been erin (niet gedraaid zoals sommigen doen) en meteen eroverheen zwiepen en zachtjes landen uiteraard. Dan hoeft er minder gewicht verplaatst te worden wat fijner is voor het paard.


Desnoods doe ik het voor ;)

essie_blue

Berichten: 4369
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:48

Tja dat veel mensen van 75-80 kilo op d-pony's rijden betekent natuurlijk niet gelijk dat het goed is voor die pony's.. beetje rare reacties. Normaal vind ik 90 kilo voor een E pony echt te zwaar, vind 90 kilo op een paardenrug überhaupt veel.. maar voor een rondje uitstappen.. tja, als je je moeder er echt een plezier mee doet kan je het altijd proberen! :) Wel met een goed krukje laten opstappen. Vervelend dat ze door haar ziekte niet lekker kan afvallen :(:)

essie_blue

Berichten: 4369
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:49

Slina schreef:
Heb eigenaresse een whatsappje gestuurd, zij zegt dat het best moet kunnen, dus ik ga het gewoon proberen. Mijn moeder heeft zooooo'n rottijd achter de rug en alleen maar tegenslagen, ik gun haar dit gewoon.

Lief! Wel foto's maken inderdaad :D veel plezier!

zoutenootjes

Berichten: 1799
Geregistreerd: 19-04-11
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:50

Het is wel goed om van tevoren even te oefenen met het trapje bij je paard, zodat paardlief ook een idee krijgt van wat de bedoeling is. Anders loopt hij misschien wel hard weg, en dat zou niet leuk zijn voor je moeder (en paard).
Edit: wat Emily hier boven ook zegt.