Welke kleuren kan een paard zien?..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Verona2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 08:22

LBLGypsyCobs schreef:
Ik heb ooit ergens gelezen dat knalrood voor een paard geel is.
Uit het onderstaande plaatje begrijp ik dat ze rood meer als groen zien.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Grappig, ook goede uitleg! Dankjewel!

Verona2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 08:23

LBLGypsyCobs schreef:
Volgens mij ontleden ze dan een oog en kunnen dan zien welke kleuren binnenkomen.
Wij hebben een soort van staafjes die een bepaald aantal kleuren kunnen onderscheiden, paarden zullen er minder hebben.

Iew! Maar zo werkt het idd volgens mij wel.. :o

Verona2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 08:24

eclair98 schreef:
Arme pony, kan hij dus toch mijn neon gele trui zien _/-\o_

Hahaha :')

Verona2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 08:27

Haha, ik dacht ook altijd dat ze groen konden zien, soms als ik aan het stappen ben, en ze zien iets groens eten ze het op :Y) maar ze kunnen dus geen vel groen zien haha :')

Verona2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 08:28

Iedereen bedankt voor de reacties!! :D

Blue_Berry

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 21:29

handig, nu weet ik het ook! :)

Jadeleigh263

Re: Welke kleuren kan een paard zien?..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 21:30

hmmmm ik was dat ook niet, grappig

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 01:37

LBLGypsyCobs schreef:
Volgens mij ontleden ze dan een oog en kunnen dan zien welke kleuren binnenkomen.
Wij hebben een soort van staafjes die een bepaald aantal kleuren kunnen onderscheiden, paarden zullen er minder hebben.

Klopt, alleen dan andersom. Paarden hebben 2 soorten kegeltjes (om kleur te zien) en mensen 3. Daardoor kunnen paarden geen rood zien.

Paarden hebben minder kegeltjes omdat ze meer staafjes hebben. Die hebben ze nodig om diepte te kunnen zien.

Ik heb altijd wat blauws aan als ik op de wei ben :j

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 01:59

Koper schreef:
LBLGypsyCobs schreef:

Klopt, alleen dan andersom. Paarden hebben 2 soorten kegeltjes (om kleur te zien) en mensen 3. Daardoor kunnen paarden geen rood zien.

Paarden hebben minder kegeltjes omdat ze meer staafjes hebben. Die hebben ze nodig om diepte te kunnen zien.

Ik heb altijd wat blauws aan als ik op de wei ben :j

Staafjes hebben ook minder licht nodig als kegeltjes, je kan dus beter zien in het donker als je meer staafjes hebt. Dat merk je ook als je zelf in het donker loopt je ziet meestal vormen nog best goed maar je ziet geen kleur meer. Voor een paard als vluchtdier is het natuurlijk ook voordelig om goed te zien in het donker.

Ik vraag me wel af hoe het komt dat paarden geen rood zien? In evolutionaire zin, waarom is het niet nodig of voordelig om rood te zien of zouden de rode kegeltjes pas ontstaan zijn na onze gemeenschappelijke voorouders met het paard?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 02:15

liedje89 schreef:
Ik vraag me wel af hoe het komt dat paarden geen rood zien? In evolutionaire zin, waarom is het niet nodig of voordelig om rood te zien of zouden de rode kegeltjes pas ontstaan zijn na onze gemeenschappelijke voorouders met het paard?

Nú wordt het interessant!

Ik weet dat kleurenblinden (mensen) beter het verschil kunnen zien tussen geel en blauw dan tussen geel en rood. Maar verder dan dat kom ik ook niet.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 11:56

liedje89 schreef:

Rode kegeltjes zijn pas veel later ontstaan. Lage primaten hebben ze ook niet.

Een paard heeft er ook weinig aan. Paarden eten gras en dat is groen. De mens, zijn verwanten en zijn voorouders hadden kleuren nodig omdat ze vruchten gingen verzamelen. (Die zijn rood zodat ze juist opvallen. Vruchten zijn namelijk evolutionair gezien bedoeld om opgegeten te worden; de zaden overleven de spijsvertering en kunnen ergens anders, met de poep, neervallen en zo de plant verspreiden.)

Ja, ik zou niet meer op Bokt komen maar het bloed kruipt toch wel waar het niet gaan kan.

FD_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 12:33

Heel intersessant :)

nisart

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 13:35

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 13:54

raya00 schreef:
Rond de 15 minuten gaat deze presentatie van Inge Teblick over hoe paarden zien en welke kleuren ze waarnemen:
[ Video ]

War een interssant filmpje!

Verona2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 22:24

Nogmaals bedankt iedereen!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 22:29

Behalve wilde arabische hengsten, die zien ook roze :j

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 22:30

Maar een vraag die dan bij mij op komt: waarom springen wij over hindernissen met onze paarden die alle kleuren van de regenboog zijn?
Ik neem aan dat de kleurencombi zoals rood -wit voor hun dan grijs - wit worden, maar dat lijkt mij veel minder opvallend.
Is dat dan meer om ons als ruiters wat te zien te geven? Gewoon vrolijke kleurencombi's maken zodat het er leuk uit ziet voor ons?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 22:32

Goeie... Waarschijnlijk zodat wij ze niet over het hoofd zien :D

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 22:37

Mette schreef:
Maar een vraag die dan bij mij op komt: waarom springen wij over hindernissen met onze paarden die alle kleuren van de regenboog zijn?
Ik neem aan dat de kleurencombi zoals rood -wit voor hun dan grijs - wit worden, maar dat lijkt mij veel minder opvallend.
Is dat dan meer om ons als ruiters wat te zien te geven? Gewoon vrolijke kleurencombi's maken zodat het er leuk uit ziet voor ons?

Dat is vooral voor de show, en voor ons. Wij hebben veel minder diepte zicht dan paarden. Stel bv een houtkleurige hindernis op een zandpiste. Die zien wij moeilijker, daardoor wordt het nog eens eens zo moeilijk om te zien hoever het is. Bij fel gekleurde hindernissen kunnen wij beter de afstand inschatten.

Ooit stond er wel in bit een artikel over een soort van training die enkel met blauw en gele voorwerpen gedaan werd. Ik herinner me er vierkante balken en kegels in, weet ook niet meer precies wat het in hield. Maar daar stond dus ook in uitgelegd dat paarden enkel geel en blauw zien.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 22:44

Voor het profielwerkstuk van mijn dochter hebben wij een test gedaan met 35 paarden. Ze moesten over een gele, groene, blauwe en rode handdoek heen lopen.
De uitslag was heel duidelijk: geel en groen hadden ze weinig problemen mee. Blauw wilden ze het minst graag overheen. Bij rood twijfelden ze ook en soms sprongen ze daaroverheen.
Maar ze zagen dus wel verschil tussen de kleuren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 22:53

Mette schreef:

is dat niet ook een klein beetje omdat het met verschillende kleuren makkelijker is voor de ruiter om de volgorde te onthouden O:) ?
"de rode na de groene, en dan de gele" vind ik makkelijker dan "het stijltje hier, daarnana de oxer, en dan dat ene andere stijltje daar" :+