LBLGypsyCobs schreef:Ik heb ooit ergens gelezen dat knalrood voor een paard geel is.
Uit het onderstaande plaatje begrijp ik dat ze rood meer als groen zien.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Grappig, ook goede uitleg! Dankjewel!
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
LBLGypsyCobs schreef:Ik heb ooit ergens gelezen dat knalrood voor een paard geel is.
Uit het onderstaande plaatje begrijp ik dat ze rood meer als groen zien.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
LBLGypsyCobs schreef:Volgens mij ontleden ze dan een oog en kunnen dan zien welke kleuren binnenkomen.
Wij hebben een soort van staafjes die een bepaald aantal kleuren kunnen onderscheiden, paarden zullen er minder hebben.
Koper schreef:LBLGypsyCobs schreef:Volgens mij ontleden ze dan een oog en kunnen dan zien welke kleuren binnenkomen.
Wij hebben een soort van staafjes die een bepaald aantal kleuren kunnen onderscheiden, paarden zullen er minder hebben.
Klopt, alleen dan andersom. Paarden hebben 2 soorten kegeltjes (om kleur te zien) en mensen 3. Daardoor kunnen paarden geen rood zien.
Paarden hebben minder kegeltjes omdat ze meer staafjes hebben. Die hebben ze nodig om diepte te kunnen zien.
Ik heb altijd wat blauws aan als ik op de wei ben
liedje89 schreef:Ik vraag me wel af hoe het komt dat paarden geen rood zien? In evolutionaire zin, waarom is het niet nodig of voordelig om rood te zien of zouden de rode kegeltjes pas ontstaan zijn na onze gemeenschappelijke voorouders met het paard?
liedje89 schreef:Ik vraag me wel af hoe het komt dat paarden geen rood zien? In evolutionaire zin, waarom is het niet nodig of voordelig om rood te zien of zouden de rode kegeltjes pas ontstaan zijn na onze gemeenschappelijke voorouders met het paard?
raya00 schreef:Rond de 15 minuten gaat deze presentatie van Inge Teblick over hoe paarden zien en welke kleuren ze waarnemen:
[ Video ]
Mette schreef:Maar een vraag die dan bij mij op komt: waarom springen wij over hindernissen met onze paarden die alle kleuren van de regenboog zijn?
Ik neem aan dat de kleurencombi zoals rood -wit voor hun dan grijs - wit worden, maar dat lijkt mij veel minder opvallend.
Is dat dan meer om ons als ruiters wat te zien te geven? Gewoon vrolijke kleurencombi's maken zodat het er leuk uit ziet voor ons?
Mette schreef:Maar een vraag die dan bij mij op komt: waarom springen wij over hindernissen met onze paarden die alle kleuren van de regenboog zijn?
Ik neem aan dat de kleurencombi zoals rood -wit voor hun dan grijs - wit worden, maar dat lijkt mij veel minder opvallend.
Is dat dan meer om ons als ruiters wat te zien te geven? Gewoon vrolijke kleurencombi's maken zodat het er leuk uit ziet voor ons?