droes in Delft

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 18:40

winnepien schreef:
Ik hoop ook dat het niet verder verspreid!!
Dan is het namelijk wel heel dicht bij mijn stal !

Weet iemand nog waar het nog niet zo lang geleden ook was in Delft?

Groetjes

ja dat was bij de hooipolder in schipluiden naast chardon ligt dat

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 18:49

Boos!
Ik blijf dit altijd eng vinden.
Ik hoop ook dat het zich niet verder verspreidt.

Yustin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 18:52

Kleintje schreef:
:(
Ik blijf dit altijd eng vinden.
Ik hoop ook dat het zich niet verder verspreidt.

Ja ik ben wat dat betreft ook een schijterd hoor. Ik hoop dat mener alles aan doet om verspijding en besmetting te voorkomen. Ik heb het nl wel eens anders meegemaakt. Mensen gingen gewoon buitenrijden enzo Verward Hoe eigenwijs en egoistisch of dom kan je wezen

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 18:57

Moossie, ga er maar weer vanuit dat dit gaat gebeuren. Lang niet iedereen zit op bokt, lang niet iedereen heeft veel contacten in de paardenwereld dus er zijn genoeg mensen die het niet weten.
En genoeg pennymeisjes die ook niet weten wat droes is.
En wat denk je van hoefsmeden en dierenartsen. Die kleden zich echt niet iedere keer om. En... het kan zelfs op je autobanden etc. zitten. En dan heb ik het nog niet over instructrices die overal komen of mensen die ergens anders gaan lessen.

Bestrijden kan je het bijna niet. Enige wat je kan doen is je eigen paard zo goed mogelijk in de gaten houden. Bij ieder teken toch even de temperatuur opmeten en goed naar zijn klieren kijken. Vergeet niet dat een paard wat droes krijgt niet altijd koorts hoeft te hebben. Maar als je aan zijn klieren zit zijn ze vaak toch gevoeliger en heb je sneller een opgewekte hoest, dat zijn de eerste voortekenen. En als je er ECHT vroeg bij bent dan kan je nog met antibiotica aan de slag. Is het al in een verder stadium dan raad ik een ieder antibiotica af.

Estragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 19:20

Kleintje schreef:
Moossie, ga er maar weer vanuit dat dit gaat gebeuren. Lang niet iedereen zit op bokt, lang niet iedereen heeft veel contacten in de paardenwereld dus er zijn genoeg mensen die het niet weten.

Ik vind dit een beetje een rotopmerking.. Ik weet precies waar de droes is en ik weet ook dat ze er alles aan doen om verspreiding te voorkomen.. Alle mogelijke maatregelen zijn getroffen en er is overleg geweest met de dierenarts hierover. Ik vind het dan banketstaaf om te zeggen dat ze er niet alles aan zouden doen.Tot nu toe is het ook nog maar 1 geval en ik hoop dat dit ook zo gaat blijven.
Ik snap ook niet wat bokt er nou mee te maken heeft.. ik weet zeker dat iedereen die daar op stal komt op de hoogte gesteld wordt daar is echt geen bokt voor nodig

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 19:29

Estragon schreef:
Ik vind dit een beetje een rotopmerking.. Ik weet precies waar de droes is en ik weet ook dat ze er alles aan doen om verspreiding te voorkomen.. Alle mogelijke maatregelen zijn getroffen en er is overleg geweest met de dierenarts hierover. Ik vind het dan banketstaaflig om te zeggen dat ze er niet alles aan zouden doen.Tot nu toe is het ook nog maar 1 geval en ik hoop dat dit ook zo gaat blijven.
Ik snap ook niet wat bokt er nou mee te maken heeft.. ik weet zeker dat iedereen die daar op stal komt op de hoogte gesteld wordt daar is echt geen bokt voor nodig

Je moet dit niet op jezelf gaan verhalen, zo was het niet bedoelt.

Laat ik het anders zeggen. Droes heeft een incubatietijd van zo uit mijn hoofd, 2 weken. Dus... als de paarden in die tijd ergens anders zijn geweest, dan is het virus daar ook al achter gelaten. Is de hoefsmid in de tussentijd geweest? Dan kan die het ook weer verspreid hebben.

Het gaat niet expres, maar je hoeft in het begin niet door te hebben dat het paard wat heeft. Droes gaat gewoon als een lopend vuurtje. Het is gewoon erg besmetelijk.

Het voordeel van bokt is dat ik nu weet dat er in Delft droes is. Anders had ik het nog niet geweten. Dus was ik ook niet extra voorzichtig geweest.

Stel dat een moeder met een kindje bij jullie op stal komt, je vertelt ze wat droes is. Kindje gaat verder spelen, buiten met vriendinnetjes, kleding nog aan. Ander kindje heeft contact met haar en gaat daarna naar haar manege. En ja, zo kan het al overgebracht worden. Niet opzettelijk, maar het is gewoon erg moeilijk tegen te houden.

ZO bedoelde ik het, en niet gemeen, rot of laag bij de grond.

Estragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 19:36

[quote="Kleintje]
Je moet dit niet op jezelf gaan verhalen, zo was het niet bedoelt.

Laat ik het anders zeggen. Droes heeft een incubatietijd van zo uit mijn hoofd, 2 weken. Dus... als de paarden in die tijd ergens anders zijn geweest, dan is het virus daar ook al achter gelaten. Is de hoefsmid in de tussentijd geweest? Dan kan die het ook weer verspreid hebben.

Het gaat niet expres, maar je hoeft in het begin niet door te hebben dat het paard wat heeft. Droes gaat gewoon als een lopend vuurtje. Het is gewoon erg besmetelijk.

Het voordeel van bokt is dat ik nu weet dat er in Delft droes is. Anders had ik het nog niet geweten. Dus was ik ook niet extra voorzichtig geweest.

Stel dat een moeder met een kindje bij jullie op stal komt, je vertelt ze wat droes is. Kindje gaat verder spelen, buiten met vriendinnetjes, kleding nog aan. Ander kindje heeft contact met haar en gaat daarna naar haar manege. En ja, zo kan het al overgebracht worden. Niet opzettelijk, maar het is gewoon erg moeilijk tegen te houden.

ZO bedoelde ik het, en niet gemeen, rot of laag bij de grond.[/quote]

Sorry ik vatte het anders op Bloos .
Ik las je opmerking zo dat je bedoelde dat ze het daar maar een beetje lieten zitten zo van: O er is droes nou en... En dan vervolgens gewoon vrolijk doorgaan met wedstrijden e.d. Vandaar dat ik het banketstaaf vond.
Ach gut

Yustin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 21:01

Zijn er toevallig nog nieuwe ontwikkelingen ofzo? Misschien makkelijk om elkaar op deze manier op de hoogte te houden..

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 21:04

Ja, het was vorig jaar ook in de buurt van Delft. Het is inderdaad heel Verdrietig

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 21:10

Zal wel een hele domme vraag zijn, maar bij ons op stal is nog nooit droes geweest. Dus zou iemand mij willen uitleggen wat dit nou precies inhoud?

Yustin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 21:41

Er staan veel topics hierover op bokt..Even zoeken..succes. Snap je het nog niet, stuur me dan maar een pb'tje

jihoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-03 22:50

update droes:
vandaag zijn er geen nieuwe gevallen bij gekomen. Bij ons op de manege (naast de pensionstal waar droes is) hadden vandaag alle paarden een temperatuur tussen de 36,9 en 38.0.
Overal op stal (maar dan ook overal) hangen brieven met waarschuwingen en voorzorgsmaatregelen. Via de telefoon vernomen dat het op de andere stal nog niet verspreid is.
ik hou jullie op de hoogte.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 23:05

He getver niet weer!!! Boos! Bah... Scheve mond
Ik hoop maar dat die mensen een beetje verstandig zijn in niet naar andere stallen gaan..

ik hoop maar dat het niet op de manege komt, omdat het zo besmettelijk is..
Wil je ons op de hoogte houden? Ook over de manege, omdat Iris natuurlijk ook bij ons op stal komt af en toe..

(vraagje, weet iemand of een pony die droes heeft gehad het nog eens kan krijgen?)

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 23:08

Estragon schreef:
Maar idd heel vervelend! Mij en de paarden zie je daar voorlopig niet meer
Erg sneu is het omdat er zoveel oudere paarden staan...

Jur waar is die stal dan?? Toch niet recht tegenover waar jij je paarden hebt ??

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 23:09

Estragon"]
[quote="IngridM schreef:
alweer in delft, delft is wel de banketstaaf elke keer zeg.........

wanneer was het er dan ook?
[/quote]

vorig jaar was het op de hooipolder in delft, en in schiedam & vlaadingen die buurt.

Yustin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 23:26

Ireentjuh schreef:
Ik hoop maar dat die mensen een beetje verstandig zijn in niet naar andere stallen gaan..

Wil je ons op de hoogte houden? Ook over de manege, omdat Iris natuurlijk ook bij ons op stal komt af en toe..

(vraagje, weet iemand of een pony die droes heeft gehad het nog eens kan krijgen?)

Men zegt van niet, maar ik heb nu al twee keer meegemaakt dat een paard het voor de tweede keer kreeg..(als ik af moet gaan op info van de eigenaar)
Evita heeft het zekerweten gehad...
maarja misschien heeft iemand anders meer informatie over besmettingen voor de tweede keer....

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 23:27

moossie schreef:
Er staan veel topics hierover op bokt..Even zoeken..succes. Snap je het nog niet, stuur me dan maar een pb'tje

bedankt voor de tip!

Yustin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 23:27

petrabonanza schreef:
update droes:

ik hou jullie op de hoogte.

Geweldig OK dan!

jihoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-03 23:42

Citaat:
Jur waar is die stal dan?? Toch niet recht tegenover waar jij je paarden hebt ??

tegenover hjordis is de manege en daarnaast ligt de pensionstal waar nu droes is geconstateerd, op de manege is er gelukkig nog niks aan de hand

jihoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-03 23:43

Ireentjuh schreef:

natuurlijk hou ik iedereen op de hoogte!

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 14:43

petrabonanza schreef:
Citaat:

tegenover hjordis is de manege en daarnaast ligt de pensionstal waar nu droes is geconstateerd, op de manege is er gelukkig nog niks aan de hand

Bedankt.....Jur had me ook al ge-PB't dus ik weet nu iig waar het is en het is niet zo heel ver bij ons vandaan.....

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 15:28

Tot hoever kan dit overwaaien??? Of gaat dit echt alleen via menselijk lichaam (besmetting)?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 15:57

weet ik niet precies, vorig jaar zeiden ze dat het ook via de lucht kon en daarom mocht ik niet meer in een bepaald gedeelte van de polder rijden (langs paarden van de hooipolder met droes).
maar ik heb ook gehoord dat het alleen via handen/kleren enz. overgebracht kon worden.

jihoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-03 19:43

er zijn nog geen veranderingen in het hele droes gebeuren. nog steeds dat ene geval en geen andere paarden met verhoging.

Joyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 20:27

Ik hoop echt dat het zich niet verder verspreid! Vind het maar eng.. Thnx dat je even update