Slachten vs inslapen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:22

slangentje schreef:
pimaude, hoezo dan? kan daar denk ik niet tegen, echt niet, ben vegatarier en kan echt niet tegen dierenleed, dus zal ook wel helemaal gek worden als ik weet dat daar paarden worden geslacht...

Ik ben ook vegetariër en tegen dierenleed! Daar was bij het eerste paard even schrikken maar daarna wel te doen. Het schot gaar door merg en been maar daarna wordt her paard 'een ding'. Heel bijzonder. Ze gaan trouwens heel lief met ze om. Paard wordt uitgeladen buiten, gaat de deur door, krijgt aaitje over zijn voorhoofd, schietpistool erop en klaar. :)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:22

Nee hoor helemaal niet, niks nachtmerrie, gaat zo snel en netjes. Paard krijgt het niet eens mee. Weet je wat pas een nachtmerrie is? De vermaler van Rendac, de botten die je hoort kraken, het geprak wat je hoort.

slangentje

Re: slachten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 21:25

ik denk dat ik er nog jaren problemen mee zou hebben, kimD zou je er de andere 2 keer dan ook bij willen zijn? waarom(niet onbeleefd bedoeld hoor) en waarom leeuwen voer?

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:27

Ik moet heel eerlijk zijn dat ik voor slachten zou gaan.
Puur en alleen omdat dat sneller gaat.
De enige keer dat ik een paard heb laten inslapen (niet van mij, maar van mijn instructrice) is het paard gaat vechten tegen het middel en tot twee keer toe opgestaan en weer omgevallen. Vreselijk om te zien.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:27

KimD schreef:
Nee hoor helemaal niet, niks nachtmerrie, gaat zo snel en netjes. Paard krijgt het niet eens mee. Weet je wat pas een nachtmerrie is? De vermaler van Rendac, de botten die je hoort kraken, het geprak wat je hoort.

Sowieso wil ik dat mijn paard nog zinvol is na zijn dood; rendac maakt er biobrandstof van oa :j
De vermaler vind ik zelf niet schokkend. Op zich is het paard slachten ook niet geheel geluidloos :D

Dood is dood denk ik maar :)

dapperedodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:29

Ik zou zelf ook voot slachten kiezen en dan licht het er aan of die voor consumptie mag even heel grof paard is al dood dan dus waarom niet voor consumptie.

Heb een merrie in ht verleden laten inslapen die kon niet meer staan dus kon niet naar slacht maar wat een hel de overdosis slaapmiddelen werkte niet goed ze wou echt niet tewijl der lichaam op was. Dan maar schieten is in 1 klap over vind ik kwa idee gewoon fijner.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:29

Ja hoor ik zou er zo weer bij willen staan, heb er geen problemen mee, geen enkel dier trouwens. ;) Omdat hij uit Belgie kwam en daar moet je bij de aanvraag aangeven of hij voor consumptie geslacht mag worden of niet, en dat was hij dus niet, dus zat er niks anders op dan naar de dierentuin.

Slachten krijg ik geen kippenvel van, die vermaler van Rendac wel wat een gruwelijk ding. Maar moet wel eerlijk zeggen ik heb er ook de 1000 geiten in zien verdwijnen vanwaar ik deed melken dus heb dat gekraak lang gehoord. :=

slangentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 21:29

ik vind het een beetje oneervol, met mensen word ook netjes omgegaan, zo`n beestje heeft zn hele leven(meestal) mee je gewerkt en samen super tijden beleefd, en dan maak je dr brandstof van? vinf ik redelijk oneervol...

slangentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 21:31

ik vind het een beetje oneervol, met mensen word ook netjes omgegaan, zo`n beestje heeft zn hele leven(meestal) mee je gewerkt en samen super tijden beleefd, en dan maak je dr brandstof van? vinf ik redelijk oneervol...

slangentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 21:31

kimD 1000 geiten? maar eigenlijk ben ik helemaal niet bekend met Rendac ofzo... geen idee wat het eigenlijk is...

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:33

slangentje schreef:

Als ik mag kiezen, hoef ik na mijn dood ook niet netjes behandeld te worden hoor :P Dood is dood, naar mijn mening. Ik geeft liever veel geld en tijd uit aan mijn pony als ze nog leeft, dan zorgen dat alles er netjes uitziet (aan toe gaat) ;)
Laatst bijgewerkt door purple op 25-10-13 21:33, in het totaal 2 keer bewerkt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:33

Met mensen word ook niet altijd even netjes omgegaan hoor. := Mijn ouders hebben lijken opgehaald en gewassen, onze vorige buurman was begrafenis ondernemer. Die arme mensen lagen vaak nog in hun ontlasting, naakt of "ergens boven in een kamer". En de verhalen die erop volgen zal ik je besparen.

Toen Q-koorts was. ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:34

slangentje schreef:

Wat is er oneervol aan? Ze merken er niets meer van.
Bovendien heb ik ook armoe begrafenissen meegemaakt waarbij de gemeente het regelt. Nou dat is letterlijk ophalen en de grond in stoppen :+ sommige gemeenten schuiven ze gelijk door in de oven.
Of wat dacht je van donatie aan de medische wereld?
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 25-10-13 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

slangentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 21:35

maar wat is het eigenlijk.... hte verwerkt dieren, maar dat kun je toch niet zien? of heb ik het nu helemaal fout?

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:37

KimD schreef:
Ja hoor ik zou er zo weer bij willen staan, heb er geen problemen mee, geen enkel dier trouwens. ;) Omdat hij uit Belgie kwam en daar moet je bij de aanvraag aangeven of hij voor consumptie geslacht mag worden of niet, en dat was hij dus niet, dus zat er niks anders op dan naar de dierentuin.

Slachten krijg ik geen kippenvel van, die vermaler van Rendac wel wat een gruwelijk ding. Maar moet wel eerlijk zeggen ik heb er ook de 1000 geiten in zien verdwijnen vanwaar ik deed melken dus heb dat gekraak lang gehoord. :=

Waarom dierentuin? :P :+

vuurneon

slangentje schreef:
maar wat is het eigenlijk.... hte verwerkt dieren, maar dat kun je toch niet zien? of heb ik het nu helemaal fout?

Bij de rendac moeten de dieren in kleine stukjes worden gemaakt; anders kunnen ze het niet verder bewerken.
Er staat een grote vermaler, die het paard met scherpe ronddraaiende messen (of iets in de strekking) in stukken snijdt. Net zolang tot het een soort papje is zeg maar.

Het geluid is inderdaad niet heel fijn, maar het geluid van hakmessen in bot ook niet. En het cremeren is ook niet echt fris; daar gaan de botten ook nog in de vermaler.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 25-10-13 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Vayo

Meid waarom maak je je hier al druk over voor je überhaupt een paard hebt? Natuurlijk kan het geen kwaad hier eens over na te denken, maar je moet je hier totaal niet druk over maken.
Ik zie dat je 13 jaar bent. Ik keek er op mijn 13e ook zo tegenaan net als jou. Ik dacht heel erg met mijn emoties. Nu, 16 jaar later, denk ik er heel anders over. Ik vind beide een goede optie en zie het op het moment zelf wel. Ik kan me daar nu echt niet druk over maken.
En wie weet verandert je mening nog een paar keer. Maar wat maakt dat nu uit? ... zolang jij het belang van je paard maar voorop hebt staan.

Je hebt daarnaast ook niet alles zelf in de hand. Stel je wilt persé je paard laten slachten of persé op de kliniek in laten slapen, maar hij ligt ineens doodziek op stal ... dan laat je hem ter plekke inslapen.
Misschien had je bedacht dat je je pony vredig in zijn eigen wei in zou willen laten slapen en vervolgens zijn maatjes afscheid van hem laten nemen. Maar wat als je pony op de kliniek staat en ineens heel erg bergafwaarts gaat?
En wie weet heb je alles in je hoofd en ligt je pony op een dag ineens dood in zijn wei/stal.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat je alles nu eenmaal niet kan plannen, vooral niet met levende dieren. Probeer het los te laten en zie het op het moment zelf. Wat niet wegneemt natuurlijk dat het geen kwaad kan jezelf over het één en ander in te lezen. Maar het is zo zonde dat er 'straks' een lichte schaduw over je plezier zou liggen door je angsten.

En vergeet ook niet dat er nog een grijs gebied is tussen inslapen en cremeren en laten slachten en in een frikandel. Je kunt je paard laten schieten en ervoor kiezen ze niet te laten verwerken voor consumptie. En als je paard eenmaal is ingeslapen wordt er vaak voor gekozen om hem door de rendac op te laten halen die hem vervolgens verwerken. Cremeren is erg duur en kan maar op weinig plekken.

Probeer het los te laten! En wacht eerst maar eens af tot en of er een eigen paard komt.

dapperedodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:38

Oneervol vind ik slachte niet het is voor je dier zorgen om hem uit zijn lijdensweg te halen of het nou slacht is of niet heb ik liever dat er nog iets nuttigs met zijn lichaam gebeurt dan dat ie zo langs de weg onder een zijl ligt te wachten op rendac en dat met mooi weer verschrikkelijk het opzwellen en het lek te moeten prikken om over de stank niet te hebben maar dat heb je in de kouwe tijd weer niet

slangentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 21:40

ik snap heel goed dat mensen dat zeggen, ik ben nog jong maar ik had het al tijden in mijn hoofd, en wil geen angst ontwikkelen bang te zijn voor de dood van mn (toekomstige )paard, en ook gewoon nieuwsgierigheid natuurlijk. maar ik ben hier maar weinig mee opgeschoten...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:41

foxy80 schreef:
Slachten staat niet gelijk aan opeten hoor. Je kan er perfect voor kiezen je paard te laten schieten en dan te laten vernietigen of zelfs cremeren. Sommige dierenartsen hebben ook een schietmasker.

Trouwens, wat denk je dat de rendac er mee doet? Juist ja, lijm van maken (onder andere)...

Vuurneon :')

Ze maken er tegenwoordig biobrandstof van volgens de folder.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:42

slangentje schreef:
ik snap heel goed dat mensen dat zeggen, ik ben nog jong maar ik had het al tijden in mijn hoofd, en wil geen angst ontwikkelen bang te zijn voor de dood van mn (toekomstige )paard, en ook gewoon nieuwsgierigheid natuurlijk. maar ik ben hier maar weinig mee opgeschoten...

Je kan je er ook niet op voorbereiden. Zo simpel is het :)
Soms heb je geen keus, omdat een paard niet naar de slacht kan en je alleen kan laten inslapen. Als je ouder wordt leer je meer met je verstand te denken ipv je gevoel. Juist op die momenten, dan denk je in het belang van het paard ipv eigen belang

slangentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 21:45

als ik geen keus heb, dan is dat zo, maar zeker als je zo onder spanning staat, want jij moet het lot van je paard kiezen, lijkt mij het fijn om voorbereid te zijn op je keuze...

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:45

slangentje schreef:

Meid lees mijn post nog eens door. Waarom zou je er iets mee op willen schieten? Waarom zou je een keuze willen maken? Je hebt je paard nog niet eens. Laat het los, je hebt het vaak toch niet in de hand. Een paard gaat dood dat is zeker, maar op welke leeftijd, waar en hoe weet niemand.
En volgens mij ben jij er juist al uit, volgens mij zou jij kiezen voor inslapen. Nou prima, maar verander je nog 10 of 20 keer van mening is dat toch ook prima.
Laat het los! Komt tijd, komt raad ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:45

slangentje schreef:
als ik geen keus heb, dan is dat zo, maar zeker als je zo onder spanning staat, want jij moet het lot van je paard kiezen, lijkt mij het fijn om voorbereid te zijn op je keuze...

Daar kan de dierenarts je ook mee helpen :)
Laat het gewoon gaan, het paard is er nog niet en wat niet is kan ook nog niet dood gaan.

slangentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 21:47

bedankt voor alle reacties, blijft denk ik een moeilijk onderwerp voor vele paardenhouders(of alleen voor mij :D ) maar wilde toch even vragen of mensen mij misschien kunnen overtuigen... ik zie het allemaal wel