Het ik-ben-gestopt-met-paardrijden topic!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 16:40

Ik ben ook gestopt al een tijdje... ben nog wel in contact met paarden gelukkig, ik scheer af en toe op m'n oude werk nog pony's maar echt rijden heb al 3 jaar niet meer gedaan en ja ik mis het rijden heel erg, het was voor mij de manier om weer in contact te komen met mezelf en de rest van de wereld kon dan even lekker de piep krijgen! Nu kan ik weer pas weer gaan rijden als ik werk heb en dat schiet nog steeds niet op -O-

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 16:42

Mijn voorkeur gaat ook uit naar een eigen paard na de studie. Loop af en toe op de boktmarkt te kijken en denk ik aaaaah als het nu zou kunnen dan was deze perfect geweest! Weet al precies wat ik wil, wat ik ermee wil doen alleen de middelen en tijd zijn er nu niet voor. @ Tasserd ben jij al aan het plannen ?

Thrive

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 16:45

Dat is wel herkenbaar ja :j

Amarins_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 16:46

Je verhaal klinkt me bekend in de oren! Zelf ben ik ook gestopt op het moment dat ik ging studeren (inmiddels twee jaar geleden) omdat ik op kamers ging in de andere kant van het land en stufi niet echt toereikend is om wekelijkse paardrijlessen te betalen, maar ik mis het nog steeds ontzettend. :(

Af en toe heb ik geluk, mijn zusje rijd op de manege waar ik vroeger ook altijd kwam dus pak ik in de vakantie nog wel eens een lesje mee :) Maar na mijn studententijd komt er sowieso een paard haha

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 16:47

xNathaliee schreef:
ais schreef:
Niet met paarden in z'n geheel, maar heb door studie en werk wel minder tijd dan ik zou willen.
Gelukkig staat mijn paard op een topstalling, anders was het allemaal veel lastiger geweest. Maar gereden heb ik al meer dan een half jaar niet meer :( Ik vind het ook niet eerlijk tegenover mijn paard om m een keer in de paar weken te rijden. Hij geniet nu nog een paar maanden van een lange vakantie, waarin hij af en toe gelongeerd wordt en zo veel mogelijk uren buiten staat :)
Ik kijk nu al weer uit naar het moment waarop ik weer tijd heb om meer met hem te doen dan de noodzakelijke verzorging!

Ben je niet bang dat wanneer je het rijden weer oppakt dat je weer van voor af aan moet beginnen? Of is jouw paard een typisch geval opstappen-en-wegrijden ? Lijkt me heel zuur als je door tijdgebrek of geldgebrek je paard zou moeten verkopen..
Hoop voor je dat je snel weer kunt rijden, hoe lang duurt je opleiding nog?

Hij is niet het makkelijkste paard, voor ik er weer de eerste keer écht mee ga rijden, ga ik hem eerst een tijd longeren, zodat hij weer zijn spieren terug heeft. Met longeren merk ik weinig verschil qua hoe goed hij luistert :) Met rijden verwacht ik dat hij de eerste paar keer zal draken, hij heeft wel eens vaker een of twee maandjes vakantie gehad. Toen longeerde ik hem de eerste keer, en liet de longeerlijn en zweep in de bak liggen, voor als hij lastig zou gaan doen.
Hij is niet helemaal een typisch geval opstappen en wegrijden, maar we kennen elkaar zo goed, dat ik weet wat zijn trucjes zijn en ik weet ook dat hij deze alleen uithaalt om onder het werk uit te komen en niet uit gemenigheid. Zodra hij door heeft dat het toch niets uit haalt, houdt hij eigenlijk altijd snel op ;) Hij weet denk ik ook wel dat ik hem nooit zal overvragen.
Ik hoop in januari/februari af te studeren, dus het einde is in zicht:)

Ik besef me door zo'n topic wel dat ik echt geluk heb met mijn situatie. Blij met zijn stalling en de eigenaresse ben ik altijd (en laat dat ook regelmatig weten dat ik het waardeer)

SaiLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 16:49

Helaas ook moeten stoppen, ik heb een chronische ziekte waardoor het niet meer gaat.
Het financiële plaatje speelt ook wel mee, het is een dure hobby, doordat ik niet fulltime kan werken kan ik ook niet genoeg verdienen voor een paard.

Ik heb gelukkig nog wel een andere (veel goedkopere) hobby waar ik mijn zinnen op kan zetten, maar heb er in het begin best veel verdriet van gehad toen ik het paardrijden moest laten voor wat het was.
Ik denk dat het een onbereikbare droom voor mij blijft, het lukt me gelukkig steeds beter om me daarbij neer te leggen.
Laatst bijgewerkt door SaiLady op 16-10-13 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Mila11

Nou, ik ben niet eht gestopt(nu wel, een week of 2, me vp moet nog aan komen) maar ik heb zelf de keuze gemaakt om te stoppen bij de manege. Leerde niets meer, binnenkort ga ik wel weer rijden, maar ik ga het heel rustig oppakken, dus eerst gewoon Longeren, grondwerk, wandelen en dan pas rijden :)

Anoniem

Ook ik ! :D

Altijd bijrijder geweest maar niemand had meer een paard voor me. Afgelopen zomer een twee jarige gekocht ivm tijd en hoewel rijden leuk is was dit een goede keus !

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 16:52

xNathaliee schreef:
Aha das inderdaad andere koek! En wat je zegt over een veulen zit ook wel wat in, ik ben altijd bang dat ik tijdens het inrijden wat verkeerd doe wat het paardje zijn hele leven met zich mee zal dragen haha. Maar goed je kan tegen die tijd natuurlijk ook iemand inschakelen om te helpen. En een veulen is wel zo leuk als je een land heb naast je huis waar het veulentje in kan staan lijkt mij dus dan moet je daar natuurlijk wel over beschikken.

Ja maar hè, voor alles een eerste keer, natuurlijk doe ik dat niet alleen... Heb sowieso het idee dat veel mensen er een enorme 'big deal' van maken, van dat beleren, volgens mij kan er vrij weinig fout gaan als je begeleiding hebt van iemand die al een paar paarden succesvol beleerd heeft en als je er relaxt in staat: geen haast, alles op z'n tijd en vooral lekker genieten met je jonkie. Je hebt het gigantische voordeel dat je het hele verleden van je paard kent, en daarmee je paard zijn gedrag beter kan doorgronden, waardoor je júíst minder problemen hoeft te verwachten.

Maarrrrr da's volledig offtopic. :)

Ik ga binnenkort wel weer een keertje lessen met een vriendin van me. Ook heb ik laatst een buitenrit gemaakt bij een kennis van me met een paar vriendinnen, heel leuk was dat, wel vermoeiend en spierpijn, ooohhhh _O-

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 17:06

@ ais Ooh nog een paar maandjes dus, gaat lekker snel! Wat goed dat je je paard daarvoor goed kent, dan is het geen 'ramp' dat hij een lange vakantie krijgt!

@ pimaude Wat leuk een 2-jarige! Waar heb je hem of haar gestald? En hoe gaat het er nu mee? Is het wat je ervan verwachtte of viel het mee, of tegen?

@ Magrathea Heb je he-le-maal gelijk in! Ik heb dat gevoel omdat ik gewoon zo'n manege-tutje, met 8 jaar 'rij ervaring' ben die hier en daar wel eens 'bij-rijd-paardjes' heeft gehad en wel eens f-proefjes heeft gereden :') maar goed iedereen begint érgens..

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 17:16

Ik ben helaas ook zo gestopt. Heb gelukkig wel héle lieve buren bij wie ik altijd mag komen rijden, en voor wie ik altijd even 'inval' als zij het zelf druk heeft met school oid.
Dus wat dat betreft niet helemaal gestopt, maar grotendeels wel.
Ik hoop en verwacht volgend studiejaar wat meer tijd te hebben voor de paarden. Pak ik het dan weer wat meer op.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 18:22

Ik ben ook helaas gestopt. Ben 200 km van mijn verzorgpony af gaan wonen en ik heb het idee dat ik hier toch geen verzorgpony kan vinden die kan tippen aan mijn oude. Daarnaast had ik hele fijne afspraken met zijn eigenaar en denk dat hier ook niet te kunnen krijgen. Gelukkig mag ik altijd nog bij hem langskomen.

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 19:24

Ik ben 3 jaar geleden gestopt met paardrijden vanwege nekklachten.
Helaas gaan deze niet over en mis ik het heel erg, ik zit te denken om gewoon weer te beginnen.

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 19:26

Ik was door stage, vakantie en school gestopt met paardrijden (en beetje geldbesparing), 1,5 jaar niet gereden met uitzondering van een enkele keer tussendoor. Maar had nu dit schooljaar toch wel weer de drang om te rijden. En meteen maar een nieuwe uitdaging aangegaan, western rijden ipv dressuur :D Scheelt dat het de helft van de prijs is voor een dressuurles. Als het ook zo duur zou zijn. zou ik nu waarschijnlijk nog steeds niet rijden O:)
al doe ik het nu ook maar een paar keer per maand, wanneer ik kan/ zin heb, ivm geldbesparing xD k heb dit jaar veel grote uitgaven (stages buitenland) waardoor ik meer op mn geld moet letten :') Maar kan het paardrijden toch niet achterwege laten :P Had voordat ik gestopt was, 9,5 jaar gereden.
Laatst bijgewerkt door 1234 op 16-10-13 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Jilletje

Re: Het ik-ben-gestopt-met-paardrijden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 19:28

Ook ik kan me hier helaas melden.

Het paard wat ik 5jaar heb gereden is met pensioen.

Heb nog geen nieuw verzorgpaard kunnen vinden omdat mensen hier schrikbarend veel geld voor vragen.

BlauweSteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 19:29

Ik ben helemaal vrijwillig gestopt met rijden, ondanks ik het heel leuk vond, maarja, ik had de kans mijn verzorgpony(2-jarig Welsh A'tje) over te kopen, en ik heb er zeker geen spijt van gehad!
Dus voor mij zal het voorlopig niet rijden worden, omdat ik op m'n eigen beestje niet pas en ik geen tijd of geld heb om ook nog te lessen/verzorgpony ernaast.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 19:40

Ik ben ook gestopt met rijden maar puur omdat ik wil afvallen ik ga verder als mijn doel bereikt is

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 19:42

AfricanLady schreef:
Ik ben ook gestopt met rijden maar puur omdat ik wil afvallen ik ga verder als mijn doel bereikt is

Zo hee, wat moedig. Succes. :)

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 19:43

hannahaapje schreef:
AfricanLady schreef:

Zo hee, wat moedig. Succes. :)

:o thanks ben al 5 kilo kwijt wil voor julie nog 15 kwijt

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 19:48

Ik meld me ook :) Eind van de zomer gestopt met mijn geweldig lieve verzorgpaardjes, o.a. vanwege problemen met de eigenaren van die stal. Mis ze ontzettend, en ben wel van plan paarden ooit weer op te pakken. Nu echter examenjaar dus ook vrij druk. Gelukkig wel een aantal lieve vriendinnetjes met paarden :D

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 19:51

Ik heb gereden van mn 5e tot 18e.eerst manege lessen daarna eigen paarden tot ik het echt te druk kreeg. Destijds betaalde mn ouders de paarden en nu ben ik 25 zou graag weer af en toe gaan rijden, maar nu kan ik niet eens manegelessen betalen. Daarbij ligt de manege op 20 minuten auto rijden wat ook weer geld kost. Ik kom zelf soms ook pas om 21 uit het werk dus ook de tijd speelt nog een rol.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 19:52

ook ik ben gestopt, misschien niet gestopt maar ik rijd al meer dan een jaar niet meer terwijl alles aan huis aanwezig is..
heb vorig jaar een hernia gehad waaraan ik ben geopereerd en sinds die tijd durf ik het toch niet helemaal aan..

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 19:54

Al dik twee jaar gestopt met lessen.

Reden: na 5 jaar rijden (gevorderde groep etc.) niet naar buiten geweest.
Was het echt zat daar, allemaal maar valse beloftes, dan maar via een andere manege naar buiten!

isabellevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 19:55

Ik ben ook alweer een tijdje gestopt, heb lang op een manege gereden maar toen ik niks nieuws leerde ging ik daar weg! Nog 2x bij een andere manege gereden maar vond ik helemaal niks! Nog tijdje menles gehad en nu men ik met mijn eigen pony!

x__laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:04

Ik ben ook gestopt nadat ik heb gereden van mijn 8ste tot mijn 23ste, maar niet vrijwilllig. Iets meer dan anderhalf jaar geleden heb ik mijn eerste eigen paard moeten laten inslapen, ze had kanker en er was niks meer aan te doen. Ik heb haar gehouden tot ik zag dat ze er echt last van begon te krijgen (afvallen, minder eetlust, koliekaanvalletjes). Het eerste jaar na haar overlijden wilde ik zelfs niet dénken over een nieuw paard of zelfs opnieuw rijden met het paard van iemand anders. Intussen mis ik het paardrijden en vooral het omgaan met een eigen paard en de verzorging ervan wel heel erg. Maar ik weet 100% zeker dat ik nooit een paard zal vinden die mijn geweldige merrie kan evenaren of zelfs in de buurt komen en dus begin ik er niet aan. Zeg nooit nooit maar ik zie het niet meer gebeuren.

Qua advies: als je het écht wil, er goed over hebt nagedacht en voldoende tijd én geld hebt, zou ik zeggen:doen, opnieuw beginnen! Zorg gewoon dat je geen ondoordachte keuze maakt.