Steeds meer 'kapotte' paarden op Boktmarkt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:50

Hier waarschijnlijk iemand waar je op doelt. Mijn 16 jarige merrie staat te koop voor maar 500,-
Ze heeft vroeger een peesblessure gehad, maar mag al weer een poosje aan het werk. Ik heb echter geen tuig voor haar en heb ook niet de behoefte dat aan te schaffen, vooral omdat ik haar zelf als fokmerrie heb gekocht.

En ja, met het faillissement van mijn ouders er bij, zijn het behoorlijk dure cavia's om naar te kijken.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:57

Giolli jou paard kan weer gewoon gebruikt worden mischien geen topsport meer maar dat hoeft ook niet. Een minder ambitieuze ruiter kan nog heel veel plezier van haar hebben. Maar we hebben het hier over paarden waar eigenlijk niks meer mee gedaan kan worden. En natuurlijk als je die bij huis hebt staan kunnen ze een fijne oude dag hebben. Maar die mogelijkheid hebben we nou eenmaal niet allemaal.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:58

Ik ben ook iemand die zijn kapotte pony heeft 'verkocht'. Ga geen beest in laten slapen als die nog een top leven kan hebben :n Maar mochten we geen betrouwbare mensen zoals zijn eigenaren nu hebben gevonden, was hij wel naar de hemel gegaan.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:59

JJane schreef:
Giolli jou paard kan weer gewoon gebruikt worden mischien geen topsport meer maar dat hoeft ook niet. Een minder ambitieuze ruiter kan nog heel veel plezier van haar hebben. Maar we hebben het hier over paarden waar eigenlijk niks meer mee gedaan kan worden. En natuurlijk als je die bij huis hebt staan kunnen ze een fijne oude dag hebben. Maar die mogelijkheid hebben we nou eenmaal niet allemaal.

Nadeel aan mijn merrie is dat er iemand moet zijn die haar weer opnieuw onder het zadel wil brengen. En daar zit nou eenmaal veel tijd in.

lievebettina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:03

hoi,

mijn paard staat ook op bokt, en heeft totaal niks met de crisis te maken . Maar met mijn toekomst plannen.
ik ben nu nog maar 25 en wil graag ook een keer een gezinnetje stichten, mijn paard is 6 en afgekeurd het is niet reel dat ik denk dat ik haar der hele leven kan blijven houden. want dan zou mijn eigen leven stop worden gezet.

ik ben een sporter en heb mijn paard ook voor de sport ik probeer alles er aan te doen om ze te genezen als ze ziek zijn. ik heb het geld er voor. alleen weinig tijd om 2 paarden te houden 1 voor de sport en 1 die het niet meer kan. ik vind het alleen maar zielig als ze in een weiland staan en wegkwijnen. ik geef hem onder contract weg. omdat ik het geld niet hoef alleen een super tehuis...zij verdient nog de aandacht die ik niet kan geven.

ik laat haar door de veearts afkeuren in de papieren en ook dat ze niet slachtbaar is. ik geef het door aan het stamboek zodat er nooit zonder mijn toestemming een nieuwe papier kan worden aangevraagd.
ik maak een contract op, met daar in een hoge boete als ze wel word verkocht of slager enz.
En dat er ook niet meer gefokt mag worden.

daarbij zijn er ook eisen dat er contact blijf, en bij als ze om welke reden dan ook weg moet, ik haar terug krijg. en bij overtreden van mijn regels staat een boete op en word mijn paard weer terug gevorderd

ik ben er zelf bij na welk goed tehuis ze gaat.. ik heb geen haast er mee ze mag bij mij lang blijven staan. ik zoek iets voor haar voor de toekomst waar ze haar hele leven kan blijven staan, deze zoek tocht kost tijd. maar via internet heb je wel meer keuze uit goede te huizen..ik ga ook niet over 1 nacht ijs, ik laat de mensen kijken, dan kijk ik na hun stal. laat ik het een paar weken bezinken. en dan pas besluit ik.

Wat ik erg vind is deze topic, want als je de reacties ziet, die ik op mijn paard heb gekregen. Alle mensen denken alleen maar aan lekker een goedkoop paard. en willen haar zelfs kopen voor hun tiener dochter, als je gek bent op je dochter koop een gezond paard want tieners willen niet een stap ritje maken met vriendinnen die willen liever ook een keer crossen. ze mag maar weinig worden gereden alleen denken alle mensen de hebben gereageerd alleen maar aan rijden. Het is het eerste waar ze hun verhaal mee beginnen en dat pas beginnen ze met wat voor huis ze hebben. en er lijken ook veel mensen niet te beseffen wat een contract betekend.

ik ben blij dat ik nu wel 2 goede reacties heb gehad van de 30 geldwolferige mensen die alleen maar aan rijden denken.,, deze wel goede adressen wacht ik af...

het is niet de mensen de met een goed hart, en het beste voor hun paar willen ze op internet zetten, die slecht zijn, maar de mensen die reageren, en er geen geld willen besteden en alleen willen rijden die slecht bezig zijn. een paard kost kwa onderhoud veel geld, en dat beseffen veel mensen niet, die kijken alleen na het aankoop plaatje.

een paard is heus wel blij en gelukkig als hij in de wei mag staan en af en toe word vertroeteld. Nee een jong paard in slapen omdat je er niet op kan rijden gaat mij echt te ver.

volgens mij zijn nu juist door de crisis mensen makkelijker met de slager, er is niet voor niks dat er nu zo veel paarden worden geslacht en in lasagne enz zijn verwerkt.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:04

_Natasja_ schreef:
Jammer dat mensen voor zulke paarden niet die laatste enkele reis kiezen en ze ipv daarvan de handel ingooien.

Helemaal mee eens. Je moet er toch niet aan denken dat een paard met ataxie wordt doorverkocht en weer bereden wordt. Kunnen zelfs serieuze ongelukken mee gebeuren en dan heb ik het nog niet eens over het lijden van het dier zelf.

Ik vind bij zo'n paard houden of afmaken

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:05

Giolli schreef:
JJane schreef:

Nadeel aan mijn merrie is dat er iemand moet zijn die haar weer opnieuw onder het zadel wil brengen. En daar zit nou eenmaal veel tijd in.

Of haar ook als fokmerrie wil gebruiken.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:07

Lievebettina: Uhhhhh boete omdat ze geen contact houden gaat je nooit lukken natuurlijk. Met verkoop verspeel jij al je rechten wetterlijk en is niemand jou iets verplicht. Je moet dan hopen dat de nieuwe eigenaar iets met je wil en zich voor altijd zich aa jouw eisen kan houden.

Mijn gezonde paard verkocht aan dacht ik de perfecte eigenaar. Afgesproken dat ik de eerste terug koop optie zou hebben enz. Ze micht me ook altijd bellen met vragen enz. Helaas paard na drie maanden veel duurder doorverkocht met ander verhaal over kunnen en karakter. Gelukkig achter gekomen en heeeel gelukkig heeft hij nu een superbaasje
Laatst bijgewerkt door Salsa op 14-10-13 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:07

Maar lieve Bettina, je kunt met boetes gaan strooien zoveel als je wilt, verkocht is verkocht en dan heb je echt geen zeggenschap meer, hoeveel contractjes je ook opstelt, zo werkt het gewoon niet.

Vriendin van mij heeft haar prachtige gewoon goede dier voor een klein bedrag verkocht, nieuwe eigenaar heeft het dier verprutst, die is afgelopen week afgemaakt, volkomen gezond had alleen een specifiek trainingsschema nodig, maar de nieuwe eigenaar wilde het dier geen tweede kans geven en dan sta je echt volkomen machteloos. Hoeveel afspraken je ook maakt, verkocht is verkocht en dan heb je 0, 0 te vertellen...

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:08

Bijna iedereen schaft een paard toch aan om mee te rijden.

Dat is geen geldwolverij.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:11

_Natasja_ schreef:

Dat is voor mij het verschil tussen mensen met paarden en paardenmensen. Ik heb er 5 waarvan er momenteel 1 bereden wordt, de rest is of met pensioen of wordt vanaf de grond gewerkt.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:15

Mensen moeten daar ook niet zo naïef in zijn te geloven dat een ander wel geld wil blijven uitgeven voor een "grasmaaier" waar ze zelf niet meer in willen investeren.

Die contracten zijn niet rechtsgeldig van zodra er ook maar 1 euro betaald is.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 20:15

Giolli schreef:
Hier waarschijnlijk iemand waar je op doelt. Mijn 16 jarige merrie staat te koop voor maar 500,-
Ze heeft vroeger een peesblessure gehad, maar mag al weer een poosje aan het werk. Ik heb echter geen tuig voor haar en heb ook niet de behoefte dat aan te schaffen, vooral omdat ik haar zelf als fokmerrie heb gekocht.

En ja, met het faillissement van mijn ouders er bij, zijn het behoorlijk dure cavia's om naar te kijken.

Nee hoor, had die van jou niet in gedachte (heb het sowieso niet over een specifiek geval, maar als je een beetje bladert op Boktmarkt kom je op de eerste pagina zo al drie of vier paarden tegen met serieuze gebreken en mankementen die met een beetje pech de handel in gaan, want aan de buitenkant zie je het er vaak niet aan af.

Bettina, je kunt dreigen met boetes wat je wilt, maar dat is niet rechtsgeldig. Zodra het paard bij jou het erf verlaat, dan mag de nieuwe eigenaar doen en laten wat hij of zij wil.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 14-10-13 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:15

Tja voor veel mensen zijn het dure cavia's om naar te kijken. Paardenmensen en mensen paarden is kul. Vaak dat aanklooien net dieren die lijden met uitzichtloze situatie omdat het baasje geen afscheid kan nemen vind ik juist voor mensen met paarden ipv paardenmensen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:16

Ik heb 1 rijpaard en eentje van 28 op pensioen. Als ik de laatste niet meer kan betalen, dan laat ik haar inslapen.
Ik zou geen oude of stukke dieren de handel ingooien. Zelf houden of af laten maken. Maar niet een ander met een stuk paard opschepen.

@lievebettina, als jij al deze eisen stelt aan een nieuwe eigenaar en dit paard met een scheef bekken en spat oa daar achter laat, betaal jij dan ook de medische kosten?

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:16

Sassy schreef:
Mensen moeten daar ook niet zo naïef in zijn te geloven dat een ander wel geld wil blijven uitgeven voor een "grasmaaier" waar ze zelf niet meer in willen investeren.

Precies dat! Zelf niet meer willen maar mensen die ze niet willen hebben bekritiseren.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:17

Ook mij is het opgevallen.

En eigenlijk verwoord urielle hier heel kort en bondig hoe ook ik er over denk:
Urielle schreef:
Op Boktmarkt staan ook leuke en goede paarden hoor.
Maar ook veel rommel, omdat mensen hopen dat ze via Bokt aan een paardenliefhebber kunnen komen die hun kapotte paard niet nog verder kapot zal rijden. Ik zeg: neem je verantwoording zelf, is je paard niet meer bruikbaar als rijpaard dan hou hem zelf of maak er een einde aan. Ook op Bokt zitten genoeg mensen met een mooi verhaal en minder mooie bedoelingen. Of mensen die hem verkopen aan zulke mensen.

Als de regel nou weer wordt aangenomen dat men aan bepaalde eisen moet voldoen alvorens men advertenties kan plaatsen op de bokt-markt (want die regel wás er eerder wel dacht ik!) dan gaan we ook die vele 'vage' verkopers tegen die nu 0 posts hebben, en zich puur hebben aangemeld om hun paard (of hun spullen) via bokt te kunnen verkopen.
Daar zitten ook héel wat schimmige advertenties tussen...................

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:17

en ik blijf zeggen,, je kiest voor een dier tot dat de dood jullie scheidt, helaas niet iedereen houdt zoveel van zijn dieren;)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:18

Sassy schreef:

Dat is de hele trend tegenwoordig, alles moet je komen aanwaaien, anderen moeten voor jou dieren betalen. Je mag niet klagen als de poes van een ander jouw tuin onderscheit, De regering is k*t want er wordt bezuinigd, maar we willen wel allemaal extra huursubsidie.

:o

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 20:18

Dat is nog zo'n punt: de eigenaren komen dan met een contract zwaaien die negen van de tien keer gewoon uit een nutteloos vel papier bestaat met wat eisen. Dat is natuurlijk helemaal niet rechtsgeldig.
Bovendien kun je dat soort eisen helemaal niet meer stellen wanneer je je paard van de hand doet. Bij veel advertenties staat een eisenpakket van hier tot Tokyo bij waar de nieuwe eigenaar aan moet voldoen, maar hou dat dier dan zelf of maak het af.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 14-10-13 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:18

Salsa schreef:
Tja voor veel mensen zijn het dure cavia's om naar te kijken. Paardenmensen en mensen paarden is kul. Vaak dat aanklooien net dieren die lijden met uitzichtloze situatie omdat het baasje geen afscheid kan nemen vind ik juist voor mensen met paarden ipv paardenmensen

Mwah, ligt er aan wat het paard heeft, een stuk paard hoeft niet te lijden vanzelf. Men noemt het al gauw stuk als je er niet meer op kan zitten, terwijl een paard zonder een ruiter dan heus nog wat kan doen.

Caira

Re: Steeds meer 'kapotte' paarden op Boktmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:19

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:20

Caira schreef:
Sassy schreef:

Dat is de hele trend tegenwoordig, alles moet je komen aanwaaien, anderen moeten voor jou dieren betalen. Je mag niet klagen als de poes van een ander jouw tuin onderscheit, De regering is k*t want er wordt bezuinigd, maar we willen wel allemaal extra huursubsidie.

:o

En allemaal het liefst vanuit de luie stoel en het liefst voor zo veel mogelijk geld en binnen 5 minuten graag.

Caira

Mindim schreef:
Salsa schreef:

Mwah, ligt er aan wat het paard heeft, een stuk paard hoeft niet te lijden vanzelf. Men noemt het al gauw stuk als je er niet meer op kan zitten, terwijl een paard zonder een ruiter dan heus nog wat kan doen.

en er zijn er ook zat die helemaal niet stuk zijn maar gewoon vertikken om nog langer scheef gereden te worden...

_Natasja_

Caira schreef:
_Natasja_ schreef:

Dat is voor mij het verschil tussen mensen met paarden en paardenmensen. Ik heb er 5 waarvan er momenteel 1 bereden wordt, de rest is of met pensioen of wordt vanaf de grond gewerkt.

Schaf jij dan voor je hobby een paard aan waar je sowieso niet mee kan rijden.
En waar veel kosten qua gezondheid aan zitten.

Paarden mensen of mensen met paarden... Ja laten we het daarop gooien! :roll: