Hoe vaak komt die ene klik voor?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Equisync

Re: Hoe vaak komt die ene klik voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 17:33

Bij mijn laatste verzorgpaard was de klik er in het begin echt niet. Wist niet wat ik met dat beest aan moest en was hem liever kwijt dan rijk.. En nu.. Nu heb ik hem twee maanden niet gezien en kan wel janken. Daarom ben ik ook zo blij dat zijn eigenaresse er eindelijk over nadenkt hem aan mij te verkopen.

En soms is het ook niet zo leuk, had namelijk een onwijs leuk paard gezien, volledig groen, 5 jaar oud en nooit wat mee gedaan, die ik onwijs graag had willen hebben. Maar de dierenarts heeft hem niet goed gekeurd. Was liefde op het eerste gezicht, man toen ik die ogen zag smolt ik gewoon. Maar het heeft niet zo mogen zijn en daarom vestig ik mijn hoop maar op mijn oude verzorgpaard.
Na een aantal maanden waren wij twee handen op een buik.. Dat was ook niet altijd zo..

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:18

Bij mijn tweede paard had ik een klik die er enorm insloeg. Vanaf het eerste moment dat ik hem in zijn stal zag staan, wist ik het! Dat is mijn paard! En dat werd alleen maar meer bevestigt tijdens het poetsen en rijden. In de drie jaar dat ik hem heb gehad, heb ik ook zoveel met hem kunnen bereiken. Ik hoefde, bij wijze van, alleen maar te denken om iets te bewegen en hij reageerde erop. Helaas is hij overleden aan koliek.
Bij het op zoek gaan naar een nieuw paard was ik erg bang dat ik nooit meer een geschikt paard zou kunnen vinden voor mij, doordat die klik zo sterk was. Toen ik mijn huidige paard voor het eerst zag, was ik helemaal weg van hem, maar het sloeg er absoluut niet zo in als mijn eerdere paard. Juist dat gevoel liet mij enorm twijfelen of dit paard echt geschikt zou zijn voor mij. Uiteindelijk toch besloten om het paard te kopen en nu kan ik echt zeggen dat dit mijn paard is! Het gevoel en de klik heeft tussen ons echt moeten groeien. Maar het is daardoor niet minder sterk dan bij mijn eerdere paard. De twee banden vallen gewoon niet met elkaar te vergelijken. Daardoor zijn ze alle twee net zo speciaal voor mij! :)

Succes met het maken van een beslissing! ;)

PM1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:27

Niet vaak. Ik had de klik en heb mijn paard gekocht. Misschien dat ik het ooit nog een keer krijg, maar dat kan ik me nu niet voorstellen.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:37

De klik? Die valt soms in als een bom.
De eerste keer: op de zuidladermarkt tegen 11:00 ik zag haar en wist dit is hem. Iedereen riep: kan niks zijn als ie er nu nog staat. Ik heb er een wereld paard aan gehad.
De laatste keer: Ik keek hem aan en was zo van slag dat ik niet eens doorhad dat hij vol in mn arm greep. Mn vriend riep die nemen we niet! Ik riep echt wel.

LoveWodan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:54

Mijn paard daar heb ik echt geluk mee gehad ! De stal eigenaar zou een paard voor mij kopen, en had wat heen en weer gemaild, en kwam ze bij mijn huidige paard uit. Eind Oktober vorig jaar zijn we hem
Op gaan halen. Toen reden we een zandweg in en ik zag een paard staan in de wei en ik werd daar meteen verliefd op. Ik heb nog geroepen als dat hem is dan eet ik mn schoenen op, pakt de toenmalige eigenaresse hem ook nog uit de wei ! := En nu een jaar later is het mn beste vriend ! Zoon paard als hem zal ik ongetwijfeld nooit meer hebben ;(

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:00

Ik rij nu 9 jaar en sinds de zomervakantie verzorg ik een pony. Hij staat in een kudde en toen ik die kudde voor t eerst zag viel hij me niet op, later toen ik er vaker langs reed viel mijn oog toch steeds meer op die ene vos pony. Opeens zei de eigenaar dat een pony weer opgepakt moet worden (kreupelheid, 9 maanden stil gestaan op het land) en dat moch ik gaan doen. Dat was heel toevallig die vos pony ook nog! Ik ben de enige die m verzorg en ben tot op hede nog geen 1 keer bang / angstig bij hem geweest al is hij vrij groen op zijn 9 jarige leeftijd. Hij is echt de meest mooiste pony (qua karakter ook uiterlijk haha) waar ik tot nu toe echt een echte band mee heb. Hij is precies wat ik wil, nog klein in kennis qua rijden en pittig maar wel op een hele fijne manier. Ben dan ook helemaal zot op hem! Zelfs overtreft hij mijn eigen paard hahaha!

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:07

Jaren geleden begon ik een paard bij te rijden. Hij was erg moeilijk en heel eenkennig. Ik reed hem wegens zwangerschap van zijn eigenaresse. Met rijden in de bak was er zo nu en dan miscommunicatie, in het bis viel ik er keer op keer af... Na een tijdje begon de klik steeds meer te komen. Nu (hij is inmiddels van mij geworden) kan ik mij niet voorstellen dat ik ooit nog een paard ga vinden waar ik ook deze klik mee heb. We kunnen met elkaar lezen en schrijven en met rijden gaat het beter dan ooit (ondanks alle blessures die hij heeft gehad en het maandenlang wandelen aan de hand). Zo zie je maar: een klik kan ook komen door de jaren heen...

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:12

Ik denk dat je niet meteen na een paar keer rijden een band hebt met een paard, maar dat je wel al aanvoelt of het karakter van het paard bij je past of niet.
Ik heb het geluk dat ik met de twee paarden die ik tot nu toe gehad heb (waarvan ik er eentje nog steeds heb), echt wel een 'klik' had (ik vind dat zo'n stom woord :') ). Dat is ook wel gebaseerd op uiterlijk bij mij, een paard moet mij aanspreken in karakter, maar ook zeker in uitstraling.
Nu nog steeds denk ik wel eens als mijn paard op een bepaalde manier staat of kijkt, wauw, wat is het toch een schitterend beest. Als je op zo'n manier naar een paard kijkt en met hem omgaat, voelt hij dat ook wel aan en is er denk ik ook eerder sprake van die klik.

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:14

ik heb in de 10 jaar dat ik nu rij 3x echt een klik gehad waarvan 2 met manege paarden en 1 met een vroegere verzorg shet. Eerste manege pony is verkocht, verzorgshet uiteindelijk ook en het 2de manege klik paard is nu van mij :+

edit

moet er wel bij zeggen dat bij de manege pony en vz shet er meteen een klik was. bij mijn paard nu vond ik hem leuk om te rijden de eerste paar keren en kwam er daarna pas echt een klik die we nu ook zeker nog steeds hebben!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:16

Met mijn eerste paard (mijn ventje leeft gelukkig nog steeds) was het gelijk liefde op het eerste gezicht. Mijn tweede paard (merrie) gekocht voor hem zodat hij een maatje had. Ik vond haar vooral grappig een beetje een drama queen en het tegenovergestelde van hem. We zijn nu 5 jaar verder en mijn meisje en ik zijn zo verschrikkelijk goed samen. Heeft lang geduurd. Ik zeg altijd hij zit in mijn bloed en met hem kun je de oorlog winnen, van haar houd ik veel en win je de wedstrijd mee. Zij is eigenlijk om te rijden zo verschrikkelijk gaaf en houd echt van dressuur en is ook goed daarin dus voor mij geweldig. Hij is vooral flegmatiek en fijn om mee buiten te rijden iets dat met haar sinds kort ook alleen kan. Ze is heel introvert, sensibel en super ijverig. Sinds kort loopt ze echt als een hondje naar me toe en achter me aan als ik buiten rond het huis loop. <3
Dus klik hebben is leuk en fijn maar de liefde kan wel zeker ook groeien en is dan omdat het niet vanzelfsprekend was wel heel erg gaaf.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 14-10-13 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:16

De eerste keer dat ik stage ging lopen bij een fokkerij bedrijf, had ik al een ontzettende klik met een merrie. Dit was 3 jaar geleden, en nu staat ze nog steeds te koop.. Als ik het geld had ging ik haar meteen halen :)! Denk dat dat genoeg zegt :+!

Luniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:23

De klik is er bij mij meteen of hij komt gewoon niet. Ik heb nog nooit gehad dat het nog moest groeien.
Ik heb een klik met twee paarden. Eén met een paardje van mijn instructrice, een fjorden opa van inmiddels 21 waar ik me meteen happy bij voelde. Kan lezen en schrijven met hem.
De tweede klik kwam toen ik meeging met een vriendin die in het dorp 2 paarden verzorgde en bereed. Dat was voor haar wat teveel en dus ging ik steeds mee. Ik had met beide paarden eigenlijk niet die klik, tot er een 3e paardje bij kwam. Gek genoeg opnieuw een fjord. Beestje heeft geloof ik ook een klik met mij. Ze loopt altijd als eerste naar mij en volgt me overal. Ben daar nu ook vaste verzorger al weer 3 jaar. In het begin kon ik met rijden niks met haar, maar nu doet ze alles voor me.
Over ongeveer een jaar hoop ik te zijn afgestudeerd en kan ik ook gaan kijken voor een eigen paardje. Ik ben ook erg benieuwd of ik weer zo'n klik kan vinden als ik met deze twee fjorden heb. Het voelt best wel zeldzaam eigenlijk.

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:35

Oeh, wat gaat het toch kriebelen om al die 'romantische' ervaringen te lezen! Lijkt me heeerlijk, een eigen paardje waarmee je zo'n klik hebt.
-Oke, nu weer even uit de Pennymodus-
TS, heel veel succes in je zoektocht naar 'het' paard.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:39

poeh.. geen idee..

Bij mijn eerste merrie had ik wel een onwijze klik op de grond, maar daar heb ik de eerste tijd onder het zadel de meest grote ruzies mee gehad..
Maar toen we elkaar na een tijd goed kenden, was DE klik er ook wel.. Kon met dr lezen en schrijven..

En mijn ruin die ik nu heb, daar zag ik in t uiterlijk niets in, tot ik erop ging zitten.. Daar had ik echt de klik met hoofdletters mee, in een keer.. Doe ook altijd alles met hem.. Maargoed, zo zie je wel weer dat er meerdere wegen naar rome leiden..

borrelnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:47

Heb het 3 keer gehad. Met mijn eerste shetlander als klein meisje. Geweldige ondeugende pony. Viel er elke dag wel een keertje af. := Daarna ooit een keer toen ik 14 was op ponykamp geweest en daar kwam ik echt de liefde van m'n leven tegen. Een tinkerruin. Jammer genoeg toen ik zelf op zoek ging naar een tinker was hij al verkocht. Daarna wel een tinker gevonden waar ik ook echt een klik mee had. Dat was zo'n ontzettend lief paard in de omgang. Heb er af en toe nog steeds wel spijt van dat we haar toen verkocht hebben. Heb nu een kwpn merrie, maar die klik is er nog steeds niet echt. Vaak moet het echt groeien. Ik vind het wel heel belangrijk hoe een paard in de omgang is. Het paard wat ik nu heb is best wel onrustig en houdt geen rekening met je en ik merk dat ik daardoor wel moeite heb om een band te krijgen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:50

Gek genoeg heb ik met 3 generaties op een rij nu een klik gehad. Met de moeder van mijn merrie, met mijn huidige merrie maar ook dus nu met zoonlief.
Ik hou het er dus maar op dat ik met de paarden uit dit stammetje een klik heb.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:57

Aranel schreef:
Ik denk dat je niet meteen na een paar keer rijden een band hebt met een paard, maar dat je wel al aanvoelt of het karakter van het paard bij je past of niet.
Ik heb het geluk dat ik met de twee paarden die ik tot nu toe gehad heb (waarvan ik er eentje nog steeds heb), echt wel een 'klik' had (ik vind dat zo'n stom woord :') ). Dat is ook wel gebaseerd op uiterlijk bij mij, een paard moet mij aanspreken in karakter, maar ook zeker in uitstraling.
Nu nog steeds denk ik wel eens als mijn paard op een bepaalde manier staat of kijkt, wauw, wat is het toch een schitterend beest. Als je op zo'n manier naar een paard kijkt en met hem omgaat, voelt hij dat ook wel aan en is er denk ik ook eerder sprake van die klik.

Dat denk ik ook :j Bij mijn 'klik' was het ook een kwestie van zien, mijn ogen werden groot en hij had m'n hart gestolen. Ik vind hem nog steeds het mooiste dier dat ik ooit heb gezien.

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:58

Met mijn vorige paard kon ik echt lezen en schrijven en ik heb altijd gedacht nooit meer zo'n paard weer te vinden. Ik leerde haar ooit als manegepaard kennen en vanaf dat moment wou ik nooit meer op een ander paard rijden. Natuurlijk deed ik dat wel eens in de jaren daarna, maar vaak vond ik dat maar saai :P Voor de meeste mensen was ze maar een gewoon bruin paard, maar voor mij was ze uniek en mijn allerbeste vriendinnetje :-)

Nu 10 maanden nadat zij onverwachts haar been brak, ben ik op weg om weer een band met mijn "nieuwe" paard op te bouwen. De klik is er zeker weten en ik ben ervan overtuigd dat we een super goede band gaan krijgen. Dat kost alleen tijd want mijn vorige paard kende ik 11 jaar :)

Ik dacht altijd dat het onmogelijk was om weer zo'n klik te krijgen, maar ben er nu wel van overtuigd dat dit met meerdere paarden mogelijk is. Je moet alleen veel geluk hebben en het juiste paard(en) vinden...

Mariaboz1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 22:06

Bij ons was de klik er pas na een paar maanden. Soms moet je het gewoon even de tijd geven. Mekaar leren kennen. Weten wat je aan elkaar hebt. Vertrouwen moet groeien.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 22:11

Bij Joris gelijk. Timmetje ben ik 2 keer wezen kijken en bij de tweede keer wist ik heel zeker dat hij bij mij hoorde. Na het inslapen van Joris en Tim geloofde ik er niet meer in, maar daar was Appie :+:.

Geen liefde op het eerste gezicht, maar toen ik erop stapte voelde het alsof ik al jaren op hem reed en toen hij zijn kont in de regen draaide ohz wist ik het helemaal zeker.

Goed zoeken naar een paard wat bij je past is echt de moeite waard.
Heb zelf 1 keer een erge twijfel gekocht en na een jaar ook weer verkocht. Het gevoel was er niet en zou ook nooit komen, wij werkte elkaar zo tegen en onze karakters botste enorm.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 22:14

Zo'n klik kan je wel vaker hebben.
Met mijn eerste paard is de klik en de band het sterkst geweest, ik heb haar ook 17 jaar gehad. Daarna heb ik met andere paarden ook een goede klik gehad, maar soms paste het ook minder goed.
Met mijn huidige paard heb ik ook een enorme klik, de band is ongeveer even sterk als mijn mijn eerste paard. :)

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 22:29

In die 13 jaar dat ik paardrij, 2X die befaamde 'klik' gehad.

De eerste was toen ik op de NRPS merrie van mijn aangetrouwde nicht reed. Jamona (v. Walser) was paard gefokt maar altijd pony gebleven. Vanaf de eerste keer dat ik op haar reed ging het al goed. De eigenaresse stond te kijken terwijl ik reed en Joy (roepnaam, haha :D) stond bekend als een 'moeilijk en sterk stuk vreten'. Merkte ik geen drol van :) Ze liep heerlijk en deed ontzettend haar best. De eigenaresse ging er weer op om verder te rijden en alles wat ik zag was een schrikkerig en afgeleid paard. Mensen zeiden toen al, nou dat ze zo rustig bij jou was, dat betekend wat! En wat heb ik veel van dat paard geleerd. Samen hebben we wel wat prijsjes in de wacht gesleept op mijn 14 jarige leeftijd :) Ik kon lezen en schrijven met haar!

Tweede keer was toen ik mijn huidige pony kocht. Ik zag hem op de advertentie op mp en ik maakte straight up mijn vader wakker die nachtdienst had gehad :o . "Pap we gaan NU bij een pony kijken!". Wij daarheen, en we klikten gelijk. Pony kwam op me af en liep niet meer weg. De week later stond ie thuis :') We hebben zo onze moeilijkheden maar we komen er altijd sterker uit <3

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 22:59

Het lijkt me heel moeilijk om te voorspellen of je een klik gaat krijgen met een paard. Mijn paard heb ik eerst 8,5 jaar lang verzorgd voordat hij van mij werd. Ik heb dus echt een enorm lange tijd gehad om een band en klik met hem te krijgen. Wel was ik verliefd op hem op het eerste gezicht. Ik vond hem zo leuk en grappig, maar het duurde wel even voordat we elkaar totaal begrepen. En elke dag leren we meer van elkaar!

Naar mijn mening is het dus lastig om op basis van één ontmoeting meteen een klik te hebben/krijgen. Ik hoop dat je tijd kan nemen om het paard wat beter te leren kennen. En veel succes met je keuze!

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 23:05

voor mij tot nu toe (en ja ik ben jong) 1x, mijn eerste paard. Was echt magisch. Leek soms alsof we konden praten. Hij ontspande ook meteen bij mij, terwijl hij van zichzelf heel erg druk was.
Heb enorm veel van hem geleerd. Maar net toen alles goed zat is hij gestorven.
Heb maar 1.5jaar van hem mogen genieten, mijn zwarte schoonheid.

Bij mijn huidige paard was dat niet, die heb ik gekocht om zijn mooie beweging. We hebben samen een lange weg afgelegd en nu is het mijn droompaard.

Maar die klik, nee, ik hoop er zelfs niet meer op. Het was voor mij te speciaal toen. Misschien komt het ooit nog, maar ik hou me er niet mee bezig, het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat.

cashje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 23:16

Ik denk dat die klik met meerder paarden kan hebben, mits je daarvoor open staat.
Je kan paarden niet vergelijken. De paarden die je gaat kijken zijn niet dat franse paard..
Hebben misschien een heel ander karakter. Maar ik denk ook niet dat je opzoek noet
naar zoon "zelfde" paard. Want dan krijg je die klik nooit...

Met mijn tinker merrie die ik nu heb is het liefde op het eerste gezicht. Voordat ik erop had gezetenhad ik voor mij zelf al beslist dat ze mee naar huis zou gaan.
Cash gaat dan ook voor mij door het vuur en luistert als een hond! Alle momenten samen zijn zo bijzonder.

Maar met mijn voormalige e-pony had ik dat helemaal niet. Sterker nog ik wou in eerste instantie niet eens proef rijden! Maar wat ben ik blij dat ik dat wel heb gedaan!
Stap voor stap werd onze band steeds hechter op het laatst zo erg dat tyca mensen beet als ze te dicht bij mij in de buurt kwamen. Ze duwde mij de stal in en beet de persoon die bij mij was.
Helaas heb ik haar moeten inslapen door spat.

Vele ponys/ paarden zijn bij mij al gepasseerd maar ik blijf erbij die ene klik die speciale band
die krijg je maar met enkele paarden!