3 keer gevallen in een jaar tijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HuyanaJoy

Re: 3 keer gevallen in een jaar tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 13:53

Sterkte met je knie, ik hoop dat het goed komt! zelf ben ik ook al een paar keer gevallen maar nog nooit wat ernstig gehad..... (Gelukkig!)

Devlins

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 13:31

Ook ik ben meerdere malen gevallen, soms niks aan over gehouden, soms letstel maar toen ik nog jonger was, deed het me niks, stapte weer op allerei verschillende paarden Maar nu aantal jaar verder ben ik vorige (2012) meerdere keren gevallen en sindsdien ook onzekerder geworden, heb al verschillende manieren geprobeerd om "eraf"te komen
bij mij werkt het stap voor stap verhaal. en iemand die je vertrouwd, die er steeds bij is.
Succes!

Ollientje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 22:42

Kan niet altijd goed gaan, zelfs de beste ruiters vallen ;)
Beterschap!

L0veMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 22:53

Sorry, het is langer geworden dan ik had gehoopt maar ik hoop dat het nuttig is!

Ik ben toen ik heel jong was van een paard afgevallen doordat hij steigerde, en ik als klein meisje zijnde was ik helemaal bang geworden van die 'grote paarden'

Ik heb toen 4 jaar niet meer gereden, en ik ben na een hele lange tijd toch weer een keerjte voorzichtig naar een paard gegaan, een beetje geaaid, snoepjes gegeven enz enz. na ongeveer 2 weken ben ik erop gaan zitten, en er gelijk weer af en na een tijdje durfde ik weer te stappen.
Zo heb ik een aantal weken beetje bij beetje opgebouwd

Een heel groot deel van mijn zelfvertrouwen is weer terug (2 maandjes terug ben ik van een onbekend paard afgevallen en toen had ik mijn linker bekken gebroken :/ waar ik gelukkig heel veel pijn maar geen angst aan over heb gehouden)
Ik durf weer heel veel, maar sommige dingen vind ik nog spannend, zoals bij een nieuw paard alleen de stal in, rijden op een paard dat ik niet ken, buitenritten, harder dan arbeids galop enz enz. Ik ga binnenkort wat prive springlessen nemen, omdat ik denk dat je van springen veel meer zelfvertrouwen krijgt en een beter evenwicht!

Ik hoop dat je er iets aan hebt gehad! :D

LoveAmadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 22:54

Heei! Ik vind dit zeker een nuttig topic, want er zijn zat mensen die na een akelige val onzeker en bang worden. En dat is ook niet gek. Ik ben zelf ook een aantal keer flink hard gevallen. Op de manege waar ik rij, is het vallen en opstaan. Dat zullen ze overigens op de meeste maneges, pensionstallen wel zeggen. En dat is het uiteindelijk wel in de paardenwereld. Maar als je echt hard valt, en je moet operaties, (zoals jij dus) dat is natuurlijk niet vanzelfsprekend bij een val. Maar dat ligt zeker niet alleen aan jou, de profs kunnen ook vallen en geopereerd moeten worden. De pony (paard) kan natuurlijk zoals gezegd altijd schrikken of heet worden. Maar het ligt er uiteraard ook aan of je zelf relaxed blijft Als de pony (of natuurlijk het paard) een beetje heet word. Verder heb ik zelf geen ervaring met mijn knieën. Geen operaties of dergelijke gehad. nog nooit. Eigenlijk ben ik altijd nog redelijk terecht gekomen.
Één keer had ik trouwens nog een hele aparte val, dat is misschien wel grappig om nog te vertellen. Ik viel die keer net na een sprong toen mijn (vorige) pony heel hoog bokte. Ik vloog er voorover af, in een salto. En gek genoeg kwam ik staand naast mijn pony weer terecht! Hahahahha xxx \

Ik hoop dat je er iets aan hebt!! <3 xx

Plutinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 17:34

Ik denk dat ik straks met mooi weer gewoon weer eens een buitenritje ga proberen op een lief paardje.
Maar het levert thuis ook wel wat weerstand op. Mijn vriend heeft niks met paarden. En zeker omdat we onze vakantie door mijn val af moesten zeggen was het natuurlijk ook erg balen voor hem.
Hij heeft zijn vakantie dagen opgemaakt aan de verzorging van mij en onze honden.

Hij heeft nu dus helemaal een hekel aan mijn paarden hobby.

Morgen gaan we op wintersport en ik ga proberen of ik kan skiën. (of mijn knie het een beetje houd)
Ik heb er mega zin in :j :j

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:38

In 5 jaar tijd slechts 4 keer gevallen terwijl ik toch s zomers ruim 20 uur per week op het paard zit.
Die 3 keer waren gelijk in het eerste half jaar, wat een geluk, de 4 keer was mijn eigen fout.

Ik ben nu wel altijd doodsbang als ik bijna val of me niet stabiel genoeg voel, maar hey ik zit dan ook op paarden van >1,70 m hoog (grootste is 1,95m hoog), dus zit soms echt wel in paniek te paard, maar ik heb nooit reden om er niet op te stappen :)

Plutinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 18:07

xSlvna schreef:
In 5 jaar tijd slechts 4 keer gevallen terwijl ik toch s zomers ruim 20 uur per week op het paard zit.
Die 3 keer waren gelijk in het eerste half jaar, wat een geluk, de 4 keer was mijn eigen fout.

Ik ben nu wel altijd doodsbang als ik bijna val of me niet stabiel genoeg voel, maar hey ik zit dan ook op paarden van >1,70 m hoog (grootste is 1,95m hoog), dus zit soms echt wel in paniek te paard, maar ik heb nooit reden om er niet op te stappen :)

Dat is voor mensen die niet van paarden houden ook niet zo goed te begrijpen. Die vragen me altijd: als je het zo spannend vind, waarom stap je er dan op?
Het blijven gewoon ontzettend leuke dieren :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 18:09

Precies, ben ook niet vaak bang, maar zodra paardlief 2/3 keer probeert onder me weg te schieten of de zijkant op hupt heb ik al paniek, hoe goed en snel ik het ook corrigeer zonder enkel probleem... mietje _O-

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 18:14

Ik ben 3 jaar geleden in een jaar tijd ook een keer of 4 gevallen waarvan de laatste keer echt heel hard waardoor mijn bekken verschoven waren (volgens fysio was het logischer geweest als die gebroken waren geweest.... ) Ik ben daarna ook bang geweest, écht bang. Gevolg was dat de meest brave paarden zenuwachtig werden van mij. Ik heb toen een jaartje een ontzettend brave oude ruin van iemand gereden en toen ik weer wat vertrouwen had ben ik veel verschillende paarden gaan rijden. dat heeft erg geholpen. Momenteel heb ik weer een eigen paard, een jong paard, en ben ik er in de afgelopen periode 2x afgevallen. Ik ben blij dat mijn angst niet terug is gekomen en ik het echt overwonnen heb..

Mijn tip is dus, zoek een erg braaf paard waardoor je het vertrouwen volledig terug krijgt. Wat kan helpen is met een boktouwtje rijden en die bijv in je buitenhand erbij vasthouden (dus ook je teugel, maar daarbij 2 vingers door het bokriempje haken). Mocht er wat gebeuren kan je je in je zadel drukken en kun je je paard met je andere hand op de volte zetten.

Succes!

albersyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 23:35

Het is het beste om gewoon onder begleiding op een mak paard te beginnen. Het vertrouwen komt dan vanzelf weer. En dat kan best even duren. Gewoon veel kilometers maken.
Ik zelf ben 2x behoorlijk hard van mijn paard gevallen toen ik hem net gekocht had. Heb het eerste jaar vaak met angst er op gezeten. Vond het rijden niet leuk meer. Ik zat echt in een negatief spiraal en heb er zelfs aan gedacht om hem te verkopen. Onze redding was een nieuwe trainer, die het niet erg vond dat ik alleen met slof durfde te rijden en mij al kletsende leerde rijden ipv er afwachtend op te zitten. We zijn inmiddels weer een jaar verder en rijden met veel plezier zonder angst buitenritten, wedstrijden etc.

Succes!

emily2105

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 23:39

Ik ben twee weken geleden gevallen. En nu heb ik een skiduim. Heb een spalk en mag 6 weken niet rijden als het niet langer is.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 23:43

Ik ben er dit jaar al 3 keer afgevallen, en dit jaar is pas een maand begonnen! Leren doe je met vallen en opstaan dus leren paardrijden ook.
Maak voor jezelf een plan voordat je erop stapt: bv. 'We gaan eerst stappen, dan even draven en dan weer stappen, ten alle tijden moet paard luisteren.' of zoiets dergelijks. Als dit lukt ben je tevreden, stel hierin ook geen hoge doelen maar zorg ervoor dat je kleine stapjes neemt. Vraag een instructeur om je hierin te helpen en je er doorheen te praten als dit nodig blijkt te zijn. Zo ga je steeds verder tot je weer zelfvertrouwen hebt! Succes en veel beterschap :)

xjamilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 00:15

Als je echt bang bent voelt je paard dat ook. En dat werkt alleen maar negatief!

Mijn Tip is om veel met begeleiding te rijden als je echt bang bent!!

Ik begrijp je helemaal. Nooit bang geweest toen een paar keer heel vervelend gevallen. Zelfs een keer pony per plekken op wedstrijd moeten laten inslapen :( En dat hakt er echt in.
Tijdje echt super bang geweest! Nieuwe pony gekocht en weer veel met begeleiding gaan rijden. Blij dat ik nu weer gewoon overal opstap!

Heel veel succes en beterschap!