4 jarige of 14 jarige?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

OdiEtAmo

Re: 4 jarige of 14 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 19:25

Mijn pony was 15 toen ik hem kreeg. Als ze die leeftijd gezond bereiken blijven ze dat ook nog wel een tijdje :j

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 21:36

Bedankt.
Ik moet zeggen.. Ben gisteren bij een 4 jarige merrie gaan kijken en jeetje wat was die leuk!
Had in eerste instantie niet willen gaan maar toch gedaan en daar ben ik blij om.
Maar nu sta ik wel voor een enorm dillema: haar, of toch die ruin?
Ik ga woensdag gewoon kijken, maar ik weet echt niet wat nu wijsheid is..

Ik moet denk ik wel even erbij vermelden;
4 jarige merrie is pas onder het zadel(half jaar zo iets) en de 14 jarige ruin is zijn hele leven alleen buiten gereden. Dus beiden is qua bakwerk nog ver beneden B niveau, aangezien merrie nog haar balans moet vinden met ruiter etc, en de ruin is niet gewend in de bak, dus die zal ook flink wat werk eisen hem geinteresseerd te houden.
Ja, met de ruin kan ik meteen al naar buiten, de merrie zal wel een tijdje duren, maar ach, mij maakt dat niet uit, heb jaren niet kunnen buiten rijden dus dat half jaar/jaar overleef ik wel.

Qua voors/tegens is het practisch hetzelfde, qua aanschaf/onderhoud ook(prijs ligt ongeveer gelijk, beide geen ijzers en goede hoeven), dus ik vind het wel vreselijk moeilijk.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 12:33

Eerlijk zijn tegen jezelf.
Ik had ook gezegd dat ik recreatief wou rijden maar ben uiteindelijk nu ook dat ik wedstrijden wil rijden omdat het toch wel erg leuk is...
Met een 4 jarige gaat dat vlotter om hem in de B startklaar te krijgen en je bouwt er een onwijs goede band mee op. Bovendien, als je tijd ervoor hebt kun je haar alles leren en kun je aan het einde zeggen; dit heb ik allemaal met hem bereikt!

Wil je recreatief aan de gang gaan, wat wil zeggen gewoon beetje bakhobbelen, eruithalen wat er nog eruit te halen valt en verder lekker de bossen in dan zou ik de 14 jarige nemen. Je hebt dan een ervaren paard, een veilig gevoel, een leuk maatje en het kost je waarschijnlijk niet zoveel moeite om lekker met hem rond te rijden want hij weet alles al.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 14:24

Het probleem van de 4 jarige is dat je nu niet kan weten of ze over (half) jaar wel geschikt is voor buitenritten alleen... dat weet je al wel van de 14 jarige.
Daarnaast zit er beide werk in de dressuur.... maar je weet van de 14 jarige niet hoeveel... misschien vindt hij het wel leuk om te doen... en misschien vindt de 4 jarige het helemaal niet leuk.

Het argument "ik heb het allemaal zelf aangeleerd" ja... als het goed is gegaan is dat misschien beetje leuk... als het verkeerd is gegaan... dan is het ook allemaal je eigen fout.

Ik ben trouwens met een 19 jarige voor het eerst fanatiek met wedstrijden begonnen... en die deed het prima op wedstrijd... ok geen top talent... maar hij was wel betrouwbaar op het inrijterrein... ik kon gewoon mijn zenuwen hebben en dat vergaf hij me.... en hij had zelf ook geen ervaring met wedstrijden... maar juist omdat hij ouder was was dat niet zo erg. Bij jonkie had ik veel voorzichtiger en doortastender te werk moeten gaan. Ik ben echt blij dat mijn eerste paard een ouwe rot in het vak was...

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 19:07

Klopt, met die 4 jarige kan ik niet meteen op buitenrit, maar goed, er zijn hier in de omgeving en op stal genoeg mensen waar ik in het begin mee kan gaan en ik wil ook veel wandelen gaan in het begin dan etc.
Wedstrijden.. tsja, die mensen van die 14 jarige zeggen dat hij absoluut geen wedstrijd paard is, in hoeverre hij dat dan ook ooit heeft gedaan weet ik dan nog niet.

Ik ga morgen gewoon eens kijken en dan valt donderdag de beslissing: 4 jarige of 14 jarige!
I'll keep you posted :)

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 19:12

Ik ben zelf begonnen met een 'wat ouder' paard. Ik vind het echt een voordeel om een ervaren paard als eerste paard te hebben. Je moet toch aan zoveel dingen wennen ondanks al bijrijdpaarden gehad te hebben. Op dan meteen een paard te gaan opvoeden zag ik mezelf niet doen. Ik vond het heerlijk om erop te stappen en weg te kunnen rijden.

IlBuono

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 19:26

Ik heb mijn paard ook gekregen toen hij 14 was. Hij is er nu bijna 18 en loopt beter dan toen hij 6 was ( hij was toen van mijn lesgeefster dus ze kan het weten) en hij is nog helemaal omgeschoold van springpaard naar dressuurpaard tot M/Z- niveau. Als je het een leuk paard vind waarom niet? Ik zou hem misschien wel laten keuren want een ouder paard kan sneller last hebben van bv. artrose :)

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 19:28

IlBuono schreef:
Ik heb mijn paard ook gekregen toen hij 14 was. Hij is er nu bijna 18 en loopt beter dan toen hij 6 was ( hij was toen van mijn lesgeefster dus ze kan het weten) en hij is nog helemaal omgeschoold van springpaard naar dressuurpaard tot M/Z- niveau. Als je het een leuk paard vind waarom niet? Ik zou hem misschien wel laten keuren want een ouder paard kan sneller last hebben van bv. artrose :)

Ik laat sowieso mijn paard keuren.
Als ik dat 3 weken geleden niet had gedaan had ik nu een 5 jarige gehad die nog helemaal groen was(zo uit de wei) en die slechte knieeën had. Was(en nog steeds) er helemaal verliefd op, maar het is beter dat ik het niet gedaan heb.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 22:29

Een paard van 14 is nog niet oud, en ik denk dat een leerpaard niet eens zo verkeerd is als eerste eigen paard. Maar volg je hart, en wees verstandig :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 10:48

@TS... je hebt nog een keuze naast de 4-jarige of 14-jarige.... je kan ook voor een andere gaan... als beide niet helemaal aan je eisen voldoen is dat altijd een optie... en er komt zo genoeg te koop want alles moet straks weer op stal.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 11:01

Alleen recreatief rijden is wat je wilt en nu begin je over in de bak en kent nog geen B proef!!! Wist je dat je al buitenrijdend een paard alle oefeningen bij kunt brengen, ga voor het paard waar je een klik mee hebt en kijk eens wat minder naar wat ze wel of niet kunnen. Jij geeft duidelijk aan dat je voor de lol rijd en naar buiten wilt, heb jij zoveel kennis dat je een 4 jarige top kunt inrijden? Dat is namelijk wel belangrijk zodat je die kunt verkopen als ze buiten niet te rijden is, dat is een risico wat je aangaat met een paard op die leeftijd.

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 11:08

Zoals je zelf in het begin al aan gaf, kan je later altijd nog een jong paard nemen, ik zou eerst een ouder paard nemen, kun je veel van leren en deze neemt het je ook niet zo gauw kwalijk als je een fout maakt.zo kan je mooi ervaring opdoen en later altijd nog een jong paard kopen.

Een jong paard zal ook heel wat meer kosten in de begeleiding die je nodig zult hebben, zeker als ze gaan puberen. Elk gezond paard kan wel een b proefje lopen.wil je fanatiek wedstrijden rijden op hoog niveau word t een ander verhaal, maar zo te lezen liggen jouw ambities daar niet.

Ik zou zeggen, eerste paard moet een paard zijn waar jij van kan leren, als die met pensioen gaat en jij een hoop geleerd heb, kun je eens gaan kijken naar een jong paard die van jou kan leren

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 21:25

Ik ben net terug van de bezichtiging bij de ruin, en de keuze was gelukkig niet moeilijk. Het word toch de 4 jarige merrie!
Ik weet dat sommigen het hier niet mee eens zullen zijn, maar ik sta helemaal achter mijn keuze en mijn ouders ook.

Die ruin was simpel gezegd een tank.. Enorm lief, super rustig, maar jeetje wat een tank was dat.. Enorm breed, zwaar en een beetje lomp, ik zag mezelf er wel al uren mee buitenrijden, maar ik zag hem echt niet in een bak een leuk proefje lopen. En als ik eerlijk ben tegen mezelf wil ik dat wel. Ik heb nooit gedacht dat ik het zou zeggen, maar ik heb het plezier in de dressuur gevonden(en vooral het aanleerproces en het uiteindelijke resultaat) en wil dat graag behouden. Buitenrijden vind ik heerlijk, maar heb het jaren niet gedaan en zal het niet missen als ik het misschien nog een jaar niet kan doen.

Morgen ga ik de eigenaars van de merrie opbellen, en mijn dierenarts, om een afspraak te maken voor een keuring, en als alles dan in orde is word ze zsm gebracht!

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 22:31

Leuk zeg!!! Veel succes met je aankoop

Heleenzz2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 22:47

Leuk, gefeliciteerd! Ik hoop dat je veel plezier van haar mag hebben!

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 16:21

Ik heb vanmiddag gebeld met zowel de dierenarts als de eigenaars en ze word komende woensdag gekeurd :)
En als alles goed gaat hoop ik dat ze haar dan vrijdag kunnen brengen(die mensen brengen haar zelf, maar kunnen alleen 's avonds en donderdag avond moet ik werken haha. Tenzij ze dr meteen woensdag nog zouden kunnen brengen :D

Vind 't wel een beetje dubbel, want woensdag is precies één maand nadat het vorige paard van mijn dromen is afgekeurd, dus het is wel extra spannend :P

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 18:16

Ben benieuwd! Net even het topic doorgelezen en als jij voor dit paard gaat en je hebt genoeg hulp waarom niet? :)

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 22:26

Dustinlover schreef:
Ben benieuwd! Net even het topic doorgelezen en als jij voor dit paard gaat en je hebt genoeg hulp waarom niet? :)

Jup ik krijg fijne les! Ook ben ik erover aan het denken om mijn oude instructrice die ik echt geweldig vond over te halen om mij en mijn vriendin nu ook weer les te geven op deze stalling.. Ze was namelijk behoorlijk beledigd dat we weg gingen als lesklant op de andere stalling, om ons eigen paard te kopen(mijn vriendin is haar liefde bijna anderhalve maand geleden tegen gekomen).
Dus als we dat geregeld krijgen krijg ik zelfs super les :)

Ben al helemaal op van de zenuwen ook al duurt het nog gewoon 6 dagen voor de keuring is :P

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 07:22

Houd je ons wel op de hoogte! En een foto dan he :D

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 15:57

Uiteraard :D
Ik ben altijd zo blij als het goed klikt dat ik helemaal vergeet een foto te maken haha :')
Dus woensdag zal ik -als ik groen licht krijg van de dierenarts- meteen een foto maken en plaatsen :)